Jump to content
Joost Rietveld

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Recommended Posts

2 uur verder, maar denk dat ik hem voor 2011, alleen even uitgegaan van de nieuwe regeling.

 

Geschatte catalogus waarde 30.000 euro

Aantal woonwerk kilometers = schatting 5200km

totaal aantal km 9800

totale autokosten: 3773 (brandstof en onderhoud) =716.87 aan BTW

 

dus 54% is woonwerk verkeer dus moet ik 54% van de BTW terugbetalen = 387.11.

 

Of 1.2% van (30.000+5700(BTW)) = 428,4

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus 54% is woonwerk verkeer dus moet ik 54% van de BTW terugbetalen = 387.11.

 

 

Alleen als je dat kunt aantonen. Anders moet je het forfait gebruiken van 1,5 of 2,7%.

(hoe je aan 1,2 komt snap ik niet helemaal)

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 uur verder, maar denk dat ik hem voor 2011, alleen even uitgegaan van de nieuwe regeling.

 

Geschatte catalogus waarde 30.000 euro

Aantal woonwerk kilometers = schatting 5200km

totaal aantal km 9800

totale autokosten: 3773 (brandstof en onderhoud) =716.87 aan BTW

 

dus 54% is woonwerk verkeer dus moet ik 54% van de BTW terugbetalen = 387.11.

 

Of 1.2% van (30.000+5700(BTW)) = 428,4

 

 

Jasper,

 

In aanvulling op Joost:

 

[*]tot en met 30 juni 2011 was het woon-werkverkeer zakelijk voor de OB, dus daar hoeft geen correctie op plaats te vinden;

[*]woon-werkverkeer wat jij noemt is vermoedelijk over het hele jaar, pas vanaf 01 juli 2011 dient er hiervoor gecorrigeerd te worden;

[*]inderdaad forfaitair bijtellen (schatting is niet goed genoeg);

[*]je moet uitgaan van de cataloguswaarde, die is inclusief BTW en BPM (ook als je die niet betaald hebt...);

[*]als cataloguswaarde klopt is heffing: ((1,5% van € 35.700,00) / 2) = € 267,75 (en dus veel gunstiger dan werkelijk gebruik).

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had volgens mij op de site de ondernemer gekeken voor het precentage. Maar inderdaad als ik nu op andere websites kijk staat er inderdaad 1,5.

 

Ik heb een kloppende kilometer administratie de schatting heb ik gemaakt omdat deze niet was ingericht op deze nieuwe regeling. Ik moet dus nu handmatig gaan uitzoeken welke woon werk verkeer waren. Vandaar even een schatting.

 

Datzelfde geldt voor de auto, er zijn geen gegevens op internet bekend over de cataloguswaarde. Ik heb de BDtelefoon gebeld, maar die wisten het niet en zeiden dat ik de dealer moest bellen, Maar ook deze had geen gegevens zo bij de hand, maar zou hier nog op terug komen. De auto is uit 1999 en is sinds 2001 in mijn bezit.

 

Zoals ik had vermeld ben ik inderdaad uitgegaan van heel 2011, omdat het mij nu even ging om de rekenwijze, niet zozeer om de uitkomst. Met alle schattingen die ik heb moeten maken hebben die toch geen betekenis.

 

Dat BPM verhaal kende ik niet dus wordt de auto 43888 (bij een cataloguswaarde van 30.000 euro.

 

Dus dan wordt het 1,5% van 43888 = 658.32 / 2 = 329.16 of autokosten 3773/2 = 1886.50. 19% van 1886.50 = 358.44

 

Ook hier een de aanname dat de autokosten gelijkmatig over het jaar zijn gemaakt. Maar dan moet ik even uitzoekenhoe ik de begindatum van een kolommenbalans kan aanpassen.

 

Maar met de cijfers die ik nu geef is de 1,5% regeling handiger.

 

Tenzij ik gewoon zeg dat mijn woonadres ook mijn kantoor is. Wat eigenlijk ook zo is 80% van de boekhouding, websiteonderhoud en tekeningen worden in mijn thuiskantoor gemaakt.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenzij ik gewoon zeg dat mijn woonadres ook mijn kantoor is. Wat eigenlijk ook zo is 80% van de boekhouding, websiteonderhoud en tekeningen worden in mijn thuiskantoor gemaakt.

 

 

Wat is het vestigingsadres van je bedrijf, thuis of werkplaats?


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat koffieapparaat dat je voor de zaak hebt aangeschaft, waar staat dat? (sorry, flauw grapje)


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

De regeling omschrijft deze situatie expliciet

 

DGA in loondienst van zijn holding BV, welke op het prive adres van de DGA gevestigd is, kent geen woon werkverkeer. Voorwaarde is dat in je arbeidsovereenkomst ook het priveadres staat als adres van de werkgever. Punt.

Als je accountant het niet gelooft, laat hem dan even contact opnemen met mij, dan mail ik hem de regeling wel.

 

Groet

Joost

En nu begin ik toch weer te twijfelen hoe het bij mij zit. Ik heb een Youngtimer welke ik sinds deze maand zakelijk rijdt. Maar hoe het nu zit met de BTW krijg ik niet helder. Ik zit denk teveel in een uitzonderingshoek.

 

Ik ben DGA van mijn BV waar de auto op staat. De BV stond tot feb op mijn woonadres (in Duitsland....), maar vanwege de onduidelijke status is de BV verhuist naar Nederland. Mijn BV heeft mij verhuurd aan een bedrijf waar ik 5 dagen per week heen reis. Op mijn zakelijke adres kom ik in principe dus nooit. Wat zijn dan voor mij de zakelijke km's en de woon-werk km's? En klopt het nog steeds dat ik een BTW correctie van 2025 euro krijg (75.000 x 0.027) terwijl ik voor de bijtelling slechts de dagwaarde van 1500 euro hoef aan te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Na lang en veel zoeken en lezen, heb ik nog geen concreet antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik heb vrijwel alle topics over dit onderwerp gelezen, maar voor mij is het nog niet echt duidelijk geworden. Vandaar dat ik me heb aangemeld, wat me sowieso goed lijkt (leerzaam forum!).

 

Ik ben startend ondernemer en straks ga ik voor het eerst aangifte omzetbelasting doen. Mijn boekhouding/administratie heb ik goed ingericht. Maar nu blijf ik hangen in de reis-/benzinekosten die ik maak.

 

Mijn eigen (privé)auto gebruik ik ook zakelijk, bijvoorbeeld klantbezoeken.

Mijn km-registratie houd ik goed bij.

Ik heb nu in beeld wat ik dit kwartaal aan km's heb gereden, waarvoor en wanneer dat was.

 

Wat nu?

Wat moet ik aangeven bij de omzetbelasting?

 

Een concreet voorbeeld is misschien ook handig:

Stel dat ik bij een klant ben geweest, heb 70,- consultkosten gevraagd en 30,- reiskosten. Ik heb 100,- bruto inkomsten geboekt in mijn boekhouding. Maar eigenlijk klopt dat niet, want ik heb 30,- benzine verbruikt.

 

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Alvast enorm bedankt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat nu?

Wat moet ik aangeven bij de omzetbelasting?

 

Een concreet voorbeeld is misschien ook handig:

Stel dat ik bij een klant ben geweest, heb 70,- consultkosten gevraagd en 30,- reiskosten. Ik heb 100,- bruto inkomsten geboekt in mijn boekhouding. Maar eigenlijk klopt dat niet, want ik heb 30,- benzine verbruikt.

 

Hallo Diekeltje

 

 

[*]In de winst en verliesrekening neem je 19 cent per zakelijke kilometer op als autokosten. LET OP: de werkelijke brandstofkosten komen dus NIET in de boekhouding voor.

[*]De BTW op ALLE brandstofkosten vraag je terug als voorbelasting.

[*]In de laatste BTW aangifte van het jaar noteer je 1,5% van de oorspronkelijke nieuwprijs als BTW privé gebruik.

 

Inzake de factuur die je als voorbeeld geeft: vergeet niet dat je ook BTW in rekening moet brengen over die 30 euro reiskosten die je factureert aan je klant.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie!

Het levert wel veel vragen op.

 

Ik heb geen winst en verliesrekening.

Kun je nader uitleggen hoe ik dit kan zien, wellicht dat ik dan begrijp wat je bedoelt en weet waar ik het in mijn administratie moet noteren, en hoe.

 

Wat bedoel je dat het niet in de boekhouding voorkomt?

 

En wat bedoel je met ALLE brandstofkosten? Ook de privé reisjes? Dat lijkt me sterk?

En als ik deze wel terug vraag als voorbelasting, dan moet het toch ook in mijn bokehouding voorkomen?

 

En welke nieuwprijs heb je het over?

 

Oké, ik boek die 30,- reiskosten in als reiskosten en betaal daar 19% voorbelasting over.

Kan ik daar dan ook een regel 'uitgaven' invoeren, namelijk de werkelijke benzinekosten die ik heb gemaakt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeioei, je bent nog wel erg 'groen' als het op boekhouding aankomt ;). Een winst- en verliesrekening heb je namelijk weldegelijk. Dat is het overzicht van omzet en kosten op jaarbasis.

 

In je boekhouding zul je een post autkosten tegenkomen. Daarop boek je 19 cent per zakelijke kilometer.

 

Ik schreef juist dat je niet alle brandstofkosten in de boekhouding moet verwerken. Ik schreef wel dat je de BTW op ALLE brandstofkosten als voorbelasting moet meenemen in je boekhouding (en dus op de BTW aangifte). Daar zit inderdaad dus ook de BTW bij in die betrekking heeft op privé reizen. Om dat te corrigeren moet je de 1,5% correctie maken in de laatste BTW aangifte van 2012. De nieuwprijs is de oorzpronkelijke cataloguswaarde toen de auto voor het eerst op kenteken werd gezet.

 

De werkelijke bezinekosten zijn niet relevant. De auto is immers privé. Daar is juist de 19 cent per zakelijke kilometer voor bedoeld.

 

Ik weet niet goed hoe ik dit anders moet verwoorden voor je. Wellicht moet je eens wat uurtjes boekhoudadvies inkopen bij een boekhouder om de hoek. Dan kan hij/zij je face to face laten zien hoe je e.e.a. verwerkt.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, ik ben nieuw in belastingzaken, daarom ben ik ook zoekende naar uitleg in jip en janneke taal, zodat ik het begrijp. Wat ik tot nu toe allemaal lees, brengt alleen nog maar meer vragen en onduidelijkheden.

 

Oké, overzicht van kosten en omzet. Daar moet ik mijn reiskosten dus kwijt. Welke kosten zijn dit dan? 0,19 cent x totaal aantal zakelijke km's? En doe ik dit dan ieder kwartaal bij de ozb-aangifte?

 

Als ik in mijn boekhouding alle btw op de benzinekosten (zowel in als uit) moet meenemen, dan moet het toch wèl in mijn boekhouding verwerkt worden? Ik snap echt niet wat je bedoelt met niet verwerken en wel meenemen.

 

Dat ik privéreizen wel moet meenemen, snap ik ook niet. Ik houd keurig bij wat ik voor mijn bedrijf met de auto reis, dus ik kan dat heel mooi splitsen en aangeven.

 

Sorry, ik ben niet veel wijzer geworden.

 

Even heel concreet:

- ik houd mijn zakelijke reizen bij in een overzicht, ik weet dus hoeveel km's ik zakelijk maak

- in mijn boekhouding noteer ik alle inkomsten en uitgaven; tot nu toe had ik de reiskosten hier nog niet bijstaan, behalve de betaalde reiskosten door de klant aan mij. Ik realiseerde me nu dat dit "niet eerlijk is"; ik heb dat geld wel ontvangen, maar ook uitgegeven, dus hoe boek ik dat? aantal km's x 0,19 cent als uitgave?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie!

Het levert wel veel vragen op.

 

Ik heb geen winst en verliesrekening.

Kun je nader uitleggen hoe ik dit kan zien, wellicht dat ik dan begrijp wat je bedoelt en weet waar ik het in mijn administratie moet noteren, en hoe.

 

??? Hoe moet ik dit rijmen met dit?

 

Mijn boekhouding/administratie heb ik goed ingericht. Maar nu blijf ik hangen in de reis-/benzinekosten die ik maak.

 

bij een goed ingerichte boekhouding hoort namelijk een winst- en verliesrekening. Dit is het overzicht van de baten (omzet) minus de lasten (kosten) wat gelijk is aan het resultaat (winst). Niet om lullig te doen, maar misschien toch het moment om professionele ondersteuning in te schakelen?

 

Wat bedoel je dat het niet in de boekhouding voorkomt?

 

Joost bedoelt dat je de brabdstof zelf betaalt (en daarvoor € 0.,19/km af mag trekken als kosten) maar de BTW over de brandstof terugvraagt. De pinbon van de brandstof gaat dus in je administratie maar alleen de BTW komt in je boekhouding.

 

En wat bedoel je met ALLE brandstofkosten? Ook de privé reisjes? Dat lijkt me sterk?

 

ja, ook voor privé-reisjes. Daarvoor is de correctie van 1,5% van de cataloguswaarde.

 

En als ik deze wel terug vraag als voorbelasting, dan moet het toch ook in mijn bokehouding voorkomen?

 

zie boven

 

En welke nieuwprijs heb je het over?

 

De cataloguswaarde van de auto op het moment van aanschaf, inclusief BTW en BPM.

 

Oké, ik boek die 30,- reiskosten in als reiskosten en betaal daar 19% voorbelasting over.

Kan ik daar dan ook een regel 'uitgaven' invoeren, namelijk de werkelijke benzinekosten die ik heb gemaakt?

 

Neen, voor elke zakelijke kilometer mag je € 0,19 aftrekken. Als je 100km rijd mag je dus € 19,00 aftrekken. Factureer je daar € 30,00 voor dan maak je dus € 11,00 winst en die is belastbaar.

 

Overigens een aanvulling op Joost: je mag er ook voor kiezen om naar verhouding zakelijk en privé gereden kilometers BTW af te dragen. Dus als je in een kwartaal € 500,00 aan BTW over brandstof heb betaald en je weet dat je in dat kwartaal 10.000km privé hebt gereden en 10.000km zakelijk mag je dus € 250,00 aan BTW als voorbelasting terugvragen. Je hebt dan niets te maken met de correctie met de cataloguswaarde, je hebt immers geen BTW over privé kilometers afgetrokken in deze situatie.

Afhankelijk van je verhouding zakelijk/privé kun je dus bepalen welke methodiek het meeste voordeel geeft. Voer voor een fiscalist...

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de aanvulling.

 

Ik wil privéreizen er niet bij betrekken en het simpel en overzichtelijk houden, dus mijn vraag gaat alleen over zakelijke reizen die ik bijhoud in mijn administratie/boekhouding.

Dus ik kies voor wat jij zegt in je laatste alinea.

 

Maar dan nog ben ik er niet uit.

 

Stel, ik boek in mijn administratie een bezoek aan de klant; 1 regel voor consultkosten (in), 1 regel voor reiskosten (in) en 1 regel voor reiskosten (uit). Reiskosten in is 30,- bruto, kan ik bij reiskosten uit dan het bedrag invoeren van de werkelijk gemaakte km's (bijv 200 km) x 0,19 cent? En daar btw overheen/van berekenen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de aanvulling.

 

Ik wil privéreizen er niet bij betrekken en het simpel en overzichtelijk houden, dus mijn vraag gaat alleen over zakelijke reizen die ik bijhoud in mijn administratie/boekhouding.

Dus ik kies voor wat jij zegt in je laatste alinea.

 

Jouw keuze, maar goed doordacht en onderbouwd handelen kan je zomaar een paar honerd euro per jaar voordeel opleveren, jaar op jaar. Dan kan het de moeite waard zijn om er eens goed naar te kijken...

 

Maar dan nog ben ik er niet uit.

 

Stel, ik boek in mijn administratie een bezoek aan de klant; 1 regel voor consultkosten (in), 1 regel voor reiskosten (in) en 1 regel voor reiskosten (uit). Reiskosten in is 30,- bruto, kan ik bij reiskosten uit dan het bedrag invoeren van de werkelijk gemaakte km's (bijv 200 km) x 0,19 cent? En daar btw overheen/van berekenen?

 

Nee:

- regel 1 consultancy

- regel 2 reiskosten

 

- regel 3 subtotaal (regel 1 + 2)

- regel 4 19% BTW over subtotaal

 

- regel 5 factuurbedrag (regel 3 + 4)

 

In jouw boekhoudpakket wordt alles automatisch geboekt, alleen regels 1 + 2 voer je handmatig in.

 

Je zou er voor kunnen kiezen om per facturering van reiskosten de daadwerkelijk gereden kilometers x € 0,19 als kosten te debiteren. Gezien het feit dat dit enkel een IB-kwestie is en dus pas in het volgende jaar speelt wordt er meestal voor gekozen om apart een kilometerstaat bij te houden en dan in een keer alle zakelijke kilometers over een heel jaar als kosten te nemen.

 


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dennis, wat jij nu bedoelt, is de factuur.

Dat bedoel ik niet. Ik doel op mijn eigen administratie.

Ik heb 1 sheet voor alle inkomsten en uitgaven, waarin ook automatisch de btw-bedragen worden berekend.

 

Dus nogmaal mijn vraag over mijn eigen administratie:

 

Stel, ik boek in mijn administratie een bezoek aan de klant; 1 regel voor consultkosten (in), 1 regel voor reiskosten (in) en 1 regel voor reiskosten (uit). Reiskosten in is 30,- bruto. Kan ik bij reiskosten uit dan het bedrag invoeren van de werkelijk gemaakte km's (bijv 200 km) x 0,19 cent? En daar btw overheen/van berekenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de reiskosten die je gespecificeerd wil laten zien aan een klant gescheiden houden van je daadwerkelijke zakelijke kilometers die je met je privé auto hiervoor nodig had en fiscaal registreert.

 

Je kunt daarin bijvoorbeeld ook een openbaar vervoer equivalent tarief voor gebruiken of een volgens jou realistischer vergoeding (0,20/km) of 0,30 per kilometer waarbij de stilstaande brandstofkosten (file) parkeer en toltarieven, etc. inbegrepen worden. Dit natuurlijk in overleg met de opdrachtgever. Over het subtotaal van de factuur (1+2) reken je 19% BTW.

 

De totale factuur komt netto op de opbrengst (omzet: V&W) waarbij je 1 en 2 kunt scheiden voor overzicht, maar niet fiscaal noodzakelijk. Daarna komt de19 cent/km* kilometers (fiscaal geregistreerd) als kosten aan privé storting.

 

Zelfs van Dennis afkomstig is de mogelijkheid (of was het moeten bij fictieve dienst) de BTW van de zakelijke autokosten over het jaar te nemen en naar rato (zakelijke km/totale km * totale BTW) en deze op het eind v. jaar pas terug te vorderen. Hierbij neem je ook de BTW op onderhoud (APK) in rekening die niet in een bepaald kwartaal verloren zou gaan door minder of geen zakelijke kilometers. Zie deze draad. Of is dit nu weer anders?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is allemaal iets simpeler in mijn geval.

 

Ik heb geen opdrachtgevers, maar klanten. Deze klanten krijgen geen factuur. Na afloop van mijn bezoek betalen ze mij contant. Voor mezelf weet ik wat ik aan consultkosten vraag en wat ik aan reiskosten bereken. Soms vraagt een klant hier ook naar en specificeer ik het (mondeling).

 

Dat contant betaalde bedrag administreer ik in mijn boekhouding, zodat ik hier btw over afdraag.

Maar nu bedacht ik me dus - om bij het voorbeeld te blijven - dat ik die 30,- reiskosten dus geboekt heb en straks bij de aangifte btw over afdraag, maar dat ik dan nog niks met de verreden benzine heb gedaan. Nu lijkt het alsof ik "veel" inkomsten heb, terwijl ik behoorlijk wat km's gemaakt heb. Deze km's houd ik netjes bij, maar ik moet er nu toch iets mee?

Ik moet nu de eerste keer aangifte doen, en dat wil ik meteen goed en correct doen.

 

Dus wie helpt me uit de brand?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu lijkt het alsof ik "veel" inkomsten heb, terwijl ik behoorlijk wat km's gemaakt heb. Deze km's houd ik netjes bij, maar ik moet er nu toch iets mee?

Ik moet nu de eerste keer aangifte doen, en dat wil ik meteen goed en correct doen.

 

Dus wie helpt me uit de brand?

 

Het wordt wat eentonig zo, maar het antwoord had ik je al gegeven:

[*]De BTW op ALLE brandstofkosten vraag je terug als voorbelasting.

[*]In de laatste BTW aangifte van het jaar noteer je 1,5% van de oorspronkelijke nieuwprijs als BTW privé gebruik.

 

Zo zijn de regels en zo hoort het verwerkt te worden in je boekhouding.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp dat je wat geïrriteerd raakt, omdat het voor jou gesneden koek is en voor mij niet.

Wel jammer, want ik ben hier om wijzer te worden en inzicht te krijgen. Dus heb wat geduld en begrip alsjeblieft. ;)

 

Als ik alles op 1 hoop moet gooien, waarom moet ik dan een km-registratie bijhouden?

 

En wat heeft de nieuwprijs van mijn auto ermee te maken? Die auto heb ik al járen, is geen nieuwtje meer, en gebruik ik nu, sinds kort, ook voor mijn bedrijf. Het is en blijft nog steeds mijn privé auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is geen irritatie, maar ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet uitleggen. Dat er voor jou weinig logica achter schuil gaat, kan ik me voorstellen. Zelfs fiscalisten kunnen niet alles beredeneren wat de wetgever bedenkt ;).

 

Je moet alleen de zakelijke kilometers bijhouden. Het hoeft dus geen sluitende KM-administratie te zijn.

De oorspronkelijke nieuwprijs speelt een rol omdat dat nu eenmaal het uitgangspunt is dat de wetgever heeft gekozen om de BTW op de privébrandstof te corrigeren.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik je goed begrijp:

 

- moet ik wel mijn km's bijhouden, maar hoef ik daar verder niets mee te doen

- boek ik ieder kwartaal de btw over al mijn getankte privé + zakelijke benzine in mijn administratie en kan ik die btw terugvorderen

- in de laatste ozb-aangfifte van het jaar kan ik ook nog eens 1,5 over de nieuwwaarde van mijn auto terugvorderen (of betalen)?

 

Dan vraag ik mij af:

- waarvoor is de km-administratie dan bedoeld?

- hoe zit het dan met de 0,19 per km die telkens overal genoemd wordt, ook op de site van de belastingdienst?

 

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het zit, hoe ik eea moet administreren en hoe & wat moet opgeven bij de belasting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zakelijke KM's moet je bijhouden zodat je kunt aantonen wat je autokosten zijn. Die bestaan immers uit het aantal zakelijke kilometers maal 19 cent.

 

Inderdaad boek je alle BTW op alle brandstof als te vorderen BTW

 

Die 1,5% correctie is juist te betalen! Hiermee wordt (forfaitair) de terugontvangen BTW op privé gebruik weer gecorrigeerd.

 

Met welk boekhoudprogramma werk je?


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept