• 0

Verschil definitie zakelijke kosten voor BTW en Inkomstenbelasting?

Beste lezer,

 

Ooit heb ik eens gehoord dat bepaalde kosten voor inkomstenbelasting niet zakelijk zijn en voor de omzetbelasting wel. Graag wil ik hier meet informatie over.

 

Praktisch voorbeeld ik ga verhuizen en heb een eenmanszaakje gevestigd. De kosten die ik maak voor het verhuizen (ook privé goederen) zijn naar mijn idee 100% zakelijk omzetbelasting technisch maar ongeveer 1/3 voor de inkomenstenbelasting. Omdat het uiteindelijk ook maar om 1/3 deel gaat. Is mijn stelling juist of sla ik in dit opzicht de plak mis.

 

Met vriendelijke groet,

Geoffrey

 

 

[titel aangepast - mod]

Interesse kosten reductie / werkdruk verlaging?

Kijk dan eens op www.gjpadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om mijn eerste btw aangifte zo goed mogelijk in te vullen probeer ik zoveel mogelijk btw terug te vragen.

Ik las dat er een verschil is tussen de wet inkomstenbelasting en omzetbelasting.

Ik zit met de volgende twijfels;

Omdat ik vanuit huis werk is er voor de inkomstenbelasting niks aftrekbaar, dit heb ik berekent via het hulpmiddel op de site van de belastingdienst. Mag ik wel een gedeelte van de btw terugvragen?

Ik bedoel hier de warmtekosten mee die ik heb gebruikt voor mijn werkkamer.

Dit is zo'n 1/6 deel van ons huis.

 

Ben erg benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

Net heb ik een colum van Joost Rietveld gelezen over ondernemer voor de ib en ob. En de verschillen.

Hij nam als voorbeeld de auto. De staat bijvoorbeeld niet op de balans maar toch mag je voor het zakelijke gedeelte btw terugvragen wanneer je de verhouding zakelijk- Prive kunt aantonen.

Wel mag je voor de ib het aantal gereden zakelijke km x 0,19 aftrekken.

 

Nu denk ik dat Marjan zegt dat ik wel de btw mag terugvragen omdat ik de verhouding zakelijk- Prive weet.

Ook staat mijn kamer niet op de balans.

Voor de auto is de regel x 0,19 cent voor de zakelijke km met priveauto.

Is er voor gebruik privehuis nog een regel om wat kosten voor de ib op te voeren?

 

Als ik er compleet naast zit hoor ik dat ook graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Henk

 

De verschillen komen met name voort uit het feit dat de inkomstenbelasting een zuiver nationale wet is en dat de omzetbelasting op EU niveau geregeld is. Bovendien wordt een auto fiscaal anders behandeld dan een werkruimte in je woning. Dat is gewoon wetgeving waarbij de wetmakers blijkbaar bepaalde bij-effecten van een werkkamer in de eigen woning hebben willen beperken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Bedant voor je reactie.

Als zzp'er wil je toch zoveel mogelijk de kosten drukken en btw terughalen.

Ik vond het vreemd dat ik wel de btw mag terughalen maar geen kosten mag aftrekken, vandaar mijn zoektocht naar argumenten.

Misschien een rare vraag, maar waarom mag degene dit topic is begonnen en de vraag had of hij de btw van het zakelijke deel van de verhuiskosten mag terugvragen dit niet doen? Hij maakt voor de ob toch ook zakelijke kosten?

Gelukkig heb ik veel met kosten te maken die zowel voor de ib als ob aftrekbaar zijn.

Alleen de lunchbonnen twijfel ik nog over.

Voorgaande jaren bewaarde ik alle bonnen en nam dit voor 73,5% als kosten mee. Wel gepind natuurlijk als bewijs.

De btw trok ik niet af.

 

Is deze regel veranderd in 2013?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.