• 0

Eigen administratie doen als ondernemer

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De boekhouding hoeft niet onderschat te worden maar het is ook geen rocket-science. Ondernemers met ervaring die zich actief bezig houden met alles dat zich in de onderneming afspeelt kunnen wel degelijk in staat zijn om boekhoudkundige taken zelf op zich te nemen. (al lijkt mij kwartaalcontrole nooit een overbodige luxe) Wanneer een ondernemer bepaalde kostenposten wil drukken door zichzelf erin te verdiepen en bepaalde taken zelf uit te voeren lijkt me dat te prijzen. Al met al krijg ik de indruk dat de TS predikt in eigen parochie. Wel begrijpelijk want ook niets menselijks is mij vreemd en er zullen genoeg gevallen zijn waarin de TS ook gelijk heeft (gekregen).

Link naar reactie
  • 0

Het is wel goed bij dit vraagstuk om een onderscheid te maken tussen de adminsitratie/boekhouding aan de ene kant, en de adviesrol en aangfite-rol van een boekhouder/accountant aan de andere kant. Wat het eerste betreft zou je, als de administratie een behoorlijk grootte begint aan te nemen, inderdaad wel kunnen denken aan het zelf gaan doen van het invoeren, maar dan moet je daar inderdaad wel zin in hebben en ook wel enige aanleg c.q. affiniteit met "papier". Veel van mijn klanten hebben dat zo goed als niet, en dan houdt het snel op wat dat betreft.

 

Wat betreft de adviesrol en aangifte-rol is het hoe dan ook goed zo iemand te kunnen raadplegen. Maar vaak ook zijn bedrijven zo klein dat het geen zin heeft het één los te zien van het ander. Dan is het ook geen issue om nog kosten te willen besparen door de boekhouder 20 uur invoerwerk per jaar uit handen te nemen. Dat heeft echt geen zin, vooropgesteld dat ik daarvoor ook geen verantwoording wil dragen. Dan ga je voor bij wijze van spreken EU 700,00 bruto per jaar de verantwoording dragen van een hele boekhouding waar je zelf nauwelijks nog binding mee hebt of nooit wat van ziet. Dan zeg ik : niet aan beginnen als boekhouder, maar ook niet als klant. Eén verkeerde boeking en je bent dat "voordeel" wat je denkt te zien al meteen kwijt.

Laatst ook nog zo iemand aan de lijn gehad. Die wilde dat persé zelf blijven doen op Excel en omdat ze het zo leuk vond. Prima, maar ik geef alleen een offerte voor alles, of niets.

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar vaak ook zijn bedrijven zo klein dat het geen zin heeft het één los te zien van het ander. Dan is het ook geen issue om nog kosten te willen besparen door de boekhouder 20 uur invoerwerk per jaar uit handen te nemen. Dat heeft echt geen zin, vooropgesteld dat ik daarvoor ook geen verantwoording wil dragen.

 

Waarom niet? 20 uur a een gemiddeld uurtarief scheelt toch al geld, vooral als je als ondernemer weinig winst maakt. Wanneer je als boekhouder werkt met een pakket waar je klant gewoon bonnen in kan voeren moet dat geen grote fouten met zich meebrengen. Een ondernemer weet ook dat hij zelf verantwoordlijk is, als hij besluit die bonnen zelf te doen. Een voordeel voor (vooral de startende en kleine) ondernemers is dat je op deze manier beter betrokken bent bij je inkomst/uitgaven patroon.

Link naar reactie
  • 0

Helaas wordt je tegenwoordig door de Belastingdienst als boekhouder veel eerder dan vroeger als "mededader" gezien in het geval er geknoeid zou zijn met de boekhouding waardoor een onjuiste aangifte is ingediend (BTW / IB). Alleen daarom al zou ik nooit mijn handtekening zetten onder een jaarrekening (incl. aangifte) waarvan ik niet weet hoe de boekhouding tot stand is gekomen en hoe de betreffende facturen van die bewuste ondernemer eruit hebben gezien (dus zowel ontvangen als verstuurde facturen).

Dit nog los van het feit dat een ondernemer jou achteraf zou kunnen verwijten dat b.v. EU 260 BTW niet als BTW was ingeboekt maar als kosten. Dat moet je weer gaan uitleggen als boekhouder dat diens verantwoording dat niet was omdat de ondernemer dat zou doen, waarop die dan weer gaat zeggen dat het dan toch de taak van de boekhouder was om dat te zien, enz.enz.enz. dus die discussie ga ik echt niet willen hebben.

 

En dan heb je nog de huidige eisen die worden gesteld aan facturen door de Belastingdienst. En als je nooit een factuur in je handen krijgt als boekhouder van een klant, dan kan je daar dus ook niet een advies op loslaten (BTW nr. ontbreekt, de BTW had verlegd moeten zijn, KvK nr. ontbreekt, enz).

 

En als het goed is zal/kan de boekhouder lopende het jaar de klant al informeren hoe diens situatie is, dus waarom moet de ondernemer dan zelf van alles gaan bijhouden ?

 

Een klant van mij heeft het een keer goed samengevat, namelijk : "ik werk 3,5 uur per maand om jou te betalen, wie ben ik dan om alles dan zelf te gaan lopen doen (wat mij waarschijnlijk nog veel meer tijd kost dan die 3,5 uur) om er vervolgens achter te komen dat ik allerlei dingen verkeerd heb gedaan, belasting heb laten liggen of teveel belasting heb ontweken op een manier die niet klopt ?" "en dan moet ik ook nog een boekhoudprogramma gaan kopen, updates uitvoeren, enz)". Dus tel uit je winst ! , maar niet heus.

 

Maar voor starters zal het inderdaad anders liggen. Als je zeeen van tijd overhebt en heel weinig geld en een mini boekhoudig hebt, dan kan je soms niet anders.

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

Helaas wordt je tegenwoordig door de Belastingdienst als boekhouder veel eerder dan vroeger als "mededader" gezien in het geval er geknoeid zou zijn met de boekhouding waardoor een onjuiste aangifte is ingediend (BTW / IB). Alleen daarom al zou ik nooit mijn handtekening zetten onder een jaarrekening (incl. aangifte) waarvan ik niet weet hoe de boekhouding tot stand is gekomen en hoe de betreffende facturen van die bewuste ondernemer eruit hebben gezien (dus zowel ontvangen als verstuurde facturen).

 

Dit punt kan ik me wel goed voorstellen. In mijn werk (bouw) wordt er ook vaak gekeken of er dingen zelf gedaan kunnen worden door de klant. Door goede aanwijzingen te geven en duidelijke afspraken te maken over hoe jij het opgeleverd wilt hebben kun je best dingen laten doen door de klant zelf. Ik probeer daar altijd flexibel in te zijn. Vaak wordt het gewaardeerd als je op deze manier mee probeert te denken met de klant.

 

Een klant van mij heeft het een keer goed samengevat, namelijk : "ik werk 3,5 uur per maand om jou te betalen, wie ben ik dan om alles dan zelf te gaan lopen doen (wat mij waarschijnlijk nog veel meer tijd kost dan die 3,5 uur) om er vervolgens achter te komen dat ik allerlei dingen verkeerd heb gedaan, belasting heb laten liggen of teveel belasting heb ontweken op een manier die niet klopt ?" "en dan moet ik ook nog een boekhoudprogramma gaan kopen, updates uitvoeren, enz)". Dus tel uit je winst ! , maar niet heus.

 

Maar voor starters zal het inderdaad anders liggen. Als je zeeen van tijd overhebt en heel weinig geld en een mini boekhoudig hebt, dan kan je soms niet anders.

 

Geld is zeker niet de grootste motivatie om zelf mijn boekhouding te doen.

 

- Het geeft me een extra controle.

Soms vis ik er foutjes uit van de leverancier. Dit zijn inkoopbedragen waar de boekhouder waarschijnlijk overheen leest.

 

. Het geeft me actieve blik op de financiele kant van mijn onderneming.

Ik kan me niet voorstellen dat je al de bonnen zomaar bij iemand neerlegt en het hem uit laat zoeken! Je moet volgens mij echt actief bezig zijn met 'wat komt erin, wat gaat eruit'.

 

In het begin heb ik een opzet gehad van een accountant, hij bood mij een format waarbij ik zelf mijn boekhouding kan bijhouden. Het eerste jaar kostte het zeker tijd om me goed in te lezen. Uiteindelijk gaan dingen nu soepel.

 

Ik vind trouwens dat je vaak op een laatdunkende manier over andere mensen spreekt.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar voor starters zal het inderdaad anders liggen. Als je zeeen van tijd overhebt en heel weinig geld en een mini boekhoudig hebt, dan kan je soms niet anders.

 

 

Dat heeft er niks mee te maken. Ik heb geen zeeen van tijd, een ruime winst en een aardige (maar geen moeilijke) boekhouding. Maar zoals ook hierboven al is aangegeven; ik heb wel graag inzicht en controle. Jij gaat er bij voorbaat al van uit dat je klant het verkloot en jij voor de zooi kunt opdraaien. Dat slaat natuurlijk nergens op, als dat zo was geweest waren de meeste boekhouders al wat anders gaan doen.

 

Jij verleent een dienst, en daarom is het geen slecht idee om eens stil te staan bij wat je klant nou wil, ipv wat jij wilt. Ik kan ook wel al mijn klanten die hun eigen website willen onderhouden gaan lopen uitkafferen dat ze technische imbicielen zijn, met hun fikken van m'n werk af moeten blijven en alles aan mij over moeten laten (iemand nog interesse in een servicecontractje a 300 euries per maand?) maar daar schiet ik weinig mee op. Bedenk een andere constructie zou ik zeggen.

 

Overigens zegt het wel iets over je, als iemand met amper 10 posts nu al bovenstaande opmerking over je maakt... ::)

Link naar reactie
  • 0

De meest klassieke wijze van overdracht tussen klant / boekhouder is die waarbij :

 

De klant zijn facturen zelf maakt en de inkomende facturen controleert. Vervolgens controleert de klant zelf of iedereen betaalt, betaalt de klant de binnengekomen facturen die kloppen, maakt eventueel een kasboek op en levert de facturen aan samen met bankafschriften, e.d. De boekhouder maakt hier een boekhouding van, maakt tussentijdse overzichten, houdt de IB, BTW en andere belastingen in de gaten, en de stukken gaan weer terug naar de klant. Bij kleinere klanten is deze werkwijze de enige methode die werkt. Ik heb dat nooit anders gezien en zal dat met de huidige techniek ook niet anders zien, tenzij.... de boekhouder geen goede beokhouder is of de klant zo eigenwijs is om te denken dat hij/zij toch "immers ook boekhouden op school heeft gehad of PD boekhouder heeft gehaald". Sorry, maar zet die gedachte overboord. Alleen als de administratie echt grote vormen gaat aannemen en de boekhouder meer dan 80 uur per jaar invoerwerk moet declareren, ga dan eens nadenken over een andere opzet waarbij de klant, mits deze daarvoor geschikt is, of een personeelslid, op een eigen programma of door de boekhouder aanbevolen programma ook zelf dingen gaat invoeren.

 

Kennelijk vergeet men (en dat kom ik vrij vaak tegen in de praktijk, met name bij hen die een hogere opleiding hebben genoten) dat boekhouder echt wel een vak is waarbij je naast een bepaalde opleiding ook heel veel praktijkervaring moeten hebben. Tussen "boekhouden" en "boekhouder" zit echt een wereld van verschil, en misschien zelfs wel een melkweg van verschil. Heel veel mensen zitten weleens op een fiets, maar weinige zijn profwielrenner. Natuurlijk kan je taken wel opsplitsen, maar dan moet dat wel zin hebben. Bij de doorsnee ZZP-ers of bedrijven die minder dan 100 uur per week verlonen aan personeel heeft dat echt geen zin. Je mag natuurljk daar anders tegenaan kijken, maar als ik je nu zeg dat ik al in 1980 aan het boekhouden was dan is het misschien toch een idee om mijn uitlatingen voor waarheid aan te zien, maar goed, dat moet je gewoon zelf weten. Mij maakt dat uiteraard niet uit.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Heel veel mensen zitten weleens op een fiets, maar weinige zijn profwielrenner.

 

Wij nemen ook bijna alles uit handen van de klant, maar Ik denk dat er met techniek meer mogelijk is dan jij denkt. Als mensen ipv de fiets de auto nemen, dan rijden ze in het algemeen sneller dan een profwielrenner...

 

Of de ondernemer zelf (gedeeltelijk) zijn administratie doet of niet, is toch vaak een kwestie van voorkeur en is vooral ook afhankelijk van de tijd en moeite die iemand in het leren en bijhouden van deze zaken wil steken. Het kan in principe allebei, al heeft het inhuren van een pro natuurlijk ook zo z'n voordelen.

Link naar reactie
  • 0

Het kan in principe allebei,

 

Inderdaad, naar aanleiding van onder andere dit topic ben ik mij er in gaan verdiepen en verbaas me er over dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn waarbij ook nog eens het gebruiksgemak voorop staat. Om dan continue vast te houden aan de "klassieke wijze" is m.i. kortzichtig. Ook als boekhouder zal je moeten innoveren.

 

Link naar reactie
  • 0

De meest klassieke wijze van overdracht tussen klant / boekhouder is die waarbij :

 

De meeste klassieke zaken staan tegenwoordig in het museum. ;D

 

 

De bekende kwezel opmerking van HenkH kon natuurlijk niet ontbreken, en deze voegt, zoals al zijn postings, wederom totaal niet toe aan welk gespreksonderwerp dan ook.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -1

Het kan in principe allebei,

 

Inderdaad, naar aanleiding van onder andere dit topic ben ik mij er in gaan verdiepen en verbaas me er over dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn waarbij ook nog eens het gebruiksgemak voorop staat. Om dan continue vast te houden aan de "klassieke wijze" is m.i. kortzichtig. Ook als boekhouder zal je moeten innoveren.

 

 

 

Dan ben ik toch benieuwd wat uit jouw "onderzoek" is voortgekomen dan en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken. Maar een de andere kant denk ik van "nee, in jouw mening ben ik sowieso niet geinteresseerd, dus laat ook maar". Op de één of andere manier schijn je hier nodig te zijn om aan postingvulling te doen waarbij het ook niet uit schijnt te maken wat voor onzin je uitkraamt.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Het idee dat een boekhouder eigenlijk maar luxe product is , is echter totaal niet kloppend met de praktijk

 

Roerend mee eens, maar de praktijk is ook dat deze boodschap niet overkomt als het een te hoog "Wij van WC Eend, adviseren WC eend" gehalte heeft. Ik roep ook niet dat een verzekeringsadviseur eigenlijk onmisbaar is, maar probeer dat besef door kennis en kunde op dit forum te verspreiden. Het komt veel sterker over als een klant of prospect het bezef dat een boekhouder misschien wel heel zinnig is, zelf kweekt .

 

En sommige mensen weet je nu eenmaal nooit te overtuigen, zelfs niet door schade en schande. Verspilde energie, besteed daar je tijd niet aan. Gelijk hebben is iets totaal anders dan gelijk krijgen.

 

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

 

 

Dat zou zonde zijn het wordt net zo interessant.

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Je kunt als ondernemer precies op de hoogte zijn van de financiele situatie in verleden, heden, en toekomst, zonder dat je ook maar iets zelf doet met de boekhouding. Je moet wel een heel goede communicatie hebben met je boekhouder, die jou informeert op voldoende abstract niveau zodat je door de bomen het bos nog ziet en op voldoende gedetailleerd niveau zodat je weet wat er aan de hand is.

 

Wel grappig trouwens, om een 8 maanden out topic weer zo te oprakelen.

Link naar reactie
  • 1

@Topboekhouder:

 

Poeh, een hoop te quoten, maar ik begin even met je laatste bericht:

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot

 

Zo werkt dat natuurlijk niet. Jij verdedigt te hand en te tand dat de traditionele boekhouder de zaken hoort te bestieren (althans bij kleine ondernemingen), terwijl Norbert Bakker juist aangeeft dat roepen dat "wij van topboekhouder, topboekhouder aanbeleven" niet werkt. Daarbij is dit een forum en dus zul je ook de meningen van anderen kunnen verwachten.

 

Helaas wordt je tegenwoordig door de Belastingdienst als boekhouder veel eerder dan vroeger als "mededader" gezien in het geval er geknoeid zou zijn met de boekhouding waardoor een onjuiste aangifte is ingediend (BTW / IB).

 

Zo zout wordt het niet gegeten. Ten eerste heb je altijd de gelegenheid om jouw 'medeplichtigheid' te weerleggen en ten tweede is mij nog geen zaak bekend waarin een boekhouder of fiscalist op grond van de vierde tranche AWB beboet is voor het medeplegen van een onjuiste aangifte omdat er wat foutjes in de boekhouding zaten die door de klant geboekt is.

 

of de klant zo eigenwijs is om te denken dat hij/zij toch "immers ook boekhouden op school heeft gehad of PD boekhouder heeft gehaald". Sorry, maar zet die gedachte overboord.

 

Kom jij dat alleen maar eigenwijze klanten tegen? Boekhouden is geen rocket science. Het is een opleiding op MBO (PDB), soms HBO niveau (SPD). Ik heb zeer veel succesvolle ondernemers als klant die de boekhouding tot in de puntjes zelf correct verzorgen via online boekhouden. Ze begrijpen debet en credit en het evenwicht in hun boekingen, de fiscale uitzonderingen, de factuurvereisten, de BTW regels (ook grensoverschreidend) en stellen vragen als ze twijfels hebben. Wij waken voor de afwijkingen en kansen op fiscaal gebied, boeken de afschrijvingen, overlopende posten, aansluiting debiteuren en crediteuren, etc. etc. Maar het ABC boekwerk (inkopen, verkopen, bank en kas) kan de ondernemer prima zelf doen.

 

Alleen als de administratie echt grote vormen gaat aannemen en de boekhouder meer dan 80 uur per jaar invoerwerk moet declareren, ga dan eens nadenken over een andere opzet waarbij de klant, mits deze daarvoor geschikt is, of een personeelslid, op een eigen programma of door de boekhouder aanbevolen programma ook zelf dingen gaat invoeren.

 

Waarom dan ineens wel? Geef je nu toe dat als jij 80 uur per jaar inboekt voor je klant, dat je klant dan ineens wel beter af is met eigen personeel die weet hoe te boeken? 80 Uur ad 35 euro is nog steeds maar € 2.800. Hoe moet een ondernemer in vredesnaam daarvan een personeelslid betalen of welke andere betaalbare optie heb jij dan voor handen? En waarom is deze ondernemer dan ineens wel gekwalificeerd volgens jouw standaarden en heb je dus blijkbaar geen probleem met de bezwaren die je oppert bij kleinere ondernemers?

 

maar als ik je nu zeg dat ik al in 1980 aan het boekhouden was dan is het misschien toch een idee om mijn uitlatingen voor waarheid aan te zien

 

De waarheid ligt in het midden en kun je niet afdwingen op basis van senioriteit. Jouw ervaring zal best een hoop invloed hebben, maar het kan nooit een reden zijn dat jouw mening daardoor maatgevend is. Laat staan dat jouw mening daardoor "de waarheid" wordt. Als ik dan toch een argument in stelling moet brengen tegen jouw "waarheid" dan is dat dat je wellicht achter de feiten aanloopt en het tijd wordt dat je met al jouw ervaring eens moet luisteren naar je klanten/prospects. Zelfs de door jouw benoemde 'risico's' kun je prima afvangen met goede algemene voorwaarden.

 

en deze voegt, zoals al zijn postings, wederom totaal niet toe aan welk gespreksonderwerp dan ook.

 

Goh, wel knap van je dat je alle 1.142 berichten van HenkH op haar merites beoordeeld hebt en tot deze conclusie gekomen bent. Blijkbaar heb je ook veel verstand van andere zaken.... (zucht)

 

en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken.

Sorry, maar waar schrijft HenkH dit? Je ziet nu dingen die er niet eens staan....

 

Tot slot: topboekhouder: je zult je vak best verstaan, maar het ontgaat ons blijkbaar allemaal waarom je zo volhardt in je stelling dat ondernemers niet kunnen boekhouden en dat ze maar beter alles kunnen uitbesteden (aan jou)?

 

Jij komt als ondernemer ook disciplines tegen die geen dagelijks werk zijn van je. Besteed je dat dan ook maar lukraak uit? De inkopen bij Office Center? Jij bent geen inkoper van kantoorartikelen, dus dat doe je dan niet zelf? Of is inkopen doen soms geen rocket science?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt als ondernemer precies op de hoogte zijn van de financiele situatie in verleden, heden, en toekomst, zonder dat je ook maar iets zelf doet met de boekhouding. Je moet wel een heel goede communicatie hebben met je boekhouder, die jou informeert op voldoende abstract niveau

 

De spijker op zijn kop, hoewel ik het niveau liever concreet zie dan abstract ;)

 

Ondernemers zijn niet gek en hebben doorgaans behoorlijk goed in de gaten hoe het ervoor staat. Mijn ervaring is evenwel dat ondernemers met een intens contact met hun boekhouder beter weten waar ze staan en dat dat ook geldt voor ondernemers die de boekhouding zelf doen. Ondernemers die blind varen op hun boekhouder en zelden of nooit interesse tonen in hun cijfers lopen het grootste risico.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Je kunt als ondernemer precies op de hoogte zijn van de financiele situatie in verleden, heden, en toekomst, zonder dat je ook maar iets zelf doet met de boekhouding. Je moet wel een heel goede communicatie hebben met je boekhouder, die jou informeert op voldoende abstract niveau zodat je door de bomen het bos nog ziet en op voldoende gedetailleerd niveau zodat je weet wat er aan de hand is.

 

 

Klopt, maar die communicatie ontbreekt vaak en je wilt niet weten hoeveel ondernemers achter lopen met hun administratie omdat de boekhouder het te druk heeft.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1
Dan ben ik toch benieuwd wat uit jouw "onderzoek" is voortgekomen dan en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken. Maar een de andere kant denk ik van "nee, in jouw mening ben ik sowieso niet geinteresseerd, dus laat ook maar". Op de één of andere manier schijn je hier nodig te zijn om aan postingvulling te doen waarbij het ook niet uit schijnt te maken wat voor onzin je uitkraamt.

 

In geen van mijn reacties zeg ik dat de "klassieke manier" niet werkt. Sterker nog mijn huidige administratie wordt nog steeds op deze manier gedaan. Die omvat niet meer dan 2 ordners en is momenteel meer een fiscaal verhaal.

 

Omdat ik vanaf januari nieuwe activiteiten ga ontplooien waarbij ik zelf meer en sneller inzicht in de resultaten wil hebben ben ik op zoek naar een andere manier van boekhouding en een boekhouder die daar in mee wil en kan gaan.

 

Dus niet meer een halfjaar overzicht en een jaarrapport maar gewoon real time inzicht in de stand van zaken. En dan zal je als ondernemer afscheid moeten nemen van de "klassieke manier"

 

De huidige ontwikkelingen maken het in ieder geval steeds makkelijker en als de klant een deel van het (simpele) werk zelf doet kan de boekhouder zich beperken tot zijn corebusiness nl. het adviseren.

 

en dan nog dit: Toen ik als jong ventje met mijn fotografie diploma bij de KVK kwam om mij als zelfstandig fotograaf in te schrijven (ergens eind jaren 70) was het statige kantoor aan de gracht te klein omdat ik geen middenstandsdiploma kon overleggen. Op mijn vraag wat ik dan wel zonder middenstandsdiploma kon beginnen kreeg ik als antwoord "een administratiekantoor" ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het beter alle berichten van topboekhouder maar te negeren. Lijkt me er zo een die het af en toe nodig heeft om wat stennis te schoppen zodat hij wat aandacht krijgt. Het is net als met andere kinderen: negatief gedrag negeren werkt het beste.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Aan de andere kant is het op zich wel een interessant topic, zeker voor ondernemers die zich afvragen wat ze met hun boekhouding moeten doen. Door de vele reacties kom je steeds weer andere oplossingen tegen.

 

Zelf ben ik al een tijdje zoekende en door dit topic kwam ik op de website van Frank Cornet

 

een variant op een online boekhoudservice met een mooi aanbod voor starters. Jammer dat ik niet meer in die doelgroep val. ;)

 

 

Link naar reactie
  • -1

Dan ben ik toch benieuwd wat uit jouw "onderzoek" is voortgekomen dan en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken. Maar een de andere kant denk ik van "nee, in jouw mening ben ik sowieso niet geinteresseerd, dus laat ook maar". Op de één of andere manier schijn je hier nodig te zijn om aan postingvulling te doen waarbij het ook niet uit schijnt te maken wat voor onzin je uitkraamt.

 

In geen van mijn reacties zeg ik dat de "klassieke manier" niet werkt.

 

Wat je zegt is dat klassieke dingen in het museum staan met een ;D erachter. Wat bedoel je daar dan mee ? Of weet je dat zelf niet meer en ben je al lang blij dat je weer een onzin posting eruit hebt gegooid ?

 

Hoe dan ook, ik neem jou al heel lang al niet meer serieus, hopelijk ga je jezelf ook een keer zo zien.

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.