• 0

Bedrijf (eeuw oud) in problemen door wanbetalers. Creativiteit gevraagd!

Vanwege Google ben ik hier als Ondernemer in nood ;-)

 

Vanwege de te verwachten antwoorden zal ik de beperkingen aangeven.

Ondanks het afbetalen van 171.000 de afgelopen 2 jaar aan ABN-Amro, komt daar geen geld vandaan.

We zitten in de bouw en afbouw, dus factoring is ook geen optie.

Ik kan niet bij de opdrachtgevers van mijn debiteuren komen en ons werk blijft achter in panden waarvan zij de eigenaar niet zijn.

Ik vroeg ook om creativiteit ;-)

 

Juli 2011 ben ik begonnen met een incassobureau om mijn geld te innen.

Hoe tevreden klanten ook zijn, betaald werd er niet.

Wij doen aan vooruitbetalingen, sommige bedrijven willen of kunnen daardoor geen zaken met ons doen.

Inmiddels verschillende rechtszaken gewonnen, maar nog komt het geld niet!

Een bedrijf dat mij 16.000 moet betalen voor prachtig werk doet een voorstel aan de deurwaarder van 50 euro per maand.

En er zijn meer van dat soort verhalen, dus ook op dat gebied zoek ik geen heil.

 

Op papier ziet het bedrijf er goed uit, maar andermans wanbetalen maakt van mij ook een wanbetaler.

Ik verdom het als slachtoffer te wachten, dus ik zoek naar oplossingen...

 

Wat is een oplossing, want ik heb alleen maar tijd of geld nodig om uit deze situatie te komen.

Crowdfunding? 25% verkopen voor 75.000? (veel meer dan ik nodig heb en beetje weinig voor de waarde van het bedrijf)

Ik ben bereid om te lenen tegen 25% rente, knokploeg voor wanbetalers, uitstel vragen bij crediteuren?

Beter betalende particulieren in plaats van aannemers en bouwbedrijven?

 

Ik ben gebaat bij 2 dingen: tijd, er zijn voldoende opdrachten in het verschiet en geld, waar dan weer weinig tijd voor is.

 

In geen geval is faillissement een optie, noch zullen leveranciers waar wij soms al tientallen jaren mee werken dit aanvragen, maar ook zij zijn gebonden aan hun kredietverzekeraar etc.

Zolang het bedrijf doordraait is het geld waard en levert het geld op.

 

Wie is creatief en heeft oplossingen voor dit soort situaties?

 

Ondernemer in nood

 

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

OK! Vandaag meteen actie ondernomen wat betreft de vonnissen.

Actie ondernomen richting de leveranciers.

Actie ondernomen zodat het incasso bureau sneller in actie komt tegen wanbetalers.

Meer tussentijdse telefoontjes in plaats van alleen brieven.

 

Vrijwel alles wat wij doen wordt al vooruit betaald, het wanbetalen zit in het restbedrag.

 

Nu het volgende: hoe kom ik aan financiering, de rubriek waarin dit onderwerp staat.

Banken 0, factoring 0, crowdfunding ? andere mogelijkheden ?

 

Ik kan kijken naar gisteren, ik kan kijken naar vandaag maar het is ook wel prettig om te kijken naar morgen.

Link naar reactie
  • 0

Vrijwel alles wat wij doen wordt al vooruit betaald, het wanbetalen zit in het restbedrag.

 

Je geeft hier zelf al de oorzaak, de oplossing moet je dus daar in zoeken. Ik ben geen specialist op dit gebied, in mijn vak kan ik een website altijd offline halen die niet betaald is etc.

 

Kun je in je voorwaarden niet opnemen dat het de opdrachtgever of:

 

1. Toegang krijgt tot het pand na afbetaling (bij nieuwbouw). Mocht er iets niet naar wens zijn dat kan hij dat aangeven voor hij afbetaald door er samen met u door heen te lopen.

2. Dat de afwerking gestart wordt bij het restbedrag? (is wat moeilijker uit te leggen)

 

Misschien is het nog slimmer om op de een of andere manier te proberen om het restbedrag te verminderen?

 

Groet

Dirk

Link naar reactie
  • 0

 

Nu het volgende: hoe kom ik aan financiering, de rubriek waarin dit onderwerp staat.

 

 

Wees reëel. Niemand gaat geld steken in een onderneming die z'n huidige verplichtingen niet aan kan. Ook al ben je twee eeuwen oud.

 

Je zit nu sterker achter die wanbetalers aan en je hebt nu (pas) contact gezocht met je leveranciers. Stop met hun hulp het gat. Als er weer beweging in positieve zin is, dan pas heeft het zin naar aanvullende financiering te zoeken.

 

Oh, leverancierskrediet is ook financiering. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om dit stapsgewijs op te lossen met middelen die vrij komen uit de bestaande onderneming, moeten je kosten structureel omlaag of prijzen omhoog. M.a.w. ik vraag me af hoe groot het probleem is in vergelijking tot je omzet en bruto marge. Heb je de inlossingen uit privémiddelen of bedrijfsreserves gedaan?

 

Heb je voor nu bijvoorbeeld tijd om het materiaal zelf op te halen, zodat je dit tegen een lager totaal en later gefactureerd krijgt? Heb je al een stagiair? Kun je nog bedrijfsmiddelen of eigendommen verkopen? Je wilt een keer uit de vicieuze cirkel komen, maar zijn daarbij ook alle oplossingen overwogen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Juridisch is alles afgetimmerd met behulp van jurist en advocaten.

 

retentierecht en punt 1 & 2 van Dirk zijn al in eerdere posts beantwoord.

 

Kunnen we afstappen van het kijken naar de wanbetalers en dingen die achter ons liggen?

Ik ben pas gered als bedrijven die failliet zijn gegaan morgen de volledige factuur gaan betalen.

Zelfs de meest tevreden klanten, de meest gerenommeerde bedrijven zijn tegenwoordig wanbetalers.

Mijn bedrijf, 100 jaar oud, heeft ook al een kredietafwaardering, dat is niet voor niets.

 

Ik ga wel 3 eeuwen worden als ik door deze hubbel kom.

"het gaat je toch niet lukken" en "zoek niet waar jij je sleutels verloren hebt, maar zoek bij de lantarenpaal waar het licht schijnt" lijkt mij niet het meest creatieve wat Higher Level te bieden heeft.

 

Ik ben niet bezig kapot te gaan, ik ben reëel en denk daarom vooruit wat ik kan doen om de situatie te verbeteren.

Mijn probleem is nu nog hanteerbaar, maar wordt snel groter als ik bepaalde betalingstermijnen overschrijdt, dan komen anderen in actie en mijn omzetten zijn voldoende om de vaste lasten te dekken maar niet om achterstanden in te lopen.

Zonder medewerking van leveranciers of additioneel geld, bestaat wel de mogelijkheid om kapot te gaan, de firma is vooral geld waard zolang het leeft.

Wij werken voornamelijk met gereedschappen en niet met materiaal, alle bedrijfsmiddelen en eigendommen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te voeren.

Doordat wij redelijk uniek zijn in onze werkzaamheden is het ook lastig om zelfs maar delen te verkopen, alleen directe concurrenten kunnen iets met ons gereedschap en die zitten ook in zwaar weer.

 

Het blijft neerkomen op 2 dingen: tijd of geld en het liefst allebei

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me de houding ergens wel voorstellen, maar iets meer open staan voor de mensen die je op je eigen verzoek proberen te helpen kan geen kwaad.

 

Dat gezegd hebbende vraag ik me af of je het antwoord van René van Zandwijk met voldoende aandacht hebt gelezen. De BBZ regeling kan in dit geval best wel eens uitkomst bieden. Uit mijn hoofd kunnen levensvatbare bedrijven met tijdelijke liquiditeitsproblemen tot ca. 180K hulp krijgen van de gemeente waar ze zijn gevestigd.

 

Uit je verhaal wordt duidelijk dat bedrijven niet 100% vooruit willen betalen. Hoeveel wordt er nu vooruit betaald? Is het mogelijk om een grotere voortuitbetaling te krijgen? dan snijdt het mes aan twee kanten, je kan sneller je betalingsverplichtingen voldoen en de restbetalingen zijn kleiner zodat eventuele achterstanden ook kleiner zijn. Hoe liggen de marges?? Kan je 5% korting bieden als er 15% meer aanbetaald wordt? Of geef op een grote opdracht 10% korting bij directe volledige betaling.

 

Verder is het zaak te blijven communiceren met je schuldeisers. Neem contact met ze op om aan te geven dat je erg lastig zit door wanbetalers, geef aan wat je oplossing is en de verwachte termijn waarbinnen je wat kan betalen. Blijf ze ook zeker regelmatig en tijdig informeren. Zolang/zodra je niets laat horen, is de kans groot dat je leveranciers zenuwachtig worden en acties gaan ondernemen die je juist wilt vermijden.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb helemaal geen verstand van financieringen maar weet wel hoe het is om achter de wanbetalers aan te zitten alleen ikzelf heb die inhaalslag voor een groot gedeelte al gemaakt. Is het misschien mogelijk om in ieder geval flink in de bedrijfs kosten te bezuinigen?

 

Hiermee bedoel ik de voorraden heel klein maken, materialen pas laten leveren de dag voordat je het nodig hebt (ik had soms al enkele weken het materiaal liggen voordat ik aan een klus begon en als het dan nog een wanbetaler is dan kan het zo zijn dat jij al 6 weken of langer aan je leverancier betaald hebt maar zelf nog geld moet ontvangen..) Verzekeringen nakijken of je niet veel te veel betaald, abonnementen opzeggen van onnodige dingen, machines die je niet of nauwelijks gebruikt verkopen, kijken naar het personeel wat ze allemaal slopen/verkeerd gebruiken verspillen of weggooien terwijl het product/gereedschap nog goed is... (gebeurd veel in de metaal dus dat zal ook wel in de bouw zijn..) Kortingen geven aan klanten als ze binnen bijvoorbeeld 8 dagen betalen.... Misschien valt er nog wat te halen in subsidies en belastingen door de schulden/personeelkosten/scholingkosten enzovoort..... Ik probeer ook maar mee te denken met je ;)

 

Op deze dingen bespaar je misschien geen wereld bedragen.. maar misschien ook wel!

Link naar reactie
  • 0

Meer vooruit betalen is voor velen geen optie omdat ook zij in een lastig parket zitten en zij pas mij willen betalen als zij opgeleverd hebben.

Wij proberen zoveel mogelijk vooruit betaald te krijgen, er wordt ook gewerkt met de grotere jongens waarbij wij onze factuur 2 maanden voor we beginnen al inleveren zodat wij 2 weken na het opleveren al ons geld hebben.

BAM en Heijmans hebben erg creatieve mensen aan het werk ;-)

En ik weiger soms ook opdrachtgevers, ik kan beter geen omzet maken met veel risico's dan wel kosten maken voor risicovolle omzet.

 

De BBZ regeling van de gemeente heb ik gelezen, ik heb daar woensdag een afspraak, ik onderneem voortdurend actie op de suggesties en ik ben er ook dankbaar voor.

 

Meer snijden is niet meer mogelijk, alles is getrimd en uitvoerig onderzocht deze zomer.

De bal rolt al een tijdje achter mij aan, die was wel vele, vele malen groter maar sinds mei 2011 tot op de dag van vandaag zijn er diverse opdrachten niet volledig uitbetaald door faillissement en tevreden klanten die hun betalingsverplichting pas via de rechter ZOUDEN moeten nakomen en dit ondanks het vonnis nog niet doen.

 

Ik ga en ben in gesprek met schuldeisers, ik heb echter geen oplossing voor ze.

Daarvoor kwam ik hier ;D

Link naar reactie
  • 0

De BBZ regeling van de gemeente heb ik gelezen, ik heb daar woensdag een afspraak, ik onderneem voortdurend actie op de suggesties en ik ben er ook dankbaar voor.

 

Top! Had ik nog niet zien op je opgesomde actielijst, vandaar.

 

Ik ga en ben in gesprek met schuldeisers, ik heb echter geen oplossing voor ze.

Daarvoor kwam ik hier ;D

 

Na woensdag wel ;). De afspraak en gedachte op zich zijn wellicht al voldoende reden voor leveranciers om je wat meer lucht te gunnen in de vorm van tijd of het aangaan van een betalingsregeling op basis van de inkomsten die wel met regelmaat binnen komen.

Link naar reactie
  • 4

Juridisch is alles afgetimmerd met behulp van jurist en advocaten.

 

retentierecht en punt 1 & 2 van Dirk zijn al in eerdere posts beantwoord.

 

Kunnen we afstappen van het kijken naar de wanbetalers en dingen die achter ons liggen?

Ik ben pas gered als bedrijven die failliet zijn gegaan morgen de volledige factuur gaan betalen.

Zelfs de meest tevreden klanten, de meest gerenommeerde bedrijven zijn tegenwoordig wanbetalers.

Mijn bedrijf, 100 jaar oud, heeft ook al een kredietafwaardering, dat is niet voor niets.

 

Ik ga wel 3 eeuwen worden als ik door deze hubbel kom.

"het gaat je toch niet lukken" en "zoek niet waar jij je sleutels verloren hebt, maar zoek bij de lantarenpaal waar het licht schijnt" lijkt mij niet het meest creatieve wat Higher Level te bieden heeft.

 

 

Beste ondernemer in nood,

 

Lees bovenstaand citaat nog eens. Realiseer je dan wat je doet. Je zit op HL, een van de beste, meest innovatieve en hulpgevende fora van Nederland. Dit blijkt maar eens uit jouw casus, binnen een dag wordt er volop gereageerd en nagedacht over jouw vraag. En dat allemaal tegen een tarief dat vele malen lager is dan wat jij aan de jurist en advocaten hebt betaald om de boel af te timmeren, namelijk nada en noppes.

Er wordt nagedacht over jouw vraag omdat wij dat leuk vinden, omdat het de geest slijpt en omdat wij een mede-ondernemer willen helpen. Dat is een creatief proces waarbij het kan gebeuren dat we ieder voor zich een veel betreden pad inlopen en tegen een obstakel oplopen. Dit delen wij aan het forum zodat anderen daarvan kunnen leren, niet alleen om jouw probleem op te lossen. Als je wilt dat mensen alleen met jouw vraag en jouw richting bezig zijn moet je naar een betaalde adviseur gaan en niet naar een forum waar leden vrijwillig juist door de dscussie niet alleen jou maar ook de gemeenschap helpen

 

ik vermoed da je het niet kwaad bedoelt, maar ik wordt altijd heel kriegelig van het soort opmerkingen dat jij plaatst. Het toont wel aan dat de nood relatief hoog is en jij graag naar een opossing toe wilt. Laat het hier nog ven sudderen, geef antwoord op de vragen (en herhaal de antwoorden gewoon, ook als je ze al eerder gegeven hebt - wat knip- en plakwerk doet wonderen voor je gunfactor). Je zult zien dat er langzaam maar zeker een richting zal ontstaan. Gezien het feit dat jij stelt niet accuut in gevaar te zijn, en dus niet morgen omvalt, kun je de creativiteit nog even de kans geven.

 

Dan nog even op de inhoudelijke tour:

 

[*]Onderzoek de optie van de BBZ, als je in aanmerking komt (je info is zeer summier...) kan dit echt een serieuze optie zijn. De overheid speelt dus een rol bij de finsnciering van ondernemingen waar reguliere kredietvertrekkers afhaken.

[*]jij stelt dat het werk in principe vooruit betaald wordt maar dat het stuk loopt op het restbedrag. Vertel ons eens wat meer, ben je niet in staat om de kosten goed in te schatten of loopt het stuk op het meerwerk. En als er al zoveel vooruit betaald wordt, waarom kun je dan niet nog meer in vooruit vragen?

[*]jij stelt dat je omzet voldoende is om je vaste laten te betalen, maar niet om je achterstanden in te lopen. Nu heb ik geen volledig inzicht in jouw casus, niemand hier vermoed ik, maar als de situatie zo ligt gaat extra krediet niet helpen, je vult dan gaten met gaten. Je moet dan toewerken naar een situatie met meer marge, en dat kan alleen maar door: a) de prijs te verhogen (heel lastig in deze markt) b) je omzet te verhogen door meer te produceren (en dus het percentage vaste lasten te drukken) of c) de kosten te drukken. Zoals je zult begrijpen is een combinatie van die drie elementen drie keer raak ;)

 

Ik raad je aan om je op deze punten te focussn en je bevindingen hier terug te koppelen. Deze punten heb jij namelijk grotendeels zelf in de hand en door je focus naar jezelf te richten (en niet te extranaliseren) kun je voor verandering zorgen.

 

Wij zijn hier altijd om met je mee te denken en je moreel te steunen :)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Meer snijden is niet meer mogelijk, alles is getrimd en uitvoerig onderzocht deze zomer.

 

 

Meer snijden is altijd mogelijk. Het kan alleen wel betekenen dat jouw bedrijf daardoor structureel verandert en dat is confonterend.

 

 

De bal rolt al een tijdje achter mij aan, die was wel vele, vele malen groter maar sinds mei 2011 tot op de dag van vandaag zijn er diverse opdrachten niet volledig uitbetaald door faillissement en tevreden klanten die hun betalingsverplichting pas via de rechter ZOUDEN moeten nakomen en dit ondanks het vonnis nog niet doen.

 

 

ik begrijp dat factoring geen optie is. Heb je een kredietverzekering al onderzocht? Deze betaalt in het algemeen uit binnen 14 dagen nadat de schuldenaar insolvent is geworden. Is evengoed nogeen hele rit, maar je weet dat je uiteindelijk wel centen gaat zien. En het is aanzienlijk goedkoper dan factoring.

 

 

Ik ga en ben in gesprek met schuldeisers, ik heb echter geen oplossing voor ze.

Daarvoor kwam ik hier ;D

 

 

En wij denken graag mee ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

retentierecht en punt 1 & 2 van Dirk zijn al in eerdere posts beantwoord.

 

Kunnen we afstappen van het kijken naar de wanbetalers en dingen die achter ons liggen?

Ik ben pas gered als bedrijven die failliet zijn gegaan morgen de volledige factuur gaan betalen.

Zelfs de meest tevreden klanten, de meest gerenommeerde bedrijven zijn tegenwoordig wanbetalers.

Mijn bedrijf, 100 jaar oud, heeft ook al een kredietafwaardering, dat is niet voor niets.

 

 

Misschien kijk ik er overheen maar ik kan zo 1 2 3 niets in dit topic verder vinden over retentierecht in jullie geval. Ik wist niet eens dat het bestond pas na de reactie die na mij gegeven werd door djluc mij ben ik even gaan Googlen.

 

Ik ben toch even benieuwd waarom het retentierecht niet werkt in jullie geval.

Verder zeg je dat je niet in het verleden wilt blijven hangen van wanbetalers, maar tegelijk wil je wel dat de wanbetalers die al failliet zijn je factuur betalen. "Dat gaat je niet lukken" wil je niet horen maar voor mij klinkt het gewoon zo dat die bedrijven het gewoon niet meer gaan betalen omdat ze er niet meer zijn (en de belastingdienst en de bank gaan altijd voor als er nog wat te verdelen valt).

 

Voor de rest eens met de anderen hier, we willen je helpen, we snappen dat het lastig is maar we doen ook ons best!

 

Ik denk dat je momenteel al het juiste doet, als een hyena achter je wanbetalers zitten, bel ze voor mijn part elke dag (meerdere keren) op, of laat dat door een stagair doen en zorg er vooral voor dat je de klussen probeert te selecteren op betrouwbaarheid,

 

Nog even wat ideetjes:

 

[*]Zet bijv. van elke klant de brutowinst, betalingstermijn en de omzet in een excelbestand, op basis van die gegevens weet je na een paar klussen precies wie er steeds later gaat betalen en dus een risico gaat vormen. Ook zie je direct waar je weinig op verdient maar ook weinig risico loopt. Op basis van die patronen kun je dus een selectie maken van bedrijven waar je meer omzet vandaan probeert te halen en de bedrijven die je beter kunt wieberen. Het belangrijkste waar je in mijn opinie aan moet werken is het juist inschatten van risico gevallen, doet een aannemer wel erg moeilijk over je termijnen? Vraag je dan af waarom hij dan wel wil laten bouwen maar wil betalen, een aannemer heeft zelf toch ook termijnen bij de klant?

 

[*]Wat je ook kunt proberen is met de klant (als het om een aannemer gaat) afspreken dat jij jouw termijn afstemd op de termijnen die hij aan de uiteindelijke klant rekent, als zijn klant de termijn betaald moet hij jouw ook direct betalen, anders leg je het werk stil. Als de aannemer dan halverwege de klus zegt dat de klant niet meer betaald, dan zal hij dat moeten aantonen en dan wacht je gewoon tot de klant wel betaald voor je weer verder gaat.

 

[*]En als laatste, als je klus toegewezen krijgt van een opdrachtgever die nog openstaande posten heeft dan zou ik niet aan de klus beginnen voor de andere posten betaald zijn.

 

Ik hoop van harte dat je wat aan een van deze 'hersenspinsels' hebt ;)

Link naar reactie
  • 1

Topicstarter gaf meteen al aan wat hij verwacht.

 

Wat is een oplossing, want ik heb alleen maar tijd of geld nodig om uit deze situatie te komen.

 

Hij wil gewoon dat iemand geld in z'n bedrijf steekt. Geen 101 adviezen om z'n vorderingen te innen en betaling van zijn schulden te versoepelen. Dus misschien kan iemand hem uitleggen waarom hij geen extra geld krijgt. Of hoe dan wel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wat is een oplossing, want ik heb alleen maar tijd of geld nodig om uit deze situatie te komen.

 

Jij hebt geen tijd of geld nodig, maar een structurele wijziging in je bedrijfsvoering. Neem de gegeven tips ter harte.

Nu extra tijd of geld gaat je op de lange duur niet helpen als je dit probleem niet oplost.

 

Het blijft neerkomen op 2 dingen: tijd of geld en het liefst allebei

 

Dat geld moet toch echt van je opdrachtgevers komen. Daar ligt je probleem, dus daar moet je het oplossen.

 

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer in nood, dit is een lastige situatie, maar dat wist je al.

 

In jouw geval is het belangrijkste de lijnen met de leveranciers open te houden. Ik vermoed dat je daar al ver mee komt, aangezien ze lang met je werken en weten dat je liquiditeitsprobleem een seizoensprobleem is. Dat betekent dat je over een paar maanden meer lucht hebt.

 

Mocht je toch financiers zoeken, dan moet je je eerst realiseren dat er een belangrijk verschil bestaat tussen investeerders en uitleners. Tegenwoordig is het gebruikelijk iedere geldverstrekker naast de bank een investeerder te noemen, maar een investeren en uitlenen zijn echt twee verschillende activiteiten. Een investeerder geeft je geld in ruil voor aandelen, een uitlener geeft je geld en wil dat binnen een zekere termijn terug en wil rente tijdens de looptijd.

 

Als je met een geldverstrekker in zee wil gaan, is je eerste taak een duidelijke propositie te maken, m.a.w. een voorstel te doen waarop ze kunnen reageren. In het geval van een uitlener bied je een rentepercentage en een looptijd aan. In een van je eerste berichten heb je het over een rente van 25 procent. Dat is belachelijk. Tussen 10 en 15 procent is voor de meeste uitleners goed genoeg. Als je 25 procent zou uitbetalen, maak je je probleem nog groter.

 

In zo'n voorstel zou ik in jouw geval de optie opnemen van voortijdige aflossing.

 

Je tweede taak is het vinden van geldverstrekkers. Er zijn verschillende wegen om dat te doen. Gezien het bedrag (niet al te hoog), is de beste route gebruik te maken van gespecialiseerde websites. Als je tips wil, stuur je me een PM of een mail. Je praat ergens over 5 mensen die je 10.000,- verstrekken. Dat duurt te lang. 50.000,- is voor veel geldschieters te doen, bovendien heb je dan met professionelere mensen te maken.

 

Je derde taak is het geloofwaardig maken van de tegenprestatie. Aan een uitlener moet je duidelijk maken dat je voldoende aflossingscapaciteit hebt om de lening terug te betalen. Dat betekent dat je je boeken op orde moet hebben om dat te onderbouwen.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 1

Als je een werkelijk creatieve oplossing zoekt, kun je altijd nog de cashflow experience opzoeken. Intekenen doe je via de website Een Rijker Leven, boordevol tips voor mensen die (passief) rijk willen worden. Maar die website kende je al. Want je zet 'm in de signatuur van je eerste bericht.

 

 

Jouw klanten en jouw leveranciers en jouw werknemers kijken ook naar dit soort video's. Daar hoef je dus geen hulp meer van te verwachten. Nou hoop je op iemand die jou gaat helpen. Ik vrees dat je eerst je eigen reserves moet aanspreken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

'de firma is vooral geld waard zolang het leeft.'

 

En daar geef je eigenlijk al een antwoord aan. Niemand heeft er wat aan als je je onderneming stopzet. De belasting niet, de bank niet, je werknemers niet.

 

Je klinkt erg paniekerig maar er is altijd wel een oplossing zolang je maar rustig blijft. Stap eens op iedereen af, je bank, je leveranciers etc en ga praten en onderhandelen. Maak duidelijk dat je bedrijf op het spel staat en dat als je omkukelt iedereen naar zijn centen kan fluiten.

 

Ik heb veel hulp gekregen van de kamer van koophandel. Ga daar eens neuzen want daar zitten ook financiële adviseurs.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er zijn wat reacties die ik nog niet gezien had, aangezien niet iedereen vanaf het begin leest zal ik wat meer verduidelijken.

 

Bij deze een verzamelingsreactie.

 

Retentierecht is niet van toepassing, onze werkzaamheden zijn in panden die niet van onze opdrachtgevers zijn.

Een voorbeeld ter verduidelijking dat retentierecht niet van toepassing is: jouw badkamer wordt verbouwd door een aannemer, die stuurt 3 personen. Na de werkzaamheden betaal jij de aannemer maar dan komt de 3e persoon na 2 maand jouw badkamer bezetten omdat de aannemer hem niet betaalt, ik ben die 3e man.

 

Meer snijden zou betekenen dat ik de middelen waarmee ik mijn geld verdien ga verkopen.

De timmerman die zijn hamer verkoopt verdient geen geld of kan alleen nog maar schaven.

 

Wij laten als er materiaalkosten zijn, deze materiaalkosten voor 100% vooraf betalen.

Zijn er geen materiaalkosten, betaalt de klant minimaal 50% vooraf en bij meerdaagse opdrachten meestal 1/3 vooraf, 1/3 op de eerste werkdag en 1/3 per factuur achteraf.

Geen aannemer gaat 100% vooraf betalen, er zijn opdrachtgevers die afhaken, er zit dus een grens aan.

 

De meeste werkzaamheden duren een dag, soms 2 dagen en zijn vaak eenmalige opdrachten.

Het restantbedrag is alleen hoog als er meerdere dagen zijn gewerkt.

De spaarzame opdrachtgevers die ons wel vaker inhuren zijn verslaafd aan onze kwaliteit en betalen altijd keurig op tijd.

Bijna niemand heeft de mogelijkheid om ons vaker in te huren, hoe goed ze ons ook vinden.

 

De reden dat ik mij nu meld, terwijl ik nog niet bezig ben kapot te gaan, heeft te maken met het feit dat januari en februari standaard slechte maanden zijn en ik weet dat de verwachting vaak uitkomt.

Ik zoek hulp om grotere problemen te voorkomen, het verstrijken van een paar fatale termijnen en iedereen komt ineens in actie.

 

Vanaf 2009 doe ik niets anders dan afbetalen van schulden van de vorige eigenaar, in 2 jaar tijd ruim 3 ton.

Sinds mei 2011 zijn er een paar grotere opdrachten geweest waarvoor ik wel de kosten moest dragen maar niet betaald kreeg, dat zorgde ervoor dat ik niet alleen niet afbetalen kon, maar de verkeerde kant uitliep.

Op papier mag je nog zoveel omzet hebben, als het geld niet komt, heb je een probleem.

Enige reserves had ik vorig jaar al niet meer.

 

Bedrijven die failliet zijn, gaan mij niet meer betalen, excuus dat die opmerking als serieus werd beschouwd.

Het heeft geen nut om te kijken naar opties die geen optie zijn, vandaar dat ik daar overheen wilde stappen.

Ik heb gesproken met mijn incassobureau, die heeft de deurwaarder vandaag aangesproken op de resultaten.

Wat dat traject betreft, ik heb het uit handen gegeven, de aan mij verstrekte info die ik hier kreeg was niet altijd correct.

Ook met een vonnis in de hand moet een deurwaarder wettelijke termijnen in acht nemen.

Bij het oudste vonnis is eerst de deurwaarder geweest om te vragen of de veroordeelde vrijwillig wil betalen, de wanbetaler was er niet, daarna terug gekomen maar opnieuw was de wanbetaler er niet, daarna is er bankbeslag gelegd, de banken hebben dan een maand de tijd om het bankbeslag te bevestigen, de bank zegt dan of de bankrekening klopt en of er geld op staat, die maand is nog niet voorbij.

Het feit dat je recht hebt op je geld, wil niet zeggen dat het geld snel komt.

 

Ik vind het niet prettig om bedrijven waar wij soms al tientallen jaren werken om te dreigen met faillissement, maar ik geloof absoluut in openheid, daarom heb ik ook met leveranciers gesproken voor de facturen over de fatale termijnen gaan.

Het levert mij wel een leveringsblokkade op, maar ik had overal niet besteld omdat ik wist het niet te kunnen betalen.

Ik vind het niet correct om spullen te bestellen waarvan je weet dat je het niet betalen kunt.

 

Datgene wat mij wel nekken kan is dat de leverancier een gedeelte in de verzekering heeft en een gedeelte niet en de verzekeraar niet akkoord gaat met uitstel.

Datgene wat mij gevraagd is, dat is dat ik een realistisch plan ga opstellen.

 

Donderdag heb ik een gesprek met de bank en zal vragen of de eerder afgeloste leningen heropend kunnen worden op verruiming van de limiet, zij hebben zelf ook gezien welke sprongen er gemaakt zijn.

Ik zal dan ook het plan meenemen met opdrachtbevestigingen, onze toekomst ziet er niet verkeerd uit.

Een kredietverzekering wijst categorisch alles af in de bouw en afbouw, ook een probleem is de hoeveelheid opdrachtgevers, vorig jaar 500 facturen.

Soms belt iemand vandaag en die wil dat wij de dag erna al zijn probleem oplossen, daar wordt ook menig verzekeraar zenuwachtig van.

 

Ik ben dankbaar voor de opmerkingen en de pogingen om te helpen.

Sceptisch zijn is prima, ik vind het hier alleen geen plek voor cynisme.

Ik stel mij open voor de opmerkingen en heb inmiddels ook al actie ondernomen.

Ik heb Dennis van Dijk dan ook een "reus" gegeven voor zijn opmerking, het was wel iets om bij stil te staan.

Vrijwel alle opmerkingen geven mij ook de kracht om verder te gaan, ik wil jullie bij deze bedanken daarvoor.

Link naar reactie
  • 0
Stap eens op iedereen af, je bank, je leveranciers etc en ga praten en onderhandelen.

 

de bank zou ik nogal voorzichtig mee zijn. zeker als je daar nog kredieten/leningen hebt.

Banken zijn tegenwoordig volgens mij nogal snel met opzeggen van kredieten en leningen als ze ook maar het minste spoortje van financiële tegenslagen zien.

Zou in elkgeval de partij zijn die ik als allerlaatste zou inlichten/vertrouwen.

Hou daarbij maar het volgende in gedachten: een bank is een organisatie die als ze zon schijnt heel gul is met het uitdelen van paraplu's. Maar zodra het begint te regenen is diezelfde bank ook de eerste die die paraplu terugvordert.

Link naar reactie
  • 1

Meer snijden zou betekenen dat ik de middelen waarmee ik mijn geld verdien ga verkopen.

De timmerman die zijn hamer verkoopt verdient geen geld of kan alleen nog maar schaven.

 

 

Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om de kip met de gouden eieren te slachten. Maar deze manier van snijden dan ook geen hout. Verkoop van materieel zou een eenmalige opbrengst opleveren in liquide middelen, maar geen structurele verbetering geven. Waar je naar moet kijken zijn zaken als:

 

[*]hoe efficiënt werken mijn mensen;

[*]heb ik al mijn werknemers echt nodig, of kan ik ze op een andere manier inzetten zodat ze meer geld opleveren;

[*]kan ik (een deel van) mijn personeel flexibeler inzetten om leegloopuren te voorkomen;

[*]hoe is mijn overhead nu georganiseerd en wat kan ik daar aan veranderen;

[*]kan ik nog andere diensten aanbieden die in het verlengde liggen van mijn hoofdactiviteit (en dus meer omzet draaien met dezelfde middelen (of misschien zelfs wel iets heel nieuws erbij gaan doen);

[*]etc. etc. etc.

 

Niemand hier zal jou ook maar ooit adviseren om gereedschap te verkopen en op die manier je broodwinning af te nemen ;)

 

 

Wij laten als er materiaalkosten zijn, deze materiaalkosten voor 100% vooraf betalen.

Zijn er geen materiaalkosten, betaalt de klant minimaal 50% vooraf en bij meerdaagse opdrachten meestal 1/3 vooraf, 1/3 op de eerste werkdag en 1/3 per factuur achteraf.

Geen aannemer gaat 100% vooraf betalen, er zijn opdrachtgevers die afhaken, er zit dus een grens aan.

 

 

Begrijp ik. Maar er zijn in deze draad al goede tips gegeven om het voorraadbeheer efficiënter te maken. Ik ken je bedrijf niet, maar je moet ze de kost geven die een hele flinke voorraad aanhouden "om maar niet mis te grijpen". Nu gaat die voorraad er meestal wel doorheen na verloop van tijd, maar voorraad is feitelijk dood geld: je kunt er niets mee tot je het gebruikt. Hoe is dat in jouw bedrijf geregeld?

 

 

De meeste werkzaamheden duren een dag, soms 2 dagen en zijn vaak eenmalige opdrachten.

Het restantbedrag is alleen hoog als er meerdere dagen zijn gewerkt.

De spaarzame opdrachtgevers die ons wel vaker inhuren zijn verslaafd aan onze kwaliteit en betalen altijd keurig op tijd.

Bijna niemand heeft de mogelijkheid om ons vaker in te huren, hoe goed ze ons ook vinden.

 

 

Je doet nogal geheimzinnig over je product, maar je moet je het volgende voor ogen houden: er is weinig tot niets mooier dan terugkerende klanten. Je hoeft er namelijk vrij weinig voor te doen, je onderhoud een relatie met ze (altijd handig voor de betalingsmoraal) en als je je omzet per bestaande klant kunt verhogen verhoog je ook je totale omzet.

Wat is de reden dat bijna niemand de mogelijkheid heeft om jullie vaker in te huren? Is dat gelegen in de duurzaamheid van je product (gaat decennia mee?) of aan de kostprijs. En wat zou je daar aan kunnen doen? De vraag is: als je deze kwaliteit bij prestatie x kunt leveren , waarom dan niet bij prestatie y?

 

 

De reden dat ik mij nu meld, terwijl ik nog niet bezig ben kapot te gaan, heeft te maken met het feit dat januari en februari standaard slechte maanden zijn en ik weet dat de verwachting vaak uitkomt.

Ik zoek hulp om grotere problemen te voorkomen, het verstrijken van een paar fatale termijnen en iedereen komt ineens in actie.

 

 

En dat zouden meer ondernemers moeten doen. Veel beter om zo te werken dan puin te scheppen.

 

 

Vanaf 2009 doe ik niets anders dan afbetalen van schulden van de vorige eigenaar, in 2 jaar tijd ruim 3 ton.

 

 

Was dit een verkeerde inschatting bij de overname, of bleek dit glashelder uit de balans. M.a.w., wist je dat je ruim € 300k zou moeten afbetalen in twee jaar tijd. Nogmaals, ik ken je bedrijf en de omvang ervan niet, maar dat is gewoon een ontzagwekkende hoeveelheid geld om op te hoesten. Eerder is al een opmerking gemaakt over je afloscapaciteit, die moet dus gewoon goed zijn. Ik hoop niet dat je de lening met eigen persoonlijke middelen hebt afgelost. Als je dit niet uit bedrijfsmiddelen kunt aflossen is er namelijk echt structureel iets mis met de marges die je hanteert (of beter gezegd: dan moet je je afvragen of je die centen ooit terug kunt zien).

 

 

Sinds mei 2011 zijn er een paar grotere opdrachten geweest waarvoor ik wel de kosten moest dragen maar niet betaald kreeg, dat zorgde ervoor dat ik niet alleen niet afbetalen kon, maar de verkeerde kant uitliep.

Op papier mag je nog zoveel omzet hebben, als het geld niet komt, heb je een probleem.

Enige reserves had ik vorig jaar al niet meer.

 

 

Ik heb eerder al een opmerking gemaakt over een kredietverzekering, dit is zeker bij grote opdrachten de moeite waard om te onderzoeken. M.b.t. het niet betalen van deze bedragen, zolang de debiteur niet insolvent is kun je gewoon de druk laten opvoeren door de deurwaarder / het incassobureau. Ga daar zelf niet teveel energie in stoppen, laat dat over aan de experts. Geeft duidelijk aan hen aan dat je niet uit bent op een faillissement, maar dat je gewoon zo snel als mogelijk je centen wilt zien.

 

 

Bedrijven die failliet zijn, gaan mij niet meer betalen, excuus dat die opmerking als serieus werd beschouwd.

Het heeft geen nut om te kijken naar opties die geen optie zijn, vandaar dat ik daar overheen wilde stappen.

 

 

Klopt als een bus. Hier zijn echter nog wel centen te halen (BTW als die niet verlegd is, aftrek van winst). Schrale troost, maar ieder eure is er één.

 

 

Ik heb gesproken met mijn incassobureau, die heeft de deurwaarder vandaag aangesproken op de resultaten.

Wat dat traject betreft, ik heb het uit handen gegeven, de aan mij verstrekte info die ik hier kreeg was niet altijd correct.

Ook met een vonnis in de hand moet een deurwaarder wettelijke termijnen in acht nemen.

Bij het oudste vonnis is eerst de deurwaarder geweest om te vragen of de veroordeelde vrijwillig wil betalen, de wanbetaler was er niet, daarna terug gekomen maar opnieuw was de wanbetaler er niet, daarna is er bankbeslag gelegd, de banken hebben dan een maand de tijd om het bankbeslag te bevestigen, de bank zegt dan of de bankrekening klopt en of er geld op staat, die maand is nog niet voorbij.

Het feit dat je recht hebt op je geld, wil niet zeggen dat het geld snel komt.

 

 

En als de debiteur handig is zorgt hij er gewoon voor dat er geen saldo op de rekening is. Tja, tegen sommig onkruid is geen gif gewassen. Ik zou zelf tegen de deurwaarder zeggen dat hij ieder vat mag opentrekken om tot invordering over te gaan. Laat hem maar het pand in beslag nemen, de voorraad of huisraad bij opbod verkopen. Alles om de druk op de ketel te houden en tot betaling te komen.

 

 

Ik vind het niet prettig om bedrijven waar wij soms al tientallen jaren werken om te dreigen met faillissement, maar ik geloof absoluut in openheid, daarom heb ik ook met leveranciers gesproken voor de facturen over de fatale termijnen gaan.

Het levert mij wel een leveringsblokkade op, maar ik had overal niet besteld omdat ik wist het niet te kunnen betalen.

Ik vind het niet correct om spullen te bestellen waarvan je weet dat je het niet betalen kunt.

 

 

Eerder had ik het al over de kip met de gouden eieren, maar slacht je die nu zelf ook niet? Jouw leveranciers leveren het materiaal waarmee je moet werken. Maar dit materiaal wordt in principe in vooruit betaald. Je kunt dan toch altijd met de leveranciers afspreken dat je hetgeen jij nodig hebt in vooruit kunt betalen? Dan kun je in ieder geval doorwerken en omzet blijven maken. Ik ken geen leverancier die niet wil leveren als er vooruit betaald wordt, ook al is de achterstand nog zo groot. Maak duidelijk dat je voornemens bent om alles af te lossen, maar dat de betalingen die je nu doet enkel betrekking hebben op het materiaal dat je nu afneemt.

Dit geld heb je dus gaan gebruiken waar het voor is: aanschaf van materiaal. Ik begrijp dat er een liquiditeitsprobleem is, maar als je dit niet doet wordt de ellende alleen nog maar groter. Je vult dan gaten met gaten. Veel ondernemers betalen het liefst eerst de eigen mensen. Dat siert ze, maar daar zijn andere hulpmiddelen voor (UWV).

 

 

Datgene wat mij wel nekken kan is dat de leverancier een gedeelte in de verzekering heeft en een gedeelte niet en de verzekeraar niet akkoord gaat met uitstel.

Datgene wat mij gevraagd is, dat is dat ik een realistisch plan ga opstellen.

 

 

Dat betekent dat een nieuwe levering niet verzekerd wordt door de verzekeraar. Dat is lastig, maar als je de levering in vooruit betaalt valt er ook niets te verzekeren en hoeft uitlevering geen probleem te zijn.

 

 

Donderdag heb ik een gesprek met de bank en zal vragen of de eerder afgeloste leningen heropend kunnen worden op verruiming van de limiet, zij hebben zelf ook gezien welke sprongen er gemaakt zijn.

Ik zal dan ook het plan meenemen met opdrachtbevestigingen, onze toekomst ziet er niet verkeerd uit.

 

 

Lijkt mij een hele goede. De bank weet wat hij aan je heeft en wat je in het recente verleden voor hen gedaan hebt. Bankiert het bedrijf ook al een eeuw daar? Dan kan helpen.

 

 

Een kredietverzekering wijst categorisch alles af in de bouw en afbouw, ook een probleem is de hoeveelheid opdrachtgevers, vorig jaar 500 facturen.

Soms belt iemand vandaag en die wil dat wij de dag erna al zijn probleem oplossen, daar wordt ook menig verzekeraar zenuwachtig van.

 

 

Er loopt hier op HL een moderator (Norbert Bakker) rond die al vaker zaken heeft kunnen verzekeren die onverzekerbaar leken. Soms moet je verder kijken dan de assuradeur om de hoek of de bankverzekeraar. Bij een unieke vraag geldt ook een unieke verzekeraar. Neem eens contact met hem op en bespreek de mogelijkheden. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

 

Succes!

 

Edit: Volgens mij ben jij ook werkzaam in de bouw en afbouw. Eerder schreef je dat de verzekeraar (die jou kredietwaardigheid dus verzekerd heeft voor een leverancier van jou) niet akkoord gaat met het voorstel. Als jij, werkzaam in de bouw, verzekerd kan worden is het dus in ieder geval niet zo dat categorisch alle bouw en afbouw afgewezen wordt. Dit schrijf ik niet om te zeuren, maar om je te laten zien dat als je tien keer tegen een muur oploopt dit niet betekent dat het de elfde keer niet lukt om er doorheen te lopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Opnieuw dank voor de reacties!

 

Alle afbetalingen zijn gekomen uit de winst, eigen middelen en leningen met een hoogte van 26.000.

Voor de leningen betaal ik 25% rente, omdat ik het zelf voorstelde en ik heb daar ook vrede mee.

Het is geen geld geleend van de Russische maffia 8)

Ik heb voor de aflossing van volgende maand nog geld gereserveerd en daarna ben ik op alle fronten leeg.

 

Het bedrijf liep richting faillissement toen ik het overnam, ik wist dat het bedrijf flinke schulden had. Achteraf bleek dat de schulden hoger waren en dat niet alle "verhalen" even zuiver waren. Ik kan daar niemand voor aanspreken en heb mij er op gefocust om een succes van het bedrijf te maken. Door de perikelen met de overname is er geen jaarrekening 2010. Dat is lastig praten met een bank.

 

Met uitzondering van liquiditeit is het bedrijf ook een succes!

Ik heb omzetten gedraaid die de afgelopen eeuw nog niet zijn behaald.

Daarom kon ik ook zoveel afbetalen.

 

Onze werkzaamheden zijn er niet naar dat er herhalingsopdrachten in zitten. De weinige opdrachtgevers die dat wel kunnen, doe dat ook vaak wel. Als ze ons eenmaal aan het werk hebben gezien, willen ze die professionaliteit graag weer.

 

Aan mijn overhead kan ik niet sleutelen en voorraad hebben wij nauwelijks buiten hetgeen noodzakelijk is. Wat wij hebben liggen kan ook niet verkocht worden omdat er maar een paar zijn in Nederland die deze producten of machines gebruiken.

 

Mijn personeel is nu wel bezig om diensten aan te bieden die in het verlengde liggen van hetgeen wij gebruikelijk doen.

En dat werkt! Alle mensen die vroeger om een offerte hebben gevraagd hebben wij gemaild en aanstaande woensdag is de eerste van een paar die ons aanbod hebben aangenomen. weinig winst, maar wel geld op de plank.

 

Op dit moment krijg ik van de verschillende leveranciers iets speling qua tijd, zij hebben ook wel gemerkt dat de schulden van het verleden afgelost zijn en ik daarna alleen nog maar keurig op tijd betaalde tot de laatste tijd aan toe. Ik mag wel blijven kopen bij contante afrekening of als mijn klant rechtstreeks de factuur aan de leverancier betaalt. Waar ik van baal is dat mijn leveranciers de dupe worden omdat anderen mij niet betalen.

 

Het mooist zou natuurlijk zijn als de vonnissen direct tot resultaat zouden leiden, als alle achterstallige betalingen ineens werden voldaan en als er zich morgen massaal klanten aandienen die 100% vooruitbetalen en etc. etc. Maar ik hou er niet van om pas in actie te komen als het probleem al voor de deur staat. Over een paar weken wordt er geklopt en moet ik open doen. Geen paniek, maar realiteit.

 

De mensen van de gemeente hebben mij doorverwezen, ik stond aan het verkeerde loket. Wachten dus op de afspraak van volgende week.

 

Klein succesje ook deze week: een terugkerende klant hebben wij korting gegeven op ons gebruikelijke tarief en daardoor hebben wij vanaf week 13, 13 dagen aaneengesloten werk voor 2 teams!

 

Ik ga weer even verder, brood op de plank en zo, dank voor de inspiratie!

Link naar reactie
  • 0

Wat wij hebben liggen kan ook niet verkocht worden omdat er maar een paar zijn in Nederland die deze producten of machines gebruiken.

 

Van deze wetenschap moet je gebruik maken. Het is voor jouw eenvoudiger een volledige aanbetaling te vragen omdat je weinig tot geen concurrentie hebt.

 

Je kan overwegen om alleen nog via opdrachtgevers (aannemer) te werken van wie je weet dat ze gewoon netjes betalen. Dus niet direct voor de klant maar bv via de aannemer die het project opgeleverd heeft. Je kan ook een bankgarantie vragen aan 'dubieuze' betalers. Met de voorwaarde dat deze op 30 dagen na oplevering geïncasseerd word. Daar zijn ongetwijfeld wel mogelijkheden voor. Waar een wil is is een weg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.