• 0

software opdracht

Als student heb ik de opdracht gekregen om een module te bouwen in java, php en misschien c++ en mysql voor een reeds complex bestaand software systeem. Ik ben echter niet in loondienst bij het software bedrijf, wel is het een voormalig werkgever van me. Ik heb nog een bespreking maar waarschijnlijk is het een opdracht van ongeveer 120 uur (een ruwe eerste schatting) en ik reken 15 euro per uur (is misschien te laag...?)

 

Ik wil het werk voor het overgrote deel thuis doen en misschien laat ik een deel door een studiegenoot van me doen bij tijdsgebrek. Verder heb ik een wekelijks bijeenkomst om te zien hoe het gaat en om feedback te ontvangen. Ook wil ik met de eindgebruiker kunnen praten om een beter product te creeeren.

 

Ik heb zelf geen btw nummer en dit is een van m'n eerste opdrachten. Ik heb de volgende vragen, die ik graag zou willen weten voor de eerste bespreking over de opdracht:

1. kan ik dit gewoon allemaal doen en verder niks te regelen op financieel gebied

2. is 15 euro ok?

3. kan ik een bedrag van 20% vooruit vragen?

4. kent iemand een goed relevant overeenkomst voor me

5. een ander probleem is dat ze het liefst willen weten wie die andere persoon is die aan m'n opdracht meewerkt, dat wil ik liever niet doen. Het opdracht houdt slechts een module in dus het is niet zo link als een derde persoon eraan werkt. Je hebt dan ook kans dat ze dan liever direct met hem gaan werken of gaan proberen hem aan te nemen. En aan de andere kant heb ik het idee dat dat eigenlijk hun zaak niet is. Is dit onredelijk van mij?

6. is hier toch sprake van een arbeidsovereenkomst?

7. zo ja waar moet ik dan rekening mee houden, moet ik bijvoorbeeld dan een btw nummer hebben?

8. bijna alle software projecten lopen overtijd. Liefst zou ik dus in de overeenkomst hebben dat daar ook rekening mee wordt gehouden en ook wanneer het opgezegd kan worden. Dat is in mijn geval als wegens omstandigheden blijkt dat het project onhaalbaar is geworden (ik doe vooraf een haalbaarheids analyse).

9. ik wil het recht hebben m'n eigen code te kunnen herbruiken.

10. ik wil vast laten leggen dat ik met de eindgebruiker kan praten en hun klant (kan ook gevoelig zijn)

11. zou ik het software bedrijf ook ergens op moeten wijzen wat betreft de belastingdienst of iets anders. Je wilt het immers voor beide partijen zo plezierig mogelijk laten verlopen.

 

Had ik dit allemaal al eerder uit het forum moeten oppikken, zou diegene dan een relevant link naar me toe willen sturen, waar deze vragen beantwoord staan.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert, maar toch een paar antwoorden op je vragen.

 

1. Ik zou me wel inschrijven bij de Kvk en een BTW-nummer aanvragen. Maar het ligt er ook een beetje aan of je eenmalig een dergelijke opdracht uitvoert of dat je hier mee verder gaat.

 

2. 15 euro is belachelijk weinig. Als het bedrijf in zee zou gaan met een consultancybureau betalen ze het veelvoudige van dat bedrag. Ik zou eerst maar een hoger bedrag noemen. Gewoon onderhandelen. En het ligt ook aan het gewenste loon en de gemaakte kosten.

 

3. Ik weet niet of het gebruikelijk is om een bedrag vooruit betaald te krijgen. In principe declareer je natuurlijk uren bij het bedrijf. Dus dan zou je betaald krijgen voor uren die je nog niet hebt gewerkt.

 

4. Voor een goede overeenkomst, kun je natuurlijk even zoeken in het archief van Higherlevel. En verder zijn er diverse juridische experts op Higherlevel die je kunnen helpen.

 

5. Kun je je niet beter met z'n tweeen aan de opdracht werken dan? Of is dat geen optie voor het bedrijf?

 

6. Volgens mij niet. Je verhuurt jezelf in principe aan het bedrijf; of te wel freelance.

 

7. Zie vraag 1

 

8. Dat is een kwestie van onderhandelen. Als het bedrijf een absolute limiet stelt, is het aan jou om in te schatten of je de deadline haalt. Alle tijd die je er langer aan werkt, is dan voor jouw rekening. Tenzij je een clausule in de overeenkomst opneemt. Misschien ook een reden om je uurtarief te herzien, waarbij je rekening houdt met eventuele vertraging.

 

9. Dat kan, maar dat is ook een kwestie van opnemen in de overeenkomst.

 

10. Wederom onderhandelen, waarbij het altijd maar de vraag is of het bedrijf akkoord gaat.

 

11. Voor het bedrijf is het makkelijker dat je een btw-nummer hebt, voor de aangiftes.

 

Zo de waslijst is doorgewerkt. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het kan zijn dat ik bij sommige vragen wat ben vergeten. Dus mede-highlevelaars........... Wat hebben jullie toe te voegen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

-overeenkomstje heb ik niet hier present, maar kan ik vanavond wel even mailen...

-15 euro.... Ik betaal mijn oppas bijna nog meer.... :-[

Ik zou minstens 2 * dit bedrag rekenen.....(ex btw wel te verstaan)

 

punt 5/6

-Je moet de vrijheid hebben om je werk uit te besteden aan een derde, anders is er zowiezo sprake van een arbeidsovereenkomst.

-Werken bij een ex-werkgever is superlink, wordt namelijk snel gezien als arbeidsovereenkomst....(heb je veel andere klanten?)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

1. Je moet je geloof ik inschrijven als je meer dan 1 klant hebt. Zoals Martijn al schrijft hangt het er een beetje vanaf of je van plan bent om meer opdrachten te doen voor meerdere klanten. Als bedrijf kun je een btw-factuur opmaken hetgeen natuurlijk netter staat. Sowiezo moet je deze inkomsten aangeven bij de belastingdienst - je valt als je hier geen werk naast hebt toch binnen de belastingvrije voet, dus wat dat betreft zit je ok.

 

2. 15 euro is niet ok. Zorg ervoor dat je je tijd GOED inplant. Liever een realistische schatting qua uren en meer rekenen dan andersom! Ik denk at je met EUR 30 p/u nog steeds heel goedkoop bent en aantrekkelijk voor het bedrijf.

 

3. Maak een definitieve offerte met daarin opgenomen dat indien de 120 uur worden overschreden dit dmv nacalculatie wordt doorberekend. Op die manier geef je het bedrijf wel een vaste prijs maar dek je jezelf ook wel een beetje in. Je kunt gerust 20-50% voorschot vragen.

 

4. zie antwoord martijn

 

5. zorg ervoor dat jij de opdracht hebt en dus een contract door het bedrijf ondertekend. willen ze eerst de ander ontmoeten of weten wie het is - prima, maak dan een onderhands contract met diegene dat hij niet aan de opdracht mag werken indien jij deze misloopt. (het is maar een idee) Ik weet niet met wie je hier te maken hebt en hoe jullie verstandhouding is natuurlijk :)

 

6. Lijkt me onwaarschijnlijk. Als het bedrijf je vaker in zou huren of voor een lange periode en jij zou geen andere klanten hebben dan denk ik dat de belastingdienst het als arbeidsovereenkomst zou kunnen gaan zien.

 

7. tip: bel de belastingdienst om inlichtingen of kijk op www.belastingdienst.nl - de site bevat uitvoerige informatie

 

8. neem het op in je contract, vraag een van de juridische adv. op HL om advies. Let op - als je dit opneemt in je contract, hou er dan rekening mee dat je je voorschot niet opmaakt.. want deze mag je in zo'n geval mooi terugbetalen he :D

 

9. opnemen in het contract

 

10. zie martijn

 

11. zie martijn

 

Gr. Stepan

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

In de eerste plaats bedankt voor de reacties!

 

Kun je je niet beter met z'n tweeen aan de opdracht werken dan? Of is dat geen optie voor het bedrijf?

 

[5]Dat is op dit moment voor mij geen optie.

 

-overeenkomstje heb ik niet hier present, maar kan ik vanavond wel even mailen...

 

[4]Graag.

 

-15 euro.... Ik betaal mijn oppas bijna nog meer.... :-[

Ik zou minstens 2 * dit bedrag rekenen.....(ex btw wel te verstaan)

 

Zij deden al moeilijk over 15 euro...

Ik heb zelf al redelijk wat ervaring met het specificeren en implimenteren van software. Maar ik zit krap en sta nogal verlegen om opdrachten dus vandaar.

 

-Je moet de vrijheid hebben om je werk uit te besteden aan een derde, anders is er zowiezo sprake van een arbeidsovereenkomst.

 

Ok

 

-Werken bij een ex-werkgever is superlink, wordt namelijk snel gezien als arbeidsovereenkomst....(heb je veel andere klanten?)

 

Eentje.

 

5. zorg ervoor dat jij de opdracht hebt en dus een contract door het bedrijf ondertekend. willen ze eerst de ander ontmoeten of weten wie het is - prima, maak dan een onderhands contract met diegene dat hij niet aan de opdracht mag werken indien jij deze misloopt. (het is maar een idee)

 

Ik wil dat de opdracht via mij gaat. Ik ben echter niet goed in het vinden van opdrachten. Ik heb wel een heel netwerk van goede programmeurs en kan dat zelf goed dirigeren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.