• 0

alternatief voor informal investors

In plaats van een informal investor of een angel te strikken voor uw plannen, kunt u echt eigen baas blijven door gebruik te maken van bankgaranties. Er zijn financierders die van dit instrument gebruik maken, in plaats van de "gebruikelijke" gang van zaken, die menigeen nachtmerries bezorgd heeft toen het misging. Ook een "angel" is maar een mens (met een eventueel verborgen agenda!).

Elk realistisch plan kan gefinancierd worden met deze bankgaranties. Ook als instrument om de financiering van een overname rond te maken zeer geschikt. Ik houd me aanbevolen voor reacties. Serieuze reacties worden beantwoord.

Cheers! PT.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi PT,

 

Van harte welkom op het forum.

 

bankgaranties zijn hier al eens eerder besproken en voorzover ik begrepen heb is een bankgarantie een middel waar je zelf (direct) geen gebruik van kan maken. Het moet met een tussenpersoon of gelijktijdige investering samengaan? Of heb ik het verkeerd begrepen/onthouden?

 

Misschien dat je een idee kan geven van het traject dat doorlopen moet worden voor een bankgarantie?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste PT,

Bedoel je hier bankgaranties of het borstellingskrediet? Daar zit wel verschil in toch?

 

In dit forum is over het laatste al eerder gesproken.

Je kan het HIER vinden.

Van het borgstellingskrediet kun je wel zelf gebruik maken. Alleen kun je het zelf niet aanvragen bij de overheid. Dat moet de bank voor je doen, die is dan je tussenpersoon. Het hoeft niet met een gelijktige investering samen te gaan.

Over het borgstellingskrediet kan jouw bank je verder informeren.

 

Maar nogmaals ik vraag me of of je dit bedoeld als je het hebt over bankgaranties.

 

Ik hoop dat de forum antwoord geeft op je vragen. Als dat niet zo is, dan kun je altijd hier terecht. We gaan dan opzoek naar mensen die je verder kunnen helpen en adviseren.

 

Of is je posting bedoeld zodat anderen informatie bij jou kunnen krijgen.

Wat dat betreft HEEL GRAAG natuurlijk.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben ook zeer benieuwd naar starters die hier al ervaring mee hebben.

Bij de bank zijn meerdere mogelijkheden:

- borgstellingskrediet

- bankgaranties

- verpanden van facturen aan de bank

 

en meer ....

 

Wat zijn de ervaringen?

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Met interesse volg ik dit forum. Ik meen toch enig verstand te hebben van bankieren, dus vandaar mijn reactie.

 

Wellicht in aanvulling op al datgeen dat geschreven is over borgstellingskredieten, nog wat verduidelijking over bankgaranties en verpanden facturen.

 

Bankgarantie

Een bankgarantie is een onherroepelijke garantie van een bank dat (vaak op eerste verzoek) een bepaald bedrag uitbetaald wordt aan degene die begunstigde is in de bankgarantie. M.a.w. de bank staat garant voor degene namens wie de garantie gesteld wordt. De bank ziet dit als een vorm van krediet en zal dit ook als zodanig behandelen. Er zullen op enige wijze zekerheden tegenover een dergelijke garantie moeten staan. Vraag is dus wie deze zekerheden gaat verstrekken. M.i. niet de startende ondernemer, want die heeft immers geen middelen. In mijn ogen is een bankgarantie dus geen optie, tenzij je iemand weet die zich voor jou garant wil stellen. Kom je uiteindelijk toch weer op de informal investor?

 

Verpanding facturen

Bij starters een probleem, want bij start is er nog geen dienst geleverd en kan er dus nog geen factuur verzonden worden. Voorfacturaties en/of deelfacturen worden door de bank van de debiteurenportefeuille afgetrokken, aangezien de geleverde dienst nog niet is afgerond. In de liquiditeitsprognose is het wel verstandig een duidelijk onderscheid te maken in het soort kapitaalsbehoefte. Kapitaalsbehoefte die na een aantal maanden ontstaat als gevolg van een beslag op het werkkapitaal door debiteuren, kan prima door een bank gefinancierd worden.

 

In het algemeen kijkt een bank naar 4 items: zekerheden, solvabiliteit, (verwachte) rentabiliteit en als een van de belangrijkste: de ondernemer(s).

 

Een borgstellingskrediet kan een prima alternatief zijn. Het is feitelijk een banklening, waarbij de bank als dekking een borgstelling van de staat aanvraagt. De beslissing over een borgstellingskrediet ligt bij het Min. van EZ, maar deze heeft dit gedelegeerd naar de banken. De bank moet controleren of aan alle voorwaarden van EZ zijn voldaan. Indien dit niet het geval is en het gaat fout, kan de bank niet claimen bij EZ. Het is overigens niet zo dat de rente bij een borgstellingskrediet hoger is. Sterker nog, omdat de bank een harde zekerheid heeft is de rente zeker niet hoger.

 

Informal investors zijn voor een startende ondernemer een goed alternatief, mits men open staat voor betrokkenheid door de investeerder. Hierover moet je goede afspraken maken. Er zijn diverse instanties die je kunnen ondersteunen bij de zoektocht naar een geschikte informal investor. Naast de al eerder in dit forum genoemde Nebib, zijn dit o.a. ABN AMRO Informal Investment Services (http://www.informalinvestment.nl)en bijv. Money Meets Ideas.

Link naar reactie
  • 0

Jan,

 

Van harte welkom op Higherlevel, leuk dat je het forum met interesse volgt.

 

Nog even een sidenote m.b.t. informal investors. Vergeet niet dat je er met kapitaal alleen niet komt. Ik zou het iedereen afraden om met een informal investor zaken te doen die jouw markt segment niet kent.

 

Added value (ofwel, kennis door b.v. ervaring) is minstens even belangrijk als kapitaal bij de keuze van een informal.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft een enorm open deur: laten we een informal investor nu definieren als een verstrekker van kapitaal die naast kapitaal ook beschikt over een enorm netwerk, een hoop kennis en knowhow. Iemand die je dus niet alleen met geld maar zeker ook met ervaring verder kan helpen. De informal investor is niet in de markt om alleen de spreekwoordelijk zak met geld te verstrekken! Wat ons betreft is een informal investor een ervaren (ex-) ondernemer c.q. (ex) topbestuurder uit het bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens, de reden waarvoor ik het schreef was een babbel op de prijsuitreiking van New Venture 2002.

 

Daar werd door een redelijk ervaren ondernemen luidkeels gezegd: "Het liefst hebben we drie investeerders, twee met kennis van zaken en eentje met alleen maar geld."

 

Vandaar toch maar even mijn berichtje. :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Bankgaraties aan startende bedrijven zijn risicodragend. Iemand moet onderpand verschaffen aan de bank, voor zij een bankgarantie veschaft. WIE VERSCHAFT HIER HET ONDERPAND? Want dat is in feite de investeerder. Is dat het startende bedrijf (lijkt me lastig, zijn geen activa opgebouwd). Is dat de ondernemer of een investeerder, dan zijn die een beetje dom, de door hen verstrekt garantie kan voor 100% opgeeist worden door de bank die de garantie heeft verschaft, als de onderneming niet voldoet aan zijn verplichtingen (wel de lasten maar niet de lusten van het investeerderschap). Of verstrekt de bank de garantie zonder onderpand. Lijkt me geweldig. Risicodragen vermogen zonder terugbetalingsverplichting. Volgens mij is er geen bank die dat doet.

 

Beetje vaag nog dit verhaal. Misschien kan Perfect Thing uitleggen hoe het in elkaar zit.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.