• 0

Bijtelling prive gebruik auto

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraagje over de bijtelling prive gebruik zakelijke auto.

De regels veranderen zo snel......dus vandaar.

Heb ik nu goed begrepen dat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten?

Dus alle kosten incl. de afschrijving?

 

Ik lees dat hier op het forum.....maar op de site van de belastingdienst lees ik weer het volgende:

 

Rijdt u in een auto van uw onderneming? En gebruikt u deze auto ook privé? Dan moet u voor dat privégebruik een bedrag bij de winst tellen. Alleen als u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets bij te tellen. De bijtelling is minimaal 25% van de waarde van de auto.

 

Maar ook weer:

 

Als u een auto van uw onderneming ook privé gebruikt, moet u voor dat privégebruik een bedrag verrekenen met de autokosten van de onderneming. Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten. Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto.

 

Mijn boekhouder heeft in 2010 als bijtelling 7300 euro opgegeven.....de totale autokosten op mijn w&v rekening zijn echter maar incl. afschrijving 6500 geweest.

Ook de btw cor. is gebaseerd op die 7300...

 

In 2011 is die auto compleet afgeschreven....en heb ik alleen nog maar kosten van 4500

 

Hoe moet het nu?, 25% bijtellen, of de werkelijke kosten?, in 2010,2011,en straks in 2012??

 

b.v.b hartelijk dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jan

 

De bijtelling zou in jouw geval inderdaad beperkt moeten blijven tot 6.500. Maar het kan zijn dat je boekhouder braver dan braaf is geweest en de BTW correctie privé gebruik ook als autokosten gerekend heeft en daar de maximale bijtelling op gebaseerd heeft. Aangezien 12% van 6.500 € 780 is, kan het wel kloppen.

 

Ik zou toch wel uitleg vragen aan je boekhouder en hem/haar er ook op wijzen dat je in 2011 maar 4500 autokosten hebt gehad.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Hij heeft inderdaad de BTW correctie geboekt als autokosten, wat volgens mij wel correct is.

Dat was dus al in die 6500 inbegrepen.

Als basis voor deze BTW correctie is hij echter ook uit gegeaan van 25% van de cat.waarde en niet van de werkelijke autokosten.

Als ik het goed begrijp had ook hier als basis de werkelijke autokosten moeten nemen, omdat deze lager zijn den de 25% bijtellingsregel ( dus het totaal van de afschrijving,onderhoud,brandstof,verzekering,wegenbelasting, maar excl. de btw correctie.)

Vervolgens daar de btw correctie op baseren, dus 12% van die werkelijke auto kosten.

Deze btw boeken op autokosten.

Het totaal van die autokosten is dan je bedrag voor de bijtelling prive gebruik auto

 

Is dit correct?

 

Ik moet zeggen dat het ook niet echt duidelijk op site van de belastingdienst staat....of heb ik het gewoon niet gezien?

 

bvb hartelijk dank voor je info

 

Dag Jan

 

De bijtelling zou in jouw geval inderdaad beperkt moeten blijven tot 6.500. Maar het kan zijn dat je boekhouder braver dan braaf is geweest en de BTW correctie privé gebruik ook als autokosten gerekend heeft en daar de maximale bijtelling op gebaseerd heeft. Aangezien 12% van 6.500 € 780 is, kan het wel kloppen.

 

Ik zou toch wel uitleg vragen aan je boekhouder en hem/haar er ook op wijzen dat je in 2011 maar 4500 autokosten hebt gehad.

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Voor de IB 2012 auto btw corectie zijn de werkelijke kosten toch niet meer van toepassing?

Dus dit jaar altijd de nieuw waarde van de auto?

 

Hoe groot is de kans dat deze wet geschrapt word?

 

m.vr.gr,

 

Jan.

 

Dag andere Jan,

 

Dat is niet helemaal zo. Je kunt met een sluitende KM-administratie nog steeds de werkelijke verhouding tussen privé en zakelijk gebruik bewijzen en op basis daarvan de BTW corrigeren. Denk er wel aan dat woon-werkverkeer privé is.

 

En nee, na alle commotie om dit eindelijk eens juridisch sluitend te krijgen, denk ik niet dat er nog iets gaat wijzigen hierin.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.