• 0

Belasting over 500.000 euro omzet?

Dames, Heren,

 

Ik zit nog met een vraag over het betalen van belasting. Stel ik heb een order van 500.000. Daarvan houd ik 30.000 netto-bruto winst over. Hoeveel belasting moet ilk dan betalen? Over die 500.000 of over mn winst van 30.000? (fictieve bedragen)

 

En dan werkt het toch met schalen? En klopt het dat onder de 10.000 belastingvrij is? Dus 10.001 moet belasting over worden betaald?

 

Groeten,

Daan

 

*Netto-Bruto = Alle kosten eraf, behalve de belasting:)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar Daan is 17 jaar oud (geen school die ik ken doceert dan al belastingregels) en heeft een website als onderneming.

Toen ik 17 was slaagde ik voor mijn HAVO waar ze bij M&O wel moeilijkere dingen hebben besproken. ;)

 

@TS

Je betaald niet over je omzet maar over je winst, en die 10.000 is ongeveer 18.000: http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven

 

En daar komen nog weer dingen bij zoals startersaftrek, zelfstandigenaftrek en dergelijke.

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Toch ook even met ouders overleggen, lijkt me. Die weten ook wel iets over belasting.

 

Ouders weten ervan. een eenmanszaak. Heb een handlichting verkregen:)

 

Ik zie niet in waarom een handtekening van de ouders ook betekent dat de ouders kennis hebben van belastingsregels ???

Het topic dat je aanhaalt is in relatie tot deze vraag wel relevant. Als je grote orders wilt verwerken moet hier toch zeker kennis van zijn.

 

Ontopic:

Omzet 500.000 = omzetbelasting ofwel BTW

Winst 30.000 = inkomstenbelasting

 

Op de website van de belastingdienst is veel informatie te vinden over deze belastingen en de bijbehorende tarieven.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie niet in waarom een handtekening van de ouders ook betekent dat de ouders kennis hebben van belastingsregels ???

 

 

Even verderop.

 

 

En inderdaad, mijn vader is ook ondernemer. Een bedrijf dat verlichtingsartikelen produceert.

 

 

Dat maakt de situatie inderdaad anders, ik had toch even verder moeten lezen :-[

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties! Ik kan mijn vader wel vragen, maar probeer alles zelfstandig uit te zoeken enzo:).

 

Verder breng ik altijd alles naar de boekhouder, daar houd ik me buiten. Dus over de 30.000 betaal ik inkomstenbelasting? En dat gaat met schijven toch? Dus schijf 1 is tot 10.000 schijf 2 tot 35.000 etc ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties! Ik kan mijn vader wel vragen, maar probeer alles zelfstandig uit te zoeken enzo:).

 

Verder breng ik altijd alles naar de boekhouder, daar houd ik me buiten. Dus over de 30.000 betaal ik inkomstenbelasting? En dat gaat met schijven toch? Dus schijf 1 is tot 10.000 schijf 2 tot 35.000 etc ?

Beste Daan, inmiddels alles weer geopend ;-) , zelfs ik maak ondanks mijn leeftijd inschattingsfouten

 

Het is perfect als je alles zelf wilt uitzoeken, maar..

Wil je nog en advies meegeven. Ga eens met je boekhouder praten, die is er niet alleen om het papierwerk voor je te verzorgen, maar ook om uit te leggen wat ie doet en zo mogelijk adviseren om jou verder op weg te helpen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties! Ik kan mijn vader wel vragen, maar probeer alles zelfstandig uit te zoeken enzo:).

 

Verder breng ik altijd alles naar de boekhouder, daar houd ik me buiten. Dus over de 30.000 betaal ik inkomstenbelasting? En dat gaat met schijven toch? Dus schijf 1 is tot 10.000 schijf 2 tot 35.000 etc ?

 

 

 

 

Ja, alleen de bedragen zijn wel anders.

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

De exacte tarieven en schijven vind je hier: Boxen en tarieven

 

Formeel kun je niet zeggen dat je over de eerste 10,000 euro geen belasting betaald, je moet namelijk altijd alles opgeven. Het is wel zo dat er allerlei heffingskortingen en aftrekken kunnen gelden waardoor je over de eerste zoveel X euro geen belasting betaald. Dit bedrag is echter sterk afhankelijk je persoonlijke situatie. Ondernemers die aan alle voorwaarden voldoen betalen soms over de eerste 20.000-25.000 euro winst geen belasting.

 

Het enige dat voor iedereen hetzelfde is is de algemene heffingskorting die is voor 2033 euro. Dat betekent dat nadat de te betalen belasting is berekent over je hele inkomen dat je van de te betalen inkomstenbelasting weer 2033 euro mag aftrekken.

 

maar er zijn nog heel veel kortingen, aftrekposten die ofwel de grondslag voor belasting betaling verlagen ofwel het te betalen bedrag aan belasting verlagen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.