• 0

2ehands kinderkleding (-spullen), gedoemd te mislukken?

Beste HL'ers,

 

Mijn eerste bericht! (yea!)... Ik volg het forum al jaren en bewonder de openheid en behulpzaamheid van de leden enorm. Ben nog nergens anders zoiets tegengekomen... (zeker niet in Spanje, waar ik nu woon)

 

Maar nu mijn vraag...

 

Omdat de lonen in Spanje erg laag zijn, (als er al werk is), was een van de ideeen van mijn vrouw een webshop te beginnen in tweedehands “merk” kinderkleding en –artikelen (autostoeltjes, kinderwagens, kinderzitjes, etc)

Economisch gezien, gaat niet zo goed. De mensen letten erg op de centjes, er is bijna totaal geen aanbod aan zulke shops online en hoewel het hele e-commerce hier nog erg achterloopt, is het wel in opkomst. Mogelijke kansen dus...

 

Nederland is al veel verder op dit gebied maar ook daar zien we, na een grondig internet onderzoek, dat veel 2e hands kinderkleding en ‘-spullen’sites niet echt de indruk wekken zeer succesvol te zijn.

De vormgeving ontstijgt veelal het niveau van ‘doe-het-zelver’ niet, Paypal of Ideal kom je zelden tegen en we zijn er verschillende tegengekomen die sluiten of al gesloten zijn.

 

De vraag is dan ook: Is dit wel een goed businessmodel? Maw, kun je er goed van rondkomen? (ervan uitgaande dat je alles zelf doet).

Er is weinig cijfermateriaal over te vinden en we vragen ons af of het, na de opstarkosten, marketing en al het werk wat je erin steekt, de moeite waard is?

 

Een andere vraag (voor ervaringsdeskundigen) is: hoe men makkelijk (en goedkoop) aan de tweedehands kleertjes komt? Gaat men vlooienmarkten/kringloopwinkels/inzamelpunten af? Koop je zelf online (en hoe keur je de kwaliteit dan?) Maw, hoe zorg je voor een constante toevoer van goed en degelijk maar wel goedkoop materiaal?

 

Het lijkt ons een business mat lage ‘tickets/factuurtjes’ terwijl de verzendkosten (zeker hier) hoog zijn...

 

Alvast hartelijk bedankt voor de aandacht en reacties!

 

Vriendelijke groeten,

 

Bert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bart,

 

Als ik een kind zou hebben zou ik eerder kleding van bijvoorbeeld c&a kopen dan tweedehands met een merkje erop als het ongeveer op de zelfde prijs neer komt. En ik denk met mij vele andere? Wat maakt het merkje nou uit voor een kind? Ik denk dat daarom veel van deze sites mislukken.

Is het niet een idee om gewoon nieuwe ''merkloze'' kleding (zoals c&a en h&m) online te verkopen in Spanje of hechten ze daar nog meer waarde dan hier aan merken? Dat komt voor mij ook professioneler over dan een webshop in tweedehands kleding en ik zou daar dus ook eerder kopen.

Maar goed, dit is zoals ik het bekijk. Ik weet niet hoe de markt in Spanje hierover denkt? Dan zou je een marktonderzoek moeten doen om te kijken of er wel genoeg vraag naar is.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hi!

Alvast bedankt voor de reacties. Ter verduidelijking; Ja, het zou een lokale webshop in Spanje worden, gericht op de Spaanse markt maar het zou GEEN loquo (Spaanse Marktplaats oid) worden waar advertenties van anderen geplaatst worden. De bedoeling is ZELF tweedehands (merk)kleding en spullen te selecteren, aan te kopen en dan via de webshop te verkopen. Waarbij wij als verkopende partij garant staan voor de kwaliteit. We zouden zelf garantie kunnen geven op bijvoorbeeld kinderwagens en dergelijke.

 

Overigens ben ik het helemaal eens met de opmerking over 'waarom meer betalen voor dure merkkleding?' Maar je wil niet weten hoe moeders (ok, ok en sommige vaders) soms geld uitgeven aan hun kids. De uitgang van de kinderopvang lijkt soms net een modeshow... Dat kan ook voor minder, denk ik dan.... (die kids zijn er binnen 3 maanden uitgegroeid...)

 

Verder, C&A (en soortgelijke Spaanse ketens) zitten hier ook en doen het heel goed... Wij zien de concurrentie meer van ouders die hun tweedehands 'merkkleding' zelf op marktplaats-sites aanbieden... (maar die hebben dan niet de naam/reputatie/garantie achter zich)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het publiek dat het belangrijk vindt hun kinderen in merkkleding te steken vanwege uiterlijk vertoon niet zo snel tweedehands zal kopen, ze willen het nieuwste van het nieuwste om te pronken.

Bijkomend nadeel van tweedehands via internet aanbieden is het feit dat men er tegenop kan zien de kleding terug te moeten sturen als die niet voldoet. Aan een afbeelding op je website kun je niet goed zien of iets verwassen is, kots- of poepvlekken heeft die er niet meer uit gaan (ja, je kunt wel garanderen dat de kleding "als nieuw" is maar ik zou toch enigse scepsis hebben).

 

En nog een vraag: wil je zelf alle particulieren die tweedehands merkkleding op marktplaats aanbieden gaan afrijden om de boel op te kopen. Of heb je andere ideeën hoe je aan goede voorraad raakt?

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je voldoende kapitaal om in te kopen? heb je voldoende plek om op te slaan? Heb je voldoende handjes om uit te pakken en in te pakken? Hoe en waar koop je in? Hoe selecteer je de kwaliteit voor inkoop? Hoe was je, herstel je en verpak je? Heb je capaciteit en reserves om de onvermijdelijke retouren te verwerken? Kun je de onvermijdelijke telefoontjes beantwoorden?

 

Zit er voldoende marge op tweedehands om al die kosten te dekken en nog een ondernemersinkomen over te houden?

 

En yes, tweedehands merk(kinder)kleding is een behoorlijk segment op eBay.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een andere vraag (voor ervaringsdeskundigen) is: hoe men makkelijk (en goedkoop) aan de tweedehands kleertjes komt? Gaat men vlooienmarkten/kringloopwinkels/inzamelpunten af? Koop je zelf online (en hoe keur je de kwaliteit dan?) Maw, hoe zorg je voor een constante toevoer van goed en degelijk maar wel goedkoop materiaal?

 

Is een soort inruil systeem een optie? Het zal toch meestal om kinderen gaan die uit hun huidige

kleding gegroeid zijn.

Maar wellicht is het weer lastig duidelijk te maken dat een 1 jaar oude

broek inruilen voor een 1 jaar oude broek die een maatje groter is

toch geld kost

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is dan ook: Is dit wel een goed businessmodel? Maw, kun je er goed van rondkomen? (ervan uitgaande dat je alles zelf doet).

Er is weinig cijfermateriaal over te vinden en we vragen ons af of het, na de opstarkosten, marketing en al het werk wat je erin steekt, de moeite waard is?

Op deze vraag is nauwelijks ingegaan. En dit voor ons niet eenvoudig te bedenken. Best zet je hiervoor een simpele berekening in excel op, daarvoor heb je in ieder geval de volgende variabelen nodig:

 

- Wat moet je assortiment zijn om interessant genoeg te zijn? (en dus ook hoeveel kledingstukken moet je hebben om dat bereikt te hebben)

- Wat kost je inkoop?

- Wat denk je te kunnen vragen (verkoop)?

- Wat kost je handling (voor en na verkoop) van de kleding (ook in tijd, dat kun je ook in euro's uitdrukken)? (ga je ieder artikel apart erin zetten, maak je van ieder kledingsstuk foto's?)

 

Stel onderhoud, marketing enz. van de website kost € 20.000 per jaar. Hoeveel kledingstukken moet je dan in een jaar verkopen om € 40.000 over te houden? Is dat te realistisch gezien te halen?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd dat als je een redelijk omzet wil hebben van tweedehands merkkleding, dan zal je een locatie moeten hebben. Er zijn er hier verschillende creatieve mogelijkheden voor denkbaar -- zelf zou ik bijvoorbeeld eerst denken aan een serie popups in verschillende, niet-traditioneel locaties.

 

In de VS is het populair om in deze segment met met consignment overeenkomsten te doen; hiermee heb je ook de voordeel van het feit dat je leveranciers ook je cliënten zijn voor anderman's kleding. Kunst met consignment is enorm kieskeurig te zijn met de kleding die je aanneemt. Maar het brengt meteen een ander segment binnen.

 

Zeker voor baby items is dit populair.

 

Maar, dat alles gezegd, hier een interessante nieuwe aanpak vanuit de VS voor kids. Als het over de lange termijn zal lukken weet ik niet, maar het heeft wel wat "buzz" opgeleverd: http://www.thredup.com/

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel interessant. Ik koop dus wel eens tweedehandskleding... Mijn zoon is nog onder de drie dus verslijt nog niet zo veel maar groeit wel als een malle. Van bepaalde merken weet je gewoon dat de kwaliteit gewoon goed is en dat kleding nog een ronde mee kan. Daarbij koop ik ook nieuw spul en soms draagt hij het twee keer en past hij het al niet meer. Denk dat dit wel in de laatste fase zit, omdat zijn leeftijdsgenoten steeds meer gaan kruipen en spelen dus de kans op beschadigingen groter wordt. Dus dan koop ik natuurlijk nieuw.

Link naar reactie
  • 0

Word het niet erg veel werk om voor elk stuk wat je verkoopt een artikel te moeten aanmaken in je shop inclusief een beschrijving, foto's etc etc.

 

Ik denk dat je meer succes gaat hebben met het verkopen van nieuwe producten, alleen al vanwege het feit dat dit makkelijker te onderhouden is.

 

Je zal ook heel goed moeten nadenken over je logistiek. Spanje is zo uitgestrekt, met soms de meeste vreemde adressen, dat logistiek een groot gedeelte van je marge zal bepalen. Daarbij blinkt de Spanjaard nou niet echt uit in betrouwbaarheid (vooral qua afspraken) en zul je een aantal dingen strak moeten houden.

 

Gezien de grote van de markt lijkt het me wel een uitdaging.

 

Je kan je trouwens ook richten op bepaalde regio's. Rond de grote steden (of bv Catalunya) zal de distributie iets makkelijker te regelen zijn als in het uitgestrekte Andalusia.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mensen,

Hartelijk dank voor alle reacties!

 

Zoals JohannesRegelink voorstelde, ben ik maar eens even in Excel geklommen... (kan heel verhelderend werken en dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen... liever lui dan moe?)

 

Met conservatieve berekeningen zien we:

Brutomarges vallen mee, 80% is redelijk haalbaar op kleine tickets, zeker als het lukt grote partijen in te kopen.

Het probleem ontstaat bij het 'Netto' gedeelte... Er kruipt vooral veel tijd in order-afhandeling (fotograferen, beschrijven, inpakken, after-sales werk, retourzendingen) Vaste kosten vallen mee, zolang je de berging als magazijn gebruikt en de website niet te duur wordt.

Om een beetje rendabel te zijn, zouden we zo'n 40 a 60 zendingen per dag moeten hebben... 60 per dag! (voor een groot deel afhankelijk van de prijzen van de items die je verkoopt, gemiddeld 10 euro, met een vaste marge) Daar heb je dus extra handjes voor nodig....

En ja, inkoop wordt op dat niveau een probleem... Ik zie niet hoe je makkelijk aan zulke hoeveelheden materiaal komt in goede staat.

Kwaliteitscontrole en logistiek hoeven geen probleem te zijn. Alles gaat net zoals in NL met postorder (is alleen een stuk duurder en duurt 3 werkdagen, landelijke dekking)

Grootste probleem is de vraag... Ik denk dat op dit niveau het zelfs in NL moeilijk zou zijn zulke volumes te draaien en hier wordt er VEEL minder online verkocht...

En ja, grote concurrenten blijven Ebay, e.d. (Marketing is een andere grote vaste kost)

 

Enfin... nogmaals dank!

We blijven verder kijken!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.