• 0

Eigen administratie doen als ondernemer

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Topboekhouder

 

Met al jouw gepreek voor eigen parochie zou ik haast gaan denken dat het slecht bij je gaat en te weinig klanten hebt.

 

Dat zou natuurlijk zo maar kunnen met al die "bagger oplossingen" welke momenteel voorhanden zijn. Ik denk dat je heel erg je ogen sluit voor de vernieuwingen binnen de boekhouding. Daarnaast is het denk ik voor de gemiddelde ondernemer beter dat hij zich eens in deze materie verdiept. Geeft ook wat meer inzicht in het reilen en zeilen van de onderneming.

 

Bedrijven die niet voor vernieuwing open staan sterven vanzelf uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet welke klanten jij hebt, dat kunnen ander soort klanten zijn dan die ik heb uiteraard, daar is niets mis mee, maar de meeste klanten van mij komen om half 6 thuis, helemaal onder het stof, verf en vieze handen. Ga er maar vanuit dat die echt niet online nog achter de PC gaan kruipen om zich te verdiepen in boekhoudzaken, fiscale zaken, enz. Die zijn al blij (en ik ook) dat ze alle bankschriften 1x per kwartaal verzamelen en de betaalde rekeningen erbij doen. En degenen die wel met schone handen thuiskomen, die kunnen zich ook beter bij hun vak houden lijkt mij. Als je voor 3 uur werken dingen uit handen kunt geven van A tot Z, wat zou je dan moeilijk gaan doen om je zelf te gaan verdiepen in boekhoudkundige en fiscale zaken om het uiteindelijk nog fout te gaan doen ook ?

 

Als je gewend bent om je te laten inhuren als "invoerder" van gegevens voor grotere bedrijven, dan ligt dat anders, en zal on-line boekhouden door b.v. de secretaresse wel zo zijn voordelen hebben om de administratiekosten te drukken. Maar voor de doorsnee klant die ik heb, of die mij bellen, ligt dat wel even anders. Kennelijk heb ik dan ander soort klanten dan de meeste volgens hier, maar dat kan.

 

Voor de rest ga ik weer door met werken als je het niet erg vindt, deze discussie levert mij geen echte nieuwe aanknopingspunten op. Als je iets doet, dan moet je het echt goed doen en dat geldt zeker voor fiscale en boekhoudkundige zaken. Dan moet je niet zelf gaan lopen klooien, maar okee, als je te weinig klanten hebt en te weinig geld, dan gaat dat misschien wel zo in de praktijk.

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er ontzettend veel mensen die met hun handen werken, creatief zijn of gewoon heel erg goed kunnen verkopen maar die totaal niets hebben met cijfers, administratie of boekhouding.

 

Voor jou de ideale doelgroep om klanten uit te halen.

 

Maar in al je reacties ga je er gewoon aan voorbij dat er ook mensen zijn die wel die kennis en affiniteit hebben met cijfers, administratie of boekhouding. En met de huidige software is het ook veel makkelijker geworden.

 

De basisprincipes van het boekhouden blijven hetzelfde, die kennis zal je dan ook moeten hebben om de boekhouding bij te houden.

 

En niet alle ondernemers hebben 100% productieve uren. Dus als je de kennis en de middelen hebt kan je in dat stukje leegloop makkelijk wat werkzaamheden zelf doen, Specifieke kennis of adviezen kan je dan altijd er bij inkopen.

Link naar reactie
  • 2

Wat maakt jou dan zo'n topboekhouder? Op je site lees ik dat je heel lang geleden SPD1 hebt gehaald en SPD2 hebt gevolgd (blijkbaar niet gehaald). Referenties met intitialen haal ik mijn schouders over op.

 

Je hebt zonder enige twijfel kennis over het ouderwets opstellen van een boekhouding. Echter, in de moderne online programa's is die kennis niet nodig.

 

Ik volg met belangstelling de topics over fiscale zaken maar heb daar nog geen bijdragen van je gelezen. Begin eens met het delen van je kennis.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • -1

Welnee joh, natuurlijk heb je tegenwoordig geen boekhoudkundige kennis meer nodig om te kunnen boekhouden. Haha, wat een grapjas zeg. Er is ook nieuwe software op de markt dat je geen piloten-opleiding meer nodig hebt om een Jumbo Jet te besturen.... En ik zal voor jouw gemoedsrust ieder jaar SPD-examen gaan afleggen, dat komt inderdaad een stuk beter over ! En wat betreft mijn postings, moet je gewoon even wat beter zoeken. En verder zou ik zeggen, ga lekker per maand EU 150 besparen door geen boekhouder te nemen, dan kom je er wel ! (jij wel althans).

 

Maar laat ik eens voorstellen tegen een nul-tarief jouw administratie eens door te lopen, wedden dat je na mijn bevindingen over jouw administratie heel erg stilletjes weer afscheid van mij neemt ? ("oh, is dat belangrijk dan ? en moet dat ook ? en ik dacht altijd dat ..."). Maar goed, wat zou ik me druk maken hier ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 3

Ik denk dat de huidige richting van deze discussie komt niet zo zeer vanuit de kwestie van kennis van boekhouden maar vanuit een kwestie van kennis van de doelgroep. Mensen die zich graag bemoeien met ondernemen in het algemeen zitten bijvoorbeeld op internet discussie groepen over ondernemen en kunnen niet voorstellen dat er mensen zijn die dat totaal niet hebben. Ik denk dat zo'n aanpak als de origineel poster hanteert, goed in de smaak zou vallen met een andere doelgroep. Maar niet die van Higherlevel.

 

Ik denk wel dat er mensen zijn die zich niet willen bemoeien met boekhouding en administratie, het zijn vaak mensen die geen positieve associaties hebben met kantoorwerkzaamheden in het algemeen. Mijn schoonvader was er ook zo een, hij begon met computers te werken toen je nog met bordpapier kaartjes te maken had en ging met de tijd mee totdat hij netwerk-specialist was en ingehuurd werd door vele groot bedrijven. Maar nog wou hij zich niet bemoeien met boekhouding en betaalde hij iemand om dat alles te doen. Ook heeft hij de nodige fouten mogen ervaren want een boekhouder is geen superman die nooit een fout maakt.

 

Mijn moeder aan de andere kant was met een eigen bedrijf in de bouw begonnen in de jaren '70, en had wel een topaccountant ingehuurd . Hij heeft haar geleerd haar eigen boekhouding netjes te doen, want in die tijd namen professionals de tijd om met hun cliënten samen te werken. Toen waren er geen programmas, het was met de hand schrijven in de zwarte boek en de rode boek en de grote boek en je rekeningen en je facturen in 5 lagen in 5 verschillende kleuren, ieder met zijn eigen doeleinde (wit, roze, geel, groen, en blauw voor de jongeren onder ons :-)). Boeken met leren kaften en dikke papier ook want dat was belangrijk.

 

Het systeem die haar accountant haar aangeleerd heeft, heeft hij mij later ook geleerd toen ik een kind van 12 was en ik heb als mijn eerste baan de boekhouding voor de familiebedrijf gedaan. Eens geleerd heb ik het nooit fout gedaan. Want het systeem liet meteen zien als je een fout had gemaakt. Je maakt me dus niet wijs dat het allemaal zo ingewikkeld is, ik en alle mijn broers en zussen (dat zijn er 5) zijn met hetzelfde begonnen op een leeftijd van 12 jaar. Het idee was dat hierdoor kreejg je inzicht in je bedrijf die niet uit onderbuikgevoel komt maar uit bewijs, en dat klopt ook.

 

Dat systeem wordt in de VS "double entry accounting" genoemd en niemand daar doet het meer, want computers maken minder fouten dan mensen. Je hoeft het niet in meerdere plaatsen op te schrijven en dan tegen elkaar checken of het rekenen allemaal klopt.

 

Hier doen mensen het nog; maar mijn inziens begrijpen ze het over het algemeen niet goed en krijgen daarom de inzicht niet maar moeten alles vragen aan de boekhouder (of op HL). Misschien hebben ze geen interesse, er zijn er veel die net als mijn schoonvader zich daar niet mee bemoeien. Maar ook misschien omdat de topboekhouders moeilijk te vinden zijn, en dan krijg je alleen boekhouders de tijd niet nemen om uit te leggen hoe het werkt en wat je ervan kan leren maar in plaats ervan klagen over de fouten die de ondernemers maken.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 1

Beste Tim,

 

Vorige week heb je niet echt een goeie start gemaakt op dit forum, er is je ook een spiegel voorgehouden door Frans.

 

Ik lees vandaag weer je nieuwe postings, 100% verbeterd, compliment daarvoor en toch val je weer terug in je oude fouten.

 

Sinds 01 januari heb ik een nieuwe boekhouder, het is niet geheel toevallig dat het een HL lid is, gisteren een gesprek gehad met een verzekeringsadviseur, ook niet geheel toevallig dat een HL lid is, mijn website is gebouwd door een lid van HL.

 

Je hebt hier een top netwerk, als jij nuttige bijdragen levert, groeit ook je eigen netwerk, ik neem aan dat je daarvoor komt.

Het is wel een groeiproces waar je over een x-tijd de vruchten van kan plukken, net als Linkedin. ;)

 

 

Succes Tim.

 

Link naar reactie
  • -2

Leuk dat jullie gesprekken in goede banen willen leiden hier. Heel goed zelfs. Maar dan begrijp ik alleen niet dat je alleen mijn wijze van schrijven ter discussie stelt. Als je even terugleest dat zie je wie er steeds begint met "modder gooien" hier, maar kennelijk is dat ineens heel normaal. Dus ga mij dan niet lopen lastig vallen met allerlei "standjes" en die inderdaad wat je behoort te doen, namelijk die "no-no's" lozen hier die alleen ruzie veroorzaken en verder niets toevoegen.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste topboekhouder,

 

Je schopt zelf tegen iedereen aan die een andere zienswijze heeft over boekhouding. Je gaat volledig voorbij aan de realiteit van heden ten dagen.

 

Iedereen die niet volgens jouw inzichten zijn administratie laat doen is in jouw ogen een onbenul en dief van zijn eigen portemonnee en krijgt vroeg of laat problemen met de BD.

 

Ongetwijfeld zullen er ondernemers zijn die een potje van hun boekhouding maken maar zo zwart/wit zoals jij het stelt?

 

En zoals ik al eerder schreef: Je gaat gewoon voorbij aan de ontwikkelingen die momenteel gaande zijn. Maar niet alles kan je negeren of afdoen als slecht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welnee joh, natuurlijk heb je tegenwoordig geen boekhoudkundige kennis meer nodig om te kunnen boekhouden. Haha, wat een grapjas zeg. Er is ook nieuwe software op de markt dat je geen piloten-opleiding meer nodig hebt om een Jumbo Jet te besturen.... En ik zal voor jouw gemoedsrust ieder jaar SPD-examen gaan afleggen, dat komt inderdaad een stuk beter over ! En wat betreft mijn postings, moet je gewoon even wat beter zoeken. En verder zou ik zeggen, ga lekker per maand EU 150 besparen door geen boekhouder te nemen, dan kom je er wel ! (jij wel althans).

 

Maar laat ik eens voorstellen tegen een nul-tarief jouw administratie eens door te lopen, wedden dat je na mijn bevindingen over jouw administratie heel erg stilletjes weer afscheid van mij neemt ? ("oh, is dat belangrijk dan ? en moet dat ook ? en ik dacht altijd dat ..."). Maar goed, wat zou ik me druk maken hier ?

 

Voor de derde keer. Mijn administratie wordt jaarlijks (of vaker indien nodig) doorgenomen door een accountant. Wie ben jij dat je denkt dat er geen snars van klopt?

 

Ik doe overigens ook mijn eigen mijn marketing, mijn eigen verkoop, mijn relatiebeheer, mijn eigen webshop, mijn productontwikkeling en design, mijn octrooiaanvragen, mijn subsidieaanvragen, de inkoop, mijn verzekeringen, mijn merkendepots en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik was zelfs mijn auto mijn mijn eigen shampoo. Allemaal zaken die ik zou kunnen uitbesteden. En waarvan ik ook nog wel wil toegeven dat de resultaten van een specialist beter zouden kunnen zijn. Maar ik vind het goed genoeg.

 

Waar nodig laat ik me adviseren, dat is het voordeel van een netwerk. Of zoek ik het zelf uit. Weet nu al dat ik dit jaar een prima omzet ga draaien en een zeer gezonde winst. En voor die 150 Euro ga ik lekker uit eten. ;)

 

Ik twijfel overigens niet aan je boekhoudkwaliteiten. Mijn vragen waren slechts een poging om je een en ander in perspectief te laten zien. Het is inderdaad (zie post Jeannine) een kwestie van de juiste doelgroep kiezen. De glazenwasser zonder internet ervaring zal niet online gaan boekhouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waar nodig laat ik me adviseren, dat is het voordeel van een netwerk. Of zoek ik het zelf uit. Weet nu al dat ik dit jaar een prima omzet ga draaien en een zeer gezonde winst. En voor die 150 Euro ga ik lekker uit eten.

 

 

 

Helemaal ter zijde, ik had van de week een leuk gesprek over het onderwerp "Hoe weet je dat je met een Brabander te maken hebt?" en nu een paar dagen later krijg ik ook zo'n leuke voorbeeld voorgeschoteld....met zijn kostenbesparing gaat hij lekker uit eten. ;D

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0
Helemaal ter zijde, ik had van de week een leuk gesprek over het onderwerp "Hoe weet je dat je met een Brabander te maken hebt?" en nu een paar dagen later krijg ik ook zo'n leuke voorbeeld voorgeschoteld....met zijn kostenbesparing gaat hij lekker uit eten.

 

En ik maar denken dan Hans een zunige Zeeuw is :P

Link naar reactie
  • 1

Het is niet alleen de trend maar ook noodzakelijk dat ondernemers zo-ie-zo zelf bezig gaan met de boekhouding. In de praktijk zie ik nog steeds schrijnende gevallen bij kleine detaillisten die alles uitbesteden en daardoor totaal geen overzicht hebben om nog maar te zwijgen over de werkwijze van sommige boekhouders.

 

Mijn afkeer tegen boekhouders is flink afgenomen na een autoritje met Sander ( DS-Finance) naar en van de zomer meeting van HL. Ook boekhouders zijn mensen ;) en er zijn er bij die zich wel voor de volle 100% inzetten voor hun klanten.

Een goede boekhouder zal zijn klanten tegenwoordig zeker adviseren zelf ook goed de vinger aan de pols te houden door minstens zelf in te boeken.

 

De software en online pakketten zijn tegenwoordig zo eenvoudig dat elke ondernemer in grote lijnen de boekhouding kan doen waarbij de boekhouder of accountant aan de zijlijn meekijkt en waar nodig zijn kennis inbrengt.

 

Doe vanaf mijn 17e de boekhouding zelf en heb daar nimmer spijt van gehad, moet daar wel bij vermelden dat ik in een ver verleden schrftelijk PDB heb gehaald.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

Dit is natuurlijk een onderwerp waar je als "administratiekantoor" geen eer te behalen hebt.

 

Het is een feit dat iedereen zich boekhouder mag noemen. Gelukkig kun je via internet steeds vaker de CV zien. Maar boekhouden is gewoon een trucje leren. Boeken is op zich niet zo moeilijk.

 

Probleem is echter dat elke boekhouder graag zijn eigen trucje aanleert. Elk nieuw personeelslid moet je leren te werken zoals jij het wil. Dat geldt ook voor ondernemers die zelf boekhouden.

 

Een eerste keer vergt het veel tijd om degene te corrigeren in de richting die je wilt. Echter wat als de regels veranderen? Hoe ga je om met gewijzigde fiscale regels? Hoe wordt je op de hoogte gehouden?

 

Met alle respect, degene die hier het forum volgen weten over gewijzigde regels meer dan een gemiddelde administratiekantoor. Dat er hier ook veel zelf boekhouden is dan ook logisch, want als je dingen opzoekt op internet kom je vanzelf hier op het forum terecht.

 

Er zijn ook mensen bij die geadviseerd worden door een "groter" kantoor om zelf te boekhouden. Gevolg is dat ze kosten moeten maken om een pakket aan te schaffen en vervolgens mogen ze de uren betalen van de "groter" kantoor. Per saldo zijn ze nog steeds vele malen duurder uit en er zijn genoeg administratiekantoren die volledig open zijn en alle informatie direct verschaffen.

 

Maar internet is een zegen en is een vloek. Er zijn zovele sites waar van alles wordt verteld over het voeren van boekhoudingen/maken van websites/seo/sociale media. Zo heb ik me ook verdiept in een aantal zaken die niet tot mijn vakgebied horen.

 

Maar in bepaalde mate ben ik het wel eens met de "topboeker". Het kost mij meer moeite en tijd om een extern bijgehouden boekhouding te controleren en corrigeren dan als het op mijn kantoor wordt bijgehouden.

Ik kan mijn klanten dan ook meer bieden. Maar iedereen moet zijn eigen keuzes maken.

 

Want hoe je het doet, er is geen 1 manier om het te doen. Als je een administratie door 10 kantoren laat doen, krijg je 10 verschillende uitkomsten. Welke is goed en welke is fout? Daar kom je vaak pas door schade en schande achter. En ook als was die "goed", kan het nog steeds zo zijn dat die erg fout was.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de ondernemer/zzp'er die snapt wat nodig is voor een boekhouding en de stukken zodanig aanlevert dat die alleen nog maar ingeboekt hoeven worden ook zelf prima (online) zijn stukken kan inboeken.

 

Kortom: basiskennis boekhouden zou ik iedere ondernemer wel aanraden, los van of ze zelf gaan boeken of niet.

 

Toen ik in de periode 2003/2004 voor mezelf werkte in de beveiliging had ik ook totaal geen ervaring met boekhouden

wat ik nu ondanks dat ik in 2004 gestopt ben nu ook nog niet heb maar ik kreeg van mijn boekhouder een mooi overzicht

om in mijn ordner te stoppen. En volgens mij bestond toen ook het online boekhouden nog niet echt.

Misschien is het voor alle starters handig als ze het bijgevoegde document opslaan en gebruiken.

Ik was er erg blij mee toen en als ik binnenkort weer zou gaan beginnen zou ik het weer gebruiken.

Boekhouding_opbergoverzicht.docx

Link naar reactie
  • 1

toch even mijn twee cent:

 

Laten we vaststellen dat boekhouden niet bepaald rocket science is. Met enige goede coaching kan vrijwel elke ondernemer zijn eigen administratie in elk geval inboeken. Ik raad dat ook aan. Ondernemers die zelf weten hoe hun cijfers in elkaar steken (en dat wel consequent maandelijks bijhouden), kunnen hun beslissingen maken op basis van actuele gegevens. Bovendien weten ze die gegevens te interpreteren. Door die kennis worden ze vervolgens een goede sparring partner voor hun adviseur. Je bent niet eindeloos bezig met uitleggen, maar je kunt doelgericht adviseren.

 

De cijfers zijn gewoon onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Het is juist naïef als de ondernemer dat lukraak uitbesteedt en er niet naar omkijkt. Eerst zelf doen en dan je vlijt laten controleren, is mijn devies.

 

En ja, er zijn ondernemers die er niets van willen weten en ja, er zijn ondernemers die het echt niet begrijpen. En ja, er zijn ondernemers die geld mislopen of te veel belasting betalen. Maar dat moet elke ondernemer voor zichzelf uitzoeken. Het lijkt me nauwelijks een argument om een boekhouder als per se noodzakelijk te promoten.

 

Het zijn keuzes die de ondernemer maakt en ook dat is gewoon een vorm van ondernemersrisico....

 

Het feit dat er veel boekhouders zijn, bewijst hun nut. Maar het zou mij niets verbazen als in de komende jaren hun rol meer gaat verschuiven van uitvoerder naar controleur....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En daarop ingaand, is de IB van de meeste ondernemers ook geen rocket science en kunnen ze deze ook zelf gaan invullen. Waarom zouden ze dan nog een adviseur nodig hebben.

 

Zo kunnen we doorgaan met lullen erover, want als je 1 keer weet hoe je een aangifte moet invullen dan is het ook niet moeilijk. Want een ondernemer dient toch minimaal te weten hoe het fiscaal in elkaar zit?

 

Hoe je het went of keert, de een verkiest het zelf te doen, de ander besteed iets uit en een ander besteed alles uit. Loop je iets fiscaals mis, dan is dan pech hebben.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 2

 

MaBla is in november geopereerd. Daar hebben we een chirurg voor ingehuurd. Die heeft daar namelijk voor gestudeerd. Die van ons was een internationale expert die een nieuwe techniek toepast.

 

Het was een boel gedoe om daar binnen te komen. De huisarts had er namelijk nog nooit van gehoord. Die huisarts had ook een goede opleiding. Hij had MaBla naar het ziekenhuis gestuurd waar ze onderzocht is door allerlei specialisten. Die hadden elk nog een veel betere opleiding. Maar de nieuwe techniek kenden ze niet. Ze waren aanvankelijk argwanend toen wij suggereerden de nieuwe techniek te proberen. Maar wij hadden ons huiswerk goed gedaan en veel mensen gesproken met vergelijkbare problemen. Dat kan prima, dankzij internet en fora. We hebben uiteindelijk zelfs de verzekering overtuigd dat dit de beste optie was.

 

Het grootste obstakel in die ontdekkingsreis waren de specialisten die meenden dat ze alles het beste weten. Maar we hebben veel hulp en advies gekregen van andere professionals die wel goed luisterden, interesse toonden en begrepen dat we zelf invloed wilden hebben op de keuze.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Voor de derde keer. Mijn administratie wordt jaarlijks (of vaker indien nodig) doorgenomen door een accountant. Wie ben jij dat je denkt dat er geen snars van klopt?

 

 

Ik ben degene die heeft gelezen dat jouw bevriende accountant zich 2 uur per jaar over jouw financiele zaken buigt..... Ik vraag me verder af of een registeraccountant wel de juiste adviseur is voor jou, die zal zich doorgaans met ander soort bedrijven bezig houden dan de (kleine) ZZP-er, maar ook dat even terzijde.

 

Maar ik kan me overigens wel voorstellen dat er omstandigheden zijn waarbij iemand geen boekhouder inschakelt, bijvoorbeeld omdat hij geen personeel heeft, en ook nooit zal aannemen, hij geen investeringen doet van enige omvang, hij niet in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek, geen gebruik wil maken van de FOR, hij niets te maken heeft met onderaanneming, geen BV heeft en ook nooit zal beginnen, weinig BTW vragen heeft, een ultra kleine administratie heeft, geen zaken doet met het buitenland, heel veel tijd overheeft en weinig verdient, enz.enz.enz.

Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie. Mijn klanten kunnen geen maand zonder een boekhouder, daarom vind ik de opmerking van "hoe moeilijk kan het zijn om het zelf te doen" niet geheel kloppend, maar het zal zo zijn. We kunnen en hoeven elkaar niet te overtuigen van elkaars gelijk. Het idee dat een boekhouder eigenlijk maar luxe product is , is echter totaal niet kloppend met de praktijk.

 

Ik ga weer werken en daarna andere discussies volgen als jullie het niet erg vinden,

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0
Het idee dat een boekhouder eigenlijk maar luxe product is , is echter totaal niet kloppend met de praktijk

 

Roerend mee eens, maar de praktijk is ook dat deze boodschap niet overkomt als het een te hoog "Wij van WC Eend, adviseren WC eend" gehalte heeft. Ik roep ook niet dat een verzekeringsadviseur eigenlijk onmisbaar is, maar probeer dat besef door kennis en kunde op dit forum te verspreiden. Het komt veel sterker over als een klant of prospect het bezef dat een boekhouder misschien wel heel zinnig is, zelf kweekt .

 

En sommige mensen weet je nu eenmaal nooit te overtuigen, zelfs niet door schade en schande. Verspilde energie, besteed daar je tijd niet aan. Gelijk hebben is iets totaal anders dan gelijk krijgen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

 

Ik ga hier toch even de openingspost quoten. Het gaat niet om de vraag of een boekhouder of accountant of administratiekantoor een luxe product is. Dat is natuurlijk niet zo. Hij is vrijwel in 100% van de gevallen noodzakelijk voor controle en adviezen. Ik heb geen enkele reactie gelezen die dat ontkent.

 

De stelling was echter dat een echte boekhouder de gehele boekhouding moet doen, inclusief boeken, omdat de gemiddelde ondernemer dat niet zou kunnen en dat is m.i. onzin. Met een goed online (of offline) pakket is het zelfs behoorlijk lastig om fouten te maken bij het inboeken. En als er fouten zijn gemaakt zijn die heel snel zichtbaar en te corrigeren.

 

Het is wel aan te bevelen of noodzakelijk om met iemand met kennis van zaken de (online) boekhouding op te zetten (incl. beginbalans) en de zaak in het beging een paar keer te laten controleren en de jaarrekening op te maken en de aangifte op te stellen. En natuurlijk zijn en blijven er ondernemers die alles gewoon uitbesteden. Soms omdat ze het niet kunnen en soms omdat ze het niet willen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik sinds kort e-boekhouden.nl, en ben er zeer tevreden over. Het stelt me in staat om van alles automatisch te koppelen, waardoor er nog maar heel weinig echte boekingen hoeven te worden gedaan. Ze hebben een automatische koppeling met ABN-AMRO.

Zelfs uitletteren van bank transacties hoeft niet na enige tijd; Het systeem herkent geboekte transacties automatisch, en waar er geen boekingen waren kun je de binnenkomende transacties een automatisch regel meegeven waardoor het de volgende keer automatisch geboekt wordt. Dat blijkt voor vrijwel alles te werken.

 

Mocht je een Magento webshop hebben zoals wij; e-boekhouden heeft een gratis module die je in Magento kan installeren waardoor alle transacties geïmporteerd en automatisch goed geboekt worden. Ideaal, en het werkt zelfs bij verkopen naar het buitenland (juiste btw % binnen NL, binnen EU, buiten EU, aan particulieren en bedrijven in EU, etc).

Je kunt zelfs in Magento verschillende omzetgroepen selecteren waardoor je in e-boekhouden kan bijhouden welke groep het meeste omzet maakt.

Ze hebben trouwens ook modules voor Virtuemart en Mijnwinkel webshops. Die heb ik niet geprobeerd maar zullen vermoedelijk hetzelfde werken.

 

Je kunt je accountant toegang tot het systeem geven (het systeem is 'in the cloud' oftwel online. Ze hebben een lijst met accountants op de website die al met het systeem werken, maar je kunt je eigen accountant natuurlijk ook vragen, het is voor hun gratis. De accountant kan vervolgens de boekhouding door een standaard audit file downloaden en in hun eigen systeem zetten waardoor ze je jaarrekening en publicatiestukken kunnen doen. Mocht je dat ook nog zelf willen doen, dan kun je zelf de file downloaden en vervolgens uploaden in visionplanner of infine (aparte bedrijven met betaalde software). Als iemand overigens een goede tip heeft voor gratis (bijv open source) software voor jaarekeningen en publicatiestukken dan hou ik me aanbevolen!

 

BTW kan vanuit het systeem met 1 druk op de knop naar de belastingdienst worden gestuurd (je kunt kortom je online ID invullen).

 

E-boekouden.nl is ook nog eens verrassend goedkoop: Euro 14,40 excl btw per maand, en als je wilt factureren via hun komt er 10 euro bij. Voor starters krijg je het eerste jaar voor Euro 9,50 (incl. factureren). je kunt op elk moment opzeggen, geen verplichtingen, en dan kan je de file downloaden en hebben ze gratis software waardoor je de boekhouding nog in kan kijken (niet meer wijzigen uiteraard). Vind ik nogal een goede service. En je kunt oneindig veel gebruikers gratis aanmaken, iets waar je bij sommige andere systemen veel geld voor betaald.

 

Het boekhouden zelf is op de MKB'er gericht; geen moeilijke termen, en alles wordt goed uitgelegd. ook reageren ze snel op de paar vragen die ik nog had (zoals het aanmaken van een Paypal rekening als grootboek rekening).

 

Mocht je het je afvragen; Ik heb geen aandelen in e-boekhouden.nl. Ik ben gewoon echt enthousiast, ik vind het een degelijk en redelijk geprijsd product.

 

Zo maar een review dus, wellicht heeft iemand er wat aan. Er zullen ongetwijfeld alternatieven zijn, wellicht kan iemand anders daar over schrijven als er interesse is.

 

 

Hartelijke groet,

Jan

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.