• 0

btw op personen vervoer

Goedemorgen beste forum-leden,

 

 

Ik heb bij het opstarten van mijn onderneming een vraagstuk waar ik nog niet helemaal uitkom.

Inmiddels sta ik ingeschreven als 'reisorganisatie' en ga bustickets naar een aantal buitenlandse evenementen verkopen vanaf februari, soms met het hotel en soms alleen het busticket voor groepen.

 

Ik koop busvervoer in bij een touringcarbedrijf voor €810. Deze rekent over het gedeelte van wat hij in Nederland rijdt, €3,00 verrekebare Nederlandse btw. De btw voor Duitsland hoef ik niet aan hem te betalen, dat is verlegd zegt hij. Kortom, factuur van 813 euro incl. valt op mijn deurmat.

 

Op dit busvervoer wil ik €100,00 winst maken wanneer ik deze doorverkoop aan een groep. Deze groep is een bedrijf.

 

HOE zet ik dit op de factuur die ik naar het bedrijf stuur?

Ik zit met twee ideeën hierover in mijn hoofd:

 

A) factuur aan klant

buskosten €810

de winst voor mij (moet nog even kijken hoe ik dat omschrijf) €100

 

btw 19% over mijn winst

 

totaal door u te betalen: €832,00

 

__________________

 

of... is dit correct:

 

B)factuur aan klant

buskosten €810

winst voor mij €100

 

btw 19% over de totale prijs > €172,90

 

totaal te betalen: 1082,90

 

Of, wordt het allemaal een stuk ingewikkelder en moet ik mij ook gaan bezighouden met het aantal % dat het busbdrijf zijn werk in Nederland rijdt. Maar dit is echt het laatst wat ik wil.

 

Wie oh wie kan mij een stap verder helpen aan de hand van bovenstaand voorbeeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je inkoopt staat los van wat je verkoopt. Als jij dus aan je klanten (Nederlands neem ik aan) een factuur stuurt dan moet je daar gewoon volledig 19% over rekenen.

 

Volgens mij gaat het hier om reisdiensten. Deze vallen voortaan onder de margeregeling met als tarief 19%.

Reisbureauregeling

 

Mee eens en zelfs verplicht vanaf 1 april 2012.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond, bedankt alvast.

Reisburo regeling had ik me reeds iets in verdiept. Gaat inderdaad per 1 april in, echter ik kan deze na schriftelijke mededeling vanaf feb al toepassen. Zou iemand mij dan bovenstaand rekenvoorbeeld kunnen geven in de manier waarop dat in de nieuwe regeling gedaan moet worden? Thanks!

Link naar reactie
  • 0

En ik zag ook op de site van de belastingdienst dat ik verplicht ben op mijn facturen te zetten dat ik de reisburoregeling toepas, zonder nog btw te vermelden. Geldt dit voor zowel facturen aan particulieren en bedrijven, en ga ik van bedrijven aan wie ik het vervoer verkoop dan niet de vraag krijgen waarom de btw niet vermeld wordt? Thanks voor de antwoorden, ik ben hier last minute een beetje ingerold dus heb veel aan jullie advies .

Link naar reactie
  • 0

Citaat 1 website belastingdienst/reisbureau regeling: "Voor reisdiensten berekent u de btw over de winstmarge."

 

Citaat 2 website belastingdienst/reisbureau regeling: "De winstmarge per reis bepaalt u als volgt. U berekent het deel van de totale reissom (inclusief btw) dat betrekking heeft op de door u geleverde reisdienst. U trekt daarvan de kosten van goederen en diensten af (inclusief btw), die u voor deze reisdienst bij andere ondernemers hebt ingekocht en die rechtstreeks ten goede komen aan uw reiziger. De uitkomst is uw winstmarge op de reis.

 

Citaat 2 website belastingdienst/reisbureau regeling: "U betaalt alleen btw over uw winstmarge op de reisdienst. Hierdoor kunt u de btw over het inkoopbedrag van niet als voorbelasting aftrekken of in andere EU-landen terugvragen."

 

Ok, dit dus vertaald naar een situatie waar ik mee te maken krijg voor een reis naar Berlijn:

 

***kosten goederen en diensten***

-inkoop busvervoer Nederlands busbedrijf: €810,00 (factuur die ik van hem krijg: €813,00 incl €3 btw voor in NL

-inkoop hotelkamers Duits hotel: €1190 incl btw Duitsland;

 

***winst die ik op de reis wil maken***

-winst op busvervoer: €100,00

-boekingskosten die ik er zelf nog bovenop zet: €119,00 incl. 19% btw NL

 

***voorbeeld factuur aan de klant (bedrijf)***

 

>>kosten busvervoer<<

€ ...

 

>>kosten voor uw verblijf<<<

€ ...

 

>>boekingskosten<<

€ ...

 

Totaal door u te voldoen: € ...

Op deze factuur is de reisbureauregeling van toepassing.

 

*************************************

 

Nb. als ik het citaat van de belastingdienst over neem, dan mag ik op mijn factuur, aan zowel particulieren als bedrijven, geen btw meer zetten. Citaat: "Voor een reisdienst vermeldt u op uw factuur geen btw, maar wel dat de reisbureauregeling van toepassing is."

 

Nogmaals bedankt, hoop dat iemand mij met bovenstaand voorbeeld een stap verder kan helpen want kom er niet uit.

 

kosten accommodatie

Link naar reactie
  • 0

(...) hoop dat iemand mij met bovenstaand voorbeeld een stap verder kan helpen want kom er niet uit.

 

Vanaf 1 april 2012 moet je dan dus de nieuwe reisbureauregeling volgen in dit geval.

En dan maak je een factuur voor de klant met daarop 2.241,- euro (met de vermelding “reisbureauregeling van toepassing”), zonder over BTW te praten op je factuur.

Want je inkoop is 2.003,- en je wil kennelijk 200,- hieraan overhouden:

Winstmarge: 2.241,- minus 2.003,- is 238,- en daarvan ben je dan 38,- euro aan BTW verschuldigd. Dus je hebt 200,- excl. BTW verdiend op deze reis.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok helemaal duidelijk.

 

Laatste vraag: ik lever zowel aan particulieren als bedrijven. Volgens de nieuwe regelgeving mag ik geen BTW op mijn factuur vermelden.

 

Als ik het dus goed begrijp kunnen zowel bedrijven als particulieren geen btw terugvragen over de reis die ik verkoop? Of kunnen bedrijven toch nog de 19% terugvragen die ik op de winstmarge berekend heb?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.