• 0

In loondienst of eigen fee

 

Ik ben sinds kort mede eigenaar 22,5% van de BV waar ik jaren gewerkt heb, nu ben ik nieuwsgierig wat nu verstandig is, ik ben nu in loondienst en dat zal ook nog wel zo blijven denk ik, de BV bevat 3 eigenaren ik 22,5%, 2² ook 22,5% en de 3³ 55%.

nu heeft de persoon met 55% alleen een management fee, ik en die ander zijn in loondienst.

We delen in de winst dus krijgen dividend uitgekeerd. In vorige soort gelijke onderwerpen zegt men dat een fee de meeste voordelen heeft.

We hebben allemaal een eigen holding waar de aandelen in zitten.

Kan mij iemand hier een duidelijk antwoord op geven wat nu het verstandigst , voordeligst is? Of een link waar ik het zelf in kan zien?

Ik heb zelfs al ervaren dat een close famielid geen lening/hypotheek kan krijgen omdat deze persoon ook een management fee heeft binnen zijn eigen bedrijf????

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robert,

 

De fee constructie is inderdaad vaak voordeliger. Niet alleen bepaal je binnen fiscale grenzen je eigen loon, ook wordt dividend uitgekeerd aan je holding bv niet belast. Voorts kun je pensioen in je holding opbouwen.

 

Let er wel op dat jij en de andere gelijkbedeelde vennoot verplicht sociaal verzekerd zijn. De werk bv draagt over jullie loon, ook al verdien je dat in je holding, de sociale premies af. Dat geeft jullie dan wel recht op ww en wia.

 

Lees op HL via de zoekfunctie maar eens meer op de term ' holding bv'.

 

Groet joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad situatie denkbaar waarbij in loondienst van de werk BV gunstig is.

 

Veelal zie je dat bij ondernemingen die BTW vrijgesteld zijn en meerdere aandeelhouders hebben. Bijv. een assurantiebemiddelaar. De werk (assurantie) BV is BTW vrijgesteld en kan daardoor geen BTW terugvragen op haar kosten. De managementfee is echter wel BTW belast. Dus brengt het factureren van een managementfee een extra last in de werk BV van 19% BTW.

 

De Holdings moeten die BTW namelijk wel afdragen. De werk BV kan die BTW niet terugvragen.

 

Dat kun je oplossen door een fiscale eenheid voor de BTW aan te vragen. De fiscale eenheid zorgt ervoor dat er geen BTW tussen de BV's onderling berekend hoeft te worden. Voorwaarde is wel dat er sprake is van een aandelenbelang van meer dan 50% in de werk BV. Bij meerdere holdings is er in elk geval 1 die nooit meer dan de helft van de aandelen in de werk BV kan houden.

 

In sommige gevallen kun je daar wel weer omheen werken, maar dat luistert zeer nauw en hangt af van de feitelijke omstandigheden en de onderbouwing. Zo heb ik wel een BTW vrijstelling op de managementfee voor 3 holdings boven een assurantie BV bewerkstelligd, maar dat had best wat voeten in de aarde (EU jurisprudentie) en was het zeer casus specifiek.

De inspecteur merkte in zijn goedkeuring ook op dat deze enkel bedoeld was voor mijn cliënt en geen precedent schiep voor andere gevallen.

 

Enfin, als de werk BV gewoon BTW plichtig is, dan had je het vorenstaande net zo goed niet kunnen lezen ;)

 

groeten

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.