• 0

Ongelijke vergoeding 2 DGA's Mogelijk?

Hallo allemaal. Ik zoek antwoord op de volgende vraag.

 

Ter inleiding de structuur: werkmaatschappij met daarboven 2 personal holdings beide 50% aandelen.

Beide DGA's in loondienst van de werkmaatschappij zelfde uren verantwoordelijkheden enz enz.

Beide verdienen exact zelfde salaris.

 

Gestel dat een van de DGA's de voor voorkeur geeft aan een lager salaris en wat meer vergoeding in de sfeer van dividend aan zijn holding. Mag dit fiscaal gezien? zijn er beperkingen?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties!

 

Wijnand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal. Ik zoek antwoord op de volgende vraag.

 

Ter inleiding de structuur: werkmaatschappij met daarboven 2 personal holdings beide 50% aandelen.

Beide DGA's in loondienst van de werkmaatschappij zelfde uren verantwoordelijkheden enz enz.

Beide verdienen exact zelfde salaris.

 

Gestel dat een van de DGA's de voor voorkeur geeft aan een lager salaris en wat meer vergoeding in de sfeer van dividend aan zijn holding. Mag dit fiscaal gezien? zijn er beperkingen?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties!

 

Wijnand

 

Er is in ieder geval een duidelijke beperking. Uitkering dividend afhankelijk is van het aandelenkapitaal. Je kan de een dus niet meer uitkeren dan de andere.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Dat zou inderdaad een creatieve oplossing zijn. Dan het liefst een preferent winstaandeel en beter ook nog cumulatief. In dat geval is het risico het kleinst dat het uit pas gaat lopen met het salaris. Dit kan met statutenwijziging worden doorgevoerd. Daar heb je een notaris voor nodig. Het voordeel is dat dat in werkmaatschappij kan gebeuren zodat fiscale claims ontstaan door de conversie wegvallen in de deelnemingsvrijstelling.

 

Een obstakel kan zijn dat de fiscus stelt dat het gebruikelijk loon voor jullie gelijk moet zijn, omdat jullie functies teveel op elkaar lijken. Verder kan spelen dat de constructie niet geaccepteerd wordt door de fiscus doordat deze volledig ingegeven is door het fiscale voordeel (fraus legis).

 

Het lijkt mij een meer voor de hand liggende oplossing de verloning vanuit de holding te gaan doen en een management fee te rekenen naar de werkmaatschappij. Dan wordt het iets makkelijker om beloning (en secundaire arbeidsvoorwaarden) versus dividend individueel in te richten.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.