• 0

sectorbepaling bij beginnend uitzendbureau in de zeevaart

Het volgende:

we zijn een startend uitzendbureau/detacheringsbureau in de zeevaartbranche

volgens de NBBU en de KVRH vallen de uitzendkrachten onder sector 52 NBBU met als pensioenfonds de BPF koopvaardij

dit komt omdat binnen de sector 24 koopvaardij er geen CAO die hierop betrekking heeft algemeen verbindend verklaard is

in de uitzendbranche is de CAO van de ABU algemeen verbindend verklaard. Omdat wij lid zijn van de NBBU mogen we de

CAO van de NBBU(sector 52 ) hanteren als uitzondering. Verder geeft de KVRH aan dat we moeten werken met het

pensioenfonds van de koopvaardij.

Nu is de vraag of er een constructie te bedenken is waardoor we toch de sector 24 mogen hanteren voor de mensen die we uitzenden/detacheren waarbij dan ook nog de Stipp(pensioenfonds voor de uitzendbranche) als pensioenfonds mag worden

gehanteerd. Mogelijk dat de Stipp niet kan worden gebruikt bij sector 24, RoosRoos voorziet er sowieso niet in en deze kan dan ook niet de koppeling maken met Stipp.

alvast bedankt

Jari

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Jari,

Waar jij uitzendt is niet van zoveel belang voor de sectorindeling. De sectorindeling kijkt naar de activiteit van jouw onderneming, en dat is het uitzenden van uitzendkrachten. Of ze nu worden uitgezonden in de schoonmaakbranche, zorgsector of de koopvaardij, het zijn en blijven uitzendkrachten en vallen dus onder sector 52.

In principe valt iedere uitzendkracht onder het StIPP, dus ook de mensen die jij uitzend naar de koopvaardijsector. Het kan zijn dat de uitzendkrachten verplicht vallen onder het BPF Koopvaardij, maar dan nog dient er dispensatie aangevraagd te worden bij het StIPP omdat de werknemer verplicht is opgenomen in een ander BPF. Volgens de website van een BPF Koopvaardij is verplicht verzekerd diegene die 21 jaar of ouder is en volgens een arbeidsovereenkomst werkt aan boord van een schip met een Nederlandse zeebrief. Het lijkt mij dus heel wel mogelijk dat deze uitzendkrachten inderdaad verplicht vallen onder het BPF Koopvaardij.

Nu jouw vragen:

[*]is er een constructie te bedenken waardoor we toch onder sector 24 vallen en mensen blijven uitzenden? Dit is niet mogelijk als je blijft werken met uitzendovereenkomsten. Nogmaals, waar je mensen naar toe uitzendt maakt niet uit voor de sectorindeling. Om te kunnen werken met uitzendkrachten (die dus onder gezag en verantwoordelijkheid van de inlener werken) en zeker te kunnen werken met het uitzendbeding, moet je ingedeeld zijn in sector 52.

[*]Kan onder sector 24 pensioen worden opgebouwd bij het StIPP? StIPP is dus verplicht voor uitzendkrachten (die vallen onder het fasensysteem of een ketencontract hebben in de uitzendsector). Uitzendkrachten vallen onder sector 52. Indien er gewerkt wordt met sector 24 kan dus geen gebruik worden gemaakt van het StIPP.

Dan nog even over Roos en Roos. Dit is een geweldig programma, maar alleen maar als het gaat om recht toe-recht aan loonberekeningen. Zodra er toeters en bellen bij komen kijken haakt het programma af en moeten de regelingen met het nodige kunst-en-vliegwerk ingepast worden. Als je niet weet wat je doet is dit ten zeerste af te raden. Een automatische koppeling met het pensioenfonds (anders dan StIPP) in sector 52 kun je ook vergeten.

Je zult hier echt een andere oplossing voor moeten vinden, bijvoorbeeld met een uitzendpakket. Vreemd trouwend dat de NBBU jullie opgenomen heeft als lid, het werken met een uitzendpakket is namelijk één van de eisen die aan het lidmaatschap gesteld worden. Dit kan je ook heel veel werk uit handen nemen, met namen op het gebied van dubbel werk. Geef wel heel helder aan wat je verwacht van het pakket (dus werken met in ieder geval het BPF Koopvaardij) en laat dit door de producent implementeren.

Kun je hier wat mee?

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Beste Dennis,

We hebben intussen goedkeuring van de belastingdienst gehad dat we dit personeel onder sector 24 mogen verlonen

omdat ze nu eenmaal in deze sector werkzaam zijn, dus je ziet het er blijven toch uitzonderingen en misschien heb je

er zelf ook iets aan. Wel dienen de werknemers/ cq uitzendkrachten aangesloten te worden in het pensioenfonds

BPF koopvaardij. :) ;)

• 0

Beste Dennis,

We hebben intussen goedkeuring van de belastingdienst gehad dat we dit personeel onder sector 24 mogen verlonen

omdat ze nu eenmaal in deze sector werkzaam zijn, dus je ziet het er blijven toch uitzonderingen en misschien heb je

er zelf ook iets aan. Wel dienen de werknemers/ cq uitzendkrachten aangesloten te worden in het pensioenfonds

BPF koopvaardij. :) ;)

Beste Jari1967,

Ik ben een beetje verbaasd. Mijn ervaring: afgelopen zomer werd ik vereerd door een bezoek van de belastinginspecteur. Vriendelijke man die graag interesse toonde in hoe wij onze zaakjes geregeld hebben. Hij vroeg mij hoe onze omzetverdeling lag. Ik vertelde hem dat een groot gedeelte van onze omzet komt uit de transportsector. Na wat denkwerk stelde de man: ik ga jullie indelen in de sector voor transport. Hij vond dus dat wij een transportbedrijf zijn. Vreemd, want ik vervoer geen spullen voor derden met vrachtwagens. Ik stel alleen mensen ter beschikking voor transportbedrijven en die mensen vallen onder hun leiding en toezicht. Daf is toch ook geen transportbedrijf ook al leveren ze aan de transportsector? De wijze man ging wat rond bellen en kwam tot de conclusie dat wij toch echt in 52 vallen.

Ik zou dus als ik jou was in gesprek gaan met de BD of dit allemaal wel goed gaat. Want je bent ingedeeld in sector 24. Kan je nu wel ABU/ NBBU CAO toepassen? Zo nee, kan je dan wel het fasesysteem toepassen?

Let wel: ik beweer niet dat de BD nu fout zit. Maar in mijn geval hebben ze het ook herzien. Je stelt mensen ter beschikking en, in jouw geval, vaar je niet met bootjes.

Ik ben erg benieuwd naar de motivatie van de BD.

Groet,

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

• 0

Beste Jari,

Vanzelfsprekend zal de Belastingdienst jullie probleemloos een beschikking geven dat je valt onder sector 24, zoals je zelf zegt werken jouw mensen ook in deze sector. Ik haal jouw vraag nog even aan:

Nu is de vraag of er een constructie te bedenken is waardoor we toch de sector 24 mogen hanteren voor de mensen die we uitzenden/detacheren...

Voor de goede orde, je moet jezelf afvragen waarom je mensen zou willen uitzenden. De reden daarvan is vermoedelijk gelegen in de artikelen 7:690 BW en artikel 7:691 BW. Het eerste artikel regelt dat werknemers onder toezicht en leiding van de inlener hun werkzaamheden verrichten. Dit is essentieel omdat jij als uitzender alleen maar aansprakelijk wilt zijn voor het leveren van werknemers maar niet voor wat die werknemers feitelijk doen (dit is de verantwoordelijkheid van de inlener). Dus bij het uitzenden van een stuurman werkt deze onder leiding en toezicht van de inlener. Mocht de stuurman er voor zorgen dat een schip zinkt of ernstige averij oploopt kan dat nooit op jou (de uitzender) verhaald worden. Deze gebeurtenis is namelijk veroorzaakt onder het beruchte leiding en toezicht van de inlener.

Het tweede artikel handelt over het uitzendbeding. Het uitzendbeding is wat het voor inleners vaak aantrekkelijk maakt om te werken met uitzendkrachten: flexibiliteit. De uitzendovereenkomst kan heel eenvoudig beëindigt worden als het uitzendbeding van toepassing is. Nu ben je aangesloten bij de NBBU, dat betekent dat het uitzendbeding zelfs één jaar langer van toepassing is dan bij de ABU. Dit is een groot voordeel, maar kun jij daar nu gebruik van maken?

Laten we even kijken naar het Besluit indeling uitzendbedrijven dat met ingang van 01 januari 2001 van toepassing is. Op basis van dit besluit wordt vastgesteld of je al dan niet onder sector 52 (uitzendsector) valt. Ik ga niet het hele besluit hier toelichten, maar het komt er vanaf deze datum hier op neer dat bedrijven in sector 52 vallen indien zij:

[*]mensen uitzenden met een arbeidsovereenkomst met uitzendbeding;

[*]mensen uitzenden met een arbeidsovereenkomst zonder uitzendbeding die uit een arbeidsovereenkomst met uitzendbeding zijn voortgekomen.

Grof gezegd: als jij mensen uitzendt of uitgezonden hebt met een uitzendbeding val je onder sector 52. In alle andere gevallen val je onder de vaksector (in jouw geval sector 24). Nu jij ingedeeld bent in sector 24 (en ook niet deels in sector 52) is het dus niet mogelijk om mensen uit te zenden met een uitzendbeding. Dit betekent:

[*]altijd een arbeidsovereenkomst voor in ieder geval een bepaalde tijd;

[*]verzekeren voor verzuim (er is immers geen vangnet van het UWV - de premie AZV wordt enkel in sector 52 geïnd);

[*]geen flexibiliteit in het beëindigen van de arbeidsovereenkomst (wat inhoudt dat je een afnameverplichting met de inlener moet afspreken voor de duur van de AOK).

Je hebt natuurlijk wel het voordeel van de NBBU-CAO. De werkingssfeer is namelijk als volgt bepaald:

Artikel 1 lid 1: Werkingssfeer Deze collectieve arbeidsovereenkomst (cao) geldt voor werkgevers die werkzaam zijn in het midden- en kleinbedrijf van de bemiddelings- en uitzendbranche en als lid zijn aangesloten bij de Nederlandse Bond van

Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU).

Dit betekent:

[*]in fase 1 en 2 kun je een onbeperkt aantal arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aanbieden;

[*]in fase 3 (na 130 gewerkte weken): maximaal één jaar of vier tijdelijke arbeidsovereenkomsten;

[*]pas in fase 4 een AOK voor onbepaalde tijd.

Maar de flexibiliteit die je in sector 52 hebt (bij ziekte: einde arbeidsovereenkomst, bij niet voldoen: gewoon naar huis een geen doorbetalingsplicht, bij onwerkbaar weer (denk aan mist): geen doorbetalingsplicht want niet gewerkt) zijn er allemaal niet. Daar moet je relatie ook in mee kunnen en willen gaan.

Dit allemaal in overweging nemende kom ik terug op jouw vraag:

Nu is de vraag of er een constructie te bedenken is waardoor we toch de sector 24 mogen hanteren voor de mensen die we uitzenden/detacheren...

Het antwoord luidt dat die constructie er is (ik was niet volledig, mijn verontschuldiging - je hebt hem zelf gevonden) maar de vraag is of je hier gebruik van wilt maken. Je levert heel veel flexibiliteit in en het voordeel van de NBBU boven de ABU komt feitelijk te vervallen. Goedkoop zou dus heel wel wel eens duurkoop kunnen worden. Verder ben ik het helemaal met Ferry eens (zag het niet voorbij komen, vandaar dat ik het nog even toevoeg): jij vaart niet met bootjes rond, jij stelt mensen beschikbaar.

Mocht je nog vragen hebben, of het niet met mij eens zijn ( ;)) dan lees ik dat natuurlijk heel graag. Ik weet zeker dat ik in ieder geval als uitzender altijd zou kiezen voor sector 52 en niet voor een andere sector. Voordat je het weet moet je mensen gaan doorbetalen die geen stuiver opleveren...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Wilde net iets toevoegen maar zie dat Dennis alles, zoals gewoonlijk, weer goed en uitgebreid heeft beantwoord.

Cruciaal is het percentage dat je met uitzendbeding wilt gaat uitzenden voor de sectorindeling.

Vraag is of je dit wel wil.

Nu ga ik mij even op het randje begeven:

Er worden in de uitzendbranche ook IIB (52/9)met uitsluiting loondoorbetalingsverplichting- contracten gebruikt. Scheelt in de premie :)

Je sluit een contract met werknemer voor een week. Bij doorlopen van uitzending wordt het automatisch verlengd. Valt de arbeid weg dan geldt de uitsluiting loondoorbetalingsverplichting. In het contract is een artikel opgenomen dat werknemer kan opzeggen wanneer uitzendbureau zich op uitsluiting loondoorbetaling beroept. Resultaat: einde contract.

Is er weer werk dan tekent werknemer nieuw contract voor een week. In fase 1/2 kan dit onbeperkt.

Bij ziekte moet de lopende week betaald worden. Einde van de week houdt contract van rechtswege op. Werknemer gaat over naar UWV (GEEN aanvulling 20%/ 21% ABU/ NBBU).

Hierdoor behoudt je je flexibiliteit.

Eventueel nadeel voor opdrachtgever: bij overname werknemer heeft hij zijn 3 contracten al gebruikt. (wekelijks stilzwijgende verlenging) en moet dus vast dienstverband aangaan. Dit is dus een veel gebruikt contract in de seizoensarbeid.

Deze hele casus maakt m'n kop duizelen. Maar volgens mij heb je met bovenstaande constructie je flexibiliteit in toewijzing andere sectorgroep weer terug.

Toch?

• 0

Mogge,

Schrok vannacht wakker en dacht: Verrek! Volgens mij heb ik het ergens op papier.

In de bijlage een uitleg van de BD hoe ze de sectortoewijzing bepalen.

Hopelijk kan je er wat mee?

Groet,

Ferry

Sectortoewijzing.pdf

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar