• 0

Kamer huren voor mijn eenmanszaak in woning van ouders

Geachte,

 

Ik woon bij mijn ouders in huis (koopwoning). Ik gebruik 1 grote slaapkamer volledig als magazijn voor mijn internetwinkel (eenmanszaak, op mijn naam). Ik wil graag huur betalen aan mijn ouders aangezien ik de slaapkamer in mijn eentje volledig gebruik als magazijn, dus voor belaste prestaties.

 

Op internet heb ik hier het een en ander over gelezen.

Als de huuropbrengst voor mijn ouders lager is dan € 4.262, dan is het bedrag vrijgesteld en heeft dit geen gevolgen voor hun hypotheek/eigenwoningforfait.

Voorwaarden zijn:

- Zowel ik als huurder en mijn vader als verhuurder moeten ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie

-De woning is het hoofdverblijf van mijn ouders. Dat is hier het geval.

- De kamer mag geen zelfstandige woning vormen. Dat is hier ook het geval.

- De kamer moet voor langere tijd aan de huurder verhuurd worden. Dat zal ook het geval zijn.

 

Mijn vraag is nu. Hoe kan ik de kamer huren.

-Het inschrijven bij de gemeentelijke basisadministratie, moet dit ook bij het verhuren aan een eenmanszaak van de zoon? ik ga er namelijk niet in wonen, gebruik het als bedrijfsruimte.

- Wat moet er in het huurcontract komen?

- Zou ik mijn ouders ook nog als BTW ondernemer kunnen laten inschrijven waardoor zij gebruik kunnen maken van de KOR? (Puur voor het verhuur van de kamer, ze hebben verder geen onderneming)

- Het gaat om een marktconforme prijs, dus geen sprake van TBS.

 

Zijn er nog andere dingen wat er geregeld moet worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

als het al zou werken en als het allemaal mag.... (ik denk overigens beiden niet) hoeveel belastingdenk je hiermee te kunnen ontwijken

 

Het voordeel is evident. TS trekt zeg € 4.000 af in zijn eenmanszaak, en de ouders hebben een onbelaste opbrengst van € 4.000.

 

Maar ik denk dat de vlieger niet opgaat:

1. Bij de kamerverhuurvrijstelling (art. 3.114 Wet IB), waar TS op lijkt te doelen, gaat het om de verhuur van een al dan niet gestoffeerde of gemeubilieerde woonruimte. Daar is hier geen sprake van.

2. Hoewel niet expliciet in de wet opgenomen, heb ik een sterk vermoeden dat de kamerverhuurvrijstelling niet van toepassing is op inwonende kinderen.

 

Zelf denk ik dat de kamer bij de ouders gewoon onder de eigen woning regeling valt en dat de eenmanszaak niets in aftrek kan brengen. Uiteraard staat het TS vrij om een huur aan zijn ouders te betalen, maar die is dan niet fiscaal aftrekbaar, omdat de slaapkamer geen zelfstandige ruimte is en de woning niet tot zijn ondernemingsvermogen behoort.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij dient een slaapkamer in een huis als "slaapkamer" en niet als voorraad kamer etc. Ik weet niet precies hoe het zit, maar denk dat je er wel last van kan krijgen met gemeente bijvoorbeeld?

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Doordat mijn ouders zich bij de gemeente zouden inschrijven hebben ze de kamer in de verhuur. Het zou dus kunnen zijn dat er eventueel ook een andere huurder in de kamer zou kunnen gaan wonen.

 

Volgens bronnen op internet zouden mijn ouders dus een kamen mogen verhuren. De huurder (ik dus) zal zich dan ook in moeten schrijven bij de gemeentelijke basisadministratie.

 

Het is dan toch aan de huurder zelf om de kamer vol te zetten met een magazijn of een bed?

 

Ik zou toch ook een kamer kunnen huren in een woning van een ander, die kunnen gebruiken als magazijn en vervolgens die kosten aftrekken van de behaalde winst?

 

Of zie ik toch regels over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, maar jij pleegt dan volgens mij fraude indien jij de kamer niet gebruikt voor de doeleinden waarvoor deze bestemd is.

 

Op Higherlevel wordt volgens mij niet gestimuleerd om te frauderen, mijn excuses daarvoor maar er zijn allerlei trucjes om ermee weg te komen mocht er een controle plaatsvinden, het gaat erom dat je dan moet aantonen dat het dient als slaapkamer. Zet er een bed, bureau en klerenkast en de rest vul je op als magazijn. kleding kast vul je met wat kleren (als jouw producten kleding betreffen mooi meegenomen), bureau kunje altijd vullen, jij hebt lades die onder het bed passen etc.

 

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

- Zou ik mijn ouders ook nog als BTW ondernemer kunnen laten inschrijven waardoor zij gebruik kunnen maken van de KOR? (Puur voor het verhuur van de kamer, ze hebben verder geen onderneming)

 

Nee Jos, ook die vlieger gaat niet op. Als er als sprake is van ondernemerschap dan is de verhuur vrijgesteld van BTW. Je ouders zouden kunnen opteren voor belaste verhuur (dat doe je als je bijv. verbouwt en veel voorbelasting verwacht), maar als je er ouders er vrijwillig voor kiezen om de verhuur te belasten, mogen ze de KOR niet toepassen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Oké John, bedankt. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet gedacht dat dat zo zou zijn, dan was het in principe gratis geld geweest.

 

Maar is er dan wel een mogelijkheid om de kamer te huren van mijn ouders op een legale manier?

Als ik de kamer huur puur als magazijn, dan is de kamer puur voor zakelijk gebruik, dan zou ik toch de huurkosten af moeten kunnen trekken?

 

Of ik nou een kamer bij iemand in huis huur of een garagebox, dat maakt dan toch niet uit lijkt me?

Link naar reactie
  • 0

Maar is er dan wel een mogelijkheid om de kamer te huren van mijn ouders op een legale manier?

Als ik de kamer huur puur als magazijn, dan is de kamer puur voor zakelijk gebruik, dan zou ik toch de huurkosten af moeten kunnen trekken?

 

Of ik nou een kamer bij iemand in huis huur of een garagebox, dat maakt dan toch niet uit lijkt me?

 

Dat is nu precies de kromheid in de wetgeving. In jouw geval is de mogelijkheid er gewoon niet. Je kunt prima huur betalen aan je ouders, maar dat vormt voor jou eenmanszaak gewoon geen aftrekpost.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.