• 0

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Een gloednieuw topic over de auto en hoe je om moet gaan met de BTW op de autokosten.

 

Per 1 juli 2011 zijn de regels voor de auto en BTW weer eens gewijzigd. Volgt u het nog?

BTW specialisten Van Driel & Fruijtier hebben het onlangs gepubliceerde beleid van de staatssecretaris opnieuw uitgewerkt in een schema.

 

In dit eerste bericht treft u het schema dat u al tegen kwam in dit topic. Dit schema geldt voor de eerste 6 maanden van 2011.

 

 

 

[titel aangepast eind 2013 - mod]

notitie-auto_en_BTW_-tot_1_juli_2011.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De forfaitaire 19 ct gaat alleen over een eigen auto, maar ook over de fiets of brommer.

Is het dus op fietsafstand geweest, dan zou ik gewoon 19 ct claimen.

 

Bij een huurauto is er niks forfaitair. Er hoeft niks met de natte vinger geschat te worden (op 19 ct) want je kunt gewoon de echte zakelijke kosten rekenen.

 

Bij een leenauto kun je dus indien je toch een bedankje had gegeven die kosten claimen, plus in dit geval de benzine. Moet je wel bonnetje hebben, plus bij benzine toch wel vaak ook het betalingsbewijs. (bankafschrift). In dat geval moet lijkt mij ook de btw gewoon aftrekbaar zijn, je hebt gewoon zakelijke kosten gemaakt.

 

Stel dat dit ongeveer 0,5% bedraagt
is dit dubbelop? een half procent is niet veel.

is het dan zinvol om een gedeelte van de btw (tankkosten) op te voeren bij de OB?

Als het 50 % is kun je dit best even doen.

 

Dat is geen 50%, maar een half procent, het grootste component zijn woonwerk kilometers, die voor de OB dus prive zijn en zodoende niet voor aftrek in aanmerking komen. Die 0,5% zou dan het restant zijn na aftrek privé en woonwerkverkeer.

 

Als ik voor 60 euro (ex btw) tank, dan zou ik dus 3 euro als zakelijk kunnen aanmerken en 63 cent btw kunnen terugvorderen.

Een bonnetje en rekeningafschrift bewaren levert me dan 63 cent op.

 

Zo bezien nog best aardig eigenlijk ;). Correct me if I am wrong!

 

Al denk ik dat ik het voor de OB toch maar buiten beschouwing laat, dan kan ik die chaos van bonnetjes die door de auto verspreid liggen lekker laten liggen en er in 1 keer uitharken, zonder ze allemaal te moeten doornemen.

 

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

(al ga ik dat niet als dusdanig aanmerken, straks komt er nog schenkbelasting bij kijken)

Kijk, dat - je weet dus dat het onder de streep niet klopt... ;)

 

Al zou ik dat waarschijnlijk gewoon kosteloos op kunnen geven omdat het onder de vrijstelling valt.

Your browser is not able to show this digital signature.

Link naar reactie
  • 0

Bij een huurauto is er niks forfaitair. Er hoeft niks met de natte vinger geschat te worden (op 19 ct) want je kunt gewoon de echte zakelijke kosten rekenen.

Dat ligt er aan hoe je de auto huurt. Zelf huur ik een vervangende auto altijd als prive en dan neem ik het ook als vervangende auto op in mijn administratie. In dat geval behandel ik de gehuurde auto dus gelijk aan een auto als privevermogen. Deze werkwijze is me destijds van meerdere kanten geadviseerd.

 

Maar hoe zit het dan met de bijtelling als je de auto zakelijk huurt en er toch prive kilometers mee maakt. Geldt die 500km over het hele jaar of naar rato?

 

Jij stelt dus dat wanneer je een auto leent, dus er niet voor betaalt, dit dan altijd het beste als zakelijk kunt doen. Dan krijg je het scenario: aftanken, rit maken, aftanken. En de tankbon voor de tweede keer aftanken gebruik je dan voor de administratie.

 

ja, de bijtelling....omdat er in de oorsponkelijke vraag niks over vermeld was, heb ik die buiten beschouwing gelaten.

De bijtellingsgrens (500 km) is naar rato.

Wellicht ligt daar dan ook de reden achter het advies wat je gekregen hebt, want je snapt toch zelf wel dat een auto huren veel duurder is dan 19 ct per km.

Bij lenen is inderdaad 19 ct lucratiever.

 

Als grandpa een auto leent en dit prive doet, om vervolgens deze prive-auto in te brengen en daarvoor 19 cent rekent, valt daar zeker wat voor te zeggen. Je bent immers gewoon tijdelijk de bezitter van die auto. Ook is het, zie mijn eerdere post, neit echt heel spannend: je bent van A naar b gegaan en rekent daar 19 cent voor. Wie zou daarover vallen?

 

Link naar reactie
  • 0

De Hoge raad heeft op 21-04-2017 een uitspraak gedaan betreft de btw-correctie over het privégebruik van de auto.

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2017:713

 

de HR geeft aan dat ook met een redelijke schatting het privégebruik bepaald kan worden. Dit betekent dus dat een sluitende rittenregistratie niet meer noodzakelijk zou zijn. Ook betekent dit dat de correctie niet meer hoger kan zijn dan de forfaitaire correctie.

zie onder 2.5.3 en 2.5.4

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog twee vragen over auto en BTW:

- moet ik de BTW over onderhoud etc. verrekenen? Of mag ik het hele BTW-verhaal van een privé-auto die ik zakelijk gebruik ook laten zitten? Dus geen BTW terugvragen over het zakelijke deel van de onderhoudskosten en geen 1,5% van de nieuwwaarde opvoeren?

 

- ik ga als zzp'er mogelijk opdrachten op locatie bij een opdrachtgever uitvoeren voor langere tijd. Gaan deze woon-werk-kilometers dan op een gegeven voor de BTW onder privé-kilomters vallen? Ik meen dat hier in het verleden de regel gold dat bij meer dan 40 keer per jaar naar hetzelfde adres de kilomters voor de BTW als privé worden aangemerkt. Gaat dit dan om de kilometers vanaf dag 1 of vanaf dag 41?

 

Link naar reactie
  • 0

- moet ik de BTW over onderhoud etc. verrekenen? Of mag ik het hele BTW-verhaal van een privé-auto die ik zakelijk gebruik ook laten zitten? Dus geen BTW terugvragen over het zakelijke deel van de onderhoudskosten en geen 1,5% van de nieuwwaarde opvoeren?

Ja, je mag het ook laten zitten. Voor de omzetbelasting is er één uitzondering, namelijk in het geval dat je de auto voor 100% zakelijk gebruikt. In dat geval moet je de auto (voor de omzetbelasting) volledig zakelijk behandelen. Als je de auto buiten de zakelijke boeken houdt, heb je dus geen btw-teruggave, maar ook geen correctie van 1,5% of 2,7% (en geen rompslomp).

 

- ik ga als zzp'er mogelijk opdrachten op locatie bij een opdrachtgever uitvoeren voor langere tijd. Gaan deze woon-werk-kilometers dan op een gegeven voor de BTW onder privé-kilomters vallen? Ik meen dat hier in het verleden de regel gold dat bij meer dan 40 keer per jaar naar hetzelfde adres de kilomters voor de BTW als privé worden aangemerkt. Gaat dit dan om de kilometers vanaf dag 1 of vanaf dag 41?

Ik denk dat er mogelijk verwarring is ontstaan met de woonwerkaftrek openbaar vervoer in de inkomstenbelasting. Daar kun je gebruik van maken als je minimaal 40 dagen per jaar naar hetzelfde adres moest. Verder is het misschien verwarrend dat zelfs de definitie van woonwerkverkeer voor de omzetbelasting (btw) en de inkomstenbelasting niet hetzelfde is.

 

Definitie woonwerkverkeer voor de omzetbelasting

Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.

 

Maar als je dus de auto voor de btw buiten de boeken houdt, heb je niet te maken met de eerste definitie.

 

Definitie woonwerkverkeer voor de inkomstenbelasting

Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken, alsmede alle regelmatige reizen naar andere werkplekken waar in belangrijke mate werkzaamheden worden verricht. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.

 

Deze tweede definitie kun je echter wel gebruiken voor het aftrekken van 19 cent per kilometer in de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

- moet ik de BTW over onderhoud etc. verrekenen? Of mag ik het hele BTW-verhaal van een privé-auto die ik zakelijk gebruik ook laten zitten? Dus geen BTW terugvragen over het zakelijke deel van de onderhoudskosten en geen 1,5% van de nieuwwaarde opvoeren?

Ja, je mag het ook laten zitten. Voor de omzetbelasting is er één uitzondering, namelijk in het geval dat je de auto voor 100% zakelijk gebruikt. In dat geval moet je de auto (voor de omzetbelasting) volledig zakelijk behandelen. Als je de auto buiten de zakelijke boeken houdt, heb je dus geen btw-teruggave, maar ook geen correctie van 1,5% of 2,7% (en geen rompslomp).

 

- ik ga als zzp'er mogelijk opdrachten op locatie bij een opdrachtgever uitvoeren voor langere tijd. Gaan deze woon-werk-kilometers dan op een gegeven voor de BTW onder privé-kilomters vallen? Ik meen dat hier in het verleden de regel gold dat bij meer dan 40 keer per jaar naar hetzelfde adres de kilomters voor de BTW als privé worden aangemerkt. Gaat dit dan om de kilometers vanaf dag 1 of vanaf dag 41?

Ik denk dat er mogelijk verwarring is ontstaan met de woonwerkaftrek openbaar vervoer in de inkomstenbelasting. Daar kun je gebruik van maken als je minimaal 40 dagen per jaar naar hetzelfde adres moest. Verder is het misschien verwarrend dat zelfs de definitie van woonwerkverkeer voor de omzetbelasting (btw) en de inkomstenbelasting niet hetzelfde is.

 

Definitie woonwerkverkeer voor de omzetbelasting

Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.

 

Maar als je dus de auto voor de btw buiten de boeken houdt, heb je niet te maken met de eerste definitie.

 

Definitie woonwerkverkeer voor de inkomstenbelasting

Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken, alsmede alle regelmatige reizen naar andere werkplekken waar in belangrijke mate werkzaamheden worden verricht. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.

 

Deze tweede definitie kun je echter wel gebruiken voor het aftrekken van 19 cent per kilometer in de inkomstenbelasting.

 

@prinsrachid: bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Vele topics gelezen, maar kom er niet aan uit toch;

Vraagstelling; BTW op prive gebruik auto als ondernemer (EZ).

 

Ik heb de keuze om een auto zakelijk te zetten. Wil geen km registratie, dus ga bijtelling betalen.

Daar de auto een hoge cataloguswaarde heeft is bijtelling op basis van werkelijke autokosten veel voordeliger. Dat stuk is me ook redelijk duidelijk.

 

Echter de btw dient ook een verrekening te hebben, in schema van startposts is dat ook duidelijk; Het zou gaan om 2.7% van de cataloguswaarde. De hamvraag is; Geldt bij deze verrekening nu ook dat dit bedrag nooit hoger kan zijn dan de btw in de werkelijke autokosten? Want ook hier is door de hoge cataloguswaarde de werkelijke btw (die teruggevorderd zou worden in de onderneming) veel lager dan de 2,7% van de cataloguswaarde.

 

Cijfervoorbeelden om het wellicht duidelijker te maken, stel dat;

 

Auto 225k nieuw incl bpm/btw (Auto is 6 jaar oud, aanschafprijs (en dus boekwaarde) als schade auto is +- 30k ex btw, reparatiekosten +- 15k)

Autokosten: 15k (verzekering, brandstof, mrb, afschrijving)

 

Bijtelling: 15k dus, ofwel per saldo 0 (niets aftrekbaar want alle kosten worden bijtelling)

BTW prive gebruik: 2,7% van 225k = 6075 euro. OF is dan de werkelijke btw van die 15k autokosten, dus 21% van 15k = 3150 euro, OF toch 2,7% van 15k?

 

I'm lost...

 

gr Raymond.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Raymond,

 

Het BTW-forfait gaat altijd uit van de cataloguswaarde.

 

Je hebt nog wel de keuze om de auto voor de BTW als privé te etiketteren (en voor de IB als zakelijk).

Dan kun je alle BTW op de verbruikskosten verrekenen, met een bijtelling van 1,5% van de cataloguswaarde.

In een jaar waarin deze bijtelling meer is dan het totaal van de BTW, laat je beide achterwege.

 

De BTW over de aanschaf van de auto kun je bij deze keuze niet verrekenen.

Bij verkoop van de auto hoef je ook geen BTW over de verkoopprijs te berekenen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Raymond,

 

Waarom zou je de auto op de zakelijke balans zetten als je nu al weet dat dit geen aftrek op gaat leveren omdat de bijtelling hoger uit valt dan de kosten? Het is dan logischer de auto als privé vermogen aan te wijzen en €0,19 per kilometer als zakelijke kosten op te voeren.

 

De BTW correctie hoeft niet hoger te zijn dan de BTW die als voorbelasting is terug gevorderd. Maar ook hier is het verstandiger minimaal de zakelijke kilometers te noteren en de begin en eindstand per jaar om de correctie te berekenen. Dan houd je in ieder geval nog een aftrek over.

Link naar reactie
  • 0

Beste Lex;

 

Citaat van een uitspraak die ik vond mbt dit subject hier:

https://www2.nextens.nl/columns/privegebruik-auto-en-btw-gevolgen-arresten-hoge-raad-21-april-2017/

 

"De forfaitaire regeling inzake de voldoening van btw is niet in strijd met de Btw-richtlijn als de af te dragen btw maar niet hoger is dan het bedrag dat voortvloeit uit artikel 8, lid 7 Wet OB en niet meer btw wordt geheven dan de btw die drukt op de uitgaven die zijn gedaan voor het privégebruik van de auto."

 

Hieruit maakte ik dus op dat die 2,7% op cataloguswaarde per saldo niet hoger kan zijn dan de werkelijke btw op de autokosten. Of lees ik dat verkeerd? (twijfel nogal). De reactie van Anouk zegt dat eigenlijk ook nog eens...

 

 

Anouk: Voordeel van zakelijke balans, onder andere deze 2 redenen: 1. BTW op aanschafprijs is aftrekbaar, dat gaat om een flinke som. 2. De auto blijft een BTW auto (ipv marge auto) en zal over enkele jaren ook als dusdanig weer veel beter te verkopen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans komt een forfait in plaats van werkelijke bedragen, vergelijk het huurwaardeforfait en het forfaitaire rendement op vermogen. Het is niet vanzelfsprekend dat zonder meer een voordeliger alternatief mag worden gekozen.

 

Voor de bijtelling in de IB-sfeer is dit expliciet goedgekeurd, voor de BTW-bijtelling was dit (nog?) niet het geval.

 

Uit het commentaar op dit arrest begrijp ik dat nog niet geheel duidelijk is hoe een en ander in de praktijk gaat werken.

 

Op het "Forum Fiscaal Dienstverleners" is dit onderwerp ook aan de orde geweest. Daar is nog geen eensluidend antwoord op deze vraag gegeven. Daar staat ook nog een (wat ouder) antwoord van de belastingdienst dat het forfaitaire bedrag moet worden gebruikt. Dat is tot nu toe nog niet herroepen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de vlotte reacties,wellicht zoek/lees ik wat ik wil lezen, maar hier staat weer wat anders;

http://www.silvos.nl/auto-prive-en-toch-aftrekbare-btw/

 

Citaat: " Maximaal de werkelijke kosten. Zowel voor de omzet- als de inkomstenbelasting geldt als maximum van de bijtelling: uw werkelijke kosten in het kalenderjaar. De correctie voor de omzetbelasting is ook dan maximaal het btw-bedrag van uw totale autokosten. "

 

Geen idee of dit dan de waarheid is. Eigenlijk dus zoals Lex zegt; Er lijkt geen eensluitend antwoord...

 

Wat betreft keuze IB/BTW: Prive voor IB zou prima zijn, zakelijk voor BTW is een keuze die wel volledig afhangt van mijn vraagstuk of die 2,7% forfait aan een max zit.

 

Want 2,7% van de catalogusprijs is jaarlijks 6075 euro aan btw. Dat zou gezien de (eenmalige) btw die nu op de aanschafprijs als occasion zit (+- 6500 euro) een slechte keuze zijn tegenover die 6075 die jaarlijks terugkomt. BTW over autokosten (15k) is echter maar 2000 euro of zo per jaar.

 

Nog een noob vraag: Keuze of auto voor btw zakelijk/prive is geldt toch als 1 geheel voor zowel de aanschaf als het gebruik?

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds de uitspraak dat een ondernemer de verhouding zakelijk en privé alleen aannemelijk moet maken (dus geen sluitende rittenregistratie vereist) ben ik van mening dat de BTW correctie nooit hoger kan zijn dan de in aftrek genomen BTW. Het is namelijk niet moeilijk om aannemelijk te maken dat het privégebruik niet hoger was dan 100%.

 

Maar reken jezelf niet te rijk. Je geeft aan de BTW op de aanschaf terug te gaan vorderen. Wanneer je jaarlijks de berekening maakt hoeveel BTW is afgetrokken voor de maximale correctie moet je hierbij ook 21% over de afschrijving meerekenen.

 

Waarom niet via GPS in de auto een rittenregistratie bijhouden waaruit de werkelijke verhouding blijkt zodat je gewoon een deel van de BTW wel kan terug vorderen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil als startende ZZP-er mijn auto (youngtimer) op de balans van mijn onderneming zetten. Is het voor de fiscus een bezwaar als de kosten van deze auto van mijn privérekening worden betaald, maar wel als zakelijke kosten worden opgevoerd? Ik heb gezocht op dit forum en daarbuiten, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Voor de belastingdienst is dat geen probleem.

Zorg er wel voor dat op alle facturen van boven € 100 de bedrijfsnaam wordt vermeld.

 

Het is overzichtelijker om zakelijke uitgaven met een zakelijke bankrekening te betalen.

Boekhouders (zoals ik) geven daar ook de voorkeur aan.

Bij KNAB voor € 5 per maand, bij andere banken soms het 1e jaar gratis.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de laatste pagina’s doorgespit en het schema op de eerste pagina. Ik hoop/denk het te begrijpen, maar weet het niet zeker.

Situatie:

-Ik heb een tweedehands marge-auto (youngtimer) op de zaak aangeschaft.

-Ik wil rijd deze auto zowel zakelijk als privé.

-Ik wil geen kilometerregistratie bijhouden.

-Ik wil kosten voor de IB zakelijk boeken (gunstige bijtelling die daar tegenover staat is prima).

 

IB:

-Voor de IB is dit ondernemingsvermogen en staat de auto op de balans.

-Aanschafkosten kunnen middels jaarlijkse afschrijving worden afgetrokken van de winst.

-Je kunt de zakelijke en privé autokosten excl BTW (oa onderhoud, benzine, parkeren, etc) ten laste brengen van de winst (IB).

-Facturen boven de €100 op naam van de zaak

 

BTW:

Voor de BTW zijn er 2 opties:

 

1.

-Een boeking maken voor BTW bijtelling privé gebruik van 1,5% van de catalogus waarde (bijvoorbeeld 50.000 x 1,5% = 750).

-Deze BTW bijtelling kan vervolgens weer als kosten geboekt worden in de IB-aangifte (dus feitelijk betaal je 750 x 48% igv de hoogste schijf)

-Je kunt de volledige BTW van alle autokosten zowel zakelijk als privé terugvragen via je BTW kwartaalaangifte.

 

2.

-Je rijd de auto voor de IB zakelijk en voor de BTW als privé.

-Je maakt geen BTW bijtelling privé gebruik.

-Je kunt de BTW van autokosten zowel zakelijk als privé niet terugvragen. Deze kun je wel volledig als kosten voor de IB boeken (dus hele factuurbedrag ten laste van winst).

 

 

Is deze weergave correct is?

 

Link naar reactie
  • 0

@Lex, @prinsrachid, dank voor de bevestiging en aanvulling.

 

Ook dank voor link naar filmpje waarin duidelijk wordt uitgelegd dat de forfaitaire BTW bijtelling een maximum betreft en als de daadwerkelijke BTW aftrek lager is geweest je die kunt gebruiken.

 

Het blijft in dit laatste geval wel bijzonder, dat je de BTW eerst ieder kwartaal terugvraagt. Om die aan het einde van het jaar weer volledig af te dragen. En dan vervolgens te boeken als kosten.

 

De tweede door mij genoemde optie door voor de BTW prive te gaan rijden en dus geen BTW terug te vragen en niet op te tellen administratief veel makkelijker en komt op hetzelfde neer. Tenzij je daadwerkelijke BTW aftrek hoger is dan het forfait.

 

Of mis ik dan toch nog iets?

Link naar reactie
  • 0

Er is ook nog een 3de mogelijkheid:

De auto voor de ib als privé vermogen aanmerken (en dus zakelijke kilometers declareren) en voor de btw zakelijk (dus alle btw op autokosten terugvorderen en in het laatste kwartaal een correctie voor privé gebruik).

 

Overigens lijkt mij het meest praktisch om de keuze voor de btw aan te laten sluiten bij de keuze voor de inkomstenbelasting, tenzij er significante voordelen te behalen zijn door een andere keuze.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.