• 0

Discussie over contracten

Mijn bedrijf BV heeft twee koopovereenkomsten getekend voor een levering van een product en afgesproken som.

De koopovereenkomsten zijn van verschillende BV's gekocht, maar van dezelfde eigenaar.

 

Koopovereenkomst A gekocht van BV A

Volledig betaald.

 

Koopovereenkomst B gekocht van BV B

Op afbetaling doormiddel van financiering van eigenaar.

 

Nu hebben we de volgende discussie.

We hebben nog een andere overeenkomst getekend, maar hier staat een fout in en ik heb hem blijkbaar anders gelezen.

 

De andere overeenkomst is een huurkoopovereenkomst. We hadden afgesproken contract B op deze basis te doen. Nu is deze overeenkomst niet helemaal juist opgesteld en heb ik deze ondertekend.

 

In de overeenkomst staat het volgende :

" Er is een totaalsom afgesproken van 225.000 euro voor de getekende overeenkomst. Dit is op basis van huurkoop er is 150.000 euro voldaan en 75.000 euro op af betaling. Juridische levering na laatste betaling."

 

Blijkbaar heb ik dit niet juist gelezen. Hij beweert dat beide overeenkomsten op huurkoop zijn.

In mijn optiek had er moeten staat " Er is een totaalsom van 225.000 euro afgesproken voor twee overeenkomsten, waarvan een betaald de andere op huurkoop"

 

In mijn optiek is de overeenkomst juridisch niet goed aangezien er twee overeenkomsten zijn gekocht van verschillende BV's.

Ik heb er een volledig betaald, de ander niet.

Sta ik in me recht ?

 

Hij beweert het volgende :

 

BV A , BV B en BV C vallen allemaal onder Holding BV, zijn een fiscale eenheid en mogen onderling verrekenen. Hebben ook r.c. verhoudingen over en weer. Overeenkomsten naar derden kunnen dus onderling verrekend zijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat mij even ontgaat:

 

[*]Ik neem aan dat jij een factuur hebt gekregen voor overeenkomst A;

[*]Je hebt die € 150.000,00 overgemaakt onder vermelding van dat factuurnummer (hoop ik).

 

Dan heb jij toch bewijs dat jij de factuur voor product A volledig voldaan hebt en dat je hier economisch en juridisch eigenaar van bent? Dan kun je nog zoveel ondertekenen, maar als jij gefactureerd bent en je hebt het bedrag volledig betaald dan kun je beargumenteren dat de zaak is afgedaan.

 

Wat is eigenlijk de reden waarom je die derde overeenkomst hebt getekend? En misschien nog belangrijker, als jij van plan bent om netjes je huurkooptermijnen te betalen en de producten niet voortijdig wilt doorverkopen, wat zou eventueel het probleem zijn van een huurkoopovereenkomst?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk begrijp ik het niet helemaal. Er zijn dus twéé koopovereenkomsten met twéé verschillende bedrijven (van dezelfde holding) en daar hebben jullie één contract van gemaakt?

Is dat de situatie?

 

En na het ondertekenen van deze allesomvattende overeenkomst kom je tot de ontdekking dat er iets anders op papier staat dan je had verwacht.

 

Je vraagt is nu dus of je met recht de getekende overeenkomst kan aanvechten omdat je de situatie anders had ingeschat.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad er zijn twee verschillende overeenkomsten die producten afnemen van verschillende bv's van dezelfde holding.

Beide contracten hadden een koopprijs van totaal 225.000 euro.

Ik heb 150.000 gefinancieerd bij een bank dit bedrag overgemaakt naar de BV A waarmee ik de overeenkomst had voor het afnemen van het product.De overige 75.000 euro geleend bij de Eigenaar van de holding.

 

Het laatste contract was om de huurkoop vast te leggen voor contract B Alleen door verkeerd lezen heb ik deze getekend.

In het laatste contract staat nu het volgende " er is een koopovereenkomst van totaal 225.000 euro waarvan ik 150.000 euro heb betaald en 75.000 op af betaling.De juridische levering bij laatste betaling."

 

Mijn vraag is :

Je vraagt is nu dus of je met recht de getekende overeenkomst kan aanvechten omdat je de situatie anders had ingeschat.??

In mijn optiek is de laatste overeenkomst helemaal niet juist er wordt gespoken over een overeenkomst , maar er zijn er twee. Is dit dan rechtsgeldig ?

 

Link naar reactie
  • 0

In koopcontract A staat dat ik 150.000 euro moet overmaken naar BV A voor het product.

In koopcontract B staat dat ik 75.000 euro moet overmaken naar BV B voor het product.

 

Ik heb dus geen factuur gehad maar 150.000 euro overgemaakt naar BV A met de beschrijving van het product erbij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ehm, hoe heb je dat dan met de BTW gedaan? Voldeed de overeenkomst aan de wettelijk gestelde factuurvereisten om voorbelasting terug te kunnen vragen? (Ik kan het mij bijna niet voorstellen...)

 

Van wie neem je het product af, m.a.w. wie is de leverancier? Dus bij wie klop je aan als er een beroep op garantie gedaan moet worden? Dat dit onderling in een soort van eenheid zit is niet zo relevant, jij hebt een juridisch bindende overeenkomst met de leverancier, wie zijn taken uitvoert is een tweede. En waarom zijn er twee koopcontracten voor één product? ???

 

Zoals ik het zie heb jij een product afgenomen van € 225.000,00. Dit heb je gefinancierd door € 150.000,00 te lenen bij een kredietverstrekker en € 75.000,00 bij de leverancier (maar dit is geen leverancierskrediet in de vorm dat de factuur later betaald mag worden). In basis zijn dit gewone leningen die niets met huurkoop te maken hebben.

Waarom heb je überhaupt een overeenkomst getekend waar de term huurkoop in staat? Jij financiert gewoon de aanschaf van jouw product en dat heeft niets met huurkoop van doen. Toch tekenen, en je bewust zijn van wat je tekent, maakt een beroep op dwaling toch wel lastig.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even voor de beeldvorming.

 

Ik koop met mijn BV een assurantieportefeuille voor 150.000 euro van BV A

Ik koop met mijn BV een assurantieportefeuille voor 75.000 euro van BV B

 

dus twee koopcontracten voor twee verschillende producten die ik koop van verschillende BV's.

Wij zijn BTW vrij vandaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom in vredesnaam teken je dan één contract voor 225.000,- euro als je twéé verschillende portefeuilles overneemt van twéé verschillende leveranciers?

 

Ik weet niet of je beroep kan doen op iets. Lijkt mij van niet. Meestal worden mensen die iets ondertekenen toch geacht om te kijken wat er staat.

 

Als je elke overeenkomst kon ontbinden met als reden "ik dacht dat er iets anders stond", dan is de beer los natuurlijk...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht biedt dit een aanknopingspunt:

 

Artikel 7a:1576j BW:

[*]1. De akte van huurkoop moet duidelijk vermelden den geheelen koopprijs, als bedoeld in artikel 1576c, het plan van regelmatige afbetaling, als bedoeld in artikel 1576f, en de bedingen betreffende voorbehoud en overgang van eigendom

[*]2. In de gevallen, bedoeld in het tweede en het derde lid van artikel 1576h, treden de overeenkomstige gegevens hiervoor in de plaats.

[*]3. Ontbreekt eene akte, welke voldoet aan genoemde voorwaarden, dan geldt de overeenkomst niet als huurkoop, doch wordt de koop en verkoop op afbetaling geacht te zijn gesloten zonder beding, dat de verkochte zaak niet door enkele aflevering aan den kooper overgaat.

 

 

Met andere woorden: voldoet de overeenkomst waar huurkoop in genoemd wordt aan de eisen die in dit artikel gesteld worden? Zo ja, dan heb je een probleem. Zo nee, dan is er dus geen sprake van huurkoop maar van koop of afbetaling waarbij het volle economische en juridische recht bij de koper (jij) komt te liggen.

 

En het kan wel handig zijn als je in het vervolg iets meer informatie geeft over waar het over gaat, maakt nogal een verschil of we het over melkflessen of over assurantieportefeuilles hebben.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!!

Het is gewoon volledig mijn eigen schuld, dit laatste contract is te vluchtig ondertekend.

Ik heb het drie keer gelezen, maar er per ongeluk overheen gelezen.

 

Mijn BV koopt portefeuille van BV A voor 150.000 euro. (overeenkomst A)

Mijn BV koopt portefeuille van BV B voor 75.000 euro (overeenkomst B)

 

Hier de belangrijkste artikelen uit de laatste

 

Ondertekende

 

BV A

 

en

 

Mijn BV

 

Artikel 1

 

De verkoper BV A (moet zijn BV A en BV B) waarvan A al voldaan is) verkoopt in huurkoop aan koper de assurantieportefeuille met een doorloopprovisie van .... euro en internetsites conform eerder gemaakte overeenkomst(moet overeenkomsten zijn). De eigendom van het gekochte gaat over op verkoper onder de opschortende voorwaarde van de betaling van al wat koper op grond van deze overeenkomst aan verkoper verschuldigd is.

 

Artikel 2

 

De koopprijs beteft 225.000 euro waarvan bij het ondertekenen van de overeenkomst 150.000 euro verschuldigd en voldaan is.

Het restant moet nog worden voldaan, zoals bepaald in artikel 3.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.