• 0

Heb al het forum doorzocht maar kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraagstuk. Dat is het volgende;

Mijn partner heeft een cafetaria overgenomen voor 25.000. De overname betreft alles in het huurpand. Hierover is geen btw geheven. Kan ik dit als inventaris boeken en er dan gewoon weer op af schrijven tegen 20% over 5 jaar? De boekhouder van de vorige eigenaren zei van wel, maar dit lijkt mij een beetje stug. Hij had voor mij dan ook geen inventarislijst, dus weet ook niet exact hoe oud de apparatuur allemaal is, maar in ieder geval ouder dan 3 jaar. (de vorige eigenaren hebben het 3 jaar geleden overgenomen en geen nieuwe apparatuur aangeschaft.) Of moet ik alle apparatuur laten taxeren en dat als overname waarde voor de inventaris boeken, daarop vervolgens afschrijven en de rest als goodwill zien?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35158-hoe-te-boeken-bedrag-overname-cafetaria/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou persoonlijk een goede schatting proberen te maken van de marktwaarde van alle apparatuur en inboedel (kijk maar op Marktplaats)en dan de rest als goodwill beschouwen.

Dan kom je misschien tot 10.000 aan inventaris en 15.000 aan goodwill. Of zoiets.

• 0

Ik zou toch proberen met de oude eigenaar in dit geval een lijst op te stellen van hetgeen verkocht is tegen welke prijs. Er bestaat een verschil in afschrijving van inventaris en goodwill. Als de opbrengst van de zaak tegenvalt, dan kan je goodwill misschien sneller afschrijven dan met 20% per jaar. En als starter kan je inventaris sneller afschrijven, maar ik weet niet of jouw partner starter is. Dus er zijn wel redenen om een verschil te maken tussen goodwill en overname prijs van de inventaris.

Belangrijk punt is de investeringsaftrek hierbij. Die geldt sowieso niet over de Goodwill maar wel (misschien) over overgenomen inventaris. Maar dan is het wel zo handig als de oude eigenaar dezelfde boeking heeft gemaakt voor de verkoop. Als de Belastingdienst die naast elkaar legt, en daar zitten grote verschillen in, dan is dat niet handig.

Als de oude eigenaar niet meewerkt, dan moet je misschien toch maar proberen één en ander zo nauwkeurig in te schatten.

Gr. en succes ermee

www.topboekhouder.nl

• 0

De boekwaarden van de vorige eigenaar zijn niet interessant.

In zo'n situatie moet je ook inschatten hoeveel apparatuur voor jou waard is. Hoeveel kost het je om dezelfde inventaris in je zaak te stoppen.

Dat is te checken, daarnaast kijk je wanneer je denkt dat het vervangen moet worden.

€ 25.000 is niet voor voor de gehele overname, wellicht is het apparatuur ook oud. Maar dan zal de zaak ook niet een enorme omzet hebben. Wat betekent dat er nauwelijks goodwill is.

Mijn vermoeden is dat een inventaris van € 20.000 al snel te billiken is, wellicht 25 ook wel.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Wat de oude eigenaar als boekwaarde gebruikt, dat kan wel of niet interessant zijn, maar echt interessant is de prijs die hij er voor heeft gevraagd aan je. Zelf aanname's gaan doen kan discussies gaan opleveren. Wanneer je een gespecificeerde factuur hebt , dan kan je discussies voor zijn, en geldt zo'n specificatie als bewijsstuk. Dat zou het ook voor de verkoper moeten zijn, dus vandaar dat je nog eens zou moeten proberen dingen met hem af te stemmen.

www.topboekhouder.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar