• 0

Klant wil factuurdatum wijzigen naar boekjaar 2011

Hoi,

 

Even kort door de bocht:

 

Ik heb mijn eenmanszaak ingeschreven op 5 januari 2012. Ik wil een klant factureren voor uren die ik in de afgelopen twee maanden heb gewerkt. De klant is zelf de voornaamste reden dat het zo lang duurt (niet terugbellen, geen communicatie, etc.).

 

De klant wil nu dat ik de factuur - die ik op 10 januari heb staan - wijzig zodat de factuurdatum op 31 december 2011 staat.

 

Dit is dus in het verleden voor mij. In december was ik ook nog in loondienst.

 

Heeft dit nadelige gevolgen voor mijn administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

misschien kan je vragen aan de klant wat zijn reden is om de factuur op 2011 te zetten en wellicht is zijn probleem op een andere manier op te lossen. Indien blijkt dat de factuur om wat voor reden op 2011 had moeten staan dan kan je de gemaakte factuur crediteren en alsnog een factuur maken op vorig jaar. De werkzaamheden hebben tenslotte ook betrekking op vorig jaar, er moet duidelijk op de factuur staan wat er is uitgevoerd en in welke periode. Ik weet alleen niet hoe het met jouw persoonlijke situatie zit dan. Blijkbaar ben je je bedrijf in 2011 begonnen maar heb je pas in 2012 de papieren rond??

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1

De bulk van de werkzaamheden waren vorig jaar. Als de opdrachtgever die ook op vorig jaar wil boeken lijkt me dat een normale en rechtvaardige vraag. Hij vraagt m.i. dus niet om te frauderen maar om een, in zijn ogen, juiste factuur.

 

Voor jezelf zou je de BTW op kunnen geven in kwartaal 4 van 2011 (kan tot einde maand) en de inkomsten bij "overige inkomsten" ,aangifte 2011. Zou er niet al te moeilijk over doen.

 

Eventueel zou je 2 facturen kunnen maken. Eén voor de werkzaamheden vorig jaar en een voor die van dit jaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de klant "recht" heeft facturen op/over de juiste periode....Ik weet niet wat jij heb afgesproken maar je 'moet' natuurlijk factureren en of anderzins in je boekhouding je "onderhande werk" over die(juiste) periode's. Kort gezegd hoeft de klant niet de 'dupe' te zijn doordat jij nog in loondienst was...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of de klant wel in zijn recht staat. Wat ik in december qua werkzaamheden uitvoer factureer ik ook pas in januari. En bij sommige projecten, die wat meer verspreid over de maanden liggen, factureer ik ook pas in 1 keer op het eind en dat kan toevallig in januari zijn. Het is maar wat voor afspraak je maakt (als die er al is).

 

Een reden, die ik kan bedenken, is dat de klant de factuur nog in 2011 wil meenemen, zodat zijn winst wordt gedrukt, wat dus weer belasting scheelt over 2011. Zelfde reden voor mij dat ik pas factureer aan het begin van de maand voor de werkzaamheden over de afgelopen maand. Dan hoef ik die btw dat kwartaal nog niet af te dragen. Uiteindelijk moet je die belasting toch wel betalen, maar soms kan dat wel handig zijn.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Een reden, die ik kan bedenken, is dat de klant de factuur nog in 2011 wil meenemen, zodat zijn winst wordt gedrukt, wat dus weer belasting scheelt over 2011.

 

Dat is de meest gebruikte reden en vrijwel altijd totaal onnodig, je kunt een factuur die in 2012 gedateerd is gewoon als kosten voor 2011 verantwoorden, sterker nog dat is een groot deel van het werk van de boekhouder bij het opstellen van de jaarcijfers.

 

Zorgen dat de facturen die in december 2012 zijn ontvangen voor 2012 (verzekering, huur 1e kwartaal, abbonementen ed) in 2012 als kosten worden verantwoord én dat facturen die ontvangen worden in 2012 voor kosten over 2011 ook weer als kosten verantwoord worden in 2011. (bijv. uitzendkrachten/inhuur derden, telefoongesprekskosten, accountantskosten jaarrekening 2011)

 

Voor de orginele vraagsteller is het extra lastig om de datum terug te zetten omdat zijn bedrijf nog niet bestond in 2011. Als er in 2011 gefactureerd word kan er dus geen sprake zijn van een btw factuur want die bestaat pas vanaf 5 januari.

 

Zonder te weten wat voor diensten of goederen er geleverd zijn word het een beetje lastig om te zeggen wat de beste oplossing is het is een wat complexere situatie omdat het bedrijf pas in 2012 is opgericht. dus wat aanvullende info over de geleverde diensten en de achtergrond waarom nu pas een bedrijf is opgericht en niet 2 maanden geleden toen de opdracht begon zou wel behulpzaam zijn bij de beantwoording

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de orginele vraagsteller is het extra lastig om de datum terug te zetten omdat zijn bedrijf nog niet bestond in 2011. Als er in 2011 gefactureerd word kan er dus geen sprake zijn van een btw factuur want die bestaat pas vanaf 5 januari.

 

Zonder te weten wat voor diensten of goederen er geleverd zijn word het een beetje lastig om te zeggen wat de beste oplossing is het is een wat complexere situatie omdat het bedrijf pas in 2012 is opgericht. dus wat aanvullende info over de geleverde diensten en de achtergrond waarom nu pas een bedrijf is opgericht en niet 2 maanden geleden toen de opdracht begon zou wel behulpzaam zijn bij de beantwoording

 

Dat was mijn punt ook een beetje, het bedrijf bestond toen nog niet, dus hoe wil je dan facturen?

Hij kan de BTW niet afdragen over die periode, want er was nog geen btw nummer.

 

Zoals ook eerder al aangegeven, als wij werken met projecten word dit pas aan het einde van de periode vaak in 1x gefactureerd, tenzij de klant tussentijds een afrekening wil voor de geleverde diensten.

 

PowerXS Telecom - xDSL - Glasvezel - VoIP - ICT Diensten

Link naar reactie
  • 0

ik zie het probleem van de klant niet helemaal.

 

De diensten zijn geleverd in december 2011. Frankieyale moet uiterlijk binnen 15 dagen na afloop van de maand waarin de diensten verricht zijn, een factuur sturen. Dat heeft hij netjes gedaan.

 

Zijn klant moet de voorbelasting meenemen in Q1 2012, maar kan de kosten gewoon toerekenen aan 2011.

 

Hooguit kan het zijn dat de BTW op de factuur voor de klant nog gunstig is voor de kleine ondernemersregeling 2011 of wellicht gaat het om veel geld aan voorbelasting zodat hij er liquide een voordeel aan heeft.

 

In mijn ogen doet TS echter niets verkeerd, op het feit na dat hij al in 2011 zijn bedrijf had moeten laten registeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat m.i. niet om het probleem van de klant. Die wil de factuur met diensten die in 2011 zijn geleverd op een factuur met 31-12-2011 als factuurdatum. Waarom laat TS in het midden en is ook niet zo belangrijk. TS vraagt zichzelf terrecht af wat het voor ZIJN administratie betekent?

 

Strikt genomen mag TS toch geen factuur als bedrijf sturen voor (incidentele) werkzaamheden, in dit geval bijverdiensten, die hij als particulier heeft verricht in 2011? Het is ook niet duidelijk of daar BTW over berekend moet worden. Als de werkzaamheden toen inderdaad "incidenteel" waren niet. Voor de belastingdienst maakt het netto alleen wat uit als de klant eindgebruiker is/was.

Na 5 Januari is alles duidelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.