Hoe herken je een toekomstige wanbetaler?

Aanbevolen berichten

Ik heb het zo vaak meegemaakt: iemand doet zich voor als grote speler, maar blijkt, als het puntje bij het paaltje komt, niet kredietwaardig te zijn. Vandaag weer één: doet zich voor als groothandel, pretendeert met hele grote orders te komen, maar blijkt een onduidelijk webshopje te zijn.

 

Inmiddels, na een paar jaar ondernemerschap, herken ik het, maar ook ik ben door schade en schande wijs geworden. Ooit heeft meesteroplichter Pieter Knabben me voor vele euro's getild.

 

Met name voor startende ondernemers, maar ook voor de gevorderden, lijkt het me goed om die dingen op te sommen waarbij alle alarmbellen afgaan. Dit zijn die van mij:

 

- De prijs, laat staan het product, is voor de "geïnteresseerde" niet relevant. Hij/zij stelt vooral vragen over betalingsvoorwaarden

- Er wordt met 06-nummers en postbussen gewerkt

- Een persoonlijke afspraak valt niet te maken, alles moet via telefoon, of liever nog, per mail

- Op de website staan geen referenties van klanten

- De "geïnteresseerde" is nooit geïnteresseerd in een eerste kleine order om uit te proberen, maar schermt altijd met megabestellingen

 

Aanvullingen?

Link naar reactie

Ik vind dat Pieter hier wel een handig topic start, al heb ik zelf de business niet die risico loopt.

Voor alle ondernemers lijkt me het nuttig als men negatieve ervaringen als deze uitwisselt.

 

Daarom schop ik het onderwerp maar weer even omhoog in de hoop dat er idd aanvullingen komen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Eerst betalen dan pas leveren lijkt mij een prima risicobeperkende maatregel. Leuk voor de kopende partij voortaan dat je geleverd krijgt en daarna pas hoeft te betalen, maar het is niet voor niets eeuwen lang anders gegaan. Als je bij een branchevereniging aangesloten bent zal dit wel genoeg vertrouwen geven dat de klant als eerst wil betalen.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie

Ik denk dat het probleem bij wanbetalers is dat je het eigenlijk nooit kan inschatten.. Ikzelf ben (door slechte ervaringen) bij nieuwe klanten altijd voorzichtig. Wat dennizvd zegt is wel een goede oplossing voor een leverancier maar ik denk dat veel klanten afhaken als ze alles van te voren moeten betalen. Ligt misschien ook wel een beetje aan de branche maar in de metaal, bouw, automotive branche enzovoort ga je dit nooit voor elkaar krijgen. Bij een winkel, webdesign en nog wat andere branches misschien wel..

Link naar reactie

Helemaal mee eens! Al loop je altijd wel risico met zaken doen, niet alleen als leverancier maar ook als klant zijnde.

 

 

Eerst betalen dan pas leveren lijkt mij een prima risicobeperkende maatregel. Leuk voor de kopende partij voortaan dat je geleverd krijgt en daarna pas hoeft te betalen, maar het is niet voor niets eeuwen lang anders gegaan. Als je bij een branchevereniging aangesloten bent zal dit wel genoeg vertrouwen geven dat de klant als eerst wil betalen.

Link naar reactie

Ik heb het zo vaak meegemaakt: iemand doet zich voor als grote speler, maar blijkt, als het puntje bij het paaltje komt, niet kredietwaardig te zijn. Vandaag weer één: doet zich voor als groothandel, pretendeert met hele grote orders te komen, maar blijkt een onduidelijk webshopje te zijn.

 

Inmiddels, na een paar jaar ondernemerschap, herken ik het, maar ook ik ben door schade en schande wijs geworden. Ooit heeft meesteroplichter Pieter Knabben me voor vele euro's getild.

 

Met name voor startende ondernemers, maar ook voor de gevorderden, lijkt het me goed om die dingen op te sommen waarbij alle alarmbellen afgaan. Dit zijn die van mij:

 

- De prijs, laat staan het product, is voor de "geïnteresseerde" niet relevant. Hij/zij stelt vooral vragen over betalingsvoorwaarden

- Er wordt met 06-nummers en postbussen gewerkt

- Een persoonlijke afspraak valt niet te maken, alles moet via telefoon, of liever nog, per mail

- Op de website staan geen referenties van klanten

- De "geïnteresseerde" is nooit geïnteresseerd in een eerste kleine order om uit te proberen, maar schermt altijd met megabestellingen

 

Aanvullingen?

 

Dus als ik jouw site bekijk dan lever ik jou niet op krediet?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Scherp ;)

 

Op mijn website staan wel referenties van klanten én het echte adres. En een persoonlijke afspraak maak ik graag.

 

Ik vind het inderdaad niet vertrouwenwekkend overkomen dat ik nog geen vast nummer heb geregeld. Dus dat komt er aan.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.