• 0

Ebook uitgeven, hoe? Advies gevraagd.

 

Een klant op mijn werk wil een e-book uitgeven over een bepaald onderwerp. Het boek is te koop en moet via diverse online kanalen aangeboden worden, waarna de koper het document in een pdf of andere digitaal formaat kan inzien. Het is vaktechnische informatie met betrekking tot internet marketing.

 

Nu kwam ter sprake dat digitale verspreiding ook illegaal verspreiden met zich mee zal brengen. Een digitaal document is immers makkelijk te verzenden tegenwoordig. Uit onze brainstormsessie kwam ik zelf tot het volgende :

 

- Een extraatje toevoegen voor diegene die het boek heeft gekocht - suggesties welkom (ik dacht zelf aan een consult of iets)

- Het document laten registreren om zo updates te kunnen verkrijgen van bijv. nieuwe editie, korting of een gratis editie.

- Korting op aanverwante producten die in lijn liggen met hetgeen genoemd in het boek.

 

Graag zou ik tips/advies/suggesties willen ontvangen hoe jullie hier tegen aan kijken.

Voor mij de eerste keer dat ik met een digitale boek-uitgave te maken heb, dus ik zit met een gezonde uitdaging dit op te pakken. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zou het niet mogelijk zijn dat de koper, na betaling, via een bepaalde website toegang tot het bewuste document krijgt via inloggegevens?

 

Om het document in te zien en het af te drukken dus. Met in de voorwaarden de vermelding dat inloggegevens persoonlijk zijn en misbruik (zoals doorgifte aan derden) inhoudt dat de inloggegevens de-activeerd worden. Zonder restitutie, uiteraard.

Zo zou ik het (denk ik) oplossen…

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet via een website het E-book te koop aanbieden. Mensen moeten naast de betaling ook hun volledige naam invullen. Dan verwerkt de server de naam in het E-book en schrijft het weg als PDF. Daardoor zitten mensen met een E-book met hun naam op het voorblad of iets dergelijks. Is een hogere drempel om hem dan nog (illegaal) te verspreiden.

 

Als ze het perse willen dan zullen ze het er wel uithalen op de één of andere manier, maar het is misschien een goede manier om de huis tuin en keuken verspreiding tegen te gaan.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVInfo:

Dat is een mogelijkheid, echter vinden de meeste mensen het prettig om een fysiek document te hebben. Het staat voor mij in de kinderschoenen, omdat ikzelf er te weinig vanaf weet. Maar ik heb hem iniedergeval genoteerd.

 

@Wouter:

Goeie! Ja, niemand wil zijn of haar naam over het internet verspreid hebben gekoppeld aan illegale praktijken. Neem ik ook mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft alletwee helaas weinig zin.

 

Het document alleen online beschikbaar maken ter inzage en afdrukken is erg simpel te omzeilen: installeer een PDF printer (veel mensen hebben dit al op hun PC staan), en 2 klikken later heb je een PDF die je door kan sturen. En hoe ga je controleren of iemand zijn logingegevens heeft doorgestuurd naar een ander, of dat hij simpelweg vanaf een andere locatie verder aan het lezen is?

 

De tweede methode is al een iets hogere drempel, maar ook hier zou het - mits je een PDF editor geïnstalleerd hebt - niet meer dan een minuut werk zijn om de naam weer uit het document te verwijderen. Daarentegen kost het implementeren hiervan waarschijnlijk een kleine dag werk, plus een server die onderhouden moet worden, etc.

 

De muziek- en filmindustrie heeft het ook jaren geprobeerd, maar DRM kan simpelweg niet werken: als je iets in kan zien, kan je het ook weer opslaan en verder verspreiden. Je kan het men iets moeilijker maken, maar met iedere drempel die je opwerpt verlaag je het gebruiksgemak voor de mensen die wel netjes betalen, terwijl de illegale downloaders nergens last van hebben.

 

Ik zou het eerder blijven zoeken in de richting waar je zelf ook al zat: toegevoegde waarde (die niet te kopiëren is) voor de legale koper.

Link naar reactie
  • 0

Heeft alletwee helaas weinig zin.

 

Het document alleen online beschikbaar maken ter inzage en afdrukken is erg simpel te omzeilen: installeer een PDF printer (veel mensen hebben dit al op hun PC staan), en 2 klikken later heb je een PDF die je door kan sturen. En hoe ga je controleren of iemand zijn logingegevens heeft doorgestuurd naar een ander, of dat hij simpelweg vanaf een andere locatie verder aan het lezen is?

 

De tweede methode is al een iets hogere drempel, maar ook hier zou het - mits je een PDF editor geïnstalleerd hebt - niet meer dan een minuut werk zijn om de naam weer uit het document te verwijderen. Daarentegen kost het implementeren hiervan waarschijnlijk een kleine dag werk, plus een server die onderhouden moet worden, etc.

 

De muziek- en filmindustrie heeft het ook jaren geprobeerd, maar DRM kan simpelweg niet werken: als je iets in kan zien, kan je het ook weer opslaan en verder verspreiden. Je kan het men iets moeilijker maken, maar met iedere drempel die je opwerpt verlaag je het gebruiksgemak voor de mensen die wel netjes betalen, terwijl de illegale downloaders nergens last van hebben.

 

Ik zou het eerder blijven zoeken in de richting waar je zelf ook al zat: toegevoegde waarde (die niet te kopiëren is) voor de legale koper.

 

Dank voor je heldere uitleg. Ik ben nog van de oude stempel met het ouderweste auteursrecht... Vroeger had je bij software ook al hardware dongles die je nodig had om het pakket te kunnen starten. Het is uiteindelijk weggegaan, omdat software ook online gedistributeerd wordt en het was gebruiksonvriendelijk. Wilde je thuis wat afmaken, moest je de dongle meenemen. etc.

Link naar reactie
  • 0

Tegen het verspreiden kan je inderdaad weinig doen, wel kan je je afvragen waarom iemand een e-book illegaal zou willen verspreiden. Meestal is dit de verhouding tussen de prijs en waarde, wanneer iemand zijn aankoop het geld meer dan waard vind, zal hij eerder geneigd zijn de koop aan te bevelen dan het pdf bestand door te sturen.

 

Zal dit e-book het enige product zijn welke het bedrijf online verkoopt? De meeste bedrijven maken voornamelijk winst op de back end producten, dan kan je links+reclame in dit boek zetten voor je andere producten. Een goed e-book kan zo zorgen voor meer vertrouwen in jou en de andere producten.

 

Je kan ook een gratis bonus meesturen in de email en dit wel vermelden in het e-book, als alleen deze al de aankoop prijs waard is, kunnen personen alsnog ervoor kiezen om het e-book te kopen. Dit kan alsnog illegaal verspreid worden, maar als apart bestand is dit meer werk voor hen, terwijl het vanuit het bedrijf weinig moeite kost.

 

Tevens kan een goede niet-goed-geld-terug garantie ook mensen over de streep trekken het te kopen, voordat zij zoeken of het ook ergens gratis te downloaden is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe erg is het als de beveiliging niet waterdicht is? Het is een e-book, geen bankkluis.... So what als er figuren zijn die handig de beveiliging omzeilen. Ik verwacht dat de meeste kopers gewoon afrekenen en dat de genoemde beveiliging volstaat. Bovendien lijkt me het verdienmodel niet meteen het e-book, maar alle spin-off die daaruit voortvloeit.

 

Wellicht is een leuke add on als je er een online toolkit met abonnement aan kunt koppelen. Het e-book zou ik dan heel laagdrempelig maken (gratis / light versie) en er meteen een abonnement bij verkopen. Bij voorkeur iets waar updates op komen.

Link naar reactie
  • 0

@StefanO: Dank voor je reactie. Het klopt wat je schrijft, maar het is een beetje menselijke natuur om je creatie te beschermen. In eerste instantie is het book wel de trigger, maar je idee om iets te doen met een online toolkit is idd een goeie om eens over na te denken. De eerste focus lag op de publicatie zelf, omdat de inhoud op dit moment de eerste waarde heeft.

 

@TwaBla: Kan ik eigenlijk nog een Poll binnen dit forum-bericht plaatsen? Ik weet even niet hoe... het oorspronkelijke eerste bericht kan ik niet meer editen.

 

@Erwin L: Het niet-goed-geld-terug garantie is een beetje onhandig in mijn ogen, je hebt dan namelijk het fysieke document al in je bezit. De controle om te checken of iemand het bestand niet meer heeft is lastig. Maar je overige ideeën spreken mij aan. In eerste instantie zijn er op dit moment geen concrete backend-producten, omdat het ebook zelf eigenlijk de meerwaarde is qua inhoud.

 

Link naar reactie
  • 0

TwaBla, de eer is aan jou, je kan het samenvoegen. Dank alvast.

 

Ahum. En toen verdween die poll compleet. Da's nieuw voor mij. Zal ik deze keer eens een nieuwe poll over e-books maken? En dan in het midden laten of deelnemers zo'n boek voor werk of plezier kopen, want je wilde vooral weten hoeveel mensen kopiëren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Erwin L: Het niet-goed-geld-terug garantie is een beetje onhandig in mijn ogen, je hebt dan namelijk het fysieke document al in je bezit. De controle om te checken of iemand het bestand niet meer heeft is lastig. Maar je overige ideeën spreken mij aan. In eerste instantie zijn er op dit moment geen concrete backend-producten, omdat het ebook zelf eigenlijk de meerwaarde is qua inhoud.

 

 

Het aantal extra bestellingen ligt over het algemeen een stuk hoger dan de mensen die geld terug vragen bij dit soort acties. Er zijn maar weinig mensen die iets bestellen met het doel om het geld terug te vragen. Dat je een ebook niet terug kan je ook als voordeel zien, dit kan je gebruiken voor een sterke garantie. Niet goed, geld terug en product gratis voor het proberen, en het kost jou ook niets. Dit is eenvoudig te splittesten.

 

Nog enkele vragen:

Wordt het boek (enkel) Nederlandstalig?

Hoe groot is de markt?

Wat moet het boek gaan kosten?

Link naar reactie
  • 0

Het boek wordt in eerste instantie nederlandstalig, even afhankelijk of het aanslaat zijn andere talen ook mogelijk. De markt is vrij groot, het is een soort informatie/kennis boek voor (kleine) mkb'ers die hun helpt op een specifiek gebied van ondernemen. In het buitenland is deze informatie al in "overvloed" beschikbaar en praktisch succesvol gebleken, echter nooit in nederland uitgebracht.

 

Qua prijs zit ik in dubio. Heb in mijn eigen netwerk rondgevraagd en het varieerde van 19,95 (incl btw) t/m 29,95 euro. Mijn gevoel zegt om het eerder op 29,95 euro te zetten (dit is wat ik in mijn hoofd had), omdat de waarde qua kennis echt een toegevoegde waarde is. Aan het einde van het boek kan je op praktische wijze dit bedrag in veelvoud terugverdienen.

Anderzijds zou een (te) goedkope prijs kunnen duiden op rotzooi.

 

Je hebt wel een punt met je niet-goed-geld-terug garantie, met enige zekerheid straal je dan wel meer vertrouwen uit naar je product/dienst.

Link naar reactie
  • 0

En wat vindt jouw 'klant' daar allemaal van? Heeft die daar nog iets over te zeggen? Kan jouw klant dit soort vragen niet beter zelf stellen?

 

Inhoudelijk: voor die prijzen krijg ik goeie boeken in hardcover. Ebooks voor het MKB "die zichzelf terugverdienen" worden doorgaans geschreven door onervaren quasicoaches die iets doen met MLM en vooral rijk hopen te worden aan motivatie-onzin. Dat is een parallelcircuit. Als het zo'n enorm interessant onderwerp is dat in alle buitenland behalve Nederland opgepikt wordt, dan zou je voor een veel lagere prijs als een hoge oplage moeten kunnen afzetten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla:

Het is de afgelopen dagen redelijk hard gegaan. Veel info uitgewisseld met mede-collega's en ik ben nu mede-"eigenaar" geworden in dit verhaal. Mijn input zit hem in de marketing en design van deze kwestie. Daarnaast denk ik mee met het ontwikkelingsstuk van de diensten die hieromheen ingezet zouden kunnen worden. Ben er dagelijks mee bezig om mijn ideeënboek te vullen met mindmaps en mogelijkheden om dit niet tot een ééndagsvlieg te laten uitkomen.

 

Je hebt mij op een goed punt gewezen waar ik zelf niet echt uit kwam. De prijs. Het is inderdaad zo dat een hardcover boek inderdaad voor die prijzen tegenwoordig weggaan (even kunstboeken en fotoboeken daargelaten). Maar dit is denk ik wel een goede les met digitale distributie, de kracht/macht der oplage. 1 van mijn ideeën was om zelfs de koper een mogelijkheid te bieden om naast digitaal een hardcover versie aan te kunnen schaffen (voor liefhebbers die echt van tastbare boeken houden).

 

Inhoudelijk is het boek geen troep. Geen MLM-marketing, geen quasi-coach die opeens een idee had om anderen te kopiëren. Het is ook niet de bedoeling om als motivatie te hebben om hiermee rijk te worden. Als geld de motivatie/drijfveer zou moeten zijn voor dit initiatief, dan is succes uitgesloten. Er is echt kwalitatief gelet op inhoud uit praktijkervaring. Anders zou ik mijn energie en naam er ook echt niet aan koppelen. Dat type boek waar jij over schrijft is iets waar ik echt niks mee heb.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De auteur van een gangbaar boek krijgt circa 10% van de verkoopprijs. Er gaan enorm veel kosten zitten in oplage, opslag en presentatie in de boekhandel. Die kosten heb je met een digitaal boek niet. Dat ebooks in het reguliere kanaal voor dezelfde prijs verkocht worden als ouwerwetse boeken, heeft met marktbescherming te maken. De gevestigde uitgevers en boekhandelaren willen niet in eigen vlees snijden.

 

Daar hebben jullie allemaal niks mee te maken. Je kan een boek verkopen voor 10% van de normale prijs en toch hetzelfde verdienen. Sterker nog: de lage prijs is een extra impuls, dus je verdient meer. Wil je eventuele investeringen in marketing terugverdienen, dan zou je op 20% kunnen gaan zitten.

 

Denk dus eerder aan 9.99 of zelfs 4.99 euro!

 

En zitten er geen spinofs in je potentiële relatiebestand?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.