• 0

Internet censuur anno 2012: Brein VS. ziggo/XS4ALL

Zojuist heeft de rechter een uitspraak gedaan over Brein vs. Ziggo/XS4ALL

 

Met name aan dit puntje in de uitspraak erger ik mij:

 

5.4. beveelt Ziggo en XS4ALL, voor het geval dat (de website van) The Pirate Bay via andere/aanvullende IP-adressen en/of domeinnamen/(sub)domeinen dan die onder 5.3) genoemd zou gaan opereren, de toegang van hun klanten tot deze andere/aanvullende IP adressen en/of domeinnamen/(sub)domeinen te blokkeren en geblokkeerd te houden, binnen tien werkdagen na aanlevering door Brein, zowel per fax als per aangetekende brief, aan Ziggo en XS4ALL van de juiste IP-adressen en/of domeinnamen/(sub)domeinen;

 

Hier staat dat alle IP adressen en/of domeinnamen die Brein doorgeeft aan Ziggo en XS4ALL binnen 10 werkdagen van het internet verdwenen moeten zijn. Mijn mening hierover mag duidelijk zijn; ik vind dit pure censuur en onacceptabel dat zoiets anno 2012 in een land als Nederland mogelijk is.

 

Wat vindt ondernemend Nederland hier van? Wegen de belangen van de rechthebbende op tegen de gevolgen van deze uitspraak of had dit anders opgelost moeten worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze kunnen blokkeren wat ze willen. Maar het zal juist uitdagen om weer nieuwe methodes en mogelijkheden te gaan maken om toch te kunnen downloaden. Het is een kwestie van het probleem verschuiven. Ze kunnen veel beter gaan kijken hoe ze een nieuw verdien model kunnen opzetten. Want daar zal de toekomst liggen.

Link naar reactie
  • 1

Als je in een winkel illegale goederen verkoopt, dan wordt die toch ook gesloten?

 

Er is een probleem met het downloaden van content met copyright en dat moet gewoon worden aangepakt.

Precies, die winkel moet gesloten worden. Er moet niet aan de ANWB verzocht worden of zij de weg naar die winkel willen versperren. Dat is hier dus aan Ziggo en XS4ALL wel opgedragen.

Link naar reactie
  • 0

Als je in een winkel illegale goederen verkoopt, dan wordt die toch ook gesloten?

 

Maar dat is niet wat hier gebeurt. Zelfs al zou je stellen dat de situatie van thepiratebay te vergelijken is met een winkel die illegale goederen verkoopt (het ligt iets genuanceerder), dan zegt dit vonnis dat er een permanente roadblock moet komen om de hele winkelstraat ontoegankelijk te maken voor het publiek.

 

Een dubieuze partij als Brein zoveel macht geven over het internet is niet alleen eng, maar zet ook de deur open naar nog veel engere situaties in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er van uit dat er nog veel meer van dit soort wetten en rechterlijke uitspraken gaan komen. De tijden van het open internet lijken geteld. Overzichtje van recente ontwikkelingen:

 

- landen als China, Saudi-Arabie en Korea filteren en blokkeren content al

- Iran werkt aan een eigen internet en monitort iedere gebruiker

 

Dan denk je waarschijnlijk "Dan noem je ook landen op zeg!", welnu de Verenigde Staten staat op het punt een zeer controversiële wet aan te nemen getiteld 'Stop Online Piracy Act' of kortweg SOPA. SOPA gaat bezitters van materiaal met copyrights verregaande mogelijkheden geven piraterij aan te pakken. Bij uitvoering van SOPA mogen websites compleet offline worden gegooid zonder tussenkomst van een rechter. De weg naar de winkel wordt niet langer versperd, de weg wordt gewoon afgebroken... Brein droomt (heel nat) van dergelijke mogelijkheden...

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Mhhh, heb verder niets met The Pirate Bay maar dit lijkt een beetje de omgekeerde wereld.

 

Komt bij mij over als:

"meneer U rijdt veel te hard maar krijgt geen boete, wij sluiten gewoon deze weg en de maker krijgt een boete als die hem weer opent!" ???

Link naar reactie
  • 0
Hier staat dat alle IP adressen en/of domeinnamen die Brein doorgeeft aan Ziggo en XS4ALL binnen 10 werkdagen van het internet verdwenen moeten zijn.

 

Dat staat er niet. In de uitspraak staat dat ip adressen of domeinnamen waar the pirate bay onder opereert geblokkeerd dienen te worden. Tevens is Brein niet immuun voor schadeclaims wanneer ze verkeerde informatie doorgeven.

 

Ik vind de uitspraak ook waanzin maar het ligt allemaal wat genuanceerder. Achtergrondartikel op tweakers.net geeft die nuancering. De uitspraak ook maar daar moet je voor gestudeerd hebben ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het hebben van een website is legaal in Nederland. Downloaden is legaal in Nederland.

Uploaden van copyrighted content is illegaal. Maar op de PirateBay wordt helemaal niets geupload, zelfs niet eens gedownload. Er staan links naar bestanden die op iemands computer staan en online verkrijgbaar zijn.

 

The Pirate Bay verwijst dus alleen maar naar waar bestanden staan. In het echte leven komt dat overeen met iemand aanwijzen dat er een kassa in een winkel staat. Of zeggen dat de buurman z'n schuur open heeft staan.

 

Het verbieden van een website is censuur.

 

Liever stappen de grote maatschappijen eens over op fatsoenlijke verdienmodellen, in plaats van €25,- vragen voor een nieuwe Blu-Ray film zou een video streamingdienst a lá spotify echt een uitkomst zijn. Downloaden kun je toch niet uitbannen; er zijn tientallen manieren om de website blokkade van The Pirate Bay te omzeilen. En dan ook nog tientallen andere manieren om te downloaden.

 

 

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

 

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

 

http://cliendo.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat staat er niet. In de uitspraak staat dat ip adressen of domeinnamen waar the pirate bay onder opereert geblokkeerd dienen te worden. Tevens is Brein niet immuun voor schadeclaims wanneer ze verkeerde informatie doorgeven.

De manier waarop het vonnis geformuleerd is, laat stiekem best veel ruimte voor interpretatie.

 

door middel van het blokkeren en geblokkeerd houden van de toegang van hun klanten tot de domeinnamen/(sub)domeinen en IP-adressen via welke The Pirate Bay opereert

 

De providers moeten dus toegang blokkeren tot ieder domein of IP "via welke TPB opereert". Maar wie of wat is precies The Pirate Bay? En wat is de definitie van opereert? Als "The Pirate Bay" nou ook andere sites "opereert" (en dat doen ze, bijvoorbeeld bayimg, pastebay, ipredator), vallen die ook onder dit vonnis?

 

Brein zou best, zodra de eerste blokkades eenmaal zijn geïmplementeerd, kunnen stellen dat ipredator (een VPN service) wordt geopereerd door TPB en geen ander doel heeft dan het omzeilen van blokkades op TPB zelf, en zou Ziggo en XS4ALL kunnen sommeren om ook deze site te blokkeren. Vervolgens is het aan de providers om binnen 10 dagen in verweer te komen en te bewijzen dat dit wel degelijk een andere situatie is -- de omgekeerde wereld.

 

Verder zijn de gebruikte rekenmethodes natuurlijk pure onzin.

 

Op 13 en 14 oktober 2011 heeft Brein wederom een steekproef gehouden ditmaal met vijftien films (productie 63 van Brein, hierna: Brein steekproef III en tezamen met Brein steekproef I en II, de Brein steekproeven). De vijftien onderzochte speelfilms leverden 1.568 IP-adressen van uitwisselende peers op, waarvan 962 Nederlandse IP-adressen. Hiervan zijn er 307 klant bij Ziggo (31,9%) en 39 (4,1%) bij XS4ALL.

 

Tevens gaat de rechtbank ervan uit dat gelet op de Brein steekproeven hiervoor vermeld in 4.2 circa 30% van de Ziggo abonnees en 4,5% van de XS4ALL abonnees recentelijk illegaal materiaal via The Pirate Bay hebben gedownload.

 

Dus: bij 15 gegeven torrents (die volgens de verdediging ook nog eens specifiek waren uitgezocht op Nederlandse of Nederlands ondertitelde films) is 30% van de gebruikers ziggo klant --> 30% van alle ziggo klanten gebruikt The Pirate Bay?!

 

Zelfs al sta je aan de kant van Brein, dan zou het je zorgen moeten maken dat dit soort wiskunde waar een basisschoolleraar van over de kop zou gaan, wordt goedgekeurd als bewijsmateriaal in een belangrijke rechtszaak: "35% van de mensen die hier illegaal heeft gedownload was Nederlands, dus 35% van alle Nederlanders downloaden illegaal".

 

Ook al zou je meegaan in de redenatie van Brein dat hun steekproef representatief is voor de complete website TPB, ook al zou je stellen dat 500.000 unieke bezoekers op de site gelijk staat met 500.000 downloaders van illegaal materiaal, dan heeft Ziggo volgens haar eigen cijfers 1.640.000 internetklanten en zou dus 143500/1640000 = 8,75% van alle Ziggo gebruikers illegaal downloaden via TPB, niet 30%.. nogal een verschil.

 

Sorry voor de wat lange rant, maar ik vind het diep triest dat zulk soort verregaande uitspraken worden gedaan door een rechter die duidelijk geen flauw benul heeft waar het allemaal over gaat. :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Ergens gelezen dat Zigoo hoger beroep heeft gewonnen? Weet niet of het betrouwbaar was.

 

Overigens wel grappig, Anonymous heeft de verkeerde website platgelegd.. Ze legde brein.nl plat ( automatiseringsbedrijf ) ipv anti-piracy.nl. Inmiddels nu wel de goede website gehackt blijkt.

Link naar reactie
  • 0

Ergens gelezen dat Zigoo hoger beroep heeft gewonnen? Weet niet of het betrouwbaar was.

Ik zag inderdaad een paar tweetjes van Anonymous sympathisanten voorbij komen met dat bericht. Met als bron een bericht op Hyves... 1 + 1 =.. ;)

 

Eerder was er een kort geding aangespannen door Brein, die was inderdaad gewonnen door Ziggo. Dat is al enige tijd, namelijk een paar maanden, geleden.

 

Een hoger beroep zou pas over een paar maanden plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan niet zo snel werkt een hoger beroep niet. Ze hebben gisteren pas aangegeven of ze wel of niet in hoger beroep gaan.

 

Het idee van brein is dweilen met de kraan open. Ze blokkeren er 1 en er komen er weer zat bij.

 

Brein is vooral een stug en ouderwets instituut, die wanhopig probeert zijn grip op de zaak te pakken te krijgen. Dat zie je met wat ze proberen met You tub, embedden en hun gebrekkige kennis van zaken.

Zo waren hun eisen bij eerdere rechtzaken al zo zwak, door alleen al te vergeten dat er meer domeinen zijn dan aalen thepritebay.org.

 

En men bedenkt weer wel wa nieuws hoor. Eerst had je dat peer 2peer delen, nog steeds proberen ze met af en toe een succes te hebben, deze sites offline te krijgen. Het is nu minder omdat torrentz beter en sneller werken.

 

China, Saudi-Arabie, Korea en Iran zijn niet de enige die filteren hoor. Alle overheden doen dat, op dit moment nog met tussenkomst van een rechter. Maar de politiek wil da natuurlijk graag anders zien, omdat het te lang duurt en te kostbaar is.

In Nederland blokkeren we op dit moment sites met pedofilie, neonazisme en wellicht binnenkort ook de illegale gokwebsites. En dan is het aan de burger om dit te vertrouwen. NEt als in de eerder genoemde landen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat Brein het nog lastig gaat krijgen als er een hoger beroep komt. Zoals in het artikel op tweakers.net al aangegeven word rammelde de bewijslast hier en daar nogal, en zal men in hoger beroep hier meer eisen aan stellen.

 

Het slaat overigens natuurlijk nergens op. Brein is een beetje geobsedeerd door The Pirate Bay, en volgens mij raken die mannen al in paniek bij het horen van die naam. Zoals al eerder is aangegeven zijn er zat alternatieven dus het lost geen probleem op.

 

Maar ik vrees niet zo erg voor Brein. Brein zelf heeft immers niks te vertellen (al denken ze dat wel. Zij kunnen echter ook alleen maar rechtzaken aanspannen). Ik denk dat de SOPA, mocht deze wet aangenomen worden, voor meer porblemen gaat zorgen.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • -1

Stichting Brein kan site’s aanklagen, ISP dwingen site's te blokken, noem maar op…

 

Ik kan je een ding zeggen, ik ben een downloader, en dit deed ik al voor dat torrents populair werden, en voordat Newsgroepen commercieel zo populair werden. Ik ben slim en hou de methodes voor me zelf, ik zie hier veel mensen mogelijkheden om te downloaden roepen, maar bedenk wel dat Brein ook mee leest, en als ze nieuwe info hebben gaan ze daar ook mee aan de slag. Feit : Illegaal downloaden is niet te stoppen, downloader zijn creatief, en zodra dat de perken in word gedrukt, zullen er zich altijd nieuwe alternatieven melden.. Wat Stichting Brein doet is dweilen met de kraan open. Zonde van de tijd,en geld die hier in worden gestopt.

Een veroudert Business model aanhouden, is gewoon je hoofd in het zand steken. Als de Media Industrie zou veranderen zou het veel beter zijn. Ik bedoel waarom moet ik in Nederland 3 maanden langer wachten op een album of serie ? Release je nieuwe dingen tegelijkertijd op alle medio uiteraard tegen betaling. Ik zal niet ontkennen dat er dan nog steeds niet gedownload zal worden. Maar ik denk dat 60% wel zal betalen, en dat is al 60% meer inkomsten voor die media industrie.

 

Maar ja dan kom je eigenlijk bij de echte vraag : Hoe vrij is Nederland eigenlijk nog? (Rookverbod, Vrijheid van Meningsuiting (Zeg maar eens tegen meneer de agent : "ik vind dat u een klote functie heb, word dit gezien als belediging van een ambtenaar in functie, terwijl de woorden ik vind toch echt je eigen mening is), Geloof(Als je moslim ben ben je meteen een terrorist of extremist), Boerka verbod (waarom mogen ze in Scheveningen, Friesland, Zeeland wel in hun traditionele kleding aan houden, is ook behoorlijk gesluierd) alcohol verbod, ooit was het paradijs hier…..) Langzamerhand verliezen we onze vrijheden, en het lijkt erop of wij Nederlanders slapen, of dat het ons niks kan schelen dat we van onze Nederlandse vrijheden worden beroofd.

Link naar reactie
  • 0
Feit : Illegaal downloaden is niet te stoppen...

Yup. Het enige dat de industrie kan doen is het verminderen door betaalbare alternatieven te bieden. Welkom in 2012.

Zeg maar eens tegen meneer de agent : "ik vind dat u een klote functie heb...

Meh...als je zoiets tegen een agent zegt kan dat alleen maar zijn om te provoceren. Dat kun je niet goedpraten met je recht op vrijheid van meningsuiting.

Link naar reactie
  • 0
Hoe vrij is Nederland eigenlijk nog?

Heel vrij zelfs. Je mag zelf weten hoe laat je naar buiten of binnen gaat, je kunt gaan en staan waar je wilt. Je word niet gelijk opgepakt bij het laten zien van je gezicht. Vrouwen en mannen met gelijke rechten.. Lijkt mij heel vrij.

 

Rookverbod

Is ook vrijheid die je hebt genomen, om een keuze te maken wel of niet te gaan roken. Per definitie word je niet geboren met een peuk in je mond. Het betreft dus aangeleerd gedrag en daar moet een ander die het gedrag niet aanhoud en dus niet rookt, rekening gaan houden met iemand die dat wel zichzelf heeft aangeleerd? Dat is hetzelfde als een boef een winkel diefstal doet en je zegt; ow, dat mag, dat heeft hij geleerd (beetje extreem, maar geeft wel de intentie aan).

 

Vrijheid van Meningsuiting (Zeg maar eens tegen meneer de agent : "ik vind dat u een klote functie heb, word dit gezien als belediging van een ambtenaar in functie, terwijl de woorden ik vind toch echt je eigen mening is)

Dat kan, maar je mag het ook wel vinden, zolang je maar de grondwet in acht houd, en daarbij gaat het wel om belediging of niet. Want in zo'n geval zou je tegen iedereen kunnen zeggen wat je van iemand vind, en dat zou de maatschappij niet ten goede komen, want dan dan kun je het ik-vind-dat uitbreiden met alle scheldwoorden.

 

Geloof(Als je moslim ben ben je meteen een terrorist of extremist)

Iedereen is nog steeds in Nederland vrij om te geloven waar hij of zij in gelooft. Je word hier niet opgepakt om een geloof, zoals in vele andere landen wel het geval is. In sommige landen worden christenen gestenigd, omdat ze christenen zijn. In Nederland is dat totaal niet het geval...

 

Boerka verbod (waarom mogen ze in Scheveningen, Friesland, Zeeland wel in hun traditionele kleding aan houden, is ook behoorlijk gesluierd)

Hierbij is de achterliggende gedachte dat je iemand niet zijn gezicht ziet, dus niet het identiteit kunt waarnemen. Vind ik vrij normaal, dat als je een gesprek aangaat, dat je iemands gezicht kan waarnemen. Dat is net als op school de regel al is geweest om geen petjes te dragen.

 

alcohol verbod, ooit was het paradijs hier…..)

Er is hier geen sprake van een alcoholverbod. Je kunt hier nog altijd vrij alcohol verkrijgen, mits je een door de wet bepaalde leeftijd hebt, om zo te voorkomen dat je je gezondheid schaadt, gezien sommige organen nog onvoldoende ontwikkeld zijn.

 

Langzamerhand verliezen we onze vrijheden, en het lijkt erop of wij Nederlanders slapen, of dat het ons niks kan schelen dat we van onze Nederlandse vrijheden worden beroofd.

Ik ben het daar niet mee eens. Voor alsnog kan ik gaan en staan waar ik wil en zijn er véél positieve regelingen in Nederland, neem ons zorgstelsel, we kunnen ons verzekeren van basiszorg, waar ze in sommige andere landen die voorziening niet hebben.

Link naar reactie
  • 0

Meh...als je zoiets tegen een agent zegt kan dat alleen maar zijn om te provoceren. Dat kun je niet goedpraten met je recht op vrijheid van meningsuiting.

 

Ik snap wat je bedoelt maar dat is echt een onjuiste stelling, niet iedereen over je eigen kam heen halen dat is niet eerlijk.

Als jij dat provocatie vind prima, maar om te zeggen dat dat altijd zo is is heel erg onjuist.

 

Als een functie jou tegenspreekt en jij dit laat weten aan iemand die deze betreed is het onzin om er van uit te gaan dat het provocatie is. Als diegene (als agent) dat opneemt als juist dat, dan is er toch echt iets meer aan de hand, wellicht zijn onzekerheid die meespeelt of nog niet genoeg bonnen geschreven.. We leven in een vrij land, je mag het een klotebaan vinden en je mag zeker wel hiervoor naar buiten komen. Of dat als provocatie word gezien ligt gewoon puur aan de agent in kwestie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.