• 0

Merkkleding (restpartijen en faillisementpartijen) vanuit Italië importeren

Hallo allemaal!

Ik ben momenteel student en ben erg druk, maar ik sta te popelen om zelf te gaan ondernemen.

Er zijn allerlei soorten dingen die mij interesseren maar ik vind voornamelijk mode erg leuk. Dan bedoel ik geen winkeltje maar iets groots!

Een goeie vriend van ons uit Italië koopt restpartijen op bij grote winkels, faillissementpartijen ga zo maar door.

Ik vind dit erg interessant want het gaat voornamelijk om de grote populaire merken die hij op koopt.

Het lijkt me super om een grote outlet te beginnen of gewoon door heel Nederland te verkopen d.m.v. het huren van lege loodsen en bedrijfspanden waar je bijvoorbeeld een weekend lang de kleding gaat verkopen.

Ik weet dat hier natuurlijk heel veel aan vooraf gaat en er heel erg veel uitgezocht moet worden, ik zit tenslotte midden in mijn studie en heb momenteel weinig tijd om een businessplan te schrijven etc.

 

Ik was alleen even benieuwd of jullie mij kunnen vertellen of dit echt mogelijk is...

Hoe het zit met het invoeren van de kleding en de bijkomende kosten hiervan en bepaalde regels!! Een beetje globaal zodat ik weet wat er allemaal bij komt kijken.

 

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik vooraf toestemming krijg van merken om dit te doen, is er geen probleem. Die krijg je alleen niet. Dus is het zoeken naar de juridische gronden op basis waarvan deze vorm van import zou mogen, en daar zijn de meningen dus over verdeeld, blijkt.

 

Er zullen best verdeelde meningen zijn, maar de rechtspraak is tamelijk duidelijk. De merkhouder in Europa kan bezwaar maken tegen de verkoop van merkproducten die buiten de EER in de handel zijn gebracht. Zo worden overschotten uit Amerika of waar dan ook tegengehouden. Tesco en Makro vechten daar al decennia tegen, maar de huidige Europese interpretatie is nu eenmaal dat zulke parallelhandel niet onder de vrije mededinging valt. Dus de bron van de handel is irrelevant; het enige wat telt is 'met toestemming van de merkhouder binnen de EER op de markt gebracht'.

 

Probeer het uit, zou ik zeggen.

 

Worst case scenario is dat je handel in beslag genomen wordt en dat de merkhouder een claim neerlegt voor misgelopen inkomsten. Dat tikt snel aan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Nogmaals bedankt voor jullie input. Juiste punten. De interpretatie is iets wat ik niet aan ga vechten, wat ik ook mag vinden van die interpretatie. Daar is de war chest niet genoeg gevuld voor. Reeds in EU verkochte merken laat ik voor wat het is. Ik ga het wellicht proberen met merken die vooralsnog alleen in de US verkocht worden (toestemming).

 

Ander punt wat interessant wordt; als ik kleding importeer die ik niet in EU ga doorverkopen, maar erbuiten (afnemers heb ik al). Dropshippen vanuit US gaat niet, omdat die niet (voldoende) kunnen sorteren. Dat zal hier moeten gebeuren. Kijken wat de douane doet.

 

Heren, nogmaals bedankt!

 

Steve

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het wellicht proberen met merken die vooralsnog alleen in de US verkocht worden (toestemming).

 

Dat is misschien marginaler dan reeds bekende merken, maar in potentie zeker zo interessant. Als groothandel in stocklots van nieuwe merken ben je immers ook potentieel lanceerbasis voor het reguliere goed. America Today heeft een vergelijkbare voorgeschiedenis, maar toen was parallelimport nog niet zo gereguleerd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.