• 0

Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht

Bij omzetbelasting loop ik vast bij het volgende:

 

Ik heb 26 euro aan btw moeten betalen (invoerkosten e.d.) van producten buiten de EU.

Bij rubriek 4, in de linkerkolom geef ik aan dat er voor xxx€ aan mij is geleverd. De rechterkolom geef ik aan dat ik 26€ afgerond, invoerrechten(btw) heb betaald. Hier zet ik -26 neer. (bij 26+ zou ik die 26 immers nogmaals moeten betalen)

 

Bij voorbelasting trek ik de 26 euro er van af, dit staat bij toelichtingen dat je de btw vanuit het buitenland bij voorbelasting kan aftrekken. In principe krijg ik hierdoor 26 euro minder terug van de belastingdienst.

 

Maar als ik dit allemaal invul, dan krijg ik mijn 26€ btw dus niet terug. Immers rekent die -26 bij rubriek 4 (als ontvangst) tegen de 26 die ik aftrek bij voorbelasting als totaal 0€ btw. Ik heb 26€ contant moeten betalen, hoe krijg ik dit nu terug en heb ik evt iets verkeerd ingevuld?

 

Bedankt voor de moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo allemaal,

 

ik lees heel veel dingen over omzetbelasting en voorbetaalde btw.. ik bestel regelmatig uit landen buiten de eu en de facturen die meegestuurd zijn kloppen 9 van de 10 x niet.. hierdoor word er een schatting gemaakt hoeveel btw je moet betalen aan de bezorgdienst die bij jou het pakketje komt brengen.. vaak is dit lager ingeschat dan dat je daadwerkelijk betaald hebt voor je bestelling..

stel ik koop producten uit amerika. kosten intotaal in euro's: 552. btw 19% = 104.88 omzetbelasting

Nu heb ik aan de bezorgdienst precies 80 euro afgerekend terwijl ik in feite dus 104,88 had moeten betalen.dit is een verschil van 24.88 volgens de regels gezien pleeg je dan inpreciepe toch een beetje fraude? ik bedoel, als de belastingdienst binnenkomt en hun zien inkoop staan met dat bedrag en je hebt het ene betaald.. wat zal deze man dan wel niet denken?

zou het niet beter zijn om je aankoop bij 4a te vermelden.. omzetbelasting bij 5a vermelden en dan wat je aan de bezorgdienst hebt betaald als voorbelasting te plaatsen? of zie ik dit nu helemaal verkeerd?!

Link naar reactie
  • 0

als het goed is gebruikt de koerier het bedrag wat op de vrachtbrief vermeld staat. Over dit bedrag wordt er namelijk invoerrechten betaald. Hou er wel rekening mee dat de douane met andere valuta koersen werkt dan de bank.

Hou hier rekening mee als er in een "vreemde" valuta een bedrag op de vrachtbrief vermeld staat. Uiteindelijk rekent de douane dit terug tegen hun eigen koers naar euro's

 

Verder is dit gewoon voorbelasting en geen prestatie van buiten de EU je hebt de goederen door het betalen van BTW en invoerrechten "Europees" gemaakt

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

ok maar hoe werkt dat dan met het plaatsen van je inkoop uit het buitenland? hoe moet je de inkoop dan aangeven.. want je zult alles wel in euro moeten berekenen hier in nl.. dat is allemaal zonder btw.. ik vind het allemaal nog een beetje lastig te begrijpen!

 

al met al lijkt het mij toch beter.. ik weet alleen niet of dit ook mag en zo hoort maar dan speel je wel alles op 0 euro..

Inkoop bij 4a vermelden.. daarvan de omzetbelasting wat je bij 4a hebt aangegeven vermelden bij 5a en 5b en dan nog wat aan de bezorgdienst hebt betaald als voorbelasting te plaatsen? je betaald dan de omzetbelasting netjes via formulier en speelt daarop op 0 euro... dan heb je die 80 euro die je betaald heb vul je ook in en speel je ook op 0 euro?

Link naar reactie
  • 0

dis is een mooi voorbeeld wat ik dus eigenlijks bedoel!

 

Voorbeeld

U verricht als ondernemer alleen belaste prestaties en hebt in een bepaalde maand een omzet van

€ 40.000 exclusief btw. De omzet is belast met 19%. U hebt voor € 15.000 goederen uit landen buiten de

EU ingevoerd en daarover bent u € 2.850 btw verschuldigd. Verder is aan u op facturen € 4.560 btw in

rekening gebracht. De aftrekbare voorbelasting bedraagt dus € 4.560 op facturen plus € 2.850 in verband

met invoer, dat is samen € 7.410

 

alleen trek je dan 2 x de voorbelasting eraf op 1 bestelling of zie ik dit nu verkeerd?

 

je betaald het nu dus op je omzet belasting en vraagt dit terug en de factuur van dhl vraag je ook terug terug, want dat heb je al betaald aan de koerier...........Help help help!

Link naar reactie
  • 0

Wat snap je nu precies niet? Volgens mij is eea al best duidelijk verwoord?

 

Het voorbeeld wat je schetst vraag je niet 2 x de BTW terug snap ook niet helemaal hoe je dat er uit op maakt.

 

Immers staat er dat je 4560(op "normale" facturen die niets met de invoer te maken) + 2850 aan btw bij invoer hebt betaald?

 

Ik neem verder aan dat je geen BTW aan je Koreaanse leverancier hebt betaald? wellicht dat je daardoor wat verwarring hebt?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Rubend

 

Het mooiste resultaat is inderdaad als alles op nul loopt. Ik vind jouw oplossing netjes:

Inkoop bij 4a vermelden.. daarvan de omzetbelasting wat je bij 4a hebt aangegeven vermelden bij 5a en 5b en dan nog wat aan de bezorgdienst hebt betaald als voorbelasting te plaatsen? je betaald dan de omzetbelasting netjes via formulier en speelt daarop op 0 euro... dan heb je die 80 euro die je betaald heb vul je ook in en speel je ook op 0 euro?

 

Het hoe en waarom over de ontstane verschillen laat ik aan iemand over die daar ervaring mee heeft.

Met jouw oplossing benadeel je de jezelf en de schatkist niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dis is een mooi voorbeeld wat ik dus eigenlijks bedoel!

 

Voorbeeld

U verricht als ondernemer alleen belaste prestaties en hebt in een bepaalde maand een omzet van

€ 40.000 exclusief btw. De omzet is belast met 19%. U hebt voor € 15.000 goederen uit landen buiten de

EU ingevoerd en daarover bent u € 2.850 btw verschuldigd. Verder is aan u op facturen € 4.560 btw in

rekening gebracht. De aftrekbare voorbelasting bedraagt dus € 4.560 op facturen plus € 2.850 in verband

met invoer, dat is samen € 7.410

 

alleen trek je dan 2 x de voorbelasting eraf op 1 bestelling of zie ik dit nu verkeerd?

 

je betaald het nu dus op je omzet belasting en vraagt dit terug en de factuur van dhl vraag je ook terug terug, want dat heb je al betaald aan de koerier...........Help help help!

 

De goederen zijn door de "Inklaarder" al aangegeven als goederen die van buiten de EU ontvangen zijn.

Die behoren dus niet voor een tweede maal aangegeven te worden.

 

Volgens mij dien je enkel het verschil tussen de werkelijke nota en het bedrag wat de inklaarder gebruikt heeft aan te geven als import van buiten Europa. (4a)

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.