Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Joost Rietveld

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Recommended Posts

Overigens lijkt mij het meest praktisch om de keuze voor de btw aan te laten sluiten bij de keuze voor de inkomstenbelasting, tenzij er significante voordelen te behalen zijn door een andere keuze.

Eens, die optie ga ik toepassen. Alleen voor het versimpelen van de administratieve handelingen zou de andere optie handig kunnen zijn. Terugvragen/aftrekken om vervolgens weer bij te tellen vind ik omslachtig en kost meer tijd. Maar zo zit het Nederlandse Belastingsysteem nu eenmaal in elkaar.

 

Er zijn zeker financiële voordelen te behalen bij andere keuzes. Alleen wil Wouter geen kilometeradministratie bijhouden. Daardoor vervalt (o.a.) deze 3e mogelijkheid.

Klopt, hoe minder administratieve rompslomp hoe beter ;)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag allemaal,

 

ik heb van tevoren dit topic doorzocht maar mijn geval helaas niet kunnen vinden, vandaar deze vraag;

 

Ik sta op het punt een financial lease af te sluiten op een bedrijfsauto. Mijn eerste vraag is: moet ik de btw fysiek betalen of kan dit “business to business op 0 gezet worden” ... ik omschrijf het misschien niet in de goede terminologie, maar mijn situatie is dat ik geen btw aangiftes hoef te doen met mijn bedrijf, de dienst (mondhygiëne) die ik lever is namelijk btw vrij.

 

liefst wil ik natuurlijk geen btw hoeven te betalen omdat dit extra administratie oplevert.

 

Ps. Na de looptijd wil ik de auto weer inruilen en een nieuwe lease afsluiten, dus de auto komt niet in privé bezit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vrijstelling betekent helaas dat je wel btw moet betalen, maar die niet terug kan vragen. 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 15-12-2019 om 10:36, Mond&Meer zei:

liefst wil ik natuurlijk geen btw hoeven te betalen omdat dit extra administratie oplevert.

 

Wel of geen btw betalen levert geen extra administratie op. Of je nu 100 euro kosten hebt of 121 euro, dat is voor de administratie even veel werk.

Zoals Joost als zei, kun je de btw niet terugvragen, omdat je ook geen btw over je omzet afdraagt. Het gevolg is wel dat je die btw wél als kosten mag aftrekken van je winst.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie voor de feedback!

ik heb ook begrepen dat de auto op de balans moet en in 5 jaar afgeschreven wordt. Dit afschrijven betekend dus dat de waardevermindering van de winst afgetrokken wordt, correct?

 

en ik las dat er ook nog een investeringskrediet mogelijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag allen,

 

Ik heb uitgebreid gegoogled en de zoekfunctie van dit forum gebruikt, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb een private lease auto als privépersoon, en ga binnenkort mijn onderneming starten (eenmanszaak). Nu lees ik een aantal dingen, die ik graag bij jullie zou willen toetsen. Een en ander afgeleid uit de belastingdienstwebsite en het document in de startpost van dit topic. Het betreft een auto met een cataloguswaarde van 13.795 euro, waarbij ik liever geen kilometeradministratie bijhoudt.

 

Optie 1: (Optie 3 onder BTW-auto in het document notitie_auto_en_BTW_vanaf_1_juli_2011.pdf)

- Ik kan 19 ct/kilometer voor alle zakelijke kilometers aftrekken

- Ik kan de btw over alle gebruikskosten van de auto aftrekken (inclusief alle kosten die verband houden met privégebruik) en moet aan het einde 1,5% van de catalogusprijs weer als verschuldigde btw opvoeren (in dit geval 207 euro)

- Als gebruikskosten kan ik enkel de benzine en parkeerkosten opvoeren, want de rest is bij een private lease contract allemaal inbegrepen (verzekering etc.)

- Ik betaal geen bijtelling

 

Optie 2: (Optie 2 onder BTW-auto in het document notitie_auto_en_BTW_vanaf_1_juli_2011.pdf)

- Ik kan 19 ct/kilometer voor alle zakelijke kilometers aftrekken

- Ik kan de btw over alle kosten van de auto aftrekken (inclusief alle kosten die verband houden met privégebruik) en moet aan het einde 2,7% van de catalogusprijs weer als verschuldigde btw opvoeren (in dit geval 372 euro)

- De kosten omvatten in dezen ook de leasebetalingen per maand, buiten eerdergenoemde kosten bij optie 1

- Ik betaal geen bijtelling

 

Mijn idee is dat optie 2 beter is, gezien het verschil in de af te trekken btw meer is dan de 372-207 euro die optie 2 ten opzichte van optie 1 kost, echter vind ik het lastig omdat er op weinig plekken gepraat wordt over een privé-auto gebruiken die 'gehuurd' wordt zoals bij private lease in plaats van dat deze privé-bezit is.

 

Kloppen beide aannames? Of zitten er nog gaten in/zijn er meer verschillen waar ik nu geen rekening mee houdt of wellicht nog andere aftrekposten die meetellen bij de verschillende hulp?

 

Veel dank voor alle hulp en aandacht, ik kwam er ondanks veel zoeken niet uit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruikskosten en 19 cent per kilometer gaan niet samen. Die 19 cent is voor de dekking van je zakelijke kilometers inclusief alle kosten: lease, brandstof, parkeren, wassen etc. 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 16-12-2019 om 19:35, Mond&Meer zei:

Dank jullie voor de feedback!

ik heb ook begrepen dat de auto op de balans moet en in 5 jaar afgeschreven wordt. Dit afschrijven betekend dus dat de waardevermindering van de winst afgetrokken wordt, correct?

 

en ik las dat er ook nog een mogelijkinvesteringskrediet mogelijk is?

 Als je de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk houdt wel ja.

 

Wat bedoel je met investeringskrediet?


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel de investerings aftrek (het woord werd aangepast door de T9 naar investerings korting 😊), kia, eia en de mia.

Het is alleen een elektrische personenauto, dus de eerste twee niet van toepassing en de laatste misschien wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Goedenavond,

 

Sinds begin dit jaar ben ik, naast mijn voltijdsbaan ingeschreven als zzp'er en verricht ik bij verschillende bedrijven wat hand- en spandiensten. Nu zou ik graag een bestelauto'tje willen hebben, liefst een youngtimer gezien de interessante bijtellingsregeling. Ik heb al verschillende auto's gezien en kwam nu een mooie tegen met als 'datum deel 1' juli 2006, over een jaar pas een youngtimer dus. Jammer, maar toch zou ik eens willen kijken of dit voor mij interessant is.

 

De laatste weken heb ik al tal van websites en forums gelezen over hoe het nou zit en heb ik een aantal rekensommen gemaakt. Ik besef dat vragen als deze veel vaker gesteld worden, toch zou ik deze graag eens voor willen leggen en vragen of mijn sommen wel kloppen.

 

Even de cijfers en getallen:

Het betreft een auto uit juli 2006 met als dagwaarde €3000,-

Cataloguswaarde destijds was plusminus €25.000,-

In loondienst verdien ik zo'n €44.000,-, als zzp'er verdien ik zo'n €10.000,-. Qua ib-tarief kom ik daarmee op 37,35%

 

Ga ik uit van een youngtimer dan zou de bijtelling zijn:

 

3.000 x 0,35 (bijtelling) x 0,375 (IB-tarief) = €393,75 per jaar

 

Voor een nog net geen youngtimer kom ik uit op

 

25.000 x 0,22 (bijtelling) x 0,3735 (IB-tarief) = €2054,25 per jaar

 

Heb ik dit zo bij het rechte eind (volgens mij en vele bronnen wel) of zie ik nog wat over het hoofd.

 

Zijn er voor mij nog opties om de auto uit juli 2006 toch aan te schaffen en 'goedkoop' te kunnen rijden (zonder 'dure' bijtelling) en later op de zaak alsnog te profiteren van de youngtimer regeling? Ik lees veelal dat je bij aanschaf een keuze moet maken en niet later de auto alsnog op de zaak kan zetten. Of zijn er manieren of regels dat dit toch kan.

 

Daarnaast. Voor mijn duidelijkheid. Valt de aanschaf van een bestelauto voor de zaak ook onder de KIA. De site van de belastingdienst vind ik hier wat vaag in met hun dubbele ontkenning over personenauto's ofzo.

Edited by Joar1103
Nog een vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuten geleden, Joar1103 zei:

Zijn er voor mij nog opties om de auto uit juli 2006 toch aan te schaffen en 'goedkoop' te kunnen rijden (zonder 'dure' bijtelling) en later op de zaak alsnog te profiteren van de youngtimer regeling?

Je mag één jaartje "duur" rijden en bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van de auto verder onder het goedkope tarief verder rijden.

 

Die 35% over de dagwaarde van de auto telt pas vanaf het moment dat je auto ook daadwerkelijk 15 jaar is geworden ... en dat is de datum waarop de auto op kenteken is gezet. Tot deze datum betaal je nog wel de 25% bijtelling over de cataloguswaarde.

 

Lijkt mij Interessant genoeg.

 

Wat betreft de KIA ... die geldt ook voor tweedehands bestelauto's ... voor zover deze voor uw onderneming wordt gebruikt.

Om in 2020 in aanmerking te komen voor de 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet de je een bedrag tussen €2.401 en €58.238 (ex btw) investeren in bedrijfsmiddelen voor uw onderneming.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Joar1103 zei:

Sinds begin dit jaar ben ik, naast mijn voltijdsbaan ingeschreven als zzp'er en verricht ik bij verschillende bedrijven wat hand- en spandiensten ... In loondienst verdien ik zo'n €44.000,-, als zzp'er verdien ik zo'n €10.000,-. 

De bijkomende vraag is of je wel als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.

Zo niet, dan kom je niet in aanmerking voor de de KIA.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 119 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept