• 0

BV als alternatief voor een VAR-WUO ?

De vraag:

Is de BV vorm een optie wanneer er VAR-WUO eigenlijk niet meer geldt ?

Welke overwegingen moet ik maken, is het een optie? Welke nadelen?

 

-Zelfstandige, medisch beroep

-Meerdere jaren VAR-WUO gehad, meerdere opdrachtgevers, geen probleem

-Sinds kort door werk vrouw een stuk minder ruimte om te werken.

-Werk nu slechts parttime bij een opdrachtgever, heb wel debiteurenrisico.

-Ook wanneer ik er een of twee opdrachtgevers dit jaar bij doe, dan nog zal ik > 70% op 1 werkplek verdienen.

-Werk op basis van Overeenkomst van opdracht

 

 

De Var-WUO word nu nog automatisch verlengd, maar het is feitelijk nog op oude aannames.

Bij controle kan ik dus mogelijk als niet fiscaal zelfstandige worden aangemerkt. Immers >70% op1 werkplek en niet drie of meer opdrachtgevers.

 

Ik kan met deze aannames een VAR-WUO aanvragen en proberen mezelf toch als ondernemer aangemerkt te krijgen. De kans is 50/50 dat dit lukt is mij verteld.

(ik bepaal eigen werkzaamheden, geen gezagsverhouding, (wel in overeenkosmt van opdracht fat er een var-wuo moet dit ter afdekking voor opdrachtgever, tutnotoe dus allemaal geen probleem...)

 

Maar nu met de criteria voor een VAR-WUO wel problemen mogelijk, daarom wil ik alternatieven bekijken. Maar zijn die er wel?

 

-Van werklocatie switchen dit jaar naar andere plek dan vanzelf wel weer aan 70% eis voldoen, maar bevalt me erg goed en ik kan er zeer efficient werken.

 

-Variant maatschap = geen optie ivm te ingrijpend voor eigenaar van werkplek

 

-Is een BV een optie? Of moet ik mij bij een fictief dienstverband neerleggen en dus netto flink betalen voor oa dure AOV verzekering etc, geen aftrekposten, geen MKB vrijstelling . (zijn er wel nog kosten welke ik bij een fictief dienstverband kan aftrekken? zo ja welke? (verzekering? aov?, lidmaatschap beroepsvereniging?, accountant?)

 

 

Het probleem met medisch beroep inbreng in een BV is dat ik mijzelf een gangbaar loon als DGA moet geven. Ook ben ik mijn aftrekposten voor een heel stuk kwijt (geen MKB vrijstelling, zelfst aftrek).

Wat voor loon moet ik mijzelf geven? Mag ik mijzelf 70% geven van wat ik aan bruto omzet binnenhaal?

wanneer ik parttime werk, maakt dat dan nog uit voor het loon dat ik mijzelf uit de bv moet geven?

 

Wat voor andere nadelen/voordelen?

 

Is de BV constructie überhaupt een optie?

Welke problemen kan ik voorzien?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robin

 

VAR-WUO wordt dan VAR-DGA. Indien er geen VAR-DGA afgegeven wordt, krijg je toch een VAR-ROW. BV lost dus niets op.

 

Vraag is overigens of je je wel echt zorgen moet maken om een fictief dienstverband. Je geeft aan dat je werkt op basis van een overeenkomst van opdracht. Als daarin duidelijk omschreven is dat je niet in gezagsrelatie werkt, dan zal niet snel sprake zijn van een fictieve dienstbetrekking. Elementen waar je aan kunt denken: vrije keuze in werktijden en locatie, geen aanwijzingen over hoe je je werk doet, enkel een resultaatverplichting. Evt. kun je nog afspreken dat je jezelf mag laten vervangen door een ander.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In de ICT is het gezien de VAR nog interessanter werken.

99% van de opdrachtgevers / tussenpersonen eist een VAR-WUO anders ben je niet welkom.

 

1 Voordeel de Belastingdienst stelt dat je een ondernemer bent als je risico loop.

Is het hiermee ook aannemelijk te maken dat de belastingdienst zelf mijn risico factor is, indien geen VAR-WUO ben ik kansloos, dit is zelfs voor lopende opdrachten een ontbindende voorwaarde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost (en anderen)

 

De locatie ligt vast, dit ivm apparatuur aanwezig.

Deze is een aantal dagen beschikbaar, waarin ik wel vrij ben om mijn eigen indeling op die dagen te bepalen. Assistentie is er gedurende een x tijdbestek, verder kan ikzelf bekijken hoe/wat.

Ik behandel patienten, die ik naar eigen dunk inplan en mijn eigen indicaties stel en uitvoer.

Eigen aansprakelijkheidrisicoverz, eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

Ik mag mijzelf laten vervangen (staat erin)

Mag zelf behandelen hoe me goeddunkt en van indicaties van de collega afwijken.

Debiteurenrisico (wanbetalingrisico0 staat er ook in

 

Ik heb dus een zeker wel ondernemerskenmerken.

En bij een VAR-WUO is de overeenkomst algemeen bindend, dus 100% zeker ondernemer.(ooit algemeen getoetst door beroepsorganisatie)

Echter die VAR-WUO is er eerst en daarna de overeenkomst. En de var-wuo is in het verleden op andere criteria verkregen.

 

Echter mijn VAR-WUO word al tijd vanzelf verlengt. Bij aanvraag ooit (en meerdere jaren erna) steeds wel 3 of meer opdrachtgevers en geen opdrachgever > 70% inkomsten. Dus mijn huidige VAR is dan eigenlijk niet correct, aangezien hij verlengt is op basis van oude vragenlijsten.

 

Wat moet ik dan doen?

 

-Zo laten en bij controle pas argumenteren waarom ik wel ondernemer ben?

-Of hernieuwde VAR aanvragen waarin ik aangeef wel beperkt aantal opdrachtgevers dit jaar te verwachten waar ik bij eentje bulk van omzet haal? En dus actief een oordeel vragen? Maar daar maak ik ook slapende honden mee wakker?

Bij aanvraag 1 opdrachtgever of max 2 en 1 opdrachtgever >70% omzet dan zal mijn var wuo in eerste instantie afgewezen worden lijtk me en moet ik bezwaar en procedure starten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is natuurlijk om huidige opdrachgever over aantal maanden op te zeggen.

Maar ik werk op die locatie met veel plezier en is voor mijzelf qua omzet interessant

 

Vandaar de vraag over hoe ik die toch voorlopig kan continueren.

 

Toch vooraf zelfde var-wuo proberen te krijgen maar wel met andere antwoorden?

Of de automatische VAR lekker door laten lopen en bij een eventuele boekencontrole om dan ondernemersschap aan te tonen door oa contract, debiteurenrisico en >70% bij zelfde opdrachtgever alleen in 1 a 2 afwijkende jaren toe te lichten en van toetsing achteraf uit te gaan?

 

Zal mogelijk dit jaar zijn en volgnd jaar geen idee.

 

Wat is dan wijsheid

Link naar reactie
  • 0

Dag Robin

 

VAR-WUO wordt dan VAR-DGA. Indien er geen VAR-DGA afgegeven wordt, krijg je toch een VAR-ROW. BV lost dus niets op.

 

Vraag is overigens of je je wel echt zorgen moet maken om een fictief dienstverband. Je geeft aan dat je werkt op basis van een overeenkomst van opdracht. Als daarin duidelijk omschreven is dat je niet in gezagsrelatie werkt, dan zal niet snel sprake zijn van een fictieve dienstbetrekking. Elementen waar je aan kunt denken: vrije keuze in werktijden en locatie, geen aanwijzingen over hoe je je werk doet, enkel een resultaatverplichting. Evt. kun je nog afspreken dat je jezelf mag laten vervangen door een ander.

 

groet

Joost

 

Joost (of andere alwetenden),

 

Probleem is dat ik op dit moment lange tijd op vaste plek werk (2 jaar) in deeltijd en nu wat minder werk ivm kleine kinderen. (vrouw werkt ook) (in de jaren ervoor 7-8 jaar met gemiddeld 3 opdrachtgevers en 4-5 dagen per week)

Bovengenoemde items die je noemt kloppen wel.

 

Probleem is minder dan 3 opdrachtgevers en >70% inkomsten van 1 plek.

 

Nu dus wel een VAR-WUO.

Maar stel dat dit achteraf als onterecht word beschouwd wat is dan de situatie?

 

Word het dan een VAR-ROW ?

En zo ja.. wat zijn daar fiscale gevolgen van?

- geen MKB winstaftrek, geen zelfstandige aftek

 

-wel nog AOV aftrek en aftrek gemaakte kosten?

 

Of hoe erg word het wanneer ik nu dus een VAR-WUO (automatisch verkregen) gebruik en achteraf blijken ze daar een andere mening over te hebben.

 

Kan je me dat nog toelichten wanneer je tijd hebt?

 

(voor vorig jaar heb ik nml wel > 70% op 1 werkplek gehaald (wel 2 dagen in de week) en dat was ook mijn voornaamste opdrachtgever).

 

Dit jaar ben ik daar welkom om verder te werken, maar ik weet dus niet of het toch maar moet opzeggen en andere opdrachtgevers nemen om dus wel aan de var-wuo voorwaarden te voldoen.

 

Dit hang mede af hoe erg het is wanneer ik achteraf wel aangifte doe als var-wuo zelfstandige en de belastingdienst bij een controle bv een andere mening heeft door het omzet halen bij een grote opdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

Dit hang mede af hoe erg het is wanneer ik achteraf wel aangifte doe als var-wuo zelfstandige en de belastingdienst bij een controle bv een andere mening heeft door het omzet halen bij een grote opdrachtgever.

 

Je doet helemaal niet aangifte als “VAR-watdanook”. Je doet aangifte als belastingplichtige. En dan neem je een standpunt in:

- Ben ik ondernemer?

- Of ben ik particulier?

 

Als je ondernemer bent, dan doe je een (elektronische) winstaangifte. Ben je geen ondernemer, dan doe je aangifte als particulier.

Uiteraard kan de belastingdienst afwijken van je aangifte (althans als je de afwijkingen niet kan weerleggen).

 

De VAR heb je nodig als een opdrachtgever een VAR van jou eist wanneer hij jou een opdracht geeft. Anders niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Je valt over mijn formulering, maar dat is dus niet het probleem.

 

Afgelopen 9 jaar als zelfstandige gewerkt, steeds bij 2-4 opdrachtgevers, op basis VAR-WUO en overeenkomst van opdracht.,

En dus aangifte als ondernemer met normale aftrekposten en afschrijvingen.

 

de VAR-wuo word nu automatisch ieder jaar verlengd

 

Probleem afgelopen jaar: >70% omzet bij 1 opdrachtgever. Wel zelfde soort werkzaamheden en overeenkomst MAAR ik ben dus tijdelijk minder aan het werk geweest

De omzet minder dan 70% bij enkele opdrachtgever is een voorwaarde voor de var-wuo , maar var-wuo is automatisch verlengd.

 

De vraag is dus: wanneer ik aangifte doe als ondernemer, maar de belastingdienst (bij controle bijvoorbeeld)achteraf een andere mening heeft.

Dat ze bijvoorbeeld vinden dat ik geen var-wuo had moeten hebben maar een var-row en daarom geen aangifte als ondernemer had mogen doen.

 

1)Wat zijn dan de gevolgen voor mij ? Vooral met gemaakte zakelijke kosten en de AOV kostenpost?

2)Dat er dan geen MKB winstaftrek en zelfststandige aftrek is dat snap ik.

3)Loop ik ook kans op een boete? en hoe waarschijnlijk is dat?

 

 

En de begin posting ging er dus over:

Dit lopend jaar zal ik namelijk ook minder aan het werk zijn.

Hoe kan ik mogelijke problemen met als ondernemer aangemerkt worden voor dit lopend jaar voorkomen ANDERS dan mijn huidige opdrachtgever opzeggen.

Ik draai daar nu nml twee erg effectieve en lucratieve (lange >11uur) dagen en draai er meer dan gemiddelde omzet (dik meer).

Wanneer ik er 1 dag bij doe, dan nog zal er > 70% op die werkplek behaald worden.

 

Ik wil dus graag die werkplek behouden, maar bij verlies ondernemers faciliteiten kan het voor mij beter zijn om meer opdrachtgevers te nemen. De eerste posting van dit draadje was dus de vraag of ik daar wel of niet een mouw aan kon passen.

 

Link naar reactie
  • 1

Je hebt dus je standpunt al jaren geleden ingenomen:

- Je bent ondernemer en doe als ondernemer aangifte.

 

En het antwoord blijf dezelfde:

Natuurlijk kan de BD vinden dat men moet afwijken van je aangifte. Dan ligt de bal weer bij jou.

 

Het beste is natuurlijk om er voor te zorgen dat de BD dat niet zal vinden. Bijvoorbeeld door meerdere opdrachtgevers te hebben.

Link naar reactie
  • 1

Probleem afgelopen jaar: >70% omzet bij 1 opdrachtgever. Wel zelfde soort werkzaamheden en overeenkomst MAAR ik ben dus tijdelijk minder aan het werk geweest

De omzet minder dan 70% bij enkele opdrachtgever is een voorwaarde voor de var-wuo , maar var-wuo is automatisch verlengd.

 

In de VAR die je gekregen hebt staat:

U moet ingrijpende en structurele veranderingen van uw omstandigheden die kunnen leiden tot een andere VAR, aan ons doorgeven.

 

De eerste vraag is dus: is er een ingrijpende en structurele verandering t.o.v. de antwoorden die je hebt gegeven op het VAR-aanvraagformulier? Zo nee, dan is er niets aan de hand.

 

Zo ja, dan moet je een nieuwe VAR aanvragen. Het is nog maar de vraag of het dan geen VAR-WUO is.

 

En als het dat niet is, dan kun je nog bezwaar maken, met als argument dat het tijdelijk (door de crisis) wat tegenzit en je minder opdrachtgevers hebt.

 

Je situatie moet wel heel wezenlijk veranderen wil je na jarenlang ondernemen met VAR-WUO geen VAR-WUO meer krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Dank renep,

 

Dat was een heel zinvol antwoord en inderdaad antwoord op de vraag.

 

Probleem blijft dat ik steeds pas aan eind van het jaar weet hoe ik ervoor sta. (sinds kort is dat pas een probleem, eerder voldoende spreiding)

 

"U moet ingrijpende en structurele veranderingen van uw omstandigheden die kunnen leiden tot een andere VAR"

Tijdelijk minder werkaanbod moet daar niet onder vallen lijkt mij ook, aangezien de soort contracten en manier van werken ongewijzigd zijn.

Dus daar maak ik me minder zorgen om met dit antwoord. De meer dan 70% bij 1 opdrachtgever komt immers door het wegvallen van ander werk en ik ben niet van plan dat structureel te laten zijn.

Dat zie ik dan juist?

 

 

En mag ik wel nog een keer advocaat van de duivel spelen?

 

A)Ik kan altijd pas heel laat (12maanden na eind van boekjaar) aangifte doen ivm fiscaal partner en mijn vrouw krijg haar gegevens pas heel erg laat. In 2013 krijg ik dan pas een beslissing van de BD over 2011.

B)Wanneer de BD nu mij achteraf TOCH ongelijk geeft over zo een afwijkend jaar en bezwaar etc lukt me niet.

Wat zijn dan de gevolgen?

 

Ik neem aan verlies aftrekposten MKB winstaftrek alsook zelfstandigenaftrek. Dan moet ik dus alsnog meer belasting betalen.

Maar kan ik bij standpunt onterechte VAR en achteraf dus misschien toch als var-row aangemerkt, kan ik dan wel gewoon beroepskosten en AOV kosten aftrekken?

Of word ik dan helemaal kaal geplukt door ook verlies van die posten?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil graag even terugwijzen naar de post van Peter waarin hij het begrip VAR-Wat Dan ook (VAR-WDO) introduceerde. De VAR staat vrijwel volledig los van de aangifte. In de VAR-aanvraag spreek je een verwachting uit, op basis van die verwachting krijg je een document dat je aan je opdrachtgevers kan laten zien.

Bij de aangifte, dus per definitie na afloop van het jaar, neem je een stanpunt in m.b.t. je inkomsten, bijvoorbeeld 'winst' of 'ROW'.

Daar kan een inspecteur dan een mening over hebben, en als er discussie ontstaat (stel jij vindt dat het 'winst' is, de inspecteur vindt dat je met één opdrachtgever onder 'ROW' valt), dan kan het feit dat de belastingdienst eerst een VAR-WUO uitreikte een argument zijn in die discussie, maar slechts een van de vele argumenten.

 

Als je in de categorie 'ROW' valt, verloopt de bepaling van de winst op nagenoeg dezelfde manier als in de categorie 'winst', maar je hebt geen recht op

- investeringsaftrek

- willekeurige afschrijving

- fiscale oudedagsreserve

- zelfstandigenaftrek

- startersaftrek

- mkb-winstvrijstelling

 

en nog zo wel wat aftrekposten, maar de voornaamsten zullen wel de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling zijn. Verder blijven kosten gewoon aftrekbaar als ze dat in de onderneming ook waren.

 

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is niet aftrekbaar in je onderneming, maar in privé onder de categorie 'uitgaven voor inkomensvoorzieningen', dus die is hoe dan ook aftrekbaar, of je nu winst geniet, resultaat geniet, loon krijgt of een uitkering ontvangt.

 

Beantwoord dit je vraag?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Jazeker Marcel,

 

De reden dat ik dit over 2011 vroeg:, ik vind dat ik gewoon ook vorig jaar ondernemer ben geweest net als de vele jaren ervoor (waarin ik wel volledig aan alle voorwaarden voldeed) En voor 2011 dus ondanks een opdrachtgever, waar het voorgaande jaren altijd netjes 3-4 waren geweest.

 

Maar tegen de tijd dat de belastingdienst dit mogelijk controleert is 2012 ook alweer voorbij.

En wanneer ik dan op dezelfde voet verder ga, dan ben ik mogelijk dus twee jaar alsnog achteraf de pineut.

 

Nu weet ik wat de mogelijke schade is wanneer de BD mijn visie niet deelt en kan ik een afweging maken of ik de huidige opdrachtgever van twee lange dagen gezien de voor mij hogere verdiensten daar toch wel of niet wil aanhouden.

Mijn overeenkomst van opdracht bevat ook de voorwaarde van een var-wuo.

 

Ik zal dus gewoon aangifte doen als ondernemer, maar wilde inderdaad weten wat mijn probleem was wanneer de BD dit niet deelde EN hoe groot die kans was.

 

Mede om te kijken wat ik dit lopend jaar wel of niet moet aanpassen.

 

Door de late jaarcijfers van mijn vrouw kan ik pas jan/febr 2013 aangifte doen over 2011 en ook dan pas een mogelijke beoordeling van de BD. En actief NU al om een beoordeling vragen is verzoeken om een vergrootglas wat ik ook niet wil.

 

 

En Marcel, loop ik nog kans op een boete wanneer de BD een andere mening heeft?

of word ik alleen geacht een nieuwe aangifte te doen cq andere aanslag te krijgen waar ik dan geen recht heb op genoemde aftrekposten?.

(in de situatie zoals nu dus dat het wel eenzelfde werkregeling is als de jaren ervoor waarin het ondernemersschap onbetwist is (is een vooraf getoetste en goedgekeurde overeenkomst nml))

Link naar reactie
  • 1

Ik ben geen boete-expert, maar over het algemeen wordt een boete opgelegd als je willens en wetens een foute aangifte indient. Het standpunt "ik heb weliswaar maar één opdrachtgever dat jaar, maar ik zie mezelf als ondernemer, want [argument X], [argument Y], etc. etc." is een pleitbaar standpunt (oftewel een begrijpelijk standpunt. Misschien niet juist, maar wel begrijpelijk). ik acht de kans op een boete vrijwel nihil. Wel is er een grote kans op heffngsrente. Als in 2015 je aanslag voor 2011 aangepast wordt, mag je over het extra belastingbedrag een goede vier jaar heffingsrente gaan betalen, dat kan ook aardig oplopen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen boete-expert, maar over het algemeen wordt een boete opgelegd als je willens en wetens een foute aangifte indient. Het standpunt "ik heb weliswaar maar één opdrachtgever dat jaar, maar ik zie mezelf als ondernemer, want [argument X], [argument Y], etc. etc." is een pleitbaar standpunt (oftewel een begrijpelijk standpunt. Misschien niet juist, maar wel begrijpelijk). ik acht de kans op een boete vrijwel nihil. Wel is er een grote kans op heffngsrente. Als in 2015 je aanslag voor 2011 aangepast wordt, mag je over het extra belastingbedrag een goede vier jaar heffingsrente gaan betalen, dat kan ook aardig oplopen.

 

Een reus(aanbeveling) voor je dan maar , dank voor je toelichtingen.. duidelijk en ook toegespitst op de vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.