• 0

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Een gloednieuw topic over de auto en hoe je om moet gaan met de BTW op de autokosten.

 

Per 1 juli 2011 zijn de regels voor de auto en BTW weer eens gewijzigd. Volgt u het nog?

BTW specialisten Van Driel & Fruijtier hebben het onlangs gepubliceerde beleid van de staatssecretaris opnieuw uitgewerkt in een schema.

 

In dit eerste bericht treft u het schema dat u al tegen kwam in dit topic. Dit schema geldt voor de eerste 6 maanden van 2011.

 

 

 

[titel aangepast eind 2013 - mod]

notitie-auto_en_BTW_-tot_1_juli_2011.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je schreef eerder dat je niet wilt dat het lijkt alsof je alleen maar geld verdient, terwijl je veel kilometers voor je zaak maakt. Daar is die 19 cent per zakelijke KM voor.

 

Die trek je af van de omzet, zodat je minder inkomstenbelasting betaalt.

 

Wellicht ook goed om even onder je aandacht te brengen dat je de BTW helemaal los moet zien van de omzet en de kosten!

De omzet en kosten bepalen je winst waar je inkomstenbelasting over betaalt.

De BTW is een doorgeefluik. Jouw klanten betalen dat aan jou en jij betaalt dat aan de fiscus. Echter, jij mag daar de BTW op jouw uitgaven nog vanaf halen.

 

Misschien helpt deze column je inzicht te verschaffen over het verschil.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij komen we dichter bij elkaar. :)

 

Die 0,19 per km komt pas aan de orde bij aangifte inkomstenbelasting?

Mag ik daar dan het volledige bedrag van de omzet aftrekken? Dus zeg maar 1000 km zakelijke km's x 0,19 = 190,-. Die 190,- mag ik van de omzet aftrekken? En daar hoef ik nu - bij ozb aangifte - dus niks mee te doen?

 

Waar ik nu - bij de ozb aangifte - wel wat mee moet doen, is alle benzinekosten boeken (oftewel de btw daarover) en het laatste kwartaal die correctie doen.

 

Heb ik het zo goed?

 

Wat accepteert de belasting als acceptabele nieuwwaarde van mijn auto? Kan ik die gegevens ergens vandaan halen?

 

Ik ga nu de column lezen, thanks!

Link naar reactie
  • 0

Die 0,19 per km komt pas aan de orde bij aangifte inkomstenbelasting?

Mag ik daar dan het volledige bedrag van de omzet aftrekken? Dus zeg maar 1000 km zakelijke km's x 0,19 = 190,-. Die 190,- mag ik van de omzet aftrekken? En daar hoef ik nu - bij ozb aangifte - dus niks mee te doen?

 

Waar ik nu - bij de ozb aangifte - wel wat mee moet doen, is alle benzinekosten boeken (oftewel de btw daarover) en het laatste kwartaal die correctie doen.

 

Heb ik het zo goed?

 

Wat accepteert de belasting als acceptabele nieuwwaarde van mijn auto? Kan ik die gegevens ergens vandaan halen?

 

 

Ja, zo klopt het. Noem overigens de BTW ook BTW want ozb staat voor onroerendezaakbelasting.

 

Nieuwprijs van je auto kun je vast terug vinden op www.autoweek.nl. Kies merk, model en dan specificaties in de drie rolmenu's. Selecteer type en bouwperiode en dan kom je in elk geval de kale nieuwprijs tegen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag over bijtelling (ontlopen).

 

In een reactie uit 2008 is een soortgelijk onderwerp aan de orde geweest. Met alle veranderingen zou het kunnen dat hier verandering in is gekomen.

 

De vraag: Als ik met mijn (stamrecht)BV een grijs kenteken bus met 5 zitplaatsen koop en deze per dag of per kilometer verhuur aan twee partijen:

1. mijzelf privé

2. mijn eenmanszaak

kan ik dan de BTW/BPM/grijs kenteken (lage wegenbelasting) voordelen combineren zonder daarvoor een bijtelling te krijgen op mijn privé inkomen?

 

en: Zijn er nog andere nadelen die dit onaantrekkelijk maken?

 

Alvast bedankt!

 

Groet, Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag over bijtelling (ontlopen).

 

In een reactie uit 2008 is een soortgelijk onderwerp aan de orde geweest. Met alle veranderingen zou het kunnen dat hier verandering in is gekomen.

 

De vraag: Als ik met mijn (stamrecht)BV een grijs kenteken bus met 5 zitplaatsen koop en deze per dag of per kilometer verhuur aan twee partijen:

1. mijzelf privé

2. mijn eenmanszaak

kan ik dan de BTW/BPM/grijs kenteken (lage wegenbelasting) voordelen combineren zonder daarvoor een bijtelling te krijgen op mijn privé inkomen?

 

en: Zijn er nog andere nadelen die dit onaantrekkelijk maken?

 

Alvast bedankt!

 

Groet, Rob

 

 

Dag Rob,

 

Het handelen van de stamrechtbv moet in het belang van de BV zijn. Dat betekent dus dat de verhuur niet tegen kostprijs maar tegen een marktconform tarief dient te geschieden. Bovendien wordt de Stamrechtbv belastingplichtig voor de omzetbelasting omdat deze aan het economisch verkeer deel gaat nemen. De verhuur is dus met BTW belast, waardoor de huursom aanzienlijk stijgt en ook nog eens de administratieve last van de stamrechtbv toeneemt.

Daarnaast is er nog de kwestie van de verzekering. Het is een wezenlijk verschil of de auto verzekerd moet worden voor eigen gebruik of voor de verhuur. Als de auto al te verzekeren is voor verhuur zal de premie heel veel hoger uitkomen dan als de auto verzekerd is voor normaal zakelijk gebruik. De auto regulier verzekeren en daarna verhuren is vragen om ellende dus geen optie.

Met andere woorden: een auto huren van de stamrechtbv zal niet goedkoper zijn dan een auto huren van een verhuurbedrijf. Het voordeel is wel dat eventuele winst naar de stamrechtbv vloeit.

 

Dan met betrekking tot de bijtelling en het gebruik van de auto. Ik denk dat het inderdaad mogelijk is om te verhuren vanuit de stamrechtbv naar de eenmanszaak of jou privé. Een auto met grijs kenteken en vijf zitplaatsen impliceert volgens mij een bus met dubbele cabine, echt comfortabel wordt het dus allemaal niet.

De bijtelling blijft een probleem. Het is van tweeën één: ofwel je huurt de auto zakelijk ofwel je huurt hem privé. Er is namelijk geen onderscheid tussen jij als privépersoon en jij als eenmanszaak, het huurrecht is namelijk zakelijk keuzevermogen. Kies je er voor om de auto privé te huren dan kun je voor de zakelijke kilometers € 0,19/km aftrekken van de inkomstenbelasting. Alle overige kosten (brandstof, parkeren etc.) zijn vergoed in die € 0,19/km en zijn dus niet apart aftrekbaar. Voor de omzetbelasting zou je naar rato van de zakelijke en de privé kilometers de BTW terug kunnen vorderen.

Kies je er voor om de auto zakelijk te huren is alles aftrekbaar (huur, brandstof, parkeerkosten etc.) en is de BTW volledig terug te vorderen. De auto wordt dan echter wel gezien als een zakelijke auto en de normale regels van de bijtelling gelden dan. Het effect voor de bijtelling is dan dus gelijk aan de situatie als de eenmanszaak de auto zelf zou aanschaffen (dus of max. 500km privé reizen met sluitende kilometerregistratie of bijtelling) en ben je weer terug bij af.

 

Krab je dus drie keer achter de oren voordat je dit pad in gaat slaan...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De auto die ik zakelijk gebruik behoort tot mijn privévermogen.

 

Er is sprake van 'gemengd gebruik'. Dat betekent dat ik bij de btw opgave kan kiezen tussen:

 

1 U trekt helemaal geen btw af.

2 U trekt geen btw af voor het deel dat u privé gebruikt of gaat gebruiken.

3 U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

 

Hoe ik de BTW ook opgeef, ik hoef alleen de zakelijke kms te registeren?

 

Link naar reactie
  • 0

De auto die ik zakelijk gebruik behoort tot mijn privévermogen.

 

Er is sprake van 'gemengd gebruik'. Dat betekent dat ik bij de btw opgave kan kiezen tussen:

 

1 U trekt helemaal geen btw af.

2 U trekt geen btw af voor het deel dat u privé gebruikt of gaat gebruiken.

3 U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

 

Hoe ik de BTW ook opgeef, ik hoef alleen de zakelijke kms te registeren?

 

Nee, alleen bij opties 1 en 3 hoef je niets te registreren.

 

Bij optie 2 heb je de verhouding zakelijke kilometers / totale kilometers nodig en dien je dus de totaalstanden bij te houden en de zakelijke kilometerstaat. Maar ik neem aan dat je dat toch al deed in verband met de kilometeraftrek in de inkomstenbelasting.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op zoek naar een deskundige die mij onderstaand verhaal kan bevestigen/ verbeteren.

 

In 2011 heb ik gebruik gemaakt van opertational lease mbt mijn eenmanszaak.

 

Nu heb ik 2 vragen.

 

Vraag 1 de BTW correctie.

 

1e half jaar ( 01-01/ 30-06):

Aantal dagen gebruikt: 100 dagen ( vanaf 23-03 begonnen met lease)

Bruto cat.waarde: 34988,-

 

I.B. bijtelling:

25%*34988= 8747/2 ( half jaar) = 4374

aantal dagen: 181

aantal dagen in gebruik: 100

Berekening: 4374/181*100= 2416

BTW correctie: 12%*2416= 290

 

Autokosten 1e half jaar: 5534,- *12% = 664

 

Conclusie 1e half jaar moet ik 290,- betalen.

 

 

2e half jaar:

 

t/m 15-08 in dezelfde auto gereden.

Berekening bijtelling: 2,7%*34988/ 2= 472

Aantal dagen 2e half jaar: 184

Aantal dagen in gereden: 47

 

Berekening: 472/184*47= 120

 

Vanaf 15-08 in een andere auto.

Bruto cat.waarde: 45703

Aantal dagen in gereden: 83 ( wegens omstandigheden 1,5 maand uitgeschreven gestaan)

 

Berekening: 2.7%*45703/2 = 617

Bijtelling: 617/ 184* 83= 278

 

Totale bijtelling 2e half jaar: 120+278= 398

 

Totale bijtelling BTW 2011: 290+ 398 = 688

 

Kan iemand bij een bevesting geven of ik dit zo goed heb berekend?

 

Ik ben uitgegaan van de 2.7% ipv de 1.5%. Ik neem aan dat dit wel klopt. Heb immers alle BTW teruggevraagd.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

MVG Leon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2 de inkomstenbelasting.

 

Bruto cat.waarde auto 1: 34988

Gereden van 23-03 t/m 15-08

Aantal dagen: 147

 

Berekening:

25% * 34988 / 365 * 147 = 3522,-

 

Autokosten van 23-03 t/m 15-08: 4000,-

 

Bijtelling auto 1: 3522,-

 

Bruto cat.waarde auto 2: 45704

Gereden van 16-08 t/m 31-12

Aantal dagen: 83 ( 1,5 mnd uitgeschreven geweest)

 

Berekening:

25% * 45704 / 365 * 83 = 2598,-

 

Autokosten van 16-08 t/m 31-12: 1750,-

 

Bijtelling auto 2: 1750,-

 

Totale bijtelling 2011:

 

3522 + 1750 = 5272,-

 

Kan iemand hier ook eens naar kijken en mij aangeven of dit correct is?

 

Alvast bedankt!

 

MVG Leon

 

 

Link naar reactie
  • 1

Arbitrair, maar ik denk dat de bijtelling gemaximeerd wordt tot de totale (voor het hele jaar dus) autokosten van 4000 + 1750 (= 5750 dus).

 

Het is dus eigenlijk zo:

Bijtelling 1 = 3522

Bijtelling 2 = 2598

Totaal = 6120

Autokosten = 5750 (max bijtelling)

 

 

maximum inderdaad op basis totale gemaakte kosten voor beide auto's samen t.o.v. (correct) berekende bijtelling op basis van 25%. Dus 5.750,- .

De gemaakte BTW berekening klopt, l kan je ook voor de berekening steeds uitgaan 365 p/j i.p.v. "halfjaar"te nemen, scheelt een extra tussenstap.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

De BTW correctie heb ik wel als kosten op het resultaat geboekt maar niet meegenomen als autokosten voor de I.B. bijtelling.

 

Moet dit worden aagepast of kan dit zo blijven. Wanneer ik dit wel moet meenemen als autokosten kom ik dus op een totaal van 5750+688 = 6438

 

Dan maak ik dus gebruik van de 25% bijtelling ( 6120)

 

Graag hoor ik van jullie wat juist is.

 

Bedankt voor alle snell reacties!

 

Link naar reactie
  • 0

Los van het fiscaal rekenmatige aspect, een dergelijke uitkomst zet mij altijd tot nadenken.

 

Hierboven staat een keer, kosten 6438

Bijtelling 6120

Ten laste van het resultaat 318

 

Waarom komt er zo weinig ten laste van het resultaat, kan natuurlijk, weinig km in geheel en/of ben je kosten vergeten ?

 

Het lijkt alsof er iets niet klopt in je uitgangsputen.

 

Anders is het voordeliger om auto prive te etiketteren en € 0.19 te rekenen, dit is bij bovenstaande geval al voordeliger als je meer dan 1673 km zakelijk rijdt. Let op: er moet natuurlijk wel een keuzemoment zijn, op dat moment moet je telkens opnieuw afwegen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt Michel.

 

Wanneer ik de kosten van de BTW correctie ( 688) niet meeneem als autokosten kom ik aan de bijtelling 5750 ( totale autokosten)

Wanneer ik de BTW correctie wel meeneem als autokosten kom ik aan de bijtelling 5750+ 688 = 6438

 

In dat geval zijn de autokosten hoger dan de bijtelling wanneer ik uitga van de 25% ( 6120)

 

Nu is mijn vraag dus welke optie ik moet nemen.

 

1. Ik hoef de BTW correctie niet mee te nemen als totale autokosten maar mag het wel ten laste brengen van mijn resultaat.

 

of

 

2. Ik mag de BTW correctie wel ten laste brengen van mijn resultaat maar moet het wel meenemen in de totale autokosten waardoor de totale autokosten dus hoger worden dan de bijtelling van 25%

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe de bijtelling berekend wordt.

 

Ik heb in 2011 namelijk een aardig verlies gemaakt.

 

1. Wordt de bijtelling van mijn verlies afgetrokken zodat ik minder verlies heb, en ik geen I.B. hoef te betalen.

 

2. Berekent de fiscus dit op een andere manier.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW correctie heb ik wel als kosten op het resultaat geboekt maar niet meegenomen als autokosten voor de I.B. bijtelling.

 

Dat heb je helemaal juist gedaan.

 

 

1. Wordt de bijtelling van mijn verlies afgetrokken zodat ik minder verlies heb (...)

 

Ja uiteraard. Je brengt dit in mindering (maar dat heb je toch al gedaan!) op je autokosten.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me gewoon af waarom je je auto als bedrijfsvermogen hebt aangemerkt terwijl er per saldo (bijna) niks ten laste van de winst komt. Dat was de reden van mijn vorige post.

 

Om even verder in te gaan op je verdere vragen, hieronder mijn visie.

 

BTW

 

Aangezien de BTW correctie voor het privé gebruik is, verhoogd dit niet de kosten.

Het is derhalve geen van de door jou omschreven opties

3. BTW correctie komt niet ten laste van het resultaat, en neem je ook niet mee voor het bepalen van je autokosten, het is een privé onttrekking.

 

IB

 

Zowel de autokosten als de bijtelling zitten in de winst, als je nog verder alleen nog verliezen hebt zul je inderdaad geen IB hoeven te betalen. Afhankelijk wat je voor de jaren ervoor hebt verdient, krijg je misschien zelfs nog IB terug (carry back).

 

Link naar reactie
  • 0

3. BTW correctie komt niet ten laste van het resultaat, en neem je ook niet mee voor het bepalen van je autokosten, het is een privé onttrekking.

 

Nee, dat klopt niet Michel.

 

Net als bij een BV (voor de werknemers) mag ook een eenmanszaak (voor de ondernemer) de BTW correctie ten laste van de winst brengen.

Deze kosten (de boeking daarvan is dus: kosten | BTW , niet: privé | BTW voor de liefhebbers) tellen ook niet mee bij het bepalen van de maximale bijtelling voor de IB.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb (namens een cliënt) dit ooit helemaal uitgevochten met een onwillige controleambtenaar van de BD die allemaal onzin in een rapport had gezet en vervolgens een dikke naheffing had opgelegd (aan de cliënt dus).

Zijn baas gaf mij, na een heleboel gedoe, 100% gelijk en de aanslag werd vernietigd.

 

Dat geeft inderdaad aan dat meningen soms kunnen verschillen.

Link naar reactie
  • 1

Weet dat de meningen hierover nog welleens verschilden (ook hier ff gezocht en ook hier zie in verschillende standpunten).

Weet niet wat huidige standpunt fiscus is, dus zou best kunnen dat je toch gelijk hebt, maar zal nog ff informeren.

 

 

Wellicht is de verwarring bij een auto die voor de IB privé geëtiketteerd is. Dan is de correctie, wanneer van forfaitaire BTW aftrek gebruik gemaakt is, wel ten laste van privé.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt mensen! Het is me duidelijk en ben best trots op mezelf dat ik het ( met behulp van dit forum) toch juist heb gedaan.

 

Wat ik niet kan vinden is hoe ik dit nu moet verwerken in de aangifte zelf.

 

1. Kan ik het beste de bijtelling ( 5750) alvast van de autokosten afboeken zodat de post autokosten op 0 komt te staan. ( de BTW correctie 688 heb ik als autokosten BTW correctie geboekt, en deze blijft uiterraard wel staan)

 

Wordt de JP dan:

Prive 5750

aan/ autokosten 5750

 

2. Verwerk ik dit pas in de aangifte zelf

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me gewoon af waarom je je auto als bedrijfsvermogen hebt aangemerkt terwijl er per saldo (bijna) niks ten laste van de winst komt. Dat was de reden van mijn vorige post.

 

Ik maak gebruik van operationele lease. Dat kan alleen als je een bedrijf hebt. Prive kon ik geen auto leasen.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.