• 0

payroll betalen via zwangerschapsuitkering, btw terug te vorderen?

Ik heb 'n vraag. Sinds 'n aantal jaren kun je als zelfstandig ondernemer zwangerschapsuitkering krijgen. Je kunt het naar jezelf over laten maken als extra salaris, er gaat dan standaard loonbelasting vanaf. Stel je schakelt iemand in om je werk over te nemen kun je het beter daarheen over laten maken, want dan gaat het bruto, wat dus voordeliger is. Ik ga het daarom naar payrollbedrijf over laten maken die de betaling van mijn werknemers regelt. Nu vraag ik me af hoe dit boekhoudkundig in zijn werk gaat. Ik neem aan dat ik geen facturen kan krijgen, aangezien ik ze ook niet zelf betaal. Maar is er wel een manier om de btw terug te kunnen vorderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ryan: bij het UWV staat zelf al dat het dan voordeliger is om het rechtstreeks over te maken. Het is puur omdat als ze het naar mij overmaken het letterlijk als loon is, dus loonbelasting moet eraf, ongeacht of ik het vervolgens voor mijn zaak gebruik. Dus keuze is netto naar mij of bruto naar 'n payrollbedrijf.

 

Ik heb al 'n payrollbedrijf, zij kunnen het voor me regelen, alleen zijn ze nog aan het uitzoeken hoe het btw technisch moet omdat het vrij nieuw is. Omdat ik nieuwsgierig ben kon ik het niet laten hier te posten, ben benieuwd of iemand weet hoe het moet.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat jij dan een factuur krijgt voor de dienst die ze leveren. Of factureren ze de gehele som aan het UWV?

 

Dan nog is het payroll bedrijf toch ook verplicht om LH in te houden. Zoals ik het zie schuif je er onnodig een extra schakel tussen waar je ook nog kosten voor maakt. Hoe wil het payroll bedrijf je uitbetalen dan?

 

Het is ook een uitkering omdat er geen werk verzet kan worden vanwege de zwangerschap. Waarom zou je dat geld nog gebruiken voor je zaak? De motieven en voordelen kan ik niet volgen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

@Ryan: zoals ik zei, als ik het geld krijg van UWV moet er loonbelasting vanaf, alsof het 'overige inkomsten' zijn. Door het over te laten maken naar payrollbedrijf gaat er geen loonbelasting vanaf.

Op UWV staat:

Wilt u zich in de periode dat u recht heeft op de uitkering laten vervangen door iemand anders? Dan kunt u uw zwangerschapsuitkering gebruiken voor de kosten die dat met zich meebrengt. Laat u zich vervangen door iemand van een uitzendbureau of bemiddelingsbureau? Dan betaalt UWV, als u dat wilt, uw uitkering rechtstreeks aan het uitzendbureau of bemiddelingsbureau. Dat is voordeliger voor u omdat UWV de uitkering dan bruto uitbetaalt.

Er wordt geen loonbelasting of premie zorgverzekering op ingehouden. Dit kan alleen als de vervanging de hele uitkeringsperiode duurt.

 

Ik vraag me dus alleen af hoe het vervolgens boekhoudkundig moet, of je bv btw terug mag vorderen. Ik betaal het niet dus ik neem aan dat ik geen factuur mag krijgen, is er wel 'n manier om btw terug te kunnen vorderen? Of heb ik daar geen recht op?

 

Link naar reactie
  • 0

Ho excuses, ik heb over het hoofd gelezen dat je iemand anders in wil huren. Dan is het inderdaad een logische oplossing anders wordt er op jouw naam en op naam van de vervanger LH geheven.

 

Als je niks betaalt, dan kan je ook geen BTW terugvragen. BTW kan je alleen terugvorderen wanneer het aan jou in rekening is gebracht volgens mij. Ik ben geen BTW expert maar dit is wat mij bijstaat.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me dus alleen af hoe het vervolgens boekhoudkundig moet, of je bv btw terug mag vorderen. Ik betaal het niet dus ik neem aan dat ik geen factuur mag krijgen, is er wel 'n manier om btw terug te kunnen vorderen? Of heb ik daar geen recht op?

 

Als ik het goed begrijp, zit het zo:

Het payrolbedrijf betaalt de vervangingskracht met of gedeeltelijk met de UWV-uitkering.

Hiervoor krijgen ze de uitkering van het UWV , dat eigenlijk voor jou bestemd was.

Waarschijnlijk is dat voldoende om het salaris daarmee te betalen. Het payrolbedrijf zal je ook nog factureren en naar gelang de UWV-uitkering niet toereikend is wordt het tekort op de factuur geplaatst. Hierop zit gewoon de BTW die teruggevorderd kan worden.

 

Mijn vraag is, hoe wordt de hoogte van de uitkering bepaald?

 

Link naar reactie
  • 0

De uitkering is gelijk aan de minimumloon (iets van 1400,- bruto) mits je ook minstens 1.225 uur per jaar aan eigen zaak besteed. Daar voldoe ik aan. Als je minder uren draait of sowieso al weinig verdient krijg je dus ook minder per maand, maar dat is nu niet relevant.

 

Je begrijpt het inderdaad goed brood. Ik vraag me dus af of er boekhoudtechnisch nog iets te doen valt, of ik bv btw mag terugvorderen. Ik ben bang van niet, want omdat ik het niet betaal kan ik ook geen factuur in boekhouding stoppen. Ze kunnen me uiteraard factureren als ik bij moet betalen, maar stel we redden het met de uitkering, in hoeverre kan ik dan nog iets in de boekhouding stoppen, bv om btw terug te vorderen?

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik de uitkering voor het betalen van tieners die paar uur per week na schooltijd bestellingen inpakken dus ik zal waarschijnlijk niet hoeven bij te betalen. En ook als je wel moet bijbetalen, valt er boekhoudtechnisch nog iets te doen met dat wat je via je uitkering betaald? Bv om btw terug te vorderen? Ik denk van niet maar wil graag zeker maken / ben ook nieuwsgierig hoe zoiets in zijn werk gaat.

Link naar reactie
  • 0

Als het payrollbedrijf jou gewoon een factuur stuurt (zoals anders) en de BTW erop zet dan kun je de BTW toch gewoon als vooraftrek nemen?

Op de factuur komt dan (bijvoorbeeld) te staan:

Netto bedrag Y

BTW bedrag Y

totaalbedrag X+Y

reeds betaald door UWV (Z)

nog te betalen X+Y-Z

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus dan voeg ik 'n post ('uwv uitkering') toe aan de boekhouding? Onder 'liquide' ofzo?

 

@Roel: ik kan me voorstellen dat ze het niet mogen doorstorten, maar ik neem aan dat het wel als 'vooruitbetaling' gebruikt kan worden voor de maanden daarna? De betaling van de werknemers is namelijk niet tijdelijk, ook na mijn 'verlof' blijven ze voor me werken.

Link naar reactie
  • 0

@Roel: ik kan me voorstellen dat ze het niet mogen doorstorten, maar ik neem aan dat het wel als 'vooruitbetaling' gebruikt kan worden voor de maanden daarna? De betaling van de werknemers is namelijk niet tijdelijk, ook na mijn 'verlof' blijven ze voor me werken.

 

lijkt me zeker iets om goed zeker te stellen of dat ook mag. zoals je zelf al zei het payroll bedrijf moet ook nog uitzoeken hoe het precies zit. Ik kan zo niet bedenken waarom het niet zou kunnen maar je weet maar nooit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus dan voeg ik 'n post ('uwv uitkering') toe aan de boekhouding? Onder 'liquide' ofzo?

 

Ik denk dat het misverstand is, dat de uitkering niet via jou loopt, deze gaat (moet) direct via het payrolbedrijf.

Klopt, vandaar dat ik boekhoudtechnisch niet weet hoe het moet. Het geld gaat rechtstreeks naar payrollbedrijf, het kan niet via mij gaan.

@Roel: bedankt voor de tip, ik zal voor de zekerheid navragen. En anders maar desnoods nog iemand in dienst nemen ;-)

Link naar reactie
  • 1

Geen post UWV in je boekhouding opnemen (is ook niet nodig)

 

Voorbeeld Factuur payrollbedrijf:

inhuur personeel 2.000

BTW 19% 380

Totaal 2.380

Af:

reeds betaald door UWV 1400

Nog te betalen 980

 

Boeking:

kosten personeel 600

BTW 380

 

Of

inhuur personeel 1400

BTW 266

totaal 1666

af reeds betaald UWV 1400

Nog te betalen 266

 

Boeking:

inhuur personeel 0

BTW 266

 

Bij een schadeherstel wordt op de bedrijfsauto ook alleen de BTW aan jou gefactureerd die je gewoon kunt aftrekken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij een schadeherstel wordt op de bedrijfsauto ook alleen de BTW aan jou gefactureerd die je gewoon kunt aftrekken.

 

 

Voor de BTW ben ik het helemaal met je eens. Maar hoe zit het met de kosten? Het UWV kent een uitkering toe aan Sandra - toch heel iets anders dan een verzekering waarbij een uitkering bij schade toch al geen inkomst is. Nu dalen de kosten met de hoogte van de uitkering zonder dat dat verwerkt wordt in de administratie van Sandra.

 

Nu zullen de kosten niet het grootste pobleem zijn (je zou namelijk ze eerst als inkomsten boeken en vervolgens als kosten aan de payroller afboeken, netto nihil) maar ik vraag mij vooral af of de regeling hiervoor bedoeld is. Ik lees in de reactie van Sandra dat ze de uitkering gebruikt om een paar tieners te betalen die een paar uur per week na schooltijd inpakken en verzenden. Naast het punt dat ik vermoed dat die tieners dat nu ook al doen (en er dus geen vervangende werkzaamheden zijn) kun je volgens mij met dit takenpakket niet spreken van vervanging. Volgens mij is de bedoeling dat de ondernemer zich gedurende de gehele periode structureel laat vervangen en dat dit niet afhankelijk is van het aanbod van werk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis: ik heb de uitkering al aangevraagd. Ik werd vervolgens gebeld door de UWV met aantal vragen hierover en hij bevestigde dat ik het inderdaad naar payrollbedrijf over mag laten maken. Daar gaat mijn vraag dus ook niet over. Ik ben alleen benieuwd hoe dit boekhoudtechnisch verwerkt moet worden. Het is niet zo dat er geld over zal blijven wat ik vervolgens teruggestort wil krijgen, het gaat me puur erom of ik de btw terug mag vorderen en hoe ik het in de boekhouding moet verwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.