Hallo, ik zal in het kort de situatie proberen te schetsen. Ben getrouwd (gemeenschap van goederen) en man heeft (op dit moment goedlopende) eenmanszaak. Hypotheek op bedrijfspand+woonhuis. Enige jaren geleden heb ik een auto-ongeluk gehad, hiervoor ontvang ik binnenkort een afkoopsom (100k, vrij van belasting). Hoe kan ik deze afkoopsom veilig stellen tegen faillissement van eenmanszaak en bij een eventuele echtscheiding (van minder belang)? Ik zit zelf te denken aan het oprichten van een stichting/fonds/Trust waar ik deze som in stort maar heb geen idee of dit afdoende is. Is er überhaupt wel een mogelijkheid om dit geld veilig te stellen anders dan contant in een sok te stoppen? De afkoopsom is ter compensatie van inkomstenverlies omdat ik door het ongeluk niet meer kan werken. Dit is dus ook voor toekomstig inkomstenverlies, vandaar dat ik het belangrijk vind dat de som veilig gesteld wordt. Ik ben namelijk nooit meer in staat om te werken dus bij calamiteit (echtscheiding, overlijden echtgenoot, faillissement) is dit mijn enige vorm van inkomsten en ik wil niet dat die som op dat moment verdampt.

Vast bedankt voor jullie tijd en advies.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35059-afkoopsom-veilig-stellen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Anoniem,

Dat is zeker mogelijk, maar altijd met haken en ogen. Jullie zouden alsnog tot huwelijkse voorwaarden kunnen overgaan. Dat je moet je dan zien als een soort financiele scheiding. Sinds 1 januari dit jaar is daarvoor geen toestemming van de rechtbank meer voor nodig.

Je man kan de eenmanszaak omzetten in een BV, dat geeft meer zekerheid. Dit helpt echter niet voor financieringen die hij reeds heeft afgesloten.

Inbreng in een stichting of trust kan ook. Sinds 1 januari 2010 is dat mogelijk onder de noemer afgezonderd particulier vermogen (art. 2.14a IB 2001). Je kan je vermogen zonder schenkingsrechten onderbrengen in een trust, foundation, SPF, stichting o.i.d. alleen blijft voor de inkomstenbelasting het vermogen jou wel toegerekend. Hier zijn ook weer uitzonderingen op. Nadeel trust: Hoge jaarlijkse kosten. Nadeel Nederlandse stichting: Moet juridisch worden ingericht, maar weinig mensen hebben deze expertise. Nadeel algemeen: Het beheer moet gebeuren door een betrouwbare partij.

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Onder omstandigheden kan een letselschadeuitkering geheel of gedeeltelijk 'verknocht' zijn en als zodanig buiten een huwelijksgoederengemeenschap vallen.

De meest logische stap is eea voor uitbetaling te regelen in huwelijkse voorwaarden *en* te zorgen dat het vermogen ook feitelijk gescheiden blijft.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar