• 0

Nederland distributieland - de beste van de europese klas (?)

Momenteel keert de economische wal het schip, 2005 biedt een somber perspectief, om Nederland draaiende te houden komen er tig maatregelen op gebied van arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheden. Niemand in de maatschappij die dergelijke maatregelen toejuicht, liever ziet men een nieuw economisch wonder om het bestel te handhaven. De discussies en plannen over innovatie en kenniseconomie worden aangevoerd als economische wondermiddelen, de innovatiestrategie zal op korte termijn geen economische vruchten afwerpen. Om op korte termijn de economische performance te verbeteren kan Nederland zich ontwikkelen tot de beste van de klas op een bepaald gebied: de logistieke dienstverlening is zo'n sector waar Nederland snel in uit kan munten.

 

Nederland beschikt nog altijd over een relatief sterke infrastructuur en geografische positie, versterken van de infrastructuur dankzij massa-investeringen kan Nederland tot de beste van Europa maken . Indien Nederland zich op het gebied van infrastructuur als beste van de Europese klas ontpopt is in het globalisatieproces de positie van Nederland als distributieland zeker gesteld.

 

Door globalisering - momenteel in de hoogste versnelling- centraliseren bedrijven zich op die plaatsen waar het gehele spectrum aan randvoorwaarden optimaal ingevuld wordt. De randvoorwaarden zijn algemeen geldend per sector, zo stelt ICT bijvoorbeeld eisen aan breedbandvoorzieningen en opleidingsniveau, de logistiek aan geografische positie en infrastructuur.

 

Zo zie je in de praktische uitwerking centralisatie van ICT in Azie en Oost-Europa, Belgie de bierfabrieken en Duitsland ..is net zoals Nederland voorlopig nogal wazig in zijn economische bestemming.

 

Om Nederland een duidelijk herkenbaar imago te geven, een economische identiteit, kunnen overheid, bedrijfsleven en private investeerders de economie binnen korte tijd uit het slop trekken met massa-investeringen in de infrastructuur. Het bevorderen van private financieringen in tolwegen, het zonder gemor afronden van de betuwelijn en bouwen van een nieuw vliegveld zal ervoor zorgen dat de logistieke centra zoals Rotterdam en Venlo de beste van Europa zijn. Vooral de private financiers staan in de rij, stel je voor: de overheid kan investeren, niet door de ouderwetse weg van staatsschuld verhoging, maar door private financiers fiscale voordelen te geven bij infrastructuur investeringen!

Door een Europees ongekende infrastructuur explodeert de werkgelegenheid, het verschaft ook een boel beperkt geschoolden toegang tot een degelijke en bijzonder schone baan.

 

Logistiek behoeft weinig hooggeschoolden maar zie het als een groot voordeel: het drukt de kosten van het toekomstige onderwijs. Indien een aanzienlijk deel van de opgroeiende generatie toch wil studeren kan men altijd naar die landen verhuizen waar werk- cq studie-faciliteiten zijn voor het betreffende vak.

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik noem het geen deltaplan (die naam gebruiken ze tegenwoordig overal voor) maar economisch bestemmingsplan.

Ben je het ermee eens/oneens? graag meningen met argumenten.

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de infrastructuur verbeteren wat je wilt, zolang we duur blijven en zelfs steeds duurder worden zal dat niet gaan helpen.

 

-De betuwelijn zal door transportbedrijven nooit gebruikt worden tenzij zwaar gesubsidieerd. De kosten over de Betuwelijn zijn namelijk inmiddels uitgerekend minstens 3 keer zo hoog dan deze zijn over de normale spoorlijn...

 

-In Amsterdam staan nog steeds enkele gloednieuwe state-to-the-art containerterminals gewoonweg te verroesten. De infrastructuur is er, maar gek heh door de hoge kosten blijven de klanten weg........

 

-Nog steeds verdwijnt Rotterdam meer van de lijsten in de scheepvaart als directe aanvaarhaven. Diverse lijndiensten doen nu alleen Antwerpen aan (veel goedkoper) en laten de containers via barge of truck doorsturen naar Rotterdam (voor minder dan 100 euro stuur je al twee 20' containers van de haven van Antwerpen naar de haven van Rotterdam per truck!

 

-Wij hebben goed tot zeer goed opgeleide ICT-ers, toch gaat er steeds meer werk naar Azie en OostEuropa. Niet omdat ze beter zijn, maar gewoonweg goedkoper.....

 

-De bierbrouwers die je noemde (vrnl Interbrew) laat al zijn bier nu via de Antwerpse havens lopen....

 

In de economische cultuur die er momenteel heerst gaat men niet meer voor de allerbeste, maar voor de goedkoopste.

 

Wij vergeten in Nederland in ons enthousiasme de infrastructuur te verbeteren meer dan eens dat we die kosten er ook weer uit moeten halen.

 

Goed voorbeeld in dit geval is ons Buurland Belgie, die ons de HSL laat betalen tot en met Antwerpen !!! Wij de dure infrastructuur, zij weer een gratis lijn van Antwerpen naar Rotterdam. Wie is er dan slimmer....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2the point, je haalt een aantal omstreden projecten aan.

Het is kenmerkend wanneer de overheid zich ondernemend toont (niet lullen maar gewoon doen) er een storm van kritiek losbarst. Bij de betuwelijn staat vast dat het project al 5* meer kosten heeft dan de oorspronkelijke begroting, de kosten zeggen meer over de gebrekkige uitvoering van het project (of begrotingsbedrog) dan over het doel van het project. De mate waarin het doel aansluit op de Nederlandse logistieke behoefte blijft een politieke strijd, feit is dat de haven van Rotterdam en de vervoersbranche achter het oorspronkelijke doel staan.

 

Je hebt het over de Antwerpse haven, dan lijkt het mij zaak voor Nederland om te analyseren op welke punten Antwerpen het beter doet, vervolgens invulling geven aan maatregelen om de positie van Rotterdam weer terug te krijgen. Beter nog: om Rotterdam onnavolgbaar te maken het komende decennium.

 

Wat betreft je argument 'men kijkt alleen naar de goedkoopste', dit zal best zo zijn, maar waarom zou Nederland niet goedkoper zijn dan Belgie of Duitsland voor logistieke aanvoer naar het Europese vasteland? In de logistiek hoef je niet te concurreren met lage-lonenlanden, arbeidskosten zijn in die sector ondergeschikt aan de kosten van kapitaal (brandstof, kosten van afstanden, kosten van gebrekkige infrastructuur).

 

Als je dankzij grootschalige private investeringen een vrijwel fileloos land hebt met de huidige vervoersalternatieven (spoor, binnenvaart) is het een walhalla als mainport. Infrastructuur legt het nodige beslag op grond (ik gebruik de term grond, natuur mag je het niet noemen naar biologische maatstaven), logistiek creëert geen grote toegevoegde waarde per verhandeld item, maar dankzij massaliteit kan Nederland hier toch een boterham mee zeker stellen welke goed aansluit op de capaciteiten beschikbaar op de arbeidsmarkt.

 

Wat wil je nog meer?

 

* investeringen in de factor kapitaal, het multiplier effect

* investeringen mbv de enorme hoeveelheden kapitaal die nog altijd in Nederland aanwezig zijn ipv overheidsleningen

* enorme boost werkgelegenheid

* geen afwaardering nodig van Nederland mbt werknemersrechten en uitkleden van het sociale bestel, minder maatschappelijke spanning

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Logistiek behoeft weinig hooggeschoolden maar zie het als een groot voordeel: het drukt de kosten van het toekomstige onderwijs. Indien een aanzienlijk deel van de opgroeiende generatie toch wil studeren kan men altijd naar die landen verhuizen waar werk- cq studie-faciliteiten zijn voor het betreffende vak.

 

Vind ik ook. Nederland asfalteren, goedkope Poolse chauffeurs erin en al die dure studenten eruit. Geef ze een studiebeurs voor India en China, en hoop dat ze later als gastarbeider wat centjes naar hun ouders sturen.

 

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Logistiek behoeft weinig hooggeschoolden maar zie het als een groot voordeel: het drukt de kosten van het toekomstige onderwijs. Indien een aanzienlijk deel van de opgroeiende generatie toch wil studeren kan men altijd naar die landen verhuizen waar werk- cq studie-faciliteiten zijn voor het betreffende vak.

 

Vind ik ook. Nederland asfalteren, goedkope Poolse chauffeurs erin en al die dure studenten eruit. Geef ze een studiebeurs voor India en China, en hoop dat ze later als gastarbeider wat centjes naar hun ouders sturen.

 

8)

 

Waarom poolse chauffeurs? en waarom geld opsturen vanuit het buitenland als je hier een net zo goed belegde boterham kan verdienen met logistiek?

 

is studeren een doel op zich, een elitaire verhevenheid en is heel Nederland elitair geworden of gaan ons aanpassen aan de realiteit door gewoon te doen waar we goed in zijn?

 

Vooral op gewoon doen mag weleens gehamerd worden. Gisteren nog de documentaire reporter gezien over het verschil tussen Duitse elftallen en Nederlandse. Duitsers doen 'gewoon' en lopen met plichtsbesef achter een bal aan, ze doen er wat voor en ondanks een technische beperking links en rechts komt winnen op nummer 1. De mentaliteit van de Nederlanders deden de Duitse spelers als destijds af als spielerei, in schoonheid ten onder gaan omdat je de basale regels van het spel veronachtzaamt.

Vooral kennis afkijken en goed toepassen, dat moet Nederland kunnen. Op dat vlak is de discussie over kenniseconomie legitiem, kennis is internationaal voorhanden maar het wordt onvoldoende toegepast (innovatie) in Nederland.

De discussie over kenniseconomie heeft zich steeds meer ontwikkeld naar Nederland kennisland, als een land waar kennis ontwikkeld wordt, zo'n rol kan alleen in een droomwereld bestaan. Tenzij het oh zo machtige Nederland ;D de spelregels van de internationale economie verandert , dream on.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Waarom poolse chauffeurs?

 

BN/De Stem:

"Het is bij ons vreselijk uit de hand gelopen", zegt Bennie Verploegen van H.M. Verploegen Internationale Transporten uit het Gelderse Niftrik. "Als ik een vracht kan krijgen die maandagmorgen in Zuid-Frankrijk moet zijn, wil geen Nederlandse chauffeur rijden. Ze willen allemaal in het weekend thuis zijn en wapperen meteen met de cao: op zondag rijden, betekent extra toeslag. Die Polen hoor je daar niet over. Belangrijker is nog dat hun basisloon zo`n 70 procent lager ligt."

 

Tot 1 mei waren de Poolse chauffeurs zeer beperkt inzetbaar. "Maar nu Polen is toegetreden, mogen die jongens kriskras door de hele Unie vracht ophalen en afleveren", zegt een opgetogen Verploegen. "Ik verwacht dit jaar zo`n 25 Polen aan te nemen en ik wil ook zo`n twintig nieuwe vrachtwagens aanschaffen. En alle wagens krijgen een Pools kenteken. Onze Nederlandse chauffeurs mogen de dagritten naar Duitsland blijven doen."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In de logistiek hoef je niet te concurreren met lage-lonenlanden, arbeidskosten zijn in die sector ondergeschikt aan de kosten van kapitaal (brandstof, kosten van afstanden, kosten van gebrekkige infrastructuur).

Ik zit al jaren mede in de logistiek en ik zal je zeggen dat de arbeidskosten 90 of meer procent van de totale kosten zijn in die sector. Niet de vrachtwagen, maar de chauffeurs erop zijn de kosten.

Deze hoeven inderdaad niet hooggeschoold te zijn, maar het drukt zeker niet ons onderwijsbudget. Want feit blijft dat een ongeschoolde nederlander nog altijd veeeeel duurder is dan een ongeschoolde pool of oosteuropeaan/spanjaard en portugees. Straks rijdt er geen enkele nederlandse chauffeur meer....

 

en ps.

Twalevel opmerking was sarcastisch bedoelt........

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Twalevel opmerking was sarcastisch bedoelt........

 

Ironisch klinkt wat beter. ;D

 

Maar trek Particularia's redenering maar eens door. Meer investeringen in wegen, spoorlijnen en waterverbindingen, zodat vracht sneller en goedkoper tot diep in Rusland vervoerd kan worden. Door Poolse truckers in Oost-Europese vrachtwagens. Misschien dat value-added logistics nog wat waarde in ons land houdt, maar eigenlijk kan die assemblage ook prima duizend kilometer verderop gedaan worden. Dan is het inderdaad beter om de studenten weg te sturen en zelf massaal naar bijvoorbeeld de Turkse kust te emigreren. We hebben nu het geld nog om daarin te investeren...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de logistiek hoef je niet te concurreren met lage-lonenlanden, arbeidskosten zijn in die sector ondergeschikt aan de kosten van kapitaal (brandstof, kosten van afstanden, kosten van gebrekkige infrastructuur).

Ik zit al jaren mede in de logistiek en ik zal je zeggen dat de arbeidskosten 90 of meer procent van de totale kosten zijn in die sector. Niet de vrachtwagen, maar de chauffeurs erop zijn de kosten.

Deze hoeven inderdaad niet hooggeschoold te zijn, maar het drukt zeker niet ons onderwijsbudget. Want feit blijft dat een ongeschoolde nederlander nog altijd veeeeel duurder is dan een ongeschoolde pool of oosteuropeaan/spanjaard en portugees. Straks rijdt er geen enkele nederlandse chauffeur meer....

 

en ps.

Twalevel opmerking was sarcastisch bedoelt........

 

Zoiets noemen ze ook wel valse concurrentie. Het is vooral zaak dat de Nederlandse overheid bedrijven met Poolse werknemers vraagt te vertrekken naar het betreffende land omdat de betreffende bedrijven geen economisch toegevoegde waarde leveren,eerder een belasting van de plaatselijke leefbaarheid, hetzelfde mag opgaan voor de aspergeboeren. Het CWI geeft volmondig toe dat er voldoende Nederlandse arbeidskrachten gewillig zijn om op een aspergeveld te werken maar dat massaal de hand gelicht wordt met de procedures. De oogst-vacatures worden 6 maanden van tevoren aangemeld, zijn ze na 2 of 4 maanden niet vervuld dan mogen Polen de vacatures vervullen . Allemaal leuk en wel, maar het is normaal dat werkzoekenden zich niet 6 maanden van tevoren vastleggen op een tijdelijke seizoensfunctie. Wil je graag met Polen werken? vestig je er dan als bedrijf en zet maar een exportrelatie op, simpel zat.

 

In het liberale voorland Verenigde Staten had je een gelijksoortige situatie.

Met een speciaal visum konden Indiase arbeidskrachten tegen Indiaas loon in de VS werken. Aan deze situatie is nu per wet een einde gekomen. Me dunkt dat Nederland minder liberaal is en minimaal een gelijksoortige situatie als in de VS zal ontstaan.

In Nederland gaan we die discussie overdoen met de nodige sentimenten die haaks staan wat op de Europese unie beoogt.

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

En dan lopen we als Nederland ook nog eens de VpB mis.... :-\

 

Beter is het om de arbeidsvoorwaarden en sociale voorzieningen nou eens Europees te gaan regelen, net als de milieuregels, belastingregels etc...

 

Dan hebben we ook nog eens wat aan dat Europa.

Als iedereen binnen Europa dezelfde arbeidsvoorwaarden (CAO's) en andere regels en wetgeving heeft, zullen er ook geen "lage"-lonen landen binnen de EU zijn....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als iedereen binnen Europa dezelfde arbeidsvoorwaarden (CAO's) en andere regels en wetgeving heeft, zullen er ook geen "lage"-lonen landen binnen de EU zijn....

 

Perfecte oplossing! reusje erbij

 

Ik dacht altijd wanneer een Pool hier legaal gaat werken sowieso de Nederlandse CAO geldt, bij het voorbeeld van het transportbedrijf uit Gelderland blijken heel andere regels te gelden. :-\

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Als iedereen binnen Europa dezelfde arbeidsvoorwaarden (CAO's) en andere regels en wetgeving heeft, zullen er ook geen "lage"-lonen landen binnen de EU zijn....

 

Ja, los het op met regels en maak er één groot Noord-Korea van. Verban hardleerse bedrijven naar het verre buitenland. Zet een stevige tariefmuur rond de EU en trek de arbeidskosten in het oosten op naar westers niveau. Verbied die Poolse chauffeur om tegen een lager loon harder te werken. Sterker nog: verdubbel de inkomens! Laat de geldmachines draaien, dan worden we allemaal rijker. Welvaart voor allen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beter is het om de arbeidsvoorwaarden en sociale voorzieningen nou eens Europees te gaan regelen, net als de milieuregels, belastingregels etc...

 

Dan hebben we ook nog eens wat aan dat Europa.

Als iedereen binnen Europa dezelfde arbeidsvoorwaarden (CAO's) en andere regels en wetgeving heeft, zullen er ook geen "lage"-lonen landen binnen de EU zijn....

 

Laten we dat maar niet doen, of het moet opeens wenselijk zijn een socialistische heilstaat op te bouwen zie zich uitstrekt van pakweg noorwegen tot turkije.

 

De hoge minimum-lonen zijn juist een oorzaak van een slechte concurrentiepositie. De oplossing zie ik eerder in het aanpakken van deze oorzaak dan in het opdringen van hetzelfde probleem aan alle andere landen. Europa als vrijhandels-unie is een heel goed idee, maar de rest van de regelzucht bezorgt me maar koude rillingen.

 

Alle europese regelgeving maakt het gehele continent tot een steeds loggere organisatie met grote overheadkosten.. met als risico dat europa zich als geheel uit de wereldmarkt zal prijzen. Nederland zou daarbij vrij vroeg het onderspit delven omdat de kosten hier nog veel hoger zijn dan die in de 'nieuwe' lidstaten. Overigens is deze ontwikkeling helemaal niet zo slecht: Degene die de beste kwaliteit/prijs verhouding kan leveren zal winnen, jammer als dat toevallig niet nederland is.

Link naar reactie
  • 0

We hoeven niet perse de rest omhoog te trekken, we kunnen zelf ook wat minder roomser dan de paus gaan worden....

Zolang inderdaad alle minimumlonen overal maar gelijk getrokken worden evenals de sociale voorzieningen...en de regels waar de nederlandse ondernemers zich nu allemaal aan moeten houden...

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als iedereen binnen Europa dezelfde arbeidsvoorwaarden (CAO's) en andere regels en wetgeving heeft, zullen er ook geen "lage"-lonen landen binnen de EU zijn....

Ja, los het op met regels en maak er één groot Noord-Korea van.\

 

Nee, een kapitalistische heilstaat waarin 600.000 Nederlanders voor de geraniums kijken naar Polen die op een veld asperges oogsten, dat is een lekker alternatief. De regels voordat de toetreding van Polen plaats vond bestond uit een arbeidsvisum waarin ze betaald werden tegen Nederlands tarief. Nu is de situatie dat een Pool onder het minimumloon betaald mag worden, zoiets heet volgens mij geen vooruitgang maar valse concurrentie op de arbeidsmarkt.

Het alternatief van 2the point lijkt me prima, als je een unie hebt dan gelden ook afspraken in de unie om bij de vrijheid van arbeid gelijke rechten en plichten te behouden. Een in de unie geregeld minimumloon, arbo- en milieuwetgeving maakt het daadwerkelijk een economische unie.

Als je landen toelaat die qua ontwikkeling 25 jaar achterlopen dan zal je zelf met arbo- en milieuwetgeving, minimumlonen ook een stap achteruit moeten doen wil je concurrerend blijven.

Duitsland deed het precies andersom en probeert zijn verworvenheden op gebied van lonen, arbeid en milieu algemeen geldend te verklaren voor het achtergebleven broertje Oost-duitsland. Inmiddels alweer het zoveelste jaar economische stagnatie voor de Duitse republiek. De Oost-duitsers worden alleen maar lui en suf van al die verworvenheden, door een niet op te brengen solidariteitstoeslag is de west duitse concurrentiepositie uitgehold.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Het is vooral zaak dat de Nederlandse overheid bedrijven met Poolse werknemers vraagt te vertrekken naar het betreffende land omdat de betreffende bedrijven geen economisch toegevoegde waarde leveren, eerder een belasting van de plaatselijke leefbaarheid...

 

Dat hoef de overheid niet te vragen; dat gaat vanzelf. De transportbedrijven waar jij je hoop op hebt gevestigd openen een dochterbedrijf in Polen, investeren daar in nieuwe trucks op lokaal kenteken, zetten er een goedkope chauffeur op die graag naar Rotterdam rijdt over die extra snelwegen die jij wil laten aanleggen. Vraag is natuurlijk of de leefbaarheid van Nederland daar nu echt mee gediend is. En zo zijn we weer on-topic. Wat kan Nederland doen met zijn gunstige ligging?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

link=board=28;threadid=4601;start=0#msg37353 date=1087035140]

En zo zijn we weer on-topic. Wat kan Nederland doen met zijn gunstige ligging?

Bedankt voor deze praktische uitwerking van creatief ondernemen. Ik zou zeggen neem de negatieve consequenties van rondrijdende Polen voor lief (elk voordeel heeft zijn nadeel) en voer de eerste posting uit. Nederland meer dan ooit op de logistieke kaart zetten door private financiers te laten investeren in infrastructuur.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

En zo zijn we weer on-topic. Wat kan Nederland doen met zijn gunstige ligging?

 

Wat we altijd al gedaan hebben: Spullen van een zeeschip in rotterdam overladen op andere transportmiddelen zoals binnenvaart, vrachtwagens en spoor. Dat gaat natuurlijk het beste als de infrastructuur zo goed mogelijk opgebouwd en onderhouden wordt - betere wegen, onderhoud aan de vaarroutes (baggeren, verbreden, stroomlijnen), en - blijkbaar - een nieuw stuk spoor door de betuwe.

 

Alleen is die infrastructuur een nogal internationale aangelegenheid - je hebt niet zoveel aan een mooie rivier of snelweg als deze aan de grens overgaat in een kronkelstroompje of een zandpad. Hierdoor wordt het een heel politieke zaak, andere landen moeten overtuigd worden/blijven van de meerwaarde van aansluiting met het nederlandse netwerk.

 

Dit wordt natuurlijk uiterst problematisch als onze buurlanden ook een eigen distributienetwerk willen promoten - belgie heeft weinig belang bij een goede snelweg of vaarroute van rotterdam naar frankrijk... die zien liever dat er op antwerpen gevaren wordt.

Link naar reactie
  • 0

Vooral de private financiers staan in de rij, stel je voor: de overheid kan investeren, niet door de ouderwetse weg van staatsschuld verhoging, maar door private financiers fiscale voordelen te geven bij infrastructuur investeringen! [/b

 

Innovatie is de sleutel, nog méér infa-structuur ????

 

Grote luchtschepen kunnen aanvullende en duurzame vervoerscapaciteit bieden op de middellange afstand. Hiermee kan het luchtschip een bijdrage leveren aan selectief mobiliteitsbeleid in Europa alsmede verbetering van de bereikbaarheid, in aanvulling op luchtvaart en HST.

 

http://www.luchtvaartbeleid.nl/dgl/topmenu/bibliotheek_detail1.asp?idItem=102

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

Nederland als beste van de klas op het gebied van transport en logistiek?

 

Ja dat is mogelijk. Een van de belangrijkste voorwaarden hier voor is een gunstig vestigingsklimaat voor nationale en internationale ondernemingen. Zolang Nederland gebukt gaat onder bergen regelgeving, belastingen en andere heffingen is het voor nationale en internationale ondernemingen niet interessant om zich in Nederland te vestigen. Wanneer er een beter vestigingsklimaat gecreeerd kan worden stromen investeringen en kennis vanzelf deze kant op en kan Nederland de belangrijkste doorvoerhaven voor Europa blijven.

 

Naast bovenstaande is het inderdaad belangrijk dat we een goede infrastructuur blijven houden. Dit houdt in dat er goede aansluiting moet zijn tussen de verschillende transportmodaliteiten in ons eigen land en op de infrastructuur van de rest van Europa. Nederland is een doorvoerhaven en dat moet niet uit het oog verloren worden.

 

Verder zijn er kansen voor Nederland als 'logistiek neusje van de zalm' op het gebied van goederenstroombeheersing. Zowel intern als extern.

Voor het werkelijke transport van a naar b en/of verder naar c, d, enz., zijn onze chauffeurs helaas te duur. Dat wil niet zeggen dat we dat transport verliezen aan ondernemingen in het buitenland. Zoals hier al eerder vermeld is zijn het de Nederlandse transportbedrijven die de vestigingen in het buitenland openen. Nederland houdt dus de regie over goederenstroom. Op dit moment heeft Nederland nog een voorsprong wat betreft kennis en middelen ten opzichte van Oost-Europa. Het is wel noodzaak om die voorsprong te behouden zodat wij die 'regie' blijven houden. Investeren in kennis is dus een andere belangrijke voorwaarde.

 

Met een goed vestigingsklimaat, goede infrastructuur en ruime mate van kennis is het goed mogelijk om de beste in transport en logistiek te zijn en te blijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Keep on dreaming.

 

Kijk eens naar dit bericht van eergisteren.

Banen vrachtwagenchauffeaurs op de tocht.

In dit artikel hebben ze het over de banen van de chauffeurs, gemakshalve vergeet men de bouwbedrijven die de bedrijfspanden bouwen, de truckbouwer DAF en Scania die er straks verstandig aan doet zijn productie naar Hongarije te verplaatsen omdat daar zijn klanten zitten.

 

Rij eens met mij mee naar Oost Europa en zie hoeveel Nederlandse bedrijven daar zeer grote dc's hebben staan met vrachtwagens in huisstijl op Roemeens of Hongaars kenteken.

De goederenstroom verlegt zich langzaam , en Nederland is daar niet langer de logische doorvoerhaven.

Los daarvan heb je natuurlijk niks aan doorvoer, Nederland investeert in infrastructuur en een ander vervoert daarover zijn spullen.

Daar verlies je alleen maar geld op.

Alleen toegevoegde waarde is geld mee te verdienen, maar daar is Nederland alweer te duur voor.

Nederland is distributieland af, alleen blijkbaar heeft niemand dat in de gaten.

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.