• 0

Hoe breng je de prijs?

Hoi!

 

Ik heb sinds een paar maand een eigen webshop die nu langzaam begint te lopen. Echter heeft een grote, internationale website contact met me gezocht voor een order van 1000 waterkoelingsets van mijn eigen merk. Prima! Top! Spannend! Leuk! hihi.

 

Nu zit ik wel met een paar problemen. Want ik moet een offerte uitbrengen. Nu is het zo dat ik deze set graag voor 186,00 per stuk wil verkopen. Dan houd ik een netto marge over van ~30,-. Lijkt me redelijk. Echter om die 186,00 per set te krijgen, hoe moet ik dat brengen richting de klant?

Moet ik dan hoger gaan zitten in de eerste prijs? Want ze nemen 1000 stuks af. Daar verwachten ze wel een bepaalde korting voor natuurlijk. 1 set zou ik verkopen voor 209,-. Dan behoud ik dezelfde 30,- marge.

 

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In het eerste geval bied ik 10%. Dan kan ik altijd hoger gaan zitten. En nee, de fabrikant is niet makkelijk vindbaar. Niet vindbaar zelfs..

 

Succes! Vind het altijd leuk om te zien dat jonge gasten er vol voor willen gaan.

Wel goed opletten, en vraag je vader goed naar zijn mening. Je eigen weg volgen is goed, eigenwijs zijn niet ;)

Link naar reactie
  • 0

Nou fantastisch man !!

 

Negeer de zwartkijkers t.a.v. je leeftijd, maar neem wel alle tips en adviezen van de positievelingen mee bij het maken van je offerte.

 

Natuurlijk moet je deze kans niet voorbij laten gaan. Probeer het risico te vermijden, bv door een enkel product ter goedkeuring/beoordeling toe te zenden en een gedeeltelijke vooruitbetaling.

 

Als levertijd geen probleem is kun je ook afleveren in meerdere batches met meerdere betalingen. Dan kun je de ene levering financieren met de vorige.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Top dat je op jouw leeftijd al zo onderneemt.

 

Bij het vaststellen van de prijs moet je, als niche speler (heel specifiek product), eigenlijk nooit uitgaan van jouw kostprijs maar van de marktprijs. Analyseer de markt dus grondig. Wellicht al eerder geopperd maar ik wil het toch even uitleggen.

 

Je hebt een eigen merk waterkoelset. Er is vast een reden waarom de grote speler juist jouw product wil inkopen. Hij kan zelf getest hebben, de fora na gepluisd of je bent erg goed uit een test gekomen, bijvoorbeeld op YouTube. Wellicht verkoopt hij al sets van de grotere merken. De marges daarop zullen niet erg hoog zijn. Hij zoekt dus een product dat kwalitatief in orde is (hij wil geen gedoe want dat kost tijd en geld) maar wel een betere marge geeft.

 

Ga dus uit van de marktprijs van de grote merken die kwalitatief vergelijkbaar zijn met jouw product. De beoogde consumentenprijs wordt dan 3-10% lager. Dit is slecht een vuistregel want je moet ook psychologisch prijzen. Als jouw product beter uit de diverse tests of reviews komt dan het A merk kruip je met de consumenten prijs (jouw aanbevolen consumentenprijs) naar het A merk of ga er gewoon een fractie boven zitten. Uiteraard moet je zelf op de website dezelfde prijs aanhouden.

 

Vervolgens kan je jouw marge maximaliseren door de koper een duidelijk betere marge te geven dan het A merk maar niet meer dan dat. Ik zou dat aanvullen met de toezegging dat een deel van jouw marge geïnvesteerd wordt in een YouTube kanaal waarin perfect en gelikt de montage wordt gedemonstreerd en waar de koper rechtstreeks naar toe kan linken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi!

 

Bedankt voor de leuke reacties!

 

Ik heb allemaal prijzen in mn hoofd enzo, maar kan ik deze niet naar iemand mailen om te kijken of het goed is? En de fabrikant verkoopt het niet, nog nooit gedaan ook. Daarom wil hij dat ik hem persoonlijk uitleg kom geven over het product. Dit is geen probleem natuurlijk. Als ik de set normaal voor bedrag x verkoop aan retailer a. Door deze actie wil ik lager gaan zitten met laten we zeggen 10%. Ik weet alleen niet of dat acceptabel is of dat de klant minimaal 30-40% wil zien.

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

En dan zit ik nog met een probleem. De fabrikant van de onderdelen mailde me vrijdag. Hij had een verkeerde prijs gemailed, en zou hier volgende week op terug komen met een goede prijs.

 

Dit is natuurlijk niet zo mooi, ik heb dus alles met de verkeerde prijs berekent. Het staat in een (uitgeprinte) mail dat hij de onderdelen voor prijs x levert. Is hier niks aan te doen? Dat de fabrikant moet leveren voor de eerst afgesproken prijs?

 

Bedankt!

 

Daan

 

PS: Wat een tijd zeg.. En ik ben niet eens uitgeweest, het is alleen maar werk, hihi

Link naar reactie
  • 0

DaanG.

 

Jou actie hangt denk ik af van meerdere zaken.

 

-verschil in prijs, hebben we het hier over 1 -3% of 20-30% ?

-kan je het product ergens anders laten produceren

-tijdsverlies waardoor de grote deal geen doorgang kan vinden

-Doe je al langer zaken met je leverancier, naar mijn mening moet je goede contacten behouden, deze zijn waardevol.

 

Het lijk mij niet verstandig om bonje te maken met een leverancier waarvan je afhankelijk bent en welke in het verleden goed werk heeft geleverd. Je weet dan namelijk wat je aan je leverancier hebt. Anderzijds moet het prijsverschil niet dermate groot zijn dat je hierdoor knel komt te zitten.

 

Er is al een hoop geschreven over de prijs.

Wat ik daarover wil zeggen is; er is zoveel meer dan prijs.

Ook kun je iets combineren, korting icm een volledige aanbetaling dat soort dingen.

Zoek daar in vooral zaken welke jou eigenlijk meer voordeel opleveren dan hen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

En dan zit ik nog met een probleem. De fabrikant van de onderdelen mailde me vrijdag. Hij had een verkeerde prijs gemailed, en zou hier volgende week op terug komen met een goede prijs.

Dat de fabrikant moet leveren voor de eerst afgesproken prijs?

 

Bedankt!

 

Daan

 

PS: Wat een tijd zeg.. En ik ben niet eens uitgeweest, het is alleen maar werk, hihi

Goedemorgen Daan,

 

Is het mogelijk dat de fabrikant aan het meelezen is op dit forum.

Je geeft een productomschrijving, noemt prijzen, marges en aantallen.

 

Als dat zo is, leest hij elke volgende stap die jij wil zetten.

Wees op je hoede nu.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er om of er sprake van een overeenkomst was. Als hij een prijs voor een bepaald aantal heeft afgegeven en jij bent daarmee akkoord gegaan en hij geeft later in een email toe dat hij de prijs verkeerd berekend heeft kan je hem formeel aan de prijs houden. Tenzij dat in strijd is met de redelijkheid. Maar dat zal alleen het geval zijn als het een heel grote fout betreft.

 

Of het ook verstandig is om iemand aan een foutieve prijs te houden is de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Zo werken veel retailers. Ze kopen een product in bij de groothandel. Is het succesvol, dan gaan ze op zoek naar de fabrikant en proberen direct in te kopen. Kostenvoordeel kan in de zak gestoken worden of aan de klant doorgegeven. Op z'n Lopez gaan ze soms ook de kosten van de producent omlaag drukken. Op z'n Lopez (latere fase) gaan ze bovendien de hele aanvoerketen langs om ook bij toeleveranciers nog meer kosten te drukken.

 

Als tussenhandelaar moet je dus altijd je toegevoegde waarde goed in de gaten houden. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jup, ik koop het product al in mindere mate in! Maar de afgesproken prijs gold vanaf 1000stuks.

 

Meh, lijkt me sterk dat deze meeleest, maar ik zal zeker meer oppassen met posten.

 

Ik heb opzich wel wat voordelen ten opzichte van mijn fabrikant, vooral de service- en garantie afhandeling. De fabrikant doet er vaak moeilijk over, en zijn we 2 weken verder. Ik stuur binnen 24 uur een vervangende set op. Etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste DaanG,

 

wat is de status van dit inkooptraject? Offerteaanvraag, of al verder?

 

Ik zou eens serieus overwegen om hier een contractspecialist met ervaring in distributie van computeronderdelen bij te zoeken en de koop in 10 losse contracten te hakken. Geen idee wat voor website jouw mogelijke afnemer zou zijn, maar ik zou m'n risico's willen verkleinen of afdekken en de achtergrond van deze partij willen natrekken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond!

 

Prima, uitstekend. Veel mail contact nog, en alles verloopt zeer positief. Wel is waar wat minder zijn ze over het aangeboden product, ze weten niet zeker of hun daar een markt voor hebben. Maar door dat contact wel dieper doorgedrongen bij de klant, zoalls je misschien in andere topics kunt lezen!

 

Daan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.