• 0

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Een gloednieuw topic over de auto en hoe je om moet gaan met de BTW op de autokosten.

 

Per 1 juli 2011 zijn de regels voor de auto en BTW weer eens gewijzigd. Volgt u het nog?

BTW specialisten Van Driel & Fruijtier hebben het onlangs gepubliceerde beleid van de staatssecretaris opnieuw uitgewerkt in een schema.

 

In dit eerste bericht treft u het schema dat u al tegen kwam in dit topic. Dit schema geldt voor de eerste 6 maanden van 2011.

 

 

 

[titel aangepast eind 2013 - mod]

notitie-auto_en_BTW_-tot_1_juli_2011.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste mensen,

 

Wederom een vraag m.b.t. de BTW. Mijn situatie is als volgt. Ik heb 1 januari '12 genoteerd wat mijn km.stand was en deze steeds genoteerd als ik weer getankt heb. Daarnaast houd ik voor elke zakelijke rit een administratie bij. Voorbeeld:

 

01-01-2012: 50.000KM

31-12-2012: 90.000KM

 

Zakelijke kilomters: 30.000 (conform administratie), maakt 10.000KM prive.

 

1.) Mag ik dan 75% van de BTW terugvorderen en hoef ik dan GEEN gebruik te maken van de 1,5% regel (admi is sluitend)

 

2.) Ik geef dit niet elk kwartaal op. Kan ik dit gewoon 'verrekenen' met de laatste aangifte? (bedrag is lager dan 1.000 euro, dan kan dat toch gewoon en hoef ik geen suppletieform in te vullen?)

 

Bedankt!

Eric

Link naar reactie
  • 0

Die zakelijke KM's moet je bijhouden zodat je kunt aantonen wat je autokosten zijn. Die bestaan immers uit het aantal zakelijke kilometers maal 19 cent.

 

Inderdaad boek je alle BTW op alle brandstof als te vorderen BTW

 

Die 1,5% correctie is juist te betalen! Hiermee wordt (forfaitair) de terugontvangen BTW op privé gebruik weer gecorrigeerd.

 

Met welk boekhoudprogramma werk je?

 

Stel je bent op 1 juli met je onderneming begonnen en je gaat die 1,5% toepassen mag je hier dan ook de helft van nemen omdat het maar een half jaar is?

Link naar reactie
  • 0

Na veel leeswerk hier en op andere sites zou denk ik dat ik eruit ben:

 

Situatie: ik rijd mijn prive auto ook zakelijk

Nieuwprijs (catalogus): 30.000

Ik administreer mijn zakelijk ritten, niet mijn prive ritten. (maar dat is de rest, dus in feite heb je die dan ook)

 

Klopt het dat:

 

1. Ik alle BTW (brandstof, onderhoud, verzekering) als voorbelasting mag aftrekken

2. Ik 1.5 % van 30.000 --> oftewel 450 euro ter compensatie van prive gebruik bij eindafrekening BTW moet optellen

3. Ik al mijn zakelijke (geadministreerde) ritten voor 19cnt per km op de zaak mag opvoeren

 

Dank julie!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is helemaal correct, ...

 

Joost, Ik vind dit toch een vreemde zaak.

Wanneer er niet of praktisch niet zakelijk gereden zou worden dan kan men toch alle BTW zakelijk in voorbelasting beschouwen en naar privé brengen. Alles wat boven de correctie uitkomt is onbelast inkomen. Of klopt dat niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er niet of praktisch niet zakelijk gereden zou worden dan kan men toch alle BTW zakelijk in voorbelasting beschouwen en naar privé brengen. Alles wat boven de correctie uitkomt is onbelast inkomen. Of klopt dat niet?

 

Ik denk dat je gelijk hebt. Onder de oude regeling (75% van de btw op gebruik en onderhoud aftrekbaar bij privé-etikettering) gold hetzelfde, of een auto nu veel of weinig voor de zaak gebruikt werd, je kon btw terugvragen.

Nu onder de 1,5%-correctie, moet je redelijk wat autokosten maken alvorens je wat terugkrijgt. Simon die met een correctie van 450,- te maken heeft, moet dus minimaal 450 / 21 x 121 = +/- 2.600,- aan btw-bonnen voor autokosten in zijn administratie hebben zitten, om daadwerkelijk btw terug te kunnen vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dat is helemaal correct, ...

 

Joost, Ik vind dit toch een vreemde zaak.

Wanneer er niet of praktisch niet zakelijk gereden zou worden dan kan men toch alle BTW zakelijk in voorbelasting beschouwen en naar privé brengen. Alles wat boven de correctie uitkomt is onbelast inkomen. Of klopt dat niet?

 

 

Mee eens, maar die info geeft Simon niet, dus kan ik alleen bevestigen wat hij schrijft

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, Ik vind dit toch een vreemde zaak.

Wanneer er niet of praktisch niet zakelijk gereden zou worden dan kan men toch alle BTW zakelijk in voorbelasting beschouwen en naar privé brengen. Alles wat boven de correctie uitkomt is onbelast inkomen. Of klopt dat niet?

 

Met dien verstande dat als er niet zakelijk met de privé auto gereden word je ook geen voorbelasting kunt terugvragen.

 

Verder gaat naar mijn mening het een beetje ver om hetgeen boven de correctie uitkomt onbelast inkomen te noemen, meer omzetbelasting welke toerekenbaar is aan de zakelijke kilometers. Dat door de forfaitaire berekening dit in bepaalde gevallen voordelig uitvalt, bijvoorbeeld bij minder zakelijk gebruik, is het gevolg van het gekozen (praktische) systeem, maar ik zou dat geen inkomen noemen. Zoveel is het in de praktijk ook niet, zoals Marcel_S ook al cijfermatig weergeeft.

Link naar reactie
  • 0

Met dien verstande dat als er niet zakelijk met de privé auto gereden word je ook geen voorbelasting kunt terugvragen.

 

O ja?

Het is een forfaitaire regeling, die blijkbaar ook voor privé auto's geldt. Men mag alle BTW terugvragen.

Dan mijn vraag:

"Hoeveel zakelijk moet men dan rijden om deze forfaitaire regeling toe te passen" ?

 

Ik begrijp dus dit "praktische" systeem niet.

.

 

Link naar reactie
  • 0

O ja?

Het is een forfaitaire regeling, die blijkbaar ook voor privé auto's geldt. Men mag alle BTW terugvragen.

Dan mijn vraag:

"Hoeveel zakelijk moet men dan rijden om deze forfaitaire regeling toe te passen" ?

 

De correctie voor het privégebruik is een forfaitaire regeling. Om daar te komen moet er eerst recht op aftrek bestaan. Gebruik je een auto helemaal niet voor de zaak, bestaat er geen recht op vooraftrek, dus ook geen forfaitaire correctie (systeem van de wet). Om voor aftrek in aanmerking te komen moet men de auto zakelijk gebruiken, waar de exacte grens ligt, tjaa.

Link naar reactie
  • 0

Heren dank voor de reacties.

 

Ik geef inderdaad weinig info. Dit komt omdat ik zoekende ben naar wat mag van de fiscus en naar wat voor mij het voordeligst is. Op dit moment heb ik een priveauto geen zakelijk auto. Natuurlijk gebruik ik deze auto ook zakelijk. Dit is normaliter rond de 15% van de totale kilometers dus niet echt veel. Vorig jaar heb ik dit gewoon als 19cnt per km bijgehouden en verrekend.

 

Volgens mij doe ik mezelf te kort; benzine, onderhoud, verzekering; alles betaal ik prive. Van de fiscus mag er volgens mij meer.

Ik wil nergens misbruik van maken, maar als er ergens een regel is die mij voordeel kan opleveren t.o.v. hou ik eea nu doe, dan maak ik daar graag gebruik van.

 

Ik zit er nu aan te denken om een tankpas te nemen, geen gezeur met bonnetjes etc

De BTW aftrekken als voorbelasting en dan de correctie eind van het jaar.

Mag ik trouwens het onderhoud, verzekering etc volledig als kosten op het bedrijf laten rusten? Of moet ik dit prive blijven betalen?

 

Fijne avond!

Link naar reactie
  • 0

Om voor aftrek in aanmerking te komen moet men de auto zakelijk gebruiken, waar de exacte grens ligt, tjaa.

 

Dat men met een privé auto zakelijk rijdt zal men moeten aantonen(aannemelijk maken of bewijzen). Door dit aantonen vervalt de forfaitaire toepassing volgens mij.

 

Een tweede dilemma vind ik de mogelijkheid om met verschillende auto's uit privé (bijvoorbeeld van relatie of familie) zakelijke ritten te maken. Welke totale BTW moet men dan verzamelen en welke cataloguswaarde voor de correctie?

 

Derde dilemma: Men zal toch enigszins moeten aantonen met welke auto de zakelijk rit is uitgevoerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er nu aan te denken om een tankpas te nemen, geen gezeur met bonnetjes etc

De BTW aftrekken als voorbelasting en dan de correctie eind van het jaar.

Mag ik trouwens het onderhoud, verzekering etc volledig als kosten op het bedrijf laten rusten? Of moet ik dit prive blijven betalen?

 

Fijne avond!

Hou het onderscheid tussen de omzetbelasting en de inkomstenbelasting goed in de gaten. In de inkomstenbelasting mag je 19 cent per zakelijke kilometer aftrekken, je gaf in een eerdere post aan dat je daar gebruik van maakt.

Dat betekent dat je de auto bij aanschaf (of bij start van je onderneming) als 'privé voor de inkomstenbelasting' hebt genoteerd, en het gevolg daarvan is dat je nooit meer dan 19 cent per zakelijke kilometer af mag trekken van je winst.

 

De andere optie 'zakelijk voor de inkomstenbelasting' etiketteren zou leiden tot een bijtelling die in veel gevallen alle kosten die je noemt weer wegvaagt. Je mag die keuze maar een keer maken, namelijk als je 'm voor het eerst voor je onderneming gaat gebruiken. Je kunt dus niet komend jaar een andere keuze maken (tenzij je een andere auto koopt)

 

Op het onderhoud (APK-keuring, ruitenwisser vervangen, reparaties etc.) zit ook btw, en voor die btw geldt het zelfde als voor de benzine, die kun je terugvragen mits je rekening houdt met het forfait van 1,5%

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dat men met een privé auto zakelijk rijdt zal men moeten aantonen(aannemelijk maken of bewijzen). Door dit aantonen vervalt de forfaitaire toepassing volgens mij.

 

Waarom, volgens mij is er gewoon een goedkeuring voor de forfaitaire toepassing als je aantoont dat je zakelijk rijdt met je prive auto.

 

Uit het besluitk BLKB 11 2560

2.4. Auto gekocht zonder aftrek van btw

Het is mogelijk dat de ondernemer bij aanschaf van een auto geen btw in aftrek heeft kunnen brengen (bijvoorbeeld omdat de auto is aangeschaft onder de margeregeling). De btw die drukt op het gebruik en onderhoud komt wel voor aftrek in aanmerking voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste handelingen. In veel gevallen is geen kilometeradministratie voorhanden waaruit blijkt in welke mate de auto zakelijk en privé is gebruikt.In deze gevallen wordt de btw op de autokosten in aftrek gebracht op grond van het verwachte gebruik voor belaste handelingen, waarbij het privégebruik geen aftrek oplevert (tenzij artikel 4, eerste lid, van de wet van toepassing is omdat de auto tegen vergoeding ter beschikking wordt gesteld aan een werknemer). Als het verwachte gebruik niet bekend is op het moment van aanschaf, moet worden uitgegaan van een zo nauwkeurig mogelijke schatting aan de hand van objectief vast te stellen feiten en omstandigheden, waaronder bijvoorbeeld ervaringsgegevens. Om een doelmatige en praktische wetstoepassing te bereiken keur ik, voor zover nodig op grond van artikel 63 van de AWR, onder voorwaarden het volgende goed.Goedkeuring

In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan en de auto zowel zakelijk als voor privédoeleinden wordt gebruikt keur ik goed dat de btw die drukt op autokosten in aftrek wordt gebracht alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt.

Voorwaarde

Hieraan verbind ik de voorwaarde dat de ondernemer in de aangifte over het laatste belastingtijdvak van een jaar een btw-bedrag voldoet dat gelijk is aan 1,5% van de catalogusprijs (incl. btw en bpm)3.

 

 

Een tweede dilemma vind ik de mogelijkheid om met verschillende auto's uit privé (bijvoorbeeld van relatie of familie) zakelijke ritten te maken. Welke totale BTW moet men dan verzamelen en welke cataloguswaarde voor de correctie?

Dit kan alleen met de auto die de ondernemer in privé heeft, dus niet voor de auto van zijn vriendin, broer, buurvrouw enz.

 

Derde dilemma: Men zal toch enigszins moeten aantonen met welke auto de zakelijk rit is uitgevoerd.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij een controle ooit gevraagd is naar een bevestiging dat bepaalde kilometers wel met een bepaalde auto gereden zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

@Michel_S

2.4. Auto gekocht zonder aftrek van btw

Het is mogelijk dat de ondernemer bij aanschaf van een auto geen btw in aftrek heeft kunnen brengen (bijvoorbeeld omdat de auto is aangeschaft onder de margeregeling).

De strekking van deze quote houdt volgens mij toch in dat hier bij het schrijven niet de ondernemer in de hoedanigheid als privé bezitter van een auto mee bedoeld wordt.

 

2.4 valt ook onder 2.

2. Heffing in verband met privégebruik auto

Er staat dus niet "Heffing in verband met zakelijk gebruik privé auto"

Op zichzelf staand kan men (2.4) inderdaad eveneens wel zo interpreteren. Moet ik bekennen.

 

Ondanks dat de forfaitaire toezegging ogenschijnlijk ook voor privé auto's van de ondernemer geldt, hoop ik dat de belastingdienst deze zienswijze wil blijven hanteren tegenover degenen die er gebruik van gaan maken. Ik denk dat we daarom voorzichtig moeten zijn en beter kunnen adviseren om de werkelijke zakelijke kilometers (toch aan te tonen) te relateren op de totale BTW met de totale jaarlijkse gereden kilometers en dit (dus zonder correctie) in voorbelasting te brengen naar privé.

 

Ik blijf er dus wel bij dat bij aantonen van zakelijk gereden kilometers de betekenis van forfaitair te niet wordt gedaan, of men moet met het excuus komen dat men niet de jaarlijkse kilometerstand kan bepalen.

 

Link naar reactie
  • 1

2.4 valt ook onder 2.

2. Heffing in verband met privégebruik auto

Er staat dus niet "Heffing in verband met zakelijk gebruik privé auto"

Op zichzelf staand kan men (2.4) inderdaad eveneens wel zo interpreteren. Moet ik bekennen.

De etikettering van de auto als privé voor de inkomstenbelasting staat los van de vermogensetikettering voor de omzetbelasting. Door alle BTW van de auto terug te vragen etiketeer je de auto als bedrijfsvermogen voor de BTW terwijl je dezelfde auto in de IB sfeer gewoon als privévermogen etiketeert.

 

EDIT :

V&A BLKB2011/641M

1. Mag het forfait van 1,5% worden toegepast voor een auto waarvoor geen aftrek heeft

plaatsgevonden omdat deze volledig tot het privévermogen is gerekend, maar die wel

voor belaste handelingen wordt gebruikt?

Ja, dat is in beginsel mogelijk. Als een ondernemer een auto aanschaft en deze tot zijn

privévermogen rekent is ter zake van de aanschaf geen aftrek mogelijk (geweest). Als de auto

echter wél voor belaste handelingen wordt gebruikt is in zoverre aftrek mogelijk van de daaraan

toerekenbare btw (het betreft dan de btw die drukt op het gebruik zoals de benzine en het

onderhoud). In dit verband wordt ook verwezen naar § 5.2.6 van het besluit ‘Aftrek van

omzetbelasting’ van 25 november 2011, nr. BLKB2011/641M

LINK

 

Link naar reactie
  • 0

@Michel_S Bedankt voor je reacties:

 

Jouw laatste link lijkt me duidelijk. Bedankt voor deze . Het geeft een beter argument dan wat er volgens mij eerder en door anderen naar voren is gebracht en te vinden was.

Met conclusie: Forfaitair inderdaad wel bruikbaar voor privé auto van ondernemer zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet helemaal kunnen herleiden of er hiervoor ook gesproken wordt over het etikettering zakelijk begrip.

 

Wanneer is er nou sprake van Privé + etikettering zakelijk? is dat al bij 5% zakelijk gebruik en 95% prive gebruik van de auto (en dus een prive aangeschafte auto) of gaat dit begrip pas in bij meer zakelijk gebruik, zoals 20% zakelijk en 80% prive?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is ook de etikettering voor de beide belastingen verschillend:

 

Voor de inkomstenbelasting geldt dat jemoet kijken naar de verhouding tussen het zakelijk en het privé gebruik van een bedrijfsmiddel (niet alleen de auto, ook een pand of een skateboard). Als het zakelijk gebruik minder is dan 10% en het privé gebruik dus meer dan 90%, dan is het verplicht privé vermogen, en dus verplicht privé geëtiketteerd.

Als het zakelijk gebruik groter dan 10% maar kleiner dan 90% is, (en het privé gebruik dus ook tussen die twee hang), dan is er sprake van keuzevermogen, je mag zelf weten hoe je e.e.a. etiketteert, de keuze maak je door dit in je administratie terug te laten komen en eenmaal gemaakte keuze kan alleen bij forse wijziging van het gebruik herzien worden.

Als zakelijk gebruik groter is dan 90%, is het verplicht zakelijk geëtiketterd.

 

Voor de btw geldt volgens mij dat je sowieso mag kiezen, ongeacht de mate van zakelijk gebruik, dus ook bij 5% zakelijk gebruik zou je iets 'zakelijk' mogen etiketteren voor de btw. Let wel, je wordt vervolgens geacht al het privé gebruik weer te corrigeren in de btw, dus veel wijzer hoe je er niet per se van te worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Hi Marcel

 

Voor de IB worden de grenzen volgens mij ook nog beïnvloed door de bijtellingsgrens van max. 500 km privé. Immers daarboven geldt de bijtelling wegens privégebruik wat impliceert dat een auto bij een privégebruik van 501 km per jaar al keuzevermogen is.

 

Verder kan ik me er wel in vinden dat als de auto voor minstens 90% zakelijk gebruikt wordt, dat dan sprake is van verplicht zakelijk vermogen.

 

Voor de BTW ken ik ook geen grens, maar is het wel fijn om te weten dat als dat gebruik minstens 10% zakelijk is, dat dan het lage MRB tarief geldt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW ken ik ook geen grens, maar is het wel fijn om te weten dat als dat gebruik minstens 10% zakelijk is, dat dan het lage MRB tarief geldt.

Met als toevoeging dáár weer op, dat het lage mrb-tarief alleen bestaat voor bestelauto's, en dat de eis om de auto voor 10% voor je onderneming te gebruiken los staat van de etiketteringskeus. Met andere woorden, je hoeft de auto voor de btw niet als zakelijk te betitelen om gebruik te maken van het lage tarief.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Met als toevoeging dáár weer op, dat het lage mrb-tarief alleen bestaat voor bestelauto's, en dat de eis om de auto voor 10% voor je onderneming te gebruiken los staat van de etiketteringskeus. Met andere woorden, je hoeft de auto voor de btw niet als zakelijk te betitelen om gebruik te maken van het lage tarief.

 

Dat klopt als een zwerende vinger. Deze week nog nagevraagd bij de BelTel motorrijtuigenbelasting ivm de mogelijke aankoop van een personenauto op grijs kenteken.

Voorwaarde is dat je als ondernemer BTW plichtig bent, dan staat er bij je naam een vermelding en wordt automatisch het lage mrb tarief in rekening gebracht. Zowieso wordt bij aankoop de (bestel)auto op naam van een privépersoon gezet en natuurlijk niet op naam van je eenmanszaak.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Met als toevoeging dáár weer op, dat het lage mrb-tarief alleen bestaat voor bestelauto's, en dat de eis om de auto voor 10% voor je onderneming te gebruiken los staat van de etiketteringskeus. Met andere woorden, je hoeft de auto voor de btw niet als zakelijk te betitelen om gebruik te maken van het lage tarief.

Het is al ff geleden dat ik hiermee van doen had, maar volgens mij is het voldoende dat je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Dat je niks hoeft af te dragen (of terugkrijgt) bijvoorbeeld omdat je alleen vrijgestelde prestaties verricht is niet relevant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga een auto aanschaffen om naar klanten te kunnen reizen. Mijn partner heeft ook een zakelijke auto, die tevens prive wordt gebruikt (en dus bijgeteld wordt). Ik denk er daarom aan de tweede auto zakelijk te gebruiken, met maximaal 500 km/jaar prive gebruik om bijtelling van de tweede auto te voorkomen. Ik ga hier een rittenadministratie voor bijhouden.

 

Hoe zit het dan met de BTW correctie aan het einde van het jaar?

Worden de kilometers van mijn huis naar de locatie van de klant (deze is normaal gesproken constant over de periode van de overeenkomst) bij een eenmanszaak nu wel of niet als woon-werk verkeer gezien?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.