Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Joost Rietveld

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Recommended Posts

Overigens lijkt mij het meest praktisch om de keuze voor de btw aan te laten sluiten bij de keuze voor de inkomstenbelasting, tenzij er significante voordelen te behalen zijn door een andere keuze.

Eens, die optie ga ik toepassen. Alleen voor het versimpelen van de administratieve handelingen zou de andere optie handig kunnen zijn. Terugvragen/aftrekken om vervolgens weer bij te tellen vind ik omslachtig en kost meer tijd. Maar zo zit het Nederlandse Belastingsysteem nu eenmaal in elkaar.

Er zijn zeker financiële voordelen te behalen bij andere keuzes. Alleen wil Wouter geen kilometeradministratie bijhouden. Daardoor vervalt (o.a.) deze 3e mogelijkheid.

Klopt, hoe minder administratieve rompslomp hoe beter ;)

Dag allemaal,

ik heb van tevoren dit topic doorzocht maar mijn geval helaas niet kunnen vinden, vandaar deze vraag;

Ik sta op het punt een financial lease af te sluiten op een bedrijfsauto. Mijn eerste vraag is: moet ik de btw fysiek betalen of kan dit “business to business op 0 gezet worden” ... ik omschrijf het misschien niet in de goede terminologie, maar mijn situatie is dat ik geen btw aangiftes hoef te doen met mijn bedrijf, de dienst (mondhygiëne) die ik lever is namelijk btw vrij.

liefst wil ik natuurlijk geen btw hoeven te betalen omdat dit extra administratie oplevert.

Ps. Na de looptijd wil ik de auto weer inruilen en een nieuwe lease afsluiten, dus de auto komt niet in privé bezit. 

De vrijstelling betekent helaas dat je wel btw moet betalen, maar die niet terug kan vragen. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Op 15-12-2019 om 10:36, Mond&Meer zei:

liefst wil ik natuurlijk geen btw hoeven te betalen omdat dit extra administratie oplevert.

Wel of geen btw betalen levert geen extra administratie op. Of je nu 100 euro kosten hebt of 121 euro, dat is voor de administratie even veel werk.

Zoals Joost als zei, kun je de btw niet terugvragen, omdat je ook geen btw over je omzet afdraagt. Het gevolg is wel dat je die btw wél als kosten mag aftrekken van je winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Dank jullie voor de feedback!

ik heb ook begrepen dat de auto op de balans moet en in 5 jaar afgeschreven wordt. Dit afschrijven betekend dus dat de waardevermindering van de winst afgetrokken wordt, correct?

en ik las dat er ook nog een investeringskrediet mogelijk is?

Dag allen,

Ik heb uitgebreid gegoogled en de zoekfunctie van dit forum gebruikt, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb een private lease auto als privépersoon, en ga binnenkort mijn onderneming starten (eenmanszaak). Nu lees ik een aantal dingen, die ik graag bij jullie zou willen toetsen. Een en ander afgeleid uit de belastingdienstwebsite en het document in de startpost van dit topic. Het betreft een auto met een cataloguswaarde van 13.795 euro, waarbij ik liever geen kilometeradministratie bijhoudt.

Optie 1: (Optie 3 onder BTW-auto in het document notitie_auto_en_BTW_vanaf_1_juli_2011.pdf)

- Ik kan 19 ct/kilometer voor alle zakelijke kilometers aftrekken

- Ik kan de btw over alle gebruikskosten van de auto aftrekken (inclusief alle kosten die verband houden met privégebruik) en moet aan het einde 1,5% van de catalogusprijs weer als verschuldigde btw opvoeren (in dit geval 207 euro)

- Als gebruikskosten kan ik enkel de benzine en parkeerkosten opvoeren, want de rest is bij een private lease contract allemaal inbegrepen (verzekering etc.)

- Ik betaal geen bijtelling

Optie 2: (Optie 2 onder BTW-auto in het document notitie_auto_en_BTW_vanaf_1_juli_2011.pdf)

- Ik kan 19 ct/kilometer voor alle zakelijke kilometers aftrekken

- Ik kan de btw over alle kosten van de auto aftrekken (inclusief alle kosten die verband houden met privégebruik) en moet aan het einde 2,7% van de catalogusprijs weer als verschuldigde btw opvoeren (in dit geval 372 euro)

- De kosten omvatten in dezen ook de leasebetalingen per maand, buiten eerdergenoemde kosten bij optie 1

- Ik betaal geen bijtelling

Mijn idee is dat optie 2 beter is, gezien het verschil in de af te trekken btw meer is dan de 372-207 euro die optie 2 ten opzichte van optie 1 kost, echter vind ik het lastig omdat er op weinig plekken gepraat wordt over een privé-auto gebruiken die 'gehuurd' wordt zoals bij private lease in plaats van dat deze privé-bezit is.

Kloppen beide aannames? Of zitten er nog gaten in/zijn er meer verschillen waar ik nu geen rekening mee houdt of wellicht nog andere aftrekposten die meetellen bij de verschillende hulp?

Veel dank voor alle hulp en aandacht, ik kwam er ondanks veel zoeken niet uit.

Gebruikskosten en 19 cent per kilometer gaan niet samen. Die 19 cent is voor de dekking van je zakelijke kilometers inclusief alle kosten: lease, brandstof, parkeren, wassen etc. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Op 16-12-2019 om 19:35, Mond&Meer zei:

Dank jullie voor de feedback!

ik heb ook begrepen dat de auto op de balans moet en in 5 jaar afgeschreven wordt. Dit afschrijven betekend dus dat de waardevermindering van de winst afgetrokken wordt, correct?

en ik las dat er ook nog een mogelijkinvesteringskrediet mogelijk is?

Als je de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk houdt wel ja.

Wat bedoel je met investeringskrediet?

Ik bedoel de investerings aftrek (het woord werd aangepast door de T9 naar investerings korting 😊), kia, eia en de mia.

Het is alleen een elektrische personenauto, dus de eerste twee niet van toepassing en de laatste misschien wel?