Is de BV vorm een optie wanneer er VAR-WUO eigenlijk niet meer geldt ?
Welke overwegingen moet ik maken, is het een optie? Welke nadelen?
-Zelfstandige, medisch beroep
-Meerdere jaren VAR-WUO gehad, meerdere opdrachtgevers, geen probleem
-Sinds kort door werk vrouw een stuk minder ruimte om te werken.
-Werk nu slechts parttime bij een opdrachtgever, heb wel debiteurenrisico.
-Ook wanneer ik er een of twee opdrachtgevers dit jaar bij doe, dan nog zal ik > 70% op 1 werkplek verdienen.
-Werk op basis van Overeenkomst van opdracht
De Var-WUO word nu nog automatisch verlengd, maar het is feitelijk nog op oude aannames.
Bij controle kan ik dus mogelijk als niet fiscaal zelfstandige worden aangemerkt. Immers >70% op1 werkplek en niet drie of meer opdrachtgevers.
Ik kan met deze aannames een VAR-WUO aanvragen en proberen mezelf toch als ondernemer aangemerkt te krijgen. De kans is 50/50 dat dit lukt is mij verteld.
(ik bepaal eigen werkzaamheden, geen gezagsverhouding, (wel in overeenkosmt van opdracht fat er een var-wuo moet dit ter afdekking voor opdrachtgever, tutnotoe dus allemaal geen probleem...)
Maar nu met de criteria voor een VAR-WUO wel problemen mogelijk, daarom wil ik alternatieven bekijken. Maar zijn die er wel?
-Van werklocatie switchen dit jaar naar andere plek dan vanzelf wel weer aan 70% eis voldoen, maar bevalt me erg goed en ik kan er zeer efficient werken.
-Variant maatschap = geen optie ivm te ingrijpend voor eigenaar van werkplek
-Is een BV een optie? Of moet ik mij bij een fictief dienstverband neerleggen en dus netto flink betalen voor oa dure AOV verzekering etc, geen aftrekposten, geen MKB vrijstelling . (zijn er wel nog kosten welke ik bij een fictief dienstverband kan aftrekken? zo ja welke? (verzekering? aov?, lidmaatschap beroepsvereniging?, accountant?)
Het probleem met medisch beroep inbreng in een BV is dat ik mijzelf een gangbaar loon als DGA moet geven. Ook ben ik mijn aftrekposten voor een heel stuk kwijt (geen MKB vrijstelling, zelfst aftrek).
Wat voor loon moet ik mijzelf geven? Mag ik mijzelf 70% geven van wat ik aan bruto omzet binnenhaal?
wanneer ik parttime werk, maakt dat dan nog uit voor het loon dat ik mijzelf uit de bv moet geven?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Robin J
Robin J
De vraag:
Is de BV vorm een optie wanneer er VAR-WUO eigenlijk niet meer geldt ?
Welke overwegingen moet ik maken, is het een optie? Welke nadelen?
-Zelfstandige, medisch beroep
-Meerdere jaren VAR-WUO gehad, meerdere opdrachtgevers, geen probleem
-Sinds kort door werk vrouw een stuk minder ruimte om te werken.
-Werk nu slechts parttime bij een opdrachtgever, heb wel debiteurenrisico.
-Ook wanneer ik er een of twee opdrachtgevers dit jaar bij doe, dan nog zal ik > 70% op 1 werkplek verdienen.
-Werk op basis van Overeenkomst van opdracht
De Var-WUO word nu nog automatisch verlengd, maar het is feitelijk nog op oude aannames.
Bij controle kan ik dus mogelijk als niet fiscaal zelfstandige worden aangemerkt. Immers >70% op1 werkplek en niet drie of meer opdrachtgevers.
Ik kan met deze aannames een VAR-WUO aanvragen en proberen mezelf toch als ondernemer aangemerkt te krijgen. De kans is 50/50 dat dit lukt is mij verteld.
(ik bepaal eigen werkzaamheden, geen gezagsverhouding, (wel in overeenkosmt van opdracht fat er een var-wuo moet dit ter afdekking voor opdrachtgever, tutnotoe dus allemaal geen probleem...)
Maar nu met de criteria voor een VAR-WUO wel problemen mogelijk, daarom wil ik alternatieven bekijken. Maar zijn die er wel?
-Van werklocatie switchen dit jaar naar andere plek dan vanzelf wel weer aan 70% eis voldoen, maar bevalt me erg goed en ik kan er zeer efficient werken.
-Variant maatschap = geen optie ivm te ingrijpend voor eigenaar van werkplek
-Is een BV een optie? Of moet ik mij bij een fictief dienstverband neerleggen en dus netto flink betalen voor oa dure AOV verzekering etc, geen aftrekposten, geen MKB vrijstelling . (zijn er wel nog kosten welke ik bij een fictief dienstverband kan aftrekken? zo ja welke? (verzekering? aov?, lidmaatschap beroepsvereniging?, accountant?)
Het probleem met medisch beroep inbreng in een BV is dat ik mijzelf een gangbaar loon als DGA moet geven. Ook ben ik mijn aftrekposten voor een heel stuk kwijt (geen MKB vrijstelling, zelfst aftrek).
Wat voor loon moet ik mijzelf geven? Mag ik mijzelf 70% geven van wat ik aan bruto omzet binnenhaal?
wanneer ik parttime werk, maakt dat dan nog uit voor het loon dat ik mijzelf uit de bv moet geven?
Wat voor andere nadelen/voordelen?
Is de BV constructie überhaupt een optie?
Welke problemen kan ik voorzien?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35156-bv-als-alternatief-voor-een-var-wuo/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag