• 0

Bijtellingsregels voor huurauto?

Voor de bijtelling is de regel, dat een auto in eigendom, die beschikbaar wordt gesteld aan een werknemer, in de bijtelling-regeling valt. Datzelfde geldt voor een lease-auto. Maar, stel; ik huur als éénmanszaak een auto, waarin ik zakelijk rijdt. Het bedrijf dat deze auto verhuurt, factureert mijn eenmanszaak voor de gereden kilometers, tegen een afgesproken kilometerprijs.

Heb ik dan wel of niet met de regels voor bijtelling te maken?

 

 

[titel aangepast - mod]

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 2

nog wel een kanttekening: indien jullie in gemeenschap van goederen zijn gehuwd, dan kun je op verzet stuiten van de fiscus. De auto is immers onderdeel van die gemeenschap en binnen de gemeenschap kun je geen overeenkomst aangaan als het object van die overeenkomst (de auto) tot de gemeenschap behoort.

 

Net zo min als dat jullie elkaar een schenking kunnen doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een zoon met een prachtige 4wd terreinwagen, die ik in mijn hoveniersbedrijf best zou kunnen gebruiken voor het zwaardere werk. Stel ik huur deze auto van mijn zoon, puur voor zakelijk gebruik. Ik hou netjes een km. registratie bij. Hij verhuurd deze auto voor ..... per dag +.... eurocent/km, zoals gebruikelijk bij verhuurbedrijven. Mijn zoon heeft echter nog geen bedrijf. M.a.w. is gewoon een particulier die zijn auto te huur aanbied.

Is voor mij de volledige dagprijs + kilometerprijs volledig aftrekbaar??

 

Link naar reactie
  • 0

Als die prijs een zakelijke prijs is (dus niet absurd hoog of absurd laag), is de huur bij jou aftrekbaar en bij hem belast (vermoed 'resultaat uit overige werkzaamheden')

 

Als er iets gebeurt met de auto en de verzekering blijkt niet uit te keren als de auto gebruikt werd in het bedrijf van een derde, ben je verder van huis, dus vraag je heel goed af of je dit wel wil.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor deze snelle reactie.

Verzekering had ik even niet aan gedacht, maar inderdaad erg belangrijk! Verzekeringsmaatschappij zal dus in kennis moeten worden gesteld dat deze auto regelmatig verhuurd zal gaan worden.

Huurprijs moet inderdaad gewoon voor normale prijzen worden gehanteerd, wat ook de bedoeling was. Inkomsten uit de "verhuur" kunnen netjes aangegeven worden.

Groet Leo

 

Link naar reactie
  • 0
Verzekeringsmaatschappij zal dus in kennis moeten worden gesteld dat deze auto regelmatig verhuurd zal gaan worden.

 

"In kennis stellen" lijkt me een understatement!

 

Verhuur is van dekking uitgesloten, dus moet verzekeraar toestemming geven en verhuur (willen) meeverzekeren. Mogelijk wordt daar ook een extra premie voor berekend.

 

Daarnaast is zakelijk gebruik uitgesloten van particuliere polissen. Hierdoor is zeer waarschijnlijk ook geen aanvullende verhuur-dekking voor particulieren mogelijk (zoals Centraal Beheer biedt voor Snapcar)

 

Kortom: zorg dat je het verzekeringsverhaal eerst goed regelt! Ik vermoed namelijk dat het - afhankelijk van welke verzekeraar - nog best wel eens heel lastig of heel duur kan worden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wie het weet mag het zeggen..

Mijn nieuwe werkgever betaald mij een voorschot (als een netto onkostenvergoeding) voor de huur van een auto. Ik ga dus een auto huren op mijn eigen naam en betaal deze met mijn eigen credit card. Ik kan dan van het voorschot de credit card aanvullen en dat herhalen we voorlopig elke maand (schat in de komende 3 maanden).

Ik wil de auto zowel zakelijk als prive gaan rijden. Ik denk dat ik boven de 500 km prive uit ga komen. Moet ik vanaf dat moment bijtelling betalen of niet?

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Hoezodatdan? zei:

Mijn nieuwe werkgever betaald mij een ... onkostenvergoeding voor de huur van een auto.

Alle tekst voor en achter deze informatie is, mijn inziens, niet relevant.

 

Als de onkostenvergoeding die u ontvangt geheel of nagenoeg kostendekkend is, dan is er sprake van een verkapte auto van de zaak.

Dat betekent dat u – net als bij een auto van de zaak – een bijtelling voor privégebruik bij het belaste loon van de werknemer moet tellen.

 

7 uur geleden, Hoezodatdan? zei:

Ik wil de auto zowel zakelijk als prive gaan rijden. Ik denk dat ik boven de 500 km prive uit ga komen. Moet ik vanaf dat moment bijtelling betalen of niet?

De eerste 500 kilometers zijn niet gratis. Als blijkt dat u boven de 500 privé gereden kilometers uitkomt, dan geldt de bijtelling voor de gehele duur van de huurperiode.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Of dit voorschot is geen "netto onkostenvergoeding" maar  belast loon. 

 

De 2 meest gebruikelijke  opties:

  1. werkgever regelt een huur- of shortleaseauto (en werknemer betaalt bijtelling bij privé gebruik)
  2. werkgever en werknemer komen een nette kilometervergoeding overeen waarmee werknemer zelf een auto kan rijden (koop, huur of lease) Een tarief van tussen de 31 en 49 cent is redelijk marktconform (alleen is alles boven de 19 cent belast loon )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.