• 0

Mentorschap, bestaat het nog?

Beste Higherlevelers,

 

De laatste tijd ben ik druk bezig met het starten van een eigen onderneming, dit is vooral op bootstrap basis dus met zo min mogelijk financiën. Ondanks het feit dat ik veel steun in mijn omgeving kan vinden zoals binnen mijn opleiding en via speciale instanties mis ik toch het inzage vanuit het perspectief van succesvolle innovatieve ondernemers.

 

Daarop ontstond bij mij de vraag of er iets in de trend van mentorschap bestaat binnen de ondernemers wereld, waarbij gemotiveerde pupils wijze lessen kunnen leren van de meesters om ze in de toekomst te kunnen ondersteunen.

 

Het concept van een 'mentor protege' relatie is een die helaas in de westerse wereld aan het uitsterven is, terwijl er veel verschillende branches zijn die niet opgevangen worden door onderwijs en daardoor komen uit te sterven.

 

Graag hoor ik feedback op eventuele verbeter punten of aanvullende informatie welke mijn vraag duidelijker zou kunnen maken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het concept van een 'mentor protege' relatie is een die helaas in de westerse wereld aan het uitsterven is, terwijl er veel verschillende branches zijn die niet opgevangen worden door onderwijs en daardoor komen uit te sterven.

 

Welke beroepen bedoel je die uit sterven, misschien voor de hand liggend, noem eens een paar.

 

In welk uitvoering bedoel je mentor protege.

Op dit moment heb je coaches die ondernemers begeleiden.

Link naar reactie
  • 0

Informeer eens bij je branche vereniging of KvK.

 

Ook kun je kijken of er in jouw branche in andere provincies ondernemers zijn die willen sparren, zonder dat je elkaars concurrent bent. Oproep op HL of Linkedin zal ongetwijfeld positieve reacties geven. Men wil vaak wel helpen, mits jij je ook respectvol opstelt.

 

Zoals Rick Veeenstra aangaf, zijn er inderdaad ook coaches, bijvoorbeeld: www.kvk.nl/ondernemerscoach

Link naar reactie
  • 0

Daarop ontstond bij mij de vraag of er iets in de trend van mentorschap bestaat binnen de ondernemers wereld, waarbij gemotiveerde pupils wijze lessen kunnen leren van de meesters om ze in de toekomst te kunnen ondersteunen.

 

Er zijn veel mogelijkheden, maar je moet er wel zelf achteraan.

Veel (startende) hebben ondernemers een Raad van Advies met daarin een aantal ervaren ondernemers. Zelf heb ik heel veel geleerd van onze investeerder die 30 jaar ondernemerschapservaring op topniveau heeft, en van andere adviseurs.

Een heel mooie tip kreeg ik van een bevriende ondernemer, die heeft in zijn 1e jaar als ondernemer 1 dag/wk gewerkt bij een startup die 3 jaar verder was. Daar leerde hij heel veel van, en daarnaast had hij meteen wat basis inkomsten.

 

Daarnaast kan je ook veel leren van mede ondernemers. Zoek dus de ondernemersnetwerken op en ga lekker sparren over je bedrijf en de uitdagingen die je tegenkomt. Dat is dus niet zozeer mentorschap waarbij de een de ander iets leert, maar waar beiden van elkaar leren. Intervisie is een gestructureerde vorm hiervoor, en heel erg nuttig (zelf ook veel mooie ervaringen mee).

De eerste stap zou iig zijn om naar de HL bijeenkomst op 10 februari te komen :). (zie de agenda van dit forum).

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

In welk uitvoering bedoel je mentor protege.

Op dit moment heb je coaches die ondernemers begeleiden.

 

Het verschil tussen een mentor en een coach

Een mentor is geen coach en andersom. Een coach is iemand die zich vooral richt op de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer. Persoonlijke vraagstukken en emoties spelen hier een rol. Een mentor staat meer stil bij het bedrijf en kan een antwoord geven op jouw zakelijke vragen. De mentor is een ervaren en oudere persoon die afstand kan nemen van zijn eigen werk of bedrijf. En heel belangrijk van zijn of haar eigen ego

 

Quote van MBKservicedek.nl

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.