• 0

Auto prive of zakelijk

Ik wil een nieuwe auto kopen met een aanschafprijs van 24.000 euro.

Nieuwwaarde (catalogusprijs) is 35.000 incl. btw en bpm

Ik wil de auto zo'n 8 jaar gaan gebruiken (geschat)

 

Verwachting is 15.000 prive km en 5000 zakelijk.

 

Ik ben door de belastingdienst alleen voor de BTW ondernemer en niet voor de

Inkomstenbelasting. Dit komt omdat ik ook nog bij een baas werk (40 uur per week).

 

Wat zou voor mij de beste optie zijn?

Auto aanschaffen prive of zakelijk?

Ook i.v.m. BTW aftrek/correctie etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag GB

 

Op basis van de gegeven info komen we er niet.

 

Merk, type en uitvoering auto? Hoeveel KM rij je voor je werkgever (=privé!)? Koop je een BTW- of een marge-auto? Koop je de auto met eigen geld of een lening? Of is er sprake van tweedehands-lease? Financial of operational? Bus of personenauto? Hoeveel verdien je in loondienst en hoeveel als freelancer? Wat zijn je aftrekposten in de IB (hypotheek, AOV, lijfrente, etc.)? Etc.

 

Op HL is nog nooit een sluitend advies gegeven over de keuze zakelijk privé (let op dat je die keuze voor de IB en BTW apart maakt!). Dat kan ook niet omdat (tot op heden) niemand alle info wilde delen.

 

De keuze is zeker adviesgevoelig. Koop gewoon een uurtje of twee in van een fiscalist. De verkeerde keuze is vele malen duurder per jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Snap dat het niet zomaar even te bepalen is.

 

Zat zelf alleen nog even te kijken waarom ik een auto zakelijk voor de BTW zou aanmerken. Maar volgens mij is dit niet zo interessant in mijn situatie.

Voordeel wat je wel hebt bij zakelijk voor BTW is het terugkrijgen van de BTW op de aanschaf. Maar als ik kijk wat je voor de rest terugkrijgt en weer moet betalen als privegebruik correctie dan is het niet zo interessant.

Want:

Gem BTW terug aan brandstof, verzekering en reparaties zal ongeveer 600 euro zijn denk ik en correctie op auto van 35000 euro is al snel 945 euro.

Maak ik hier een fout of is dit zo goed geredeneerd? Of kan ik van nog meer kosten de BTW terugvragen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.