• 0

Is Marktplaats.nl een goed platform voor serieuze ondernemers?

Bij het nalezen van een topic las ik dat er tegenwoordig ook een HL lid gebruik maakt van Marktplaats.

Zelf heb ik er geen persoonlijke ervaring mee maar weet van een familielid die een administratiekantoor runt dat zij maandelijks zo'n 2 nieuwe klanten krijgt via Marktplaats en verders niets doet aan marketing of andere internet activiteiten.

 

Weet nog goed de discussie op HL dat het een paar jaar geleden als serieuze ondernemer "not done" was om via Marktplaats te adverteren, hoe denkt men hier anno nu over en wat zijn de ervaringen?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Afhankelijk van je dienst/produkt kan marktplaats wel zeker een goede manier zijn om te adverteren.

 

Mensen komen op marktplaats om iets te kopen.

Wanneer je op marktplaats adverteert is iedereen die jouw advertentie ziet, wanneer deze in een specifieke categorie staat vaak ook geïnteresseerd in zo'n soort dienst of produkt.

 

Voordeel van marktplaats t.o.v. google is dat ze bij marktplaats dus komen met de intentie iets te kopen. Bij google is niet direct de intentie van een persoon om iets te kopen wanneer hij naar een dienst of product zoekt. Hij kan wellicht gewoon op zoek zijn naar specificaties bijvoorbeeld.

 

Ik ben het aan de andere kant eens dat via marktplaats verkopen een soort van 'not done' is. Ik zelf associeer marktplaats dan ook meer voor consumenten die spulletjes willen verkopen als bedrijven. Natuurlijk zie je steeds meer bedrijven adverteren op marktplaats, daarom anno nu zal die gedachte van een paar jaar geleden wel weg zijn bij veel mensen. Maar bij een andere grote groep zal die er ook zeker nog zijn.

 

Als jij een juridisch adviesbureau hebt dat nog klein is dan is marktplaats zeker geen slecht idee anno nu. Iemand die op zoek is naar juridisch advies en hiervoor op marktplaats kijkt zal jouw website bezoeken. Is er niemand in geïnteresseerd, dan zal niemand jouw website bezoeken en betaal je verder ook niets.

 

Ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar wat je zelf wilt. Run je een bedrijfje vanuit je zolderkamer dan is marktplaats geen slecht idee. Maar heb je toch echt een bedrijfje dan zal ik eerder voor 'professionelere' alternatieven kiezen. Maak een afweging hierin naar wat jouw visie is.

Link naar reactie
  • 0

Begin vorig jaar bleek al dat 6% van de omzet van kleine en middelgrote bedrijven voortkwam uit activiteiten van de online advertentiesite. Bijna een derde van de ondernemingen die hebben meegedaan aan het onderzoek bleek actief te zijn op Marktplaats, dat was een onderzoek van bijna een jaar geleden onder 1400 ondernemers uit het MKB (bron Blauw Research).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zakelijke diensten heb ik geen (weinig) successen geboekt. Producten verkopen aan consumenten kan m.i. prima met marktplaats.

 

 

Voordeel van marktplaats t.o.v. google is dat ze bij marktplaats dus komen met de intentie iets te kopen. Bij google is niet direct de intentie van een persoon om iets te kopen wanneer hij naar een dienst of product zoekt. Hij kan wellicht gewoon op zoek zijn naar specificaties bijvoorbeeld.

Hierop inhakend: dit kun je natuurlijk wel sturen in zowel google AdWords als de organische zoekresultaten door middel van uitsluitingswoorden en specifieke zoekwoorden.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het soort product.

Een (tweedehands) autoverkoper zit er erg goed (is de grootste groep binnen marktplaats) terwijl een verkoper van nieuwe badkamers er weinig zal halen vermoed ik.

 

Ik ben er met mijn producten weer niet welkom.

En op speurders wel veel advertenties geplaatst maar eigenlijk nooit (merkbaar) meer omzet door gehad.

Tegenwoordig is speurders overigens voor 95% nieuwe producten en geen tweedehands meer (als ik wel eens zoek kom ik eigenlijk vrijwel geen particuliere tweedehands verkopers tegen)

Link naar reactie
  • 0

een verkoper van nieuwe badkamers er weinig zal halen vermoed ik.

 

 

Ik ken een bedrijf uit Alkmaar in sanitair die zelfs uit België klanten trekt via Marktplaats dus denk dat het voor alle producten wel zinvol is.

 

Veel kledingzaken doen vaak onder een andere naam ook zaken via Marktplaats en lozen op die wijze hun overjarige voorraad.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Voor onze vacatures is Marktplaats een goede. Als we nieuw personeel nodig hebben zetten we een advertentie en we krijgen volop response en kunnen daarmee ook de vacatures vullen. Voor ons is Marktplaats een goede bron.

Ook wij doen verder niets aan marketing of reclame activiteiten. Alleen werk.nl maar dat levert minder op.

 

Groet,

 

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand hier op HL met praktijkervaring met Marktplaats vertellen of het zinvol is of niet, voor dienstverlening of de verkoop van producten ?

 

Wij maken naast andere advertentie mogelijkheden (zowel gedrukte media als online) ook gebruik van Marktplaats (via Adwords variant van Marktplaats) en zijn daar zeer tevreden over. Het hangt denk ik wel sterk af wat je wilt aanbieden via Marktplaats. Overigens hebben wij zeg maar algemene advertenties geplaatst en bieden geen afzonderlijke producten ter verkoop aan via Marktplaats. Bij interesse in de producten verwijzen wij naar onze website voor de aankoop etc.

 

Wij zijn een webwinkel in bijzonder speelgoed en Marktplaats is een plek waar veel speelgoed aangeboden en gezocht wordt. Of het "not done" is om als serieuze ondernemer op Marktplaats te staan, daar gaat het wat mij betreft niet om. Marktplaats zorgt voor omzet en daar gaat het om als je een serieuze ondernemer bent.

 

Voor dienstverlening, volgens mij heeft Marktplaats daar aparte onderdelen voor aangemaakt, daar hebben wij geen ervaring mee.

 

Het zal denk ik zinvol zijn voor kleinschalige aanbiedingen/gebruik (voor ons levert het in ieder geval verkopen op). Hopelijk heb je hier wat aan.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een bedrijf uit Alkmaar in sanitair die zelfs uit België klanten trekt via Marktplaats dus denk dat het voor alle producten wel zinvol is.

Maar deze zaak uit Alkmaar die biedt zijn sanitair wel voor dump-prijzen aan.

 

Ik denk dat vooral de prijs een belangrijke factor is op Marktplaats. Je staat op marktplaats tussen handelaartjes die voor een extra biertje in het weekend hun waar van de hand doen. Dit past ook bij het gemiddelde publiek wat op Marktplaats rondkijkt. Met alle respect, dat zijn niet de mensen die gaan voor luxe of kwaliteit, maar zij gaan puur voor prijs.

 

Als je geen uniek product hebt dan is de prijs de enige factor die over blijft om via marktplaats de verkoop te sluiten. Probeer via Marktplaats maar eens duidelijk te maken dat jij de betere service of kennis hebt.

 

Onze praktijkervaring is dat het voor een serieus bedrijf niet interessant (genoeg) is om op marktplaats te adverteren. Ja het zorgt voor wat extra verkoop, maar het sap is niet het persen waard.

Link naar reactie
  • 0
Dit past ook bij het gemiddelde publiek wat op Marktplaats rondkijkt. Met alle respect, dat zijn niet de mensen die gaan voor luxe of kwaliteit, maar zij gaan puur voor prijs.

 

 

ben het niet helemaal met je eens, ook op marktplaats kan je goede kwaliteit kopen maar tegen een lagere prijs. Zeker als de verkoper gevoelig is voor biedingen en de vraag die naar het product is.

 

Verder is marktplaats inmiddels toch een begrip in online kopen, ook al hebben ze het imago van een kringloopwinkel.

 

Denk dat de omzet van Marktplaats inmiddels vele malen hoger is dat de gemiddelde landelijke keten.

 

Zelf koop en verkoop ik regelmatig op marktplaats maar dat doe ik wel privé Maar ik kan me voorstellen dat bedrijven er

prima zaken kunnen doen.

 

Onze praktijkervaring is dat het voor een serieus bedrijf niet interessant (genoeg) is om op marktplaats te adverteren. Ja het zorgt voor wat extra verkoop, maar het sap is niet het persen waard.

 

 

Kan me voorstellen als je veel op marktplaats adverteert dat je naamsbekendheid daar ook mee toe neemt en dat mensen wellicht buiten marktplaats om naar jouw website komen.

   

Link naar reactie
  • 0

Marktplaats geprobeerd maar ik ben er te duur voor met de lockers. Speelt ook in mee dat ik me hoofdzakelijk (99,8%) op b2b richt en daar dus ook de lockers voor heb.

De klanten die ik heb orienteren zich niet op marktplaats om hun kleedkamer in te richten.

 

Rekken zou nog kunnen en heb ik even geprobeerd, maar wellicht nog eens meer tijd in steken

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand hier op HL met praktijkervaring met Marktplaats vertellen of het zinvol is of niet, voor dienstverlening of de verkoop van producten ?

 

Deze vraag is en blijft te algemeen. Waarom wel of geen AdWords? Een goede advertentiereeks of goede campagne kent een kosten-batenanalyse. Twijfel over imago/doelgroep en samenstelling van marktplaatsbezoekers kan beter plaatsmaken voor een test. Op marktplaats kun je je diensten of assortiment, maar bijvoorbeeld ook contactgegevens, locatie en openingstijden in ieder geval goed tonen. Aanbodsite met het beste bereik in Nederland en waarschijnlijk ook België. Ik heb zelf geen ervaring met aanbod van diensten op mp.

 

Twee aandachtspunten: ik heb een leverancier die me adverteren op marktplaats verbiedt. Ik heb een klant die een duurste variant binnen een productcategorie op mp verkoopt. Biedingen ontvangen kun je uitzetten, particuliere vragen kun je ook als input zien voor verbetering van alle productteksten. Verwijs in reacties altijd goed door naar eigen media.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de prijs zoals meerdere hier aankaarten echt de dealbreker is, ga je op marktplaats of niet.

Praktijk voorbeeld van mijzelf:

 

Wij hebben geadverteerd op marktplaats. Ons assortiment bestaat voornamelijk uit A-merken en een zeer klein aantal producten die geen merk aanhouden en dus zeer goedkoop zijn. Doel is om deze over een tijdje helemaal weg te hebben.

 

Met ons zeer breed assortiment, halen wij de 0.10€ cost per klik er niet uit! Reden: Marktplaats bezoekers komen toch gauw voor de goedkopere artikelen, en niet voor de nieuwe A-merken die toch stukken duurder zijn (is onze conclusie). Dat blijkt wel bij ons na een paar maanden testen.

 

Nou is onze gemiddelde orderwaarde 21€. Marge is vrij hoog en we zijn zeker niet duurder dan onze concurrenten. Dus je zou zeggen die 0,1€ per klik of soms zelfs 0,6€ (afhankelijk van dag tot dag) haal je er makkelijk uit. Nou nee hoor, niet bij ons.

 

Nu kun je natuurlijk speculeren en zijn er vast meerdere factoren waarom die 0,1€ per klik er niet uit gehaald wordt. Maar denk toch dat het voornamelijk met het soort product te maken heeft.

 

Ik zou het vergelijken met een Diesel webwinkel en een webwinkel die kleertjes uit china verkoopt. Die webwinkel van Diesel zet hun broek van 250€ niet op marktplaats. De webwinkel van de broek uit china die hij heeft ingekocht voor 9€ zet de broek wel op marktplaats.

Link naar reactie
  • 1

Begin vorig jaar bleek al dat 6% van de omzet van kleine en middelgrote bedrijven voortkwam uit activiteiten van de online advertentiesite. Bijna een derde van de ondernemingen die hebben meegedaan aan het onderzoek bleek actief te zijn op Marktplaats, dat was een onderzoek van bijna een jaar geleden onder 1400 ondernemers uit het MKB (bron Blauw Research).

 

Voila, de bron. Maar pas op. Blauw legt vragen voor aan een panel van mensen die zich aanmelden voor online onderzoek in ruil voor een minimale beloning. Dat soort onderzoek is tamelijk dubieus, zeker wanneer je een online panel (slechte steekproef) vraagt naar online gedrag. Daarom komt Blauw altijd met die ongeloofwaardige cijfers, ook voor Thuiswinkel.org. Blauw rekent door dat 6% van alle omzet in het MKB te danken is aan Marktplaats. Da's 6% van 613 miljard euro.

 

Markplaats is met andere woorden goed voor 36 miljard euro aan omzet in het MKB.

 

Stelle idioten bij Blauw. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Markplaats is met andere woorden goed voor 36 miljard euro aan omzet in het MKB.

 

Stelle idioten bij Blauw. :P

Gister bij de Thuiswinkel.org nieuwjaarrs receptie werd bekend gemaakt dat er vorig jaar zo'n 9 miljard euro omzet was in de thuiswinkel branche. Ben benieuwd of die cijfers dan ook bij Blauw vandaan kwamen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is die 9 miljard gewoon de Twinkle-100 opgeteld en geëxtrapoleerd

Dat hoop ik niet want de cijfers in de Twinkle 100 zijn best guesses en kloppen meestal helemaal niet. De cijfers in de Twinkle 100 staan los van de cijfers die bekend zijn bij de vereniging Thuiswinkel.org. De redactie van Twinkle mag niet bij die cijfers.

Link naar reactie
  • 0

Ach, das waar ook. Is het niet zo dat onderdeel van je thuiswinkellidmaatschap is dat je je hele boekhouding zo ongeveer bij ze moet inleveren? Dan hebben ze cijfers vrij vlot bij elkaar namelijk

 

(Meen ik me te herinneren, maar kan het niet nakijken omdat de site offline is bij mij momenteel)

 

Gaat wel een beetje offtopic trouwens

Link naar reactie
  • 0

Oh, d'r is afgelopen najaar een nieuwe MultichannelMonitor uitgebracht - zie pdf. Volgens Blauw (en HBD + Thuiswinkel.org) wordt inmiddels elke derde aankoop via het aankoopkanaal internet gedaan. Staat er echt: 30,6% om precies te zijn.

 

Hoe komen ze nou aan dat cijfer? Ze vragen dat online panel (dus mensen die veel online zitten en voor een niemandal meedoen aan marktonderzoek) of ze zich voor de laatste aankoop in dertig productgroepen het afgelopen half jaar online georiënteerd hebben en als ze een aanschaf gedaan hebben of dat online of in de winkel was.

 

Iemand met een webwinkel die kan bevestigen dat 30,6% van alle aankopen online gedaan worden? Nader uitgesplitst: fietsen 19%, speelgoed 27%, interieur 16%...

 

Probleem met zulk onderzoek is dat de resultaten elk jaar beter moeten zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zeker offtopic, maar het is ook vrijdag avond.

 

Je cijfers moet je inderdaad inleveren bij de vereniging Thuiswinkel.org. Alleen zijn die cijfers niet inzichtelijk voor de redactie van het tijdschrift Twinkle, die de Twinkle 100 publiceert.

 

Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat Thuiswinkel.org de 9 miljard baseert op de cijfers die zij zelf bezitten, maar dat lijkt mij nog steeds een grote gok, omdat er grofweg 1500 leden zijn van de ongeveer 25.000 (?) webshops. Nu zullen wel zo'n beetje alle grotere webshops aangesloten zijn bij Thuiswinkel.org dus ik verwacht niet dat de 9 miljard heel inaccuraat is, maar stel dat ze dit bedrag toch bij Blauw vandaan hebben in plaats van uit hun eigen database, als Blauw tegelijkertijd beweert dat alleen Marktplaats al goed is voor 36 mijlard euro omzet..

Link naar reactie
  • 0

Omdat het zaterdag is, even offtopic. :)

 

Praat mij niet over onderzoekrapporten e.d. :) Ik heb me vorig jaar eens flink verdiept in al het cijferwerk en ben tot de conclusie gkomen dat daar weinig van klopt.

Geef 2 keer exact dezelfde opdracht, door verschillende opdrachtgevers, aan een onderzoeksbureau en je krijgt 2 verschillende rapporten met totaal andere uitkomsten.

Het lijkt er veel op dat de research branche er van houdt de opdrachtgevers naar de mond te praten, pappen en nathouden voor een evt. volgende opdracht.

 

De enigste betrouwbare bron is het CBS en de rest moet je echt allemaal met een korreltje zout nemen.

 

Weer ontopic.

 

Het Marktplaats verhaal leeft wel onder de ondernemers aan het aantal lezers te oordelen maar actief zijn op Marktplaat beperkt zich nu nog steeds aan het laag segment en dus lage prijzen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.