• 0

Hoe boek ik de winstbelasting die ik moet gaan betalen in die balans

Ik heb sinds februari 2010 een BV en ben me nu aan het voorbereiden op de eerste belasting aangifte (en stukken voor de Kamer van Koophandel) Ik doe vooralsnog zelf de boekhouding om te leren en ervaren wat de administateurs in de multinational waar ik 30 jaar heb gewerkt zoal moeten weten en doen....

Het meeste kan ik volgen en ik heb zelf een Excel boekhouding opgezet, waarin ik o.a. de vele beleggingstransacties, die ik tot nu toe heb gedaan goed heb kunnen boeken/bijhouden.

Nu moet ik dus een balans maken voor de fiscus (en de Kamer van Koophandel) en ik loop aan tegen de volgende vraag:

Hoe boek ik de winstbelasting die ik moet gaan betalen in die balans?

Ik vond in Bedrijfseconomische Modellen (http://http://www.fons-vernooij.nl/bm-site/index.html) een keurig model voor de balans, waarin de post "Belasting" onder het hoofdstuk "Kortlopende schulden en overlopende passiva".

Moet ik daar nu de verwachte 20% winstbelasting opnemen? Dan gaat de winst naar beneden etc....

Ik maak vast een denkfout, maar na uren zoeken op deze en andere sites kom ik er niet achter.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

HeRaFin heeft gelijk. Aanvullend sommeer je de restant “winst” bij de Algemene Reserve (kapitaal) en verkrijg je met de belastingschuld de nieuwe beginbalans.

Als je zoekt op jaarrekeningmodel BV kom je vast wel mooie voorbeelden tegen

 

Leuk deze casus, want je zou zeggen, en misschien doelt HeRaFin op deze misvatting, dat de vennootschapsbelasting in feite een extra kostenpost is.

 

Dan zou je kunnen rekenen: B= 0,2 x( W-B) Hieruit volgt B = 0,2/1,2*W

Bij een Winst (W) van 10000 betaal je dan geen 2000 maar B = 1667.

Scheelt toch even 1/30 van je winst. Jammer :-\

 

Link naar reactie
  • 0

Het tarief van de vennootschapsbelasting bedroeg in het jaar 2010 20% tot een belastbaar bedrag van € 200.000, daarboven een percentage van 25,5%.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Om e.e.a. goed te begrijpen zet ik dus het volgende in mijn te deponeren balans 2011:

 

Activa 100.000

 

Passiva 100.000 te weten:

 

Overige Pasiva 76.000

Winst       20.000

Belasting    4.000

 

Waarbij ik e.e.a. bereken door te stellen:

 

Winst = (Activa -/- Overige Passiva)/1.2

Belasting is 0.2 x Winst

 

En dat is dan de belasting die ik over 2011 in 2012 ga betalen.

 

In de Verlies en Winstrekening over 2011 komt de belasting nog niet voor, maar die komt dan in 2012.

 

Klopt dat?

 

 

Christiaan

Link naar reactie
  • 0

Resultaat onderneming vóór belastingen € 20.000

Vennootschapsbelasting 20% € 4.000

Resultaat ná belastingen € 16.000

 

Activa € 100.000

 

Aandelenkapitaal (stel) € 18.000

Overige reserves € 16.000

 

Overige schulden/passiva € 62.000

Vennootschapsbelasting € 4.000

Totaal passiva € 100.000

 

Je moet met de verschuldigde vennootschapsbelasting rekening houden voordat je de winst/resultaat aan de overige reserves toegevoegd.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het volgende lijstje van Bedrijfseconomische Modellen (http://http://www.fons-vernooij.nl/bm-site/index.html) gehaald:

 

H.   Eigen Vermogen

I.   Gestort en opgevraagd kapitaal

II.   Agio

III.   Herwaarderingsreserve

IV.   Wettelijke en statutaire reserves

V.   Overige reserves

VI.   Onverdeelde winst

B.   Voorzieningen

C.   Langlopende schulden

   (hir heb ik de Stamrecht verplichting opgenomen)

D.   Kortlopende schulden en overlopende passiva

   Crediteuren (bankkosten over 2011 door de bank in rekening gebracht op 4 januari 2012)

   Belasting

 

 

 

Begrijp ik de post "onverdeelde winst" misschien niet goed? Ik lees in http://financieel.infonu.nl/administratie/31489-financien-de-balans.html : Onverdeelde winst. Na het maken van winst wordt deze niet uitgekeerd, maar blijft deze in de onderneming. De omvang van deze post laat dus de totale inhouding van winst in het verleden zien.

 

Dus als ik in 2011 de winst niet heb uitgekeerd als divident, dan moet ik die toch daar boeken op de balans? Is dat wezenlijk anders dan die boeken bij Overige reserves?

 

De winst die ik nu boek is na belasting...., want het verschil tussen Activa en Passiva-voor-belasting is 24.000, die wordt verdeeld over 20.000 wints en 4000 belasting?

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik de post "onverdeelde winst" misschien niet goed?

 

Je begrijpt het goed, maar je maakt het moeilijker dan het is:

 

- In de VPB aangifte heet het “Winstreserves”.

- Hoe jij dat nou precies in jouw boekhouding noemt (“Overige reserves”, “Onverdeelde winst”, “Algemene reserve”, of iets anders), dat mag je uiteraard zelf kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

Ik heb inmiddels van HeRaFin in direct contact mijn probleem begrepen:

"onverdeelde winst" is winst ná belasting en niet winst vóór belasting.

Als gymnasiast heb ik kennelijk mijn tijd verdaan met de klasieken in plaats van leren boekhouden.

 

Dat legt ook misschien het probleem bloot van al die modellen en andere informatie: Nergens heb ik een volledige definitie gevonden van de termen zoals die hierboven over onverdeelde winst.

Daarin staat niet dat het over winst ná belasting gaat. Dat word je kennelijk geacht te begrijpen.

 

Nou ja, als 't allemaal zo simpel was had dit forum ook niks te doen.

 

Bedankt allemaal. Ik ben vooralsnog geholpen!

 

Christiaan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.