• 0

Davilex: hoe betaalde factuur inboeken

Hallo allen,

 

Ik ben nieuw met de sotware van Davilex (Davilex Business Boekhouding), en heb volgens mij een redelijk eenvoudige vraag.

 

Ik heb bij Inkoop -> Inkopen een factuur ingeboekt voor een van mijn crediteuren, maar nu blijft daar in de laatste kolom 'Betaald' op 'Nee' staan, en ik zie nergens een mogelijkheid om die op 'Ja' te zetten. Ik kan natuurlijk de betalingen apart inboeken bij 'Bank/giro/kas', maar dan zit je met dubbele boekingen en dat lijkt me ook niet de goede manier dus.

 

Hij komt nu ook als 'Openstaand' in m'n crediteurenadministratie, dus dat is niet handig.

 

Is er iemand die me uit de brand kan helpen? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hm, nog even een ander probleempje.

 

Ik heb een product gekocht voor 100 euro ex btw. Ik heb dus onder grootboekrekening 7100 (Inkoop art) een inkoopboekstuk ingevoerd ter waarde van 100 euro. Daarbij heb ik 19% btw opgegeven, dus totaal staat het als 119 euro in mijn administratie. Dat klopt.

Nu heb ik die factuur betaald, en dus in mijn bank/giro/kas opgegeven als betaald. Dat klopt ook allemaal, en in mijn crediteurenadministratie staat 'Openstaand' ook netjes op EU 0,00. Dat klopt ook nog gewoon dus.

 

Vervolgens wil ik via Davilex mijn balans bekijken, en dan zie ik bij mijn balans onder Debet mooi het saldo van mijn bankrekening (die klopt ook), maar daar onder staat nog eens 'BTW Inkoop Hoog 19%' met een debet van EU 19,00. Hij telt dan die 19,00 euro (wat dus de btw over de factuur was) bij mijn banksaldo op, met als gevolg dat mijn winst ineens 19 euro te hoog is, omdat de btw er bijgerekend is.

 

Klopt dat en wordt dat vanzelf gecorrigeerd als ik btw aangifte doe, of doe ik iets helemaal fout?

Link naar reactie
  • 0

Nog af te dragen of te vorderen BTW staat altijd op de balans. Pas na vereffening (betaling of ontvangst) is het saldo weer 0. Daarom heb je aan het eind van het jaar op je belans altijd een saldo staan, de laatste aangifte van het kalenderjaar doe je immers pas na afloop van het kalenderjaar.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.