• 0

memoriaalboeking naar prive

Hallo mede ondernemers,

 

Een boekhoudkundige vraag. Ik regel zelf mijn boekhouding, van mijn eenmanszaak, met een boekhoudpakket. Gaat allemaal prima, Inkomende fakturen: inkoopboek, uitgaande fakturen verkoopboek, betaalde en ontvangen bedragen bankboek. Aan het eind van het jaar dus een flink bedrag op de grootboekrekening bank. Hiervan is echter een groot gedeelte opgesnoept naar prive. Ik zou denken dat ik een memoriaalboeking: privegebruik aan bank zou moeten maken, maar dan komt er debet een bedrag aan privegebruik op de balans te staan, welke elk jaar groter wordt. Ik kan mij niet voorstellen dat dit juist is. Ik neem aan dat het antwoord simpel is, maar ik kan het niet bedenken.

 

rob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar heb je die opgaven dan bij het boeken van de bank opgeboekt?

Van die posten zou je het weer af moeten halen en inderdaad op prive boeken, en in het vervolg gelijk op prive bij een priveopname....

 

Dat je negatief komt kan dan wel kloppen, maar 1 keer per jaar mag je ook de gelukkige boeking doen (hoop ik) Winst aan Prive!!

En hopelijk kom je dan weer positief...

Als dat niet zo is dan neem je meer prive op dan dat je recht op hebt...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt egbert, hiermee draait de rekening prive weer op 0. Blijf ik nog even zitten met de rekening winst. Deze staat bij mij op de V&W alwaar het juiste winstsaldo al word weergegeven. Een boeking van prive naar winst zou het winstsaldo dus, onterecht, verhogen. Of is de winst rekening soms een balansrekening ???

 

Link naar reactie
  • 0

Rob,

 

Eén keer per jaar boek je het saldo van de rekening privé naar de balansrekening 'eigen vermogen/kapitaal '. En niet naar V&W.

Dat was denk ik een type foutje van 2 the point.

 

De rekening privé is namelijk een hulp rekening van de rekening EV.

 

 

Larry.

Link naar reactie
  • 0
Dat was denk ik een type foutje van 2 the point.

Ik heb nooit gezegd dat de rekening prive een v&w rekening was....

 

De winst komt op het einde van het jaar trouwens in zowel de v&w als in de balans naar voren....

Op de balans komt hij te staan om je balans in evenwicht te krijgen, en tevens is hij het resultaat van je V&W.

Dat is nou het mooie van boekhouden; als ze bij beiden hetzelfde resultaat geven klopt je boekhouding... ;)

 

En je boekt niet de rekening prive naar de balansrekening EV...dat hoeft niet, het is immers al een onderdeel daarvan (je zegt hetzelf al)

Je boekt wel de winst naar de rekening prive (in een eenmanszaak) omdat je op het einde van het jaar daar recht op hebt en er dus een schuld van het bedrijf aan jou ontstaat.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
De winst komt op het einde van het jaar trouwens in zowel de v&w als in de balans naar voren....

Op de balans komt hij te staan om je balans in evenwicht te krijgen, en tevens is hij het resultaat van je V&W.

Dat is nou het mooie van boekhouden; als ze bij beiden hetzelfde resultaat geven klopt je boekhouding...

 

En je boekt niet de rekening prive naar de balansrekening EV...dat hoeft niet, het is immers al een onderdeel daarvan (je zegt hetzelf al)

Je boekt wel de winst naar de rekening prive (in een eenmanszaak) omdat je op het einde van het jaar daar recht op hebt en er dus een schuld van het bedrijf aan jou ontstaat.

 

 

Bij het boekhouden kunnen verschillende benaderingswijzen tot één en de zelfde resultaat leiden.

Ik hanteer standaard de volgende methode in soortgelijke situaties als die van Rob.

 

Boekingen gedurende het hele jaar:

 

Privé

Aan Bank

 

Boekingen aan het eind van het boekjaar:

 

EV

Aan Privé

 

En in gelukkige omstandigheid. ;D

 

Winst

Aan EV

 

Zoals jij voorstelt kun je de winst wel tengunste van privé boeken.Maar waarom zou je dat doen?

Op je eindbalans zit je dan met een post privé die daar feitelijk niet op thuishoort .De feitelijke balanspost is namelijk ‘grote broer’ Eigen vermogen oftewel Kapitaal.Zeker bij een eenmanszaak hoeft de winst niet op de eindbalans te staan.Die komt namelijk ten goede aan het vermogen van de eigenaar van de eenmanszaak.

(de eigenaar en de zaak zijn twee handen op één buik) ;)

 

Larry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.