• 0

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Een gloednieuw topic over de auto en hoe je om moet gaan met de BTW op de autokosten.

 

Per 1 juli 2011 zijn de regels voor de auto en BTW weer eens gewijzigd. Volgt u het nog?

BTW specialisten Van Driel & Fruijtier hebben het onlangs gepubliceerde beleid van de staatssecretaris opnieuw uitgewerkt in een schema.

 

In dit eerste bericht treft u het schema dat u al tegen kwam in dit topic. Dit schema geldt voor de eerste 6 maanden van 2011.

 

 

 

[titel aangepast eind 2013 - mod]

notitie-auto_en_BTW_-tot_1_juli_2011.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Rien,

 

Deze vraag is een paar dagen geleden aan de orde geweest op het Forum Fiscaal Dienstverleners. De forfaitaire bijtelling kan wel degelijk hoger zijn dan de werkelijk betaalde BTW.

 

De belastingdienst antwoordde toen:

 

[...] In paragraaf 2.2 van het besluit BLKB2012/639M wordt een en ander nader toegelicht en de (voorwaarden voor de) goedkeuring voor het forfait beschreven. Onder meer staat hierin: "Toepassing van de goedkeuring is mogelijk als uit de administratie niet blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en/of welke kosten daaraan zijn toe te rekenen."

 

Alleen wanneer het gebruik en de daaraan toe te rekenen kosten niet uit de administratie blijken, mag het forfait (2,7 of 1,5%) worden toegepast. De correctie is niet gemaximeerd, daardoor is het mogelijk dat deze hoger is dan het bedrag aan teruggevraagde btw in verband met de autokosten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Redactie Forum Fiscaal Dienstverleners OB

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De jaarlijkse BTW-bijtelling van 2,7% (of 1,5% bij oudere auto's) is toch alleen van toepassing voor zover deze de werkelijke BTW-aftrek niet overschrijdt?

 

In principe wel.

Maar zoels Lex al geschreven heeft, ook weer niet altijd:

 

De "1.5%" gaat niet zo zeer over 'oudere' auto's, maar over het "afgeschreven zijn" van de z.g. 'aanschaf-BTW'. Voorbeeld:

 

Als je de BTW op de aanschaf terugvraagt/verrekent, dan is het 2.7% en anders 1.5% (overigens wordt het sowieso 1.5% ná 5 jaar, want dan is de aanschaf-BTW 'afgeschreven').

 

En zolang het 2.7% is, dan geldt dat maximum van 'in dat jaar betaalde BTW' dus niet, omdat de 'aanschaf-BTW' ook doorwerkt (zeg maar).

 

 

En nu een (fictief) voorbeeld van wat dit dan precies inhoudt...:

-----------------------------------------------------------------------

Stel dat je in december 2014 een nieuwe auto gekocht hebt voor 25.000 euro en je hebt de BTW op de aanschaf (4.000,- misschien, als er BPM bij komt kijken) teruggevraagd.

In 2015 gebruik je de auto amper, slechts drie keer getankt (en daarbij 30,- euro aan BTW betaald).

 

Nu denk jij misschien... "da's lekker, eigenlijk zou ik een BTW correctie van 2,7% van de cataloguswaarde (25.000,- dat is dus 675,- euro) moeten maken, maar dat hoeft niet want ik heb maar 30,- euries aan BTW betaald in verband met de benzine in 2015"...

 

Maar zo werkt het dus niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle 17 pagina's gelezen om het te begrijpen. Soms leek het of ik het begreep, maar soms ook weer niet.

 

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een rit woon-werkverkeer is, aangezien woon-werkverkeer als privé wordt gezien.

 

Mijn woning is tevens de vestiging van het bedrijf, daarnaast huur ik elders een schuur die ik voornamelijk als opslag (voorraad en gereedschappen) gebruik en zo nu en dan als werkplaats.

Is deze rit van mijn woning naar de opslag woon-werkverkeer (=privé) of een zakelijke rit?

 

Stel ik besluit ik neem mijn laptop mee om ergens kilometers verderop buiten de deur (bijv. in een koffiebar) verder te gaan werken aan een opdracht van een klant. Drink wat koffie en eet wat hapjes en heel misschien komt de klant langs.

Is dit een zakelijke rit of een privé-rit?

 

 

Ter bevestiging, of ik het begrepen heb hoe het zit met de autokosten en BTW.

 

De auto is privé en er wordt ook zakelijk mee gereden. De auto is ruim 7 jaar in bezit. Ik houd de zakelijke kilometers bij en ik weet de km-standen aan het begin en eind van het jaar. Ik heb alle tankbonnen, parkeerkaarten c.q. mobiel (straat)parkeren, facturen van de garage. Op al deze bonnen is de BTW gespecificeerd.

 

Kloppen de drie opties/scenarios die ik beschrijf?

 

1) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten zijn privé betaald en de BTW wordt niet als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen.

 

2) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen minus privé-aandeel BTW => 1,5% over de cataloguswaarde van de auto. Als je pech hebt kan het negatief uitpakken als het aandeel BTW van de werkelijke kosten lager is.

 

3) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden en begin- en eindstand van de kilometerteller zijn bekend (= sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte opgenomen minus privé-aandeel BTW => berekend aan de hand van de verhouding privé- en zakelijke kilometers.

 

Mag je na een jaar tussen de opties switchen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle 17 pagina's gelezen om het te begrijpen. Soms leek het of ik het begreep, maar soms ook weer niet.

 

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een rit woon-werkverkeer is, aangezien woon-werkverkeer als privé wordt gezien.

 

Mijn woning is tevens de vestiging van het bedrijf, daarnaast huur ik elders een schuur die ik voornamelijk als opslag (voorraad en gereedschappen) gebruik en zo nu en dan als werkplaats.

Is deze rit van mijn woning naar de opslag woon-werkverkeer (=privé) of een zakelijke rit?

 

Stel ik besluit ik neem mijn laptop mee om ergens kilometers verderop buiten de deur (bijv. in een koffiebar) verder te gaan werken aan een opdracht van een klant. Drink wat koffie en eet wat hapjes en heel misschien komt de klant langs.

Is dit een zakelijke rit of een privé-rit?

 

 

Ter bevestiging, of ik het begrepen heb hoe het zit met de autokosten en BTW.

 

De auto is privé en er wordt ook zakelijk mee gereden. De auto is ruim 7 jaar in bezit. Ik houd de zakelijke kilometers bij en ik weet de km-standen aan het begin en eind van het jaar. Ik heb alle tankbonnen, parkeerkaarten c.q. mobiel (straat)parkeren, facturen van de garage. Op al deze bonnen is de BTW gespecificeerd.

 

Kloppen de drie opties/scenarios die ik beschrijf?

 

1) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten zijn privé betaald en de BTW wordt niet als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen.

 

2) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen minus privé-aandeel BTW => 1,5% over de cataloguswaarde van de auto. Als je pech hebt kan het negatief uitpakken als het aandeel BTW van de werkelijke kosten lager is.

 

3) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden en begin- en eindstand van de kilometerteller zijn bekend (= sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte opgenomen minus privé-aandeel BTW => berekend aan de hand van de verhouding privé- en zakelijke kilometers.

 

Mag je na een jaar tussen de opties switchen?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een rit woon-werkverkeer is, aangezien woon-werkverkeer als privé wordt gezien.

Volgens de fiscus is woon-werkverkeer het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.*

 

Mijn woning is tevens de vestiging van het bedrijf, daarnaast huur ik elders een schuur die ik voornamelijk als opslag (voorraad en gereedschappen) gebruik en zo nu en dan als werkplaats.

Is deze rit van mijn woning naar de opslag woon-werkverkeer?

Volgens bovenstaande uitleg van de Belastingdienst zou het dus woon-werkverkeer zijn. Je moet echter oppassen met het onderscheid tussen privé of zakelijk te maken met betrekking tot woon-werkverkeer. Voor de inkomstenbelasting geldt namelijk een andere kwalificatie dan voor de omzetbelasting! Dat is vooral als je hier net mee te maken krijgt érg verwarrend.

 

Voor de omzetbelasting (=btw) wordt woon-werkverkeer namelijk sowieso als privéverkeer gezien. Dat heeft tot gevolg dat je voor de btw dus eigenlijk geen btw mag terugvragen over je woon-werkverkeer (en overige privéritten).

 

Voor de inkomstenbelasting wordt woon-werkverkeer echter als zakelijk verkeer gezien. Dat heeft tot geval dat je wél 19 cent per kilometer mag aftrekken van je winst voor als je woon-werkverkeer (en overige zakelijke ritten).

 

Stel ik besluit ik neem mijn laptop mee om ergens kilometers verderop buiten de deur (bijv. in een koffiebar) verder te gaan werken aan een opdracht van een klant. Drink wat koffie en eet wat hapjes en heel misschien komt de klant langs.

Is dit een zakelijke rit of een privé-rit?

"Heel misschien komt de klant langs"? Dit kun je toch makkelijk achteraf vaststellen? Ik vind het een wat hypothetisch geval, maar komt er niemand langs, dan is het een privérit, voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting. Mocht het zo zijn dat je met een klant afspreekt op een bepaalde lokatie, dan zou het misschien nog een zakelijke rit voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting kunnen zijn. Het lijkt me sowieso geen woon-werkverkeer. Er is geen sprake van een váste werkplaats.

 

De auto is privé en er wordt ook zakelijk mee gereden. De auto is ruim 7 jaar in bezit. Ik houd de zakelijke kilometers bij en ik weet de km-standen aan het begin en eind van het jaar. Ik heb alle tankbonnen, parkeerkaarten c.q. mobiel (straat)parkeren, facturen van de garage. Op al deze bonnen is de BTW gespecificeerd.

Je moet geen 'zakelijke' kilometers bijhouden, omdat de definitie van 'zakelijk' voor ieder van de twee belastingen anders is. De verhouding tussen zakelijke en privé kilomters is dus (in het geval van woon-werkkilometers) voor ieder van de belastingen anders. Je moet drie soorten ritten bijhouden om de exacte verhoudingen te kunnen berekenen: puur privé, woon-werk en puur zakelijke kilometers.

 

Om maar met je laatste vraag te beginnen:

Mag je na een jaar tussen de opties switchen?

Nee! Je moet een bestendige gedragslijn vertonen. Als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaalde manier, dan moet je daar (behoudens uitzonderingen) aan vasthouden.

 

Zonder sluitende kilometerregistratie (oftewel, als je geen onderscheid tussen privé/woonwerk/zakelijk hebt gemaakt), dan is het makkelijkste is waarschijnlijk het volgende:

(1) voor de inkomstenbelasting:

Trek de lopende autokosten gedurende het jaar niet af van de winst, maar ten alle zakelijke en woon-werkkilometers aan het eind van het jaar bij elkaar op en trek 19 cent per kilometer af van je (fiscale) winst.

(2) voor de omzetbelasting:

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

 

(makkelijker kunnen we het niet maken... ;))

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een rit woon-werkverkeer is, aangezien woon-werkverkeer als privé wordt gezien.

Volgens de fiscus is woon-werkverkeer het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.*

 

Mijn woning is tevens de vestiging van het bedrijf, daarnaast huur ik elders een schuur die ik voornamelijk als opslag (voorraad en gereedschappen) gebruik en zo nu en dan als werkplaats.

Is deze rit van mijn woning naar de opslag woon-werkverkeer?

Volgens bovenstaande uitleg van de Belastingdienst zou het dus woon-werkverkeer zijn. Je moet echter oppassen met het onderscheid tussen privé of zakelijk te maken met betrekking tot woon-werkverkeer. Voor de inkomstenbelasting geldt namelijk een andere kwalificatie dan voor de omzetbelasting! Dat is vooral als je hier net mee te maken krijgt érg verwarrend.

 

Voor de omzetbelasting (=btw) wordt woon-werkverkeer namelijk sowieso als privéverkeer gezien. Dat heeft tot gevolg dat je voor de btw dus eigenlijk geen btw mag terugvragen over je woon-werkverkeer (en overige privéritten).

 

Voor de inkomstenbelasting wordt woon-werkverkeer echter als zakelijk verkeer gezien. Dat heeft tot geval dat je wél 19 cent per kilometer mag aftrekken van je winst voor als je woon-werkverkeer (en overige zakelijke ritten).

 

Stel ik besluit ik neem mijn laptop mee om ergens kilometers verderop buiten de deur (bijv. in een koffiebar) verder te gaan werken aan een opdracht van een klant. Drink wat koffie en eet wat hapjes en heel misschien komt de klant langs.

Is dit een zakelijke rit of een privé-rit?

"Heel misschien komt de klant langs"? Dit kun je toch makkelijk achteraf vaststellen? Ik vind het een wat hypothetisch geval, maar komt er niemand langs, dan is het een privérit, voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting. Mocht het zo zijn dat je met een klant afspreekt op een bepaalde lokatie, dan zou het misschien nog een zakelijke rit voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting kunnen zijn. Het lijkt me sowieso geen woon-werkverkeer. Er is geen sprake van een váste werkplaats.

 

De auto is privé en er wordt ook zakelijk mee gereden. De auto is ruim 7 jaar in bezit. Ik houd de zakelijke kilometers bij en ik weet de km-standen aan het begin en eind van het jaar. Ik heb alle tankbonnen, parkeerkaarten c.q. mobiel (straat)parkeren, facturen van de garage. Op al deze bonnen is de BTW gespecificeerd.

Je moet geen 'zakelijke' kilometers bijhouden, omdat de definitie van 'zakelijk' voor ieder van de twee belastingen anders is. De verhouding tussen zakelijke en privé kilomters is dus (in het geval van woon-werkkilometers) voor ieder van de belastingen anders. Je moet drie soorten ritten bijhouden om de exacte verhoudingen te kunnen berekenen: puur privé, woon-werk en puur zakelijke kilometers.

 

Om maar met je laatste vraag te beginnen:

Mag je na een jaar tussen de opties switchen?

Nee! Je moet een bestendige gedragslijn vertonen. Als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaalde manier, dan moet je daar (behoudens uitzonderingen) aan vasthouden.

 

Zonder sluitende kilometerregistratie (oftewel, als je geen onderscheid tussen privé/woonwerk/zakelijk hebt gemaakt), dan is het makkelijkste is waarschijnlijk het volgende:

(1) voor de inkomstenbelasting:

Trek de lopende autokosten gedurende het jaar niet af van de winst, maar ten alle zakelijke en woon-werkkilometers aan het eind van het jaar bij elkaar op en trek 19 cent per kilometer af van je (fiscale) winst.

(2) voor de omzetbelasting:

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

 

(makkelijker kunnen we het niet maken... ;))

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als jouw woning dus ook een vast werkadres is en je vertrekt vanuit daar naar een andere (vast) werkadres dan vind ik het prima te verdedigen dat dit werk-werk verkeer is en dus gewoon zakelijk voor zowel de IB als de OB.

 

Dat klopt helemaal, maar je moet ook niet weer de grensjes op gaan zoeken.

Heb je dus thuis alleen je postadres, je administratie ook nog, maar ga je op bijna dagelijkse basis naar je werkplaats om daar je werk te doen, dan zal dit eerder als je werkadres aangemerkt worden.

Link naar reactie
  • 0

Als jouw woning dus ook een vast werkadres is en je vertrekt vanuit daar naar een andere (vast) werkadres dan vind ik het prima te verdedigen dat dit werk-werk verkeer is en dus gewoon zakelijk voor zowel de IB als de OB.

 

Dat klopt helemaal, maar je moet ook niet weer de grensjes op gaan zoeken.

Heb je dus thuis alleen je postadres, je administratie ook nog, maar ga je op bijna dagelijkse basis naar je werkplaats om daar je werk te doen, dan zal dit eerder als je werkadres aangemerkt worden.

Link naar reactie
  • 0

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

 

Wat is het verschil tussen "autokosten van de (fiscale) winst aftrekken" en "autokosten aftrekken voor de inkomstenbelasting"?

Link naar reactie
  • 0

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

 

Wat is het verschil tussen "autokosten van de (fiscale) winst aftrekken" en "autokosten aftrekken voor de inkomstenbelasting"?

Link naar reactie
  • 0

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

Wellicht kan een fiscaal expert het beter uitleggen, maar volgens mij heeft dat te maken met de inkomstenbelasting die over het bedrijfsresultaat wordt geheven. Doordat het een bijtelling is in de BTW draag je al extra BTW af. Deze bijtelling wil je niet ook als extra resultaat in de IB nog eens gaan belasten...

 

Wat is het verschil tussen "autokosten van de (fiscale) winst aftrekken" en "autokosten aftrekken voor de inkomstenbelasting"?

Met fiscale winst wordt de winst voor de inkomstenbelasting bedoeld. Geen verschil dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

Wellicht kan een fiscaal expert het beter uitleggen, maar volgens mij heeft dat te maken met de inkomstenbelasting die over het bedrijfsresultaat wordt geheven. Doordat het een bijtelling is in de BTW draag je al extra BTW af. Deze bijtelling wil je niet ook als extra resultaat in de IB nog eens gaan belasten...

 

Wat is het verschil tussen "autokosten van de (fiscale) winst aftrekken" en "autokosten aftrekken voor de inkomstenbelasting"?

Met fiscale winst wordt de winst voor de inkomstenbelasting bedoeld. Geen verschil dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

 

 

Omdat je de daadwerkelijke autokosten af mag trekken. Dat zijn dus de betaalde autokosten -/- de BTW die je terug hebt mogen vorderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Trek álle btw over diezelfde autokosten gedurende het jaar wél af in je aangifte omzetbelasting en tel 1,5% van de cataloguswaarde bij in je laatste btw-aangifte van het jaar. Die btw-bijtelling mag je overigens weer als autokosten aftrekken voor je inkomstenbelasting.

Op basis waarvan mag je de BTW-bijtelling (=privé) als autokosten (=zakelijk) aftrekken?

 

 

Omdat je de daadwerkelijke autokosten af mag trekken. Dat zijn dus de betaalde autokosten -/- de BTW die je terug hebt mogen vorderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik ben nu bezig met de aangifte omzetbelasting.

Ik heb een afgelopen jaar voor het eerst een kilometeradminstratie bijgehouden en vraag me af wat ik nu met de zakelijk gereden kilometers met een geleende auto moet doen.

 

Moet ik hier kosten voor opnemen (bv als voorbelasting) voor de aangifte inkomstenbelasting, of moet ik een kilometervergoeding uitkeren, wellicht ten laste van de omzet?

Of moet ik juist een fractie van de tankkosten (voor zover zakelijk) op gaan nemen.

 

Of heb ik hier in de OB niets mee te maken en verwerk ik dit alleen in de inkomstenbelasting?

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een afgelopen jaar voor het eerst een kilometeradminstratie bijgehouden en vraag me af wat ik nu met de zakelijk gereden kilometers met een geleende auto moet doen.

Hoe heb je de auto geleend, zakelijk of prive?

 

Indien prive geleend (gehuurd) en je hebt een bewijs van betaling dan geldt het gewoon als vervanging van je eigen prive auto. Ofwel de gemaakte kilometers tel je gewoon bij elkaar op en dat geldt ook voor de btw voor het tanken. Voor de IB kun je ook gewoon 19ct per kilometer rekenen voor de zakelijk gereden kilometers. Zorg wel dat je een copy krijgt van het huurcontract met daarop de begin- en einddatum van de huur en de kilometerstanden. Deze copy voeg je toe aan je administratie.

 

De meningen zijn wel wat verdeeld wat huren en lenen nu precies voor gevolgen heeft. Zelf volg ik strikt de informatie zoals de staat op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/u_rijdt_in_uw_eigen_auto

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe heb je de auto geleend, zakelijk of prive?

 

Indien prive geleend (gehuurd) en je hebt een bewijs van betaling dan geldt het gewoon als vervanging van je eigen prive auto. Ofwel de gemaakte kilometers tel je gewoon bij elkaar op en dat geldt ook voor de btw voor het tanken. Voor de IB kun je ook gewoon 19ct per kilometer rekenen voor de zakelijk gereden kilometers. Zorg wel dat je een copy krijgt van het huurcontract met daarop de begin- en einddatum van de huur en de kilometerstanden. Deze copy voeg je toe aan je administratie.

 

De meningen zijn wel wat verdeeld wat huren en lenen nu precies voor gevolgen heeft. Zelf volg ik strikt de informatie zoals de staat op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/u_rijdt_in_uw_eigen_auto

 

Dank voor je antwoord.

 

Ik heb de auto geleend (zonder huurcontract of vergoeding) van een prive-persoon voor zakelijk gebruik (en soms prive) van een bekende. Er is dus geen sprake van een huurcontract en ik weet niet of ik dit prive of zakelijk lenen moet noemen.

 

Ik denk dat ik inderdaad 19ct per kilometer kan rekenen voor het woonwerk en puur zakelijk verkeer met de geleende auto in de IB.

 

Voor evt. brandstofkosten is het dan denk ik: (totaal kms - prive kms - woonwerk kms)/(totaal kms) * (tankkosten + evt. onderhoud/reparaties). Ik heb een gedeelte van de tankbonnetjes, ongeveer de helft bewaard. De eerste factor is denk ik vrij klein omdat het grootste aandeel woonwerk-verkeer bedraagt. Stel dat dit ongeveer 0,5% bedraagt (klantcontact voor klanten waar ik nog geen opdracht voor uitvoer), is het dan zinvol om een gedeelte van de btw (tankkosten) op te voeren bij de OB?

 

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Die 19ct is als compensatie voor een deel van de autokosten. Als jij die auto geleend hebt, en er dus niks voor betaald hebt, valt er ook niks te compenseren, zegt mijn boerenlogica...

Dat zegt mijn boerenlogica ook :)

 

En dat zelfde geldt wat mij betreft ook voor de BTW aftrek. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat tankbonnetjes en aannemelijk maken dat je de rit gemaakt hebt voldoende is voor aftrek. Zelf zou ik dat niet doen, maar dat advies laat ik graag aan een ander over.

Ik rijd wel eens zakelijk in de auto van mijn vrouw en dan reken ik alleen die 19ct per km.

Link naar reactie
  • 0

De forfaitaire 19 ct gaat alleen over een eigen auto, maar ook over de fiets of brommer.

Is het dus op fietsafstand geweest, dan zou ik gewoon 19 ct claimen.

 

Bij een huurauto is er niks forfaitair. Er hoeft niks met de natte vinger geschat te worden (op 19 ct) want je kunt gewoon de echte zakelijke kosten rekenen.

 

Bij een leenauto kun je dus indien je toch een bedankje had gegeven die kosten claimen, plus in dit geval de benzine. Moet je wel bonnetje hebben, plus bij benzine toch wel vaak ook het betalingsbewijs. (bankafschrift). In dat geval moet lijkt mij ook de btw gewoon aftrekbaar zijn, je hebt gewoon zakelijke kosten gemaakt.

 

Stel dat dit ongeveer 0,5% bedraagt
is dit dubbelop? een half procent is niet veel.

is het dan zinvol om een gedeelte van de btw (tankkosten) op te voeren bij de OB?

Als het 50 % is kun je dit best even doen.

Link naar reactie
  • 0

Die 19ct is als compensatie voor een deel van de autokosten. Als jij die auto geleend hebt, en er dus niks voor betaald hebt, valt er ook niks te compenseren, zegt mijn boerenlogica...

 

Mijn boerenlogica kijkt daar iets anders tegenaan (al gaat het me meer om de belastingdienst). Of ik die 19 cent nu zou afdragen aan de eigenaar of niet, het lijkt me dat een ieder daarin evenveel gecompenseerd zou moeten worden, de vergoeding voor het lenen zou daarin geen rol moeten spelen. Die 19ct zie ik dan meer als een schenking van de uitlener (al ga ik dat niet als dusdanig aanmerken, straks komt er nog schenkbelasting bij kijken), die neemt immers zijn verlies wat betreft onderhoud en afschrijving van zijn auto.

 

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Bij een huurauto is er niks forfaitair. Er hoeft niks met de natte vinger geschat te worden (op 19 ct) want je kunt gewoon de echte zakelijke kosten rekenen.

Dat ligt er aan hoe je de auto huurt. Zelf huur ik een vervangende auto altijd als prive en dan neem ik het ook als vervangende auto op in mijn administratie. In dat geval behandel ik de gehuurde auto dus gelijk aan een auto als privevermogen. Deze werkwijze is me destijds van meerdere kanten geadviseerd.

 

Maar hoe zit het dan met de bijtelling als je de auto zakelijk huurt en er toch prive kilometers mee maakt. Geldt die 500km over het hele jaar of naar rato?

 

Jij stelt dus dat wanneer je een auto leent, dus er niet voor betaalt, dit dan altijd het beste als zakelijk kunt doen. Dan krijg je het scenario: aftanken, rit maken, aftanken. En de tankbon voor de tweede keer aftanken gebruik je dan voor de administratie.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.