• 0

kan ik als zzp werken bij vorige werkgever

ik ga per 1 februari in loondienst bij off-shore bedrijf. Dit houd in dat ik 2 weken off-shore ga en 2 weken vrij ben. In die 2 weken vrij ga ik als zzp,er op zoek naar opdrachtgevers. Nu heeft mijn vorige werkgever(waar ik 31 januari uit dienst ga) interesse getoond om mij in te huren, maar kan dat of moet ik minimaal 3 maanden wegblijven? Ben wel in het bezit van VAR verklaring en heb ook andere opdrachtgevers, maar wil graag voor oude werkgever werken omdat ik daar de cultuur,mensen en processen ken. Weet iemand hoe dit zit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dat je enige opdrachtgever zou zijn dan kan de Belastingdienst dat zien als een werkgever en jou als werknemer van dat

bedrijf als ik het goed in mijn hoofd heb zitten daarom moet je altijd minimaal 3 opdrachtgevers hebben voor ze jou zien als ondernemer.

Maar er zijn hier genoeg mensen die er nog veel meer over weten die het nog beter kunnen uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

De VAR, mits het gaat om de WUO, moet jouw opdrachtgever vrijwaren. Pas als de opdrachtgever aan de omstandigheden kan zien dat de VAR onterecht is afgegeven, kunnen er problemen ontstaan. Ik zou me geen zorgen maken, let er alleen op dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Daarover kan je genoeg vinden op dit forum.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

De VAR, mits het gaat om de WUO, moet jouw opdrachtgever vrijwaren. Pas als de opdrachtgever aan de omstandigheden kan zien dat de VAR onterecht is afgegeven, kunnen er problemen ontstaan. Ik zou me geen zorgen maken, let er alleen op dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Daarover kan je genoeg vinden op dit forum.

Dan moet het wel een WUO zijn en idd. terecht afgegeven, in het geval van Frank speelt er ook nog loondienst.

 

26 weken per jaar off-shore in loondienst, ca. 10 weken/jaar vrij, blijft er nog 16 weken over om te werken als ZZP'er.

In die 16 weken, moet je dan wel aantonen dat er geen sprake is van verkapt dienstverband.

Dan is gezagsverhouding nog maar 1 onderdeel van het geheel. Dat is het moeilijke, wat vindt een belasting-inspecteur bij een eventuele controle van het geheel?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frank Hille,

 

Even een aanvullend maar niet onbelangrijk aandachtspuntje voor u richting uw nieuwe offshore-baas.

 

Niet voor niets kent de offshore vanwege de bijzondere werkomstandigheden bijzondere arbeidsomstandigheden en ook speciale arbeidstijdenregels. 14 dagen op en 14 dagen af is geen overbodige luxe en men gaat er in principe van uit dat men in de "14 dagen af"-periode bijkomt van de geleverde inspanningen op het boorplatform.

 

Als werknemer bij het offshorebedrijf kunnen er speciale regels gelden zoals een nevenactiviteitenverbod, maar denk ook aan een non-concurrentiebeding of een non-relatiebeding. Deze bedingen kunnen, afhankelijk van hun tekstuele opstelling (gezamenlijke afspraak) ook betrekking hebben op het zelfstandigenschap (of de onmogelijkheden daartoe). Kijk hier goed naar zodat u niet in de problemen richting uw offshorewerkgever komt.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 23-1-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.