• 0

Hoe gaan jullie met offertes om?

Hallo,

 

Ik vraag mij af hoe jullie handelen nadat er een offerte de deur uit is gegaan.

 

Bellen jullie na een offerte de klant op om te vragen wat ze van de prijs vinden? Of doen jullie dat pas bij grotere bedragen of doen jullie het juist helemaal niet?

 

Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wat te doen, ik ben aan de ene kant bang dat de klanten denken dat ik om werk sta te springen of dat ik opdringerig over kom. Maar aan de andere kant wil ik wel graag weten wat de klant van mijn aanbieding vind natuurlijk.

 

Als ik zelf prijzen opvraag bij een leverancier wordt ik er ook nooit om terug gebeld, alleen door sommige verkopers van machines is dat gebeurd maar dan vindt ik ze vaak erg opdringerig over komen...

 

Ook vraag ik me af of jullie een leverancier laten weten of een werk niet doorgaat en waarom het niet doorgaat nadat jullie prijs opgevraagd hebben?

 

 

Groet Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je iets hebt verstuurd, bel je er op na, zo simpel is het. Al was het maar om te verifieren of e.e.a. goed is aangekomen en of er wellicht nog vragen / opmerkingen over zijn.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat verkoop je? Aan wie? Hoe verstuur je de offertes? En zit daar een begeleidend bericht bij? Hierin kun je lezers bij voorbaat uitnodigen te reageren met vragen of aanpassingen en jouw contactgegevens opnemen. Vraag om leesbevestiging van e-mails. Altijd nabellen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ik zelf prijzen opvraag bij een leverancier wordt ik er ook nooit om terug gebeld, alleen door sommige verkopers van machines is dat gebeurd maar dan vindt ik ze vaak erg opdringerig over komen...

Vreemde verkopers dan. Ik stuur altijd na 1 of 2 dagen een mailtje (of telefoontje) of de offerte is ontvangen. Werkt prima. Ik steek behoorlijk wat tijd in een offerte (soms te lang) dus ik ben dan wel benieuwd wat ze van mijn aanbieding vinden. Dit is in mijn ogen niet opdringerig, eerder nieuwsgierig.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Ik heb een metaalbewerkings bedrijf, het gaat bijna altijd om klussen tussen de 50,- en +/- 10 000,- euro.

 

De offertes verstuur ik bijna altijd via de mail, meestal krijg ik de aanvraag ook via de mail binnen en die beantwoord ik dan ook terug via de mail. Een gedeelte van de mails die ik krijg staat geen telefoonnummer bij en die kan ik dan ook vaak niet terug bellen (soms vind ik het nummer / bedrijfs informatie natuurlijk wel via internet)

 

Ook is er een gedeelte (+/- 25% van de offertes) die via de telefoon opgevraagd worden of waarvoor ze langs mijn bedrijf komen. Die mensen probeer ik meteen een prijs op te geven. (dit zijn veelal kleinere klussen tot maximaal 400 euro)

 

Het valt mij op dat ik zelf ook bijna nooit terug gebeld wordt over een aanvraag en als ik zelf bel naar iemand die wat aangevraagd had bij mij dan krijg ik vaak het idee dat ze het raar vinden dat ik ernaar vraag..

 

Na hoeveel tijd bellen jullie de potentiele klanten op?

Link naar reactie
  • 0

Je betrekt zoals het nu lijkt te weinig informatie. Werk structureel. Noteer minimaal bedrijfsnaam, naam contactpersoon, e-mailadres en telefoonnummer, maar best ook adresgegevens. Eis deze informatie ook van aanvragers.

 

Vraag ook naar de gewenste levertijd/verzending, dan weet je ook hoe snel je in dat opzicht na moet bellen en bovendien of en welk voorstel je kunt doen. Orden offertes op omvang en levertijd, bel de grootste en urgentste als eerst na. Piece of cake.

 

Bedenk me nu dat technische tekeningen (versies) ook ongetwijfeld onderdeel uitmaken van het geheel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Webd

 

Ikzelf steek ook vaakveel tijd in een offerte vandaar dat ik dit topic begon. Maar omdat ik door leveranciers en conculegas vaak het idee krijgt dat niemand in deze branche echt na bel na een offerte (prijsklasse tot +/- 2000 euro in ieder geval) zit ik eraan te denken om het consequenter wel te gaan doen om mij wat meer van deze bedrijven te onderscheiden..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je betrekt zoals het nu lijkt te weinig informatie. Werk structureel. Noteer minimaal bedrijfsnaam, naam contactpersoon, e-mailadres en telefoonnummer, maar best ook adresgegevens. Vraag ook naar de gewenste levertijd, dan weet je ook hoe snel je in dat opzicht na moet bellen. Orden offertes op omvang en levertijd, bel de grootste en urgentste als eerst na. Piece of cake.

 

Bedenk me nu dat technische tekeningen ook ongetwijfeld onderdeel uitmaken van het geheel.

 

Groet,

 

Highio

 

Tja zoals je het hier omschrijft heb je voor 120% gelijk... :-\

 

Punt is dat ik nu al gemiddeld 60-70 uur per week bezig ben met productie, offertes, inmeten, enzovoort enzovoort zodat ik te weinig tijd over hebt/vrij maakt om dit soort zaken te regelen zoals ik wil / zoals het zou moeten..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Theorie is makkelijk, praktische uitwerking ligt natuurlijk altijd lastiger. Maar een structurele aanpak levert je uiteindelijk klanten en tijdwinst op.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Webd

 

Ikzelf steek ook vaakveel tijd in een offerte vandaar dat ik dit topic begon. Maar omdat ik door leveranciers en conculegas vaak het idee krijgt dat niemand in deze branche echt na bel na een offerte (prijsklasse tot +/- 2000 euro in ieder geval) zit ik eraan te denken om het consequenter wel te gaan doen om mij wat meer van deze bedrijven te onderscheiden..

 

Weet je ook waarom het niet gebruikelijk is in jouw branche? Lijkt mij niet verkeerd om het wel toe te passen inderdaad.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Wij bellen altijd na en als we het niet worden vragen we waarom niet. Als leermoment, hoewel de meeste je zo snel mogelijk proberen af te wimpelen omdat ze toch niet met je verder gaan en je dus per definitie lastig vinden

 

Als we het wel worden vragen we ook waarom de klant voor ons gekozen heeft. Leert je vaak heel veel over de concurrentie in relatie met je eigen aanpak omdat je nieuwe klanten over het algemeen vrijer worden als de opdracht eenmaal is verstrekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik een contactaanvraag binnenkrijg contacteer ik ze meteen en stel ik een offerte op (die online ondertekend kan worden, veel gebruiksvriendelijker dan de klassieke manier).

 

Een goede week nadat de offerte is verstuurd bel ik de mensen op. "Heeft u nog vragen? Heeft u de offerte goed ontvangen? Is alles duidelijk? ..."). Vervolgens tracht je een indicatie te krijgen wanneer men effectief gaat beslissen over de aankoop. Indien ze bv. zeggen van binnen de 2 weken gaan beslissen en na 3 weken hoor je er nog niets van dan ga ik afhankelijk van de klant ze opnieuw opbellen of mailen.

 

Wanneer je telefonisch merkt dat men niet gediend is dat je hun hiervoor opbelt (te opdringerig?) dan stuur ik een herinneringsmail.

 

Opvolging is echt heel belangrijk. Het gebeurt dikwijls dat mensen een offerte aanvragen en echt van plan zijn om je product te kopen, maar 3 weken later hier helemaal geen tijd meer voor hebben en je offerte dus vergeten zijn. Ze eens opbellen kan dan echt een wereld van verschil maken!

Link naar reactie
  • 0

Ook wij steken veel tijd in offertes. Soms zijn het halve functioneel ontwerpen. In ieder geval gaat er een papieren offerte de deur uit, en daarnaast (als de klant dat wil) een versie in pdf, samen met onze algemene voorwaarden.

Tegen het eind van de geldigheid van de offerte bel of mail ik even na. Soms hoor je niets meer. Maar dat is het risico van het vak. Ik wil niet overkomen als een offertefabriek, dus het is mijn eigen risico om daar (te) veel tijd in te steken. Voordeel is dat je een goede start maakt als je offerte helder is omschreven en de klant accoord is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je ook waarom het niet gebruikelijk is in jouw branche? Lijkt mij niet verkeerd om het wel toe te passen inderdaad.

 

Ik heb echt geen idee, de keren dat ik het deed kreeg ik het idee dat het niet gebruikelijk was om het na te vragen.. Kreeg dan antwoorden als: Als je de goedkoopste was hadden we heus nog wel wat laten horen...

 

Vandaag even tijd gemaakt om 2 offertes na te bellen. De ene klant heeft het idee dat de klus niet meer doorging omdat hij er ook niets meer over gehoord heeft en de andere klant had niets meer met de offerte gedaan omdat hij het druk had met ander werk.. Maar ik had wel het idee dat het gewaardeerd werd dat ik belde!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf een hekel aan als ik terug gebeld word door een levernacier, om dit te verkomen beantwoord ik bijna elke offerte meteen, weet de andere partij ook waar ze aan toe zijn. Ik geef alleen niet altijd tekst en uitleg, vooral als het daardoor veel tijd gaat kosten.

 

Om die reden bel ik eigenlijk ook nooit een offerte na, als ze niks laten horen zullen ze wel een goedkopere parij hebben gevonden. Mocht er wel al eerder contact zijn geweest, waarbij mensen vragen stellen over een product, dan mail ik er vaak wel achteraan om te vragen of mijn antwoorden duidelijk waren. Hier merk ik wel eens dat het verhaal in de mail dan te technisch was en men daarom afhaakt.

 

In mijn branche, zowel licht, geluid, video, podia en de rest wat er bij komt kijken, weet je dat mensen heel veel shoppen, dus nabellen kost veel te veel tijd en geld. (vandaar het berekeingscript op mijn site, daar filter je al heel veel van aanvragen, gemiddeld zo'n 5 berekeningen per dag. Scheelt mij ook weer veel tijd met het maken van offertes die och nit doorgan wegens een te laag budget.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem maar even aan voor het gemak dan Jasper, dat je meer dan genoeg klanten hebt?

Offerteaanvragen niet nabellen omdat, als de klant niet komt er wel ergens een goedkopere partij zal zijn gevonden??

 

Dat is toch echt killing ? Ik geloof echt niet dat een offerte wel of niet nabellen branche gerelateerd is?

Een offerte nabellen is een contactmoment. Die contactmomenten kunnen al voor een bepaalde binding zorgen. Zolang er contactmomenten zijn, blijf je dus nog in de race om de klant wel of niet binnen te halen.

Dat jij dat zelf niet als prettig ervaart, zegt niets over hoe je de strijd moet aangaan. Ik wil er een weddenschap op afsluiten dat ook voor jouw branche nabellen meer effect heeft dan afwachten.

Bel de komende 35 offerteaanvragen allemaal na en blijft contact houden tot je wel of geen sale hebt

De daaropvolgende 35 offerte aanvragen bel je niet na.

 

Ik weet zeker dat je bij die eerste 35 aanvragen meer succes boekt dan bij de volgende 35.

Zo niet, krijg je van mij een mooie fles champagne! Als het wel lukt, deel je op het forum de strategie die je hebt gebruikt bij het nabellen...

 

groet

ronny

 

 

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik neem maar even aan voor het gemak dan Jasper, dat je meer dan genoeg klanten hebt?

Offerteaanvragen niet nabellen omdat, als de klant niet komt er wel ergens een goedkopere partij zal zijn gevonden??

 

Dat is toch echt killing ? Ik geloof echt niet dat een offerte wel of niet nabellen branche gerelateerd is?

Een offerte nabellen is een contactmoment. Die contactmomenten kunnen al voor een bepaalde binding zorgen. Zolang er contactmomenten zijn, blijf je dus nog in de race om de klant wel of niet binnen te halen.

Dat jij dat zelf niet als prettig ervaart, zegt niets over hoe je de strijd moet aangaan. Ik wil er een weddenschap op afsluiten dat ook voor jouw branche nabellen meer effect heeft dan afwachten.

Bel de komende 35 offerteaanvragen allemaal na en blijft contact houden tot je wel of geen sale hebt

De daaropvolgende 35 offerte aanvragen bel je niet na.

 

Ik weet zeker dat je bij die eerste 35 aanvragen meer succes boekt dan bij de volgende 35.

Zo niet, krijg je van mij een mooie fles champagne! Als het wel lukt, deel je op het forum de strategie die je hebt gebruikt bij het nabellen...

 

groet

ronny

 

 

Klopt, ik vind het toch ook wel heel vreemd dat je geen offertes gaat nabellen. Behalve als je nu al verzuipt in het werk en extra volk aannemen geen optie is.

 

Toen ik nog in loondienst werkte heb ik op eigen inititatief offertes van een 8-tal maanden geleden beginnen na te bellen, mensen die toen aangegeven hadden niet met ons te willen samenwerken wegens te duur / niet de gewenste stijl / ...

 

Ik dacht dat ik toen een 10 a 15 personen heb opgebeld wat al bij al een goede 2 uur in beslag nam. Wel, daar is uiteindelijk één klant uit voortgekomen. Hij had alles 8 maanden links laten liggen, maar nu dat we hem opnieuw contacteerden maakte hij voor zichzelf uit dat die website er nu toch wel echt eens moest komen, en hij besloot meteen onze offerte te ondertekenen.

 

De andere mensen bedankten vriendelijk of zeiden dat ze ondertussen reeds een website online hebben. Dan wens je hun gewoon veel succes, je zorg dat je oprecht vriendelijk overkomt en dan levert dit zeker geen slechte reclame op m.i. (integendeel, ze horen nog eens je bedrijfsnaam en wie weet wat ze binnen 2 jaar willen wanneer ze toch niet tevreden zijn van hun huidige websitebouwer...)

Link naar reactie
  • 0

Een evenement organiseren is wel iets anders dan een product verkopen. Je legt dit niet zomaar naast je neer. Gezien de grote tijdsdruk die er altijd is, vanwege het telaat beginnen is het evenement al voorbij voordat je je bedenkt dat je ze zou kunnen nabellen. (of je moet binnen een week meteen aan de telefoon hangen)

 

Vroger belde ik offertes, op advies van een andere ondernemer, wel na, maar daar kwam nooit wat uit. Behalve dat ze weleens niet zo veel haast hadden met het terug sturen van het contract. Maar ik heb nog nooit de beslissing kunnen beinvloeden.

 

Eigenlijk is het ook heel simpel, ze krijgen een budget voor een evenement, als we in de offerte binnen die prijs krijgen blijf je in de race en anders niet. BLijf je in de race dan nodigd men je uit of men komt langs en pas dan gaan je met de opdrachtgever kijken hoe de invulling precies is en of het ook met minder spullen kan of dat er tocch meer spullen bij komen.

 

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een podium, men heeft allang een budget bepaald en daar moet je binnen blijven anders heb je pech.

 

Als ik iedereen zou moeten nabellen die een offerte aanvraagd dan kost me dat veels te veel tijd. Iemand ervoor aannemen is ook zonde, vooral omdat je van te voren weet dat hij/zij zijn geld nooit terug gaat verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Klanten kunnen een offerte aanvragen via mijn site.

Ik bel ze dan meestal meteen even voor wat verdere bijzonderheden etc.

 

Ik heb ze dan aan de telefoon gehad en dat is altijd goed. Ze dan nog een keer nabellen doe ik soms wel, vaak ook niet.

 

Ik bedoel, ik heb ze gesproken, ze hebben een scherpe offerte, wat moet ik dan nog vragen als ik ze nabel?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook wat meer tijd gaan steken in het nabellen van offertes. Op dit moment staan er redelijk wat offertes open waar ik nog geen reactie op heb en ik wil graag weten of men geïnteresseerd is, of niet.

 

Hoe lang wachten jullie met het nabellen van een offerte? De geldigheidsduur van mijn offertes is 30 dagen, zouden jullie binnen deze 30 dagen bellen, of net na 30 dagen, etc?

Ik ben benieuwd welke methode jullie hierin hanteren.

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.