• 0

Eigen administratie doen als ondernemer

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Je kunt als ondernemer precies op de hoogte zijn van de financiele situatie in verleden, heden, en toekomst, zonder dat je ook maar iets zelf doet met de boekhouding. Je moet wel een heel goede communicatie hebben met je boekhouder, die jou informeert op voldoende abstract niveau zodat je door de bomen het bos nog ziet en op voldoende gedetailleerd niveau zodat je weet wat er aan de hand is.

 

Helemaal mee eens ! Kunnen wij niet een keer een avondje gaan stappen, ik denk dat we elkaar wel liggen ! Kunnen we ook een beetje roddelen over andere Higher Level (?) leden ! ;D

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -1

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

 

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

Ik vermoed dat de werkervaring van Rene van Zandwijk niet veel verder gaat dan een loze functie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Je krijgt het werkelijk altijd voor elkaar weer de plank mis te slaan. Wat voor klanten heb jij dan waar je dit op besaart ? Of ben je helemaal geen ondernemer. Ik heb geen enkele klant die tussentijdse overzichten maakt incl. de juiste benadering van afschrijving, overlopende posten en de juiste rente toevoeging, om maar te zwijgen van de juiste benadering van de salariskosten. Mijn klanten houden gewoon de omzet in de gaten, en dat is prima. Voor hen is dat de enige logische benadering om nog een beetje vinger aan de pols te houden. Via mij horen ze de rest wel, en nee, een kleiner bedrijf gaat echt niet zomaar verlies maken, dan is meestal een scherpe omzetdaling daarvan de reden, en ja, dat kunnen ze ook waarnemen zonder boekhouder.

 

Maar beste man, zullen we afspreken dat jij je tijd niet meer gaat verdoen door te reageren op mijn posting, dat is beter voor ons beiden !

 

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -1

Misschien is het beter alle berichten van topboekhouder maar te negeren. Lijkt me er zo een die het af en toe nodig heeft om wat stennis te schoppen zodat hij wat aandacht krijgt. Het is net als met andere kinderen: negatief gedrag negeren werkt het beste.

 

Marjan, als jij nu eens ging koken of voor de kinderen gaat zorgen i.p.v. een beetje meeblaten (zonder inhoud trouwens) met wat andere leden hier die altijd de plank misslaan, zou dat niet veel beter zijn ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of die tobboekhouder bij z'n klanten ook zo snel door de mand valt...... Blijf netjes, probeer altijd inhoudelijk te blijven en respecteer ook andermans mening. En ga vooral eens achter je oren krabben als er zovelen zijn die nagenoeg dezelfde argumentatie noteren, waarmee jouw stelling wordt ontkracht. Het is geen schande om een foute mening te hebben. Het kan echter wel vervelend worden als die (verkeerde) mening onbuigzaam blijkt.

Link naar reactie
  • 1

Beste Topboekhouder,

 

wat je zegt is dat klassieke dingen in het museum staan met een ;D erachter. Wat bedoel je daar dan mee ?

 

Van de zomer was ik in Noorwegen in een museum voor tandheelkunde. daar stonden alle ontwikkelingen in apparatuur van 1898 tot heden uitgestald. Met de meest recente uitgestalde apparatuur kan nog goed gewerkt worden en die zal ook nog wel ergens in gebruik zijn. Maar de meeste tandartsen investeren toch regelmatig om hun klanten nog beter van dienst te zijn.

 

Zo is er in dit topic een lid die eigenlijk ook op de klassieke manier werkt maar hier toch een moderne draai aan geeft. Ik zou zeggen bezoek zijn website eens en laat het op je in werken.

 

Dit en niets meer bedoel ik als ik schrijf dat "klassieke" dingen in het museum staan.

 

Het principe van boekhouden is al eeuwen oud. maar de ontwikkelingen staan niet stil. Alleen moet je er wel voor open staan.

Link naar reactie
  • -1

Je kunt als ondernemer precies op de hoogte zijn van de financiele situatie in verleden, heden, en toekomst, zonder dat je ook maar iets zelf doet met de boekhouding. Je moet wel een heel goede communicatie hebben met je boekhouder, die jou informeert op voldoende abstract niveau

 

Ondernemers die blind varen op hun boekhouder en zelden of nooit interesse tonen in hun cijfers lopen het grootste risico.

 

 

 

Joost, man, je zal het ergens wel goed bedoelen, maar je blijft de plank weer steeds misslaan. Neem alleen al jouw opmerking over risico's die een boekhouder loopt als hij geen zicht meer heeft op de bank en inkoopfacturen van klanten. Je zegt dat dat prima kan worden afgedekt door Algemene Voorwaarden. ??? Helaas, weer een typische Joost-opmerking die bovendien stamt uit de jaren 60/70. Zo werkt dat allang niet meer. Dat is zo ongeveer hetzelfde dat ik voor jou een bank beroof maar eerst op papier laat zetten dat de risico's voor jou zijn als ik gepakt wordt, en dat jij dan zegt dat er voor mij geen risico is omdat jij immers all verantwoording draagt ! Wake up man ! Hoeveel boekhouders denk je dat er in gevangenissen zitten die zo dachten als jij nu praat. Vervolgens stel je dat een paar kleine foutjes het zover niet zullen brengen dat een boekhouder daar last van zal krijgen. Maar ja, HOE WEET JE NU DAT HET ALLEEN OVER KLEINE FOUTJES GAAT ALS JE GEEN INZAGE HEBT ?? Dat is dus juist het punt waar het om draait, maar dat schijn je dus te missen, zoals ze veel. Prima dat je opgaat in de theoretisch kant van vraagstukken, maar praktisch gezien zit je overal naast zo te lezen.

 

En ja, ik ga naar de Office Center, gelijk een ondernemer zijn administratie op volgorde brengt en zijn eigen facturen betaalt. Daar is niets mis mee, maar jij ziet alleen je eigen waarheid geloof ik.

 

Vanaf het moment dat de boekhouder meer dan zeg EU 400 per maand gaat kosten, dan zou het zinvol kunnen zijn te gaan denken om te gaan besparen op deze kosten door bepaalde dingen in samenspraak zelf te gaan doen, b.v. door de partner van de ondernemer. Dat komt omdat dergelijke ondernemers ook wat groter zijn dan klein en wellicht zoveel verdienen (dat hoeft niet, maar als je zoveel administratie hebt dan is dat wel vaak het geval) dat een eigen programma en kleine opleiding voor de partner zinvol zou kunnen zijn (Dus ZOU KUNNEN ZIJN !). Daaronder moet je niet willen besparen op de boekhouder, wat is daar het nut van ? Geld ? Meer inzicht ? Vergeet het maar. Gewoon meer omzet maken en dan hoor je vanzelf wel de benodigde informatie van de boekhouder.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Topboekhouder,

 

Je hebt in je laatste berichten tegen alles en iedereen lopen schoppen. Vraag me af wat er met je aan de hand is. In ieder geval heb ik de mods gevraagd het topic te sluiten gezien de stuitende reacties van jouw kant. Volgens mij heb je nog steeds niet door dat dit een forum is en geen website om alles en iedereen te schofferen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Topboekhouder,

 

wat je zegt is dat klassieke dingen in het museum staan met een ;D erachter. Wat bedoel je daar dan mee ?

 

Van de zomer was ik in Noorwegen in een museum voor tandheelkunde. daar stonden alle ontwikkelingen in apparatuur van 1898 tot heden uitgestald. Met de meest recente uitgestalde apparatuur kan nog goed gewerkt worden en die zal ook nog wel ergens in gebruik zijn. Maar de meeste tandartsen investeren toch regelmatig om hun klanten nog beter van dienst te zijn.

 

Zo is er in dit topic een lid die eigenlijk ook op de klassieke manier werkt maar hier toch een moderne draai aan geeft. Ik zou zeggen bezoek zijn website eens en laat het op je in werken.

 

Dit en niets meer bedoel ik als ik schrijf dat "klassieke" dingen in het museum staan.

 

Het principe van boekhouden is al eeuwen oud. maar de ontwikkelingen staan niet stil. Alleen moet je er wel voor open staan.

 

 

Maar nu zegt je nog steeds niet wat je bedoelt met innoveren op het gebied van boekhouden, administreren en verslaglegging. Op zich ook niet vreemd, wat dat is er ook niet. Maar ik zal beslist eens op korte termijn naar Noorwegen gaan naar dat museum om mee te doen aan jouw idee van innoveren ! Trouwens, je geeft net aan dat je helemaal geen boekhouder bent, waarom praat je dan eigenlijk mee over dit overwerp ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -2

Beste Topboekhouder,

 

Je hebt in je laatste berichten tegen alles en iedereen lopen schoppen. Vraag me af wat er met je aan de hand is. In ieder geval heb ik de mods gevraagd het topic te sluiten gezien de stuitende reacties van jouw kant. Volgens mij heb je nog steeds niet door dat dit een forum is en geen website om alles en iedereen te schofferen.

 

 

Je zit er weer naast Henkie. Dit is geen forum maar een soort van hangplek geworden van mensen die kennelijk de hele dag niets anders te doen hebben dan hier rond te hangen en wat onzin uit te kramen. Je hebt geloof ik ook totaal niet door dat jij juiste degene bent die loopt te schoppen tegen zonder ook maar één inhoudelijk argument te gebruiken. Moet je nog een link hebben van een klant van me die mensen weer op het rechte pad brengt als ze een beetje "verdwaalt" zijn ?

Gelukkig staan er ook wel serieus postings tussen, op zijn tijd.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm... de laatste post van de topboekhouder plaatst zijn vak in het kader van het ondernemerschap. Daar is niks mis mee, alleen heb je wel te maken met concurrentie natuurlijk. De vergelijking van kosten en opbrengst voor een administratie is moeilijk te meten. Ik zie hier (lokaal) idd om me heen ondernemers die op de oerouderwetse manier helemaal leunen op een (ouderwetse) boekhouder. Nooit tijd en moeite genomen om enig inzicht in cijfers te leren. Je kunt dan op je vingers natellen hoe kwetsbaar je bent als ondernemer. Ik heb nu de indruk dat deze topboekhouder op dezelfde wijze zijn vakmanschap wenst te verdedigen. En ja, het soort argeloze ondernemer bestaat nog steeds. De koektrommel met rekeningen en bonnetjes dus ook nog. Ik wens hem veel plezier met het "uitmelken" van dat soort klanten. Het gemiddelde niveau van boekhoudkennis hier op HL ligt daar al vele levels boven. Mensen die hier met vragen komen worden heel goed inhoudelijk geholpen en kunnen bij specialisten terecht als er specifieke problemen spelen.

Op HL zul je dus weinig ondernemers vinden die aan je doelgroep-profiel voldoen. Even lokaal en regionaal rondkijken levert vast meer gegadigden op, al zitten die waarschijnlijk al lang gevangen in de "deskundigheid" van een andere "topboekhouder".

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd kan ik me in deze best wel vinden in een aantal zaken wat de heer Feenstra hier verwoord, maar niet in zijn woorden. Ik zelf denk dat een ondernemer goedkoper uit is en meer kan weten van zijn administratie als hij het uitbesteed.

 

Als hij het zelf boekt, komt hij ook niet verder dan de portemonnaie administratie en laten we wel zijn, dat weet hij al.

Een administratiekantoor moet daarentegen wel vaker rapportages uitbrengen, gewoon uitdraaien hoe hij er voor staat. Daar kan een administratiekantoor zich weer in onderscheiden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd kan ik me in deze best wel vinden in een aantal zaken wat de heer Feenstra hier verwoord, maar niet in zijn woorden. Ik zelf denk dat een ondernemer goedkoper uit is en meer kan weten van zijn administratie als hij het uitbesteed.

 

Als hij het zelf boekt, komt hij ook niet verder dan de portemonnaie administratie en laten we wel zijn, dat weet hij al.

Een administratiekantoor moet daarentegen wel vaker rapportages uitbrengen, gewoon uitdraaien hoe hij er voor staat. Daar kan een administratiekantoor zich weer in onderscheiden.

 

Een administrateur of topboekhouder komt altijd te laat met de cijfertjes. Een topondernemer wil n.l. altijd vooraf geïnformeerd worden om b.v. een bepaalde investering of aankoop te doen. Ook als een administrateur fouten maakt, kunnen de druiven zuur zijn. Bepaald financieel inzicht is noodzakelijk om goed te kunnen ondernemen, ben ik van mening.

Link naar reactie
  • -1

Hmmm... de laatste post van de topboekhouder plaatst zijn vak in het kader van het ondernemerschap. Daar is niks mis mee, alleen heb je wel te maken met concurrentie natuurlijk. De vergelijking van kosten en opbrengst voor een administratie is moeilijk te meten. Ik zie hier (lokaal) idd om me heen ondernemers die op de oerouderwetse manier helemaal leunen op een (ouderwetse) boekhouder. Nooit tijd en moeite genomen om enig inzicht in cijfers te leren. Je kunt dan op je vingers natellen hoe kwetsbaar je bent als ondernemer. Ik heb nu de indruk dat deze topboekhouder op dezelfde wijze zijn vakmanschap wenst te verdedigen. En ja, het soort argeloze ondernemer bestaat nog steeds. De koektrommel met rekeningen en bonnetjes dus ook nog. Ik wens hem veel plezier met het "uitmelken" van dat soort klanten. Het gemiddelde niveau van boekhoudkennis hier op HL ligt daar al vele levels boven. Mensen die hier met vragen komen worden heel goed inhoudelijk geholpen en kunnen bij specialisten terecht als er specifieke problemen spelen.

Op HL zul je dus weinig ondernemers vinden die aan je doelgroep-profiel voldoen. Even lokaal en regionaal rondkijken levert vast meer gegadigden op, al zitten die waarschijnlijk al lang gevangen in de "deskundigheid" van een andere "topboekhouder".

 

Ja, ja, ja, ik volg het helemaal. Ondenemers moeten regelmatig hier op Higher Level komen, en dan kunnen ze zelf wel een keer de administratie inboeken tot een bijna goede boekhouding, kunnen zelf overzichten maken en kunnen daarom de boekhouder wel buiten de deur houden en allen benaderen voor wat fiscale adviezen en een jaarrekening opstellen zonder dat deze ooit de administratie gezien heeft. DROMER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Denk je nu echt dat de gemiddelde ZZP/ondernemer dat kan man ? Die is al blij dat hij een brief kan schrijven zonder taalfouten. Sorry man, maar je gaat er nu vanuit dat iedere ondernemer HEAO heeft of zo (en dan nog zegt dat weinig over de vraag of hij zelf dingen moet gaan doen)

 

Dan ben je zeker dezelfde persoon die folders bij de ingang van de Praxis heeft opgehangen hoe je even een dak isoleert of een tussenwand plaatst. Natuurlijk moet de vakman dat doen, maar ja, we moeten innoveren toch ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat lokaal rondschreeuwen en dan b.v. voor de ingang van een bank gaan staan. Alle kans dat je dan wel in je doelgroep vist.

 

Overigens lijkt het me raadzaam dat je eens wat columns gaat lezen die hier in de afgelopen jaren zijn geplaatst. Misschien gaan dan je ogen wel open betreffende het niveau van de specialisten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een gemiddelde zzp-er niet bestaat. Het gaat om zoveel beroepsgroepen, van een metselaar tot een 'change manager' (geen rangorde verondersteld). Die zijn eenvoudigweg op geen enkel gebied te vergelijken.

 

Klantgericht werken, aanbieden waar behoefte aan is, lijkt mij een goed begin. Het hangt dus van de klant af, wat dat precies zou moeten inhouden.

 

En schreeuwen heeft nog niemand overtuigd, mij in ieder geval niet.

Link naar reactie
  • 0

Klantgericht werken, aanbieden waar behoefte aan is, lijkt mij een goed begin. Het hangt dus van de klant af, wat dat precies zou moeten inhouden.

 

Helemaal mee eens. Voor sommige ondernemers en boekhouders zal een eigen deel doen onwerkbaar zijn, voor sommigen zal het juist heel handig werken.

 

Je zou sommige situaties misschien ook gewoon kunnen proberen, als de boekhouder en/of de ondernemer denken dat het wat op kan leveren. Probeer het één of drie maanden uit en evalueer daarna. Misschien werkt het helemaal top. Misschien is het eigenlijk veel te veel werk voor de ondernemer. Misschien maakt de ondernemer er een zooitje van en kost het de boekhouder alleen maar meer tijd. Bij het beoordelen van dit soort situaties, waar veel "ik denk dat" bij komt kijken, en de kosten en het risico van gewoon proberen heel acceptabel zijn, geloof ik in gewoon uitproberen.

 

Over het geheel zie ik een basis in administratieve en fiscale zaken gewoon als essentiële kennis voor een ondernemer. Als je als zelfstandig ondernemer aan de slag wil kies je ervoor om je niet alleen met je vak bezig te zijn, maar ook met ondernemer zijn. Zelf producten verkopen, risico lopen, onderhandelen, maar ook financieel inzicht tot op zekere hoogte. Zeker als ZZPer. Elke ondernemer zou wat mij betreft moeten weten waar de winst ongeveer uit bestaat, of hoe investeringen ongeveer werken. Om zelf beter te begrijpen wat er gebeurt in jouw onderneming, maar ook om in te schatten of de boekhouder er geen extreem zooitje van maakt. Genoeg voorbeelden op HL waar dat wel het geval was en de ondernemer er te laat achter kwam.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat dat prima kan worden afgedekt door Algemene Voorwaarden. ??? Helaas, weer een typische Joost-opmerking die bovendien stamt uit de jaren 60/70. Zo werkt dat allang niet meer.

 

Ik zal het idee even wat duidelijker omschrijven, want echt de tijd om erover na te denken neem je blijkbaar niet.

 

Als jij bang bent beboet te worden als medepleger van een onjuiste aangifte door de fiscus (vierde tranche AWB) dan kun je in je algemene voorwaarden prima een passage opnemen die ongeveer als volgt luidt:

 

"Indien de administratie door opdrachtgever zelf geboekt wordt en/of deze niet ter volledige inzage staat aan opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever hierbij opdrachtnemer voor alle aanspraken, gevolgen en beboetingen (in het bijzonder op grond van de vierde tranche AWB) die aan opdrachtnemer kunnen opgelegd worden door welke instantie dan ook, indien achteraf blijkt dat de door opdrachtnemer ingediende belastingaangiften afwijken van de werkelijkheid. Deze vrijwaring geldt onverkort ook voor gevallen waarin het tijdig indienen van een belastingaangifte niet gegarandeerd kan worden door opdrachtnemer, waarbij op voorhand vaststaat dat deze garantie door opdrachtnemer niet gegeven zal worden indien de benodigde bescheiden, om een correcte belastingaangifte in te kunnen dienen, na 10 dagen voor het verstrijken van de aangiftetermijn in bezit gesteld worden van opdrachtnemer door opdrachtgever."

 

lekker modern stukje tekst waarvan ze in de jaren 60/70 nog nooit gehoord hadden :P

 

Enne, geen dank, hier op HL is het doel toch om elkaar te helpen, niet?

 

groet

Joost

 

PS: goed lezen. We hebben het hier over het medeplegen van een onjuiste aangifte. Als jij een bank overvalt ben jij de hoofddader, namens wie je het ook doet, dus die analogie kan de vriezer weer in..

Dit bewijst overigens wel een deel van je stelling: je kunt als boekhouder blijkbaar ook niet alle juridische consequenties overzien, want jouw visie op het boetebeleid van de vierde tranche AWB is er een die de fiscus graag ziet (bang beboet te worden, levert goed aangiftegedrag op) terwijl in de praktijk die angst nergens voor nodig is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hier soms mis is respect voor een ander. Je kunt (volledig) oneens met de mening van een ander maar respecteer diens mening.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hier soms mis is respect voor een ander. Je kunt (volledig) oneens met de mening van een ander maar respecteer diens mening.

 

 

Dat klopt helemaal, maar respect komt te voet en gaat te paard, zeker als de verwensingen in hoofdletters rondgesmeten worden, dan verdwijnt mijn respect voor de smijter in draf. Het blijft evenwel een forum dus een beetje bijten en gebeten worden moet natuurlijk wel kunnen. ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, ja, ja, ik volg het helemaal. Ondenemers moeten regelmatig hier op Higher Level komen, en dan kunnen ze zelf wel een keer de administratie inboeken tot een bijna goede boekhouding, kunnen zelf overzichten maken en kunnen daarom de boekhouder wel buiten de deur houden en allen benaderen voor wat fiscale adviezen en een jaarrekening opstellen zonder dat deze ooit de administratie gezien heeft. DROMER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Denk je nu echt dat de gemiddelde ZZP/ondernemer dat kan man ? Die is al blij dat hij een brief kan schrijven zonder taalfouten. Sorry man, maar je gaat er nu vanuit dat iedere ondernemer HEAO heeft of zo (en dan nog zegt dat weinig over de vraag of hij zelf dingen moet gaan doen)

 

Dan ben je zeker dezelfde persoon die folders bij de ingang van de Praxis heeft opgehangen hoe je even een dak isoleert of een tussenwand plaatst. Natuurlijk moet de vakman dat doen, maar ja, we moeten innoveren toch ?

 

Er zijn momenteel zo'n 730.000 zzp'ers werkzaam in Nederland. Je argumentatie hangt aan elkaar vast met drogredenen.

 

ps. Je mag zelf ook weleens op je spelling letten.

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

 

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

Ik vermoed dat de werkervaring van Rene van Zandwijk niet veel verder gaat dan een loze functie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Je krijgt het werkelijk altijd voor elkaar weer de plank mis te slaan. Wat voor klanten heb jij dan waar je dit op besaart ? Of ben je helemaal geen ondernemer. Ik heb geen enkele klant die tussentijdse overzichten maakt incl. de juiste benadering van afschrijving, overlopende posten en de juiste rente toevoeging, om maar te zwijgen van de juiste benadering van de salariskosten. Mijn klanten houden gewoon de omzet in de gaten, en dat is prima. Voor hen is dat de enige logische benadering om nog een beetje vinger aan de pols te houden. Via mij horen ze de rest wel, en nee, een kleiner bedrijf gaat echt niet zomaar verlies maken, dan is meestal een scherpe omzetdaling daarvan de reden, en ja, dat kunnen ze ook waarnemen zonder boekhouder.

 

Maar beste man, zullen we afspreken dat jij je tijd niet meer gaat verdoen door te reageren op mijn posting, dat is beter voor ons beiden !

 

 

Ik had al geen hoge dunk van je maar nu verwoord je precies waarom zo vele ondernemers failliet gaan.

 

Omzet is geen winst en vooral in de detailhandel waar veel kleinere detaillisten nog wel eens de prijzen laten zakken om toch omzet te behalen is het een gevaarlijke uitspraak.

Laatst nog was er op HL iemand die totaal geen benul had wat het personeel kostte en dacht dat het brutoloon de enigste kosten waren dankzij een "top" boekhouder met dezelfde filosofie als jij.

 

Onderzoek onder zo'n 14 failliete detaillisten heeft ook aangetoond dat de ware reden voor het faillissement een totaal gebrek aan inzicht in de financiën was. Uiteraard eigen schuld maar met een goede boekhouder die wel maandelijks de cijfers zou hebben gegeven waren veel van deze 14 ondernemers nog steeds aan het ondernemen.

 

Met 20 jaar ervaring als ex. ondernemer in de detailhandel ben ik ook door schade en schande wijs geworden neem daarbij zo'n 6 jaar, pro-bono, adviseur voor detaillisten weet ik donders goed hoe het werkt.

 

P.s. ff zoeken bij de KvK onder "winkelmarketing" wel snel zijn want de uitschrijving KvK zit al op de post.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

 

Toen ik als jong ventje met mijn fotografie diploma bij de KVK kwam om mij als zelfstandig fotograaf in te schrijven (ergens eind jaren 70) was het statige kantoor aan de gracht te klein omdat ik geen middenstandsdiploma kon overleggen. Op mijn vraag wat ik dan wel zonder middenstandsdiploma kon beginnen kreeg ik als antwoord "een administratiekantoor" ;D

 

 

De "goede" oude tijd :) Bij gebrek, in het begin, aan een middenstandsdiploma stond mijn vader met zijn ambulante handel ingeschreven als groothandel wat ook vrij was van de diploma plicht.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.