• 0

Bankfinanciering broodjeszaak in franchise

Graag wilde ik jullie de volgende case voorleggen:

Ik wil een Subway (franchise) restaurant beginnen en ben na kennismaking en goedkeuring van Subway begonnen met het schrijven van een ondernemingsplan. Tijdens het schrijven ben ik intensief begeleid door de Development manager van een Subway die mij zoveel mogelijk geholpen heeft met allerhande zaken. Tevens ben ik door een bevriende horecaondernemer kritisch begeleid tijdens het schrijven van mijn plan. Deze persoon heeft een grote onderneming en dus kennis van zaken. Ikzelf heb geen horeca-ervaring maar mijn partner daarentegen wel en met deze mensen achter mij moet het lukken. Vond Subway ook, vond de bank ook.

Mijn persoonlijke situatie is gunstig, inkomen partner, geen kinderen, lage lasten en geen schulden. Zo vond ook de bank. Mijn geschreven plan werd, (na veel feedback van mijn achterban) door de bank goed bevonden. Vestigingsplaats, motivatie, marketingmix enz enz was allemaal goed. Concept huurcontract, plattegrond restaurant, hypotheekakte, prijslijst, kortom alles zat in de bijlage. Was ook allemaal goed.

Het financiële plan bevatte een investeringsbegroting, financieringsplan, winst/verliesprognose voor vijf jaar, liquiditeitsprognose eerste jaar, beginbalans/balans na 2 jaar en een overzicht waarin te zien was waarop omzet en kosten waren gebaseerd. In het geschreven gedeelte stonden motivaties. Ik moet discreet zijn qua cijfers maar het gedeelte eigen vermogen bedraagt 30% vd investering. Brutowinst is 30% en het nettoresultaat in het 1e jaar is 13%. Ik heb defensief begroot en de kosten hoog gehouden om zekerheden in te bouwen. Ik kan er niet al te diep op ingaan maar ik heb dat duidelijk kunnen aantonen dmv een aantal documenten en het geheel is door een accountant doorgerekend.

De accountmanager van een bepaalde bank was enthousiast en het eerste gesprek ging voortvarend. 2e afspraak stond gepland en hij heeft de stukken ter fiattering ingestuurd. En jullie raden het al: afgekeurd. Ingewikkeld verhaal over punten maar kortom, ging niet gebeuren maar ik moest het absoluut bij een ander proberen. Wat moet ik doen? De onderneming is rendabel, de ondersteuning en achterban is goed. Ik weet dat er meer banken zijn en die zijn wel benaderd maar dit was een bank waar veel hoop op was gevestigd en een doemscenario begint zich te voltrekken.

Een erg lang verhaal maar ik had het nog wel 5 maal langer kunnen maken. Ik hoop hier nog enkele goede tips te krijgen. Een expert heb ik al benaderd maar dat kost eigenlijk weer teveel geld en dat kan een beginnend ondernemer juist niet missen.

Alvast bedankt.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet je concreet waar je op afgekeurd bent? Soms zijn ze daar duidelijk in maar soms ook vaag.

 

Wat je verder qua advies kunt krijgen lijkt me op basis van je post en het niet kunnen/mogen delen van cijfers op een forum erg lastig. Ik zou iemand uit het bankwezen, bijvoorbeeld een ex-bankier, vragen om vanuit zijn expertise ook het plan te beoordelen en je verder te adviseren voor je het wederom inzend. Een bankier kijkt weer heel anders dan een ondernemer.

 

Hoe staat Subway hier verder in, wat kunnen die voor je betekenen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Even een poging om een paar dingen helder te krijgen:

- ik begrijp dat de "metro-broodjeszaak" geen financieringsarrangement heeft?

- ik lees ergens hypotheekakte, wil je behalve een eigen bedrijf starten ook meteen een bedrijfspand kopen?

- als het gaat om versterking van je financiële positie, wat voor verhuurder (als het toch een huurpand is) heb je, misschien is die best bereid mee te investeren, als de toko gaat lopen heeft hij jarenlang een mooie huurder in zijn pand.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je snelle reactie, het plan wordt momenteel doorgelicht door een ex-bankier die meerdere soortgelijke opdrachten voor Subway heeft gedaan. Ik weet dat de accountmanager van een bank altijd veel enthousiaster is dan zijn meerderen maar toch viel het rauw op mijn dak om met zo'n goed gevoel de deur uit te gaan, met een 2e afspraak in de pocket en vervolgens een dag van te voren afgebeld te worden. Vanuit Subway krijg ik in alles begeleiding en ze zouden ook meegaan naar de 2e afspraak bij de bank. Ik heb geen concrete punten gekregen wb de afwijzing, ik vroeg het wel maar werd toen 'geïnformeerd' over een puntensysteem en met het advies het zeker wel nog bij andere banken te proberen.

En @ starterscoach, ook bedankt voor de reactie. Subway heeft geen financieringsarrangement, de hypotheekakte betreft mijn woonhuis. De kans dat de verhuurder wil investeren acht ik zeer klein maar deze optie had ik wel al in mijn achterhoofd zitten in geval van nood.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog nooit zoveel kul bij elkaar gehoord!

Afwijzing motiveren met een puntensysteem en maar bij andere financier proberen.

Het lijkt er op dat jouw Accountmanager ook niet meer weet dan een puntensysteem. Ben benieuwd

welke bank dat wel niet mag zijn die een serieuze kandidaat het bos instuurt met een

warrig verhaal over een puntensysteem. Het lijkt er mij meer op dat ze daar geen horeca

willen financieren, maar laat het dan ook weten.

 

Als je bij die instelling voor een tweede kans gaat lijkt het me verstandig dat

je vooraf weet op welke gronden is afgewezen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tjee, heel apart verhaal.

 

Vreemde is dat je nu nog steeds niet weet waar je plan op is afgekeurd.

Het heeft weinig zin om het nogmaals te proberen als je plan niet is aangepast.

Zeker als gewerkt wordt met een puntensysteem dan wil je toch in ieder geval weten waar je de punten hebt laten liggen.

Ik zou het zeker niet accepteren om met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Stuur aan op een persoonlijk gesprek waarin je duidelijk wil hebben op welke punten verbetering/verandering nodig is om de financiering toch rond te krijgen. Je hebt dan in dat gesprek vrij snel door of de bank uberhaubt wel genegen is om deze onderneming te financieren.

 

Succes

 

Gr

 

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Beste Beunder,

 

Het financieren van horeca is niet (meer) populair bij banken. Het is altijd aan te raden je plan bij meerdere banken te presenteren en goed te zoeken naar andere mogelijke financiers (familie, vrienden, leveranciers e.d.). Banken kunnen verschillende conclusies trekken over een zelfde plan. Ik ben het met Marco eens dat de manier waarop de bank jou afserveert niet erg professioneel is.

 

Op basis van wat je nu voorlegt is geen inschatting van de slaagkans van je bedrijfsidee te maken. Het succes van een dergelijk horecaconcept is vooral afhankelijk van de locatie/pand. Positieve resultaten van een vestigingsplaatsonderzoek helpen dan om je omzetaannames te onderbouwen en een kredietverstrekker te overtuigen van jouw slaagkans.

 

Ten aanzien van jouw cijfers: zo’n eigen vermogen is redelijk, maar ik weet niet in welke vorm (zekerheden) je dit inbrengt. De brutowinst van 30% is veel te laag, daar klopt iets niet. De netto winst lijkt prima maar een krediet beoordelaar kijkt niet alleen daarnaar, maar vooral naar de cash-flow om te zien of je voldoende aflossingscapaciteit hebt.

 

Ook dit soort franchiseformules worden regelmatig gefinancierd door middel van een borgstellingkrediet. Wij voeren daarvoor haalbaarheidsonderzoeken uit, omdat een bank vaak een doorlichting eist door een onafhankelijk erkend adviesbureau. Dit lijkt me ook in jouw geval kansrijk. Subway kan daar een rol in spelen.

 

Ik wil er wel even naar kijken als je je plan naar me pm-t.

 

Het klinkt kansrijk genoeg om in elk geval niet op te geven maar door te zetten. Veel succes daarbij!

 

Groet,

 

Paul

 

 

N. B. Dat een expert "teveel kost" is in de meeste gevallen echt onzin. Dit hoeft helemaal niet kostbaar te zijn (kosten zijn meestal niet meer dan 1% van de investeringssom) en betaalt zich altijd terug. Zo'n advies resulteert vaak in het rondkrijgen van de financiering, behoedt de startende ondernemer voor veel valkuilen en levert een boel inzicht en kennis op die zijn slaagkans aanzienlijk vergroot.

Link naar reactie
  • 0

Ook in het verleden werden dit soort plannen meestal alleen gefinancierd met hulp van MKB-borgstelling. Als ik verhaal lees dan zou het daarvoor moeten kwalificeren. Mijns inziens toch een slachtoffer van de liquiditeitskrapte bij banken. Nu heeft de ene bank er meer last van dan de andere. Inderdaad dus gauw meerdere proberen.

 

MKB-borgstellingskrediet

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de reacties,

 

Ten eerste moet de BW 70% zijn natuurlijk, excuses. De locatie is een absolute A-locatie in een middelgrote stad, oppervlakte is niet ruim maar vergelijkbaar met andere vestigingen. Vandaag gaat er een expert overheen die vanmiddag zijn bevindingen met mij gaat bespreken, ik vind het alleen zondegeld ook al vallen de kosten relatief mee. Het is voornamelijk een stukje frustratie: Ik geloof in mezelf, de franchisegever en gevestigde ondernemers geloven erin, het (defensief) opgestelde plan geeft goede cijfers weer (liquiditeitsoverschot ziet er goed uit en is absoluut niet overdreven), het franchisebedrijf zit aantoonbaar in de lift en ik kan elk punt waar dan ook onderbouwen, oftewel ik weet wat ik zeg en wat er staat. Ik ben onervaren maar heb me er enorm in verdiept, hetgeen ik ook van vele kanten inc. de bank complimenten voor kreeg. Uiteraard zou ik graag mijn plan willen PM-en maar ik wacht even het telefoontje van vanmiddag af.

Ik geef niet op en zie het maar als en belangrijke les voor (startende) ondernemers: Omgaan met teleurstellingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb exact hetzelfde meegemaakt. in ons geval kregen we te maken met een stagiaire (vrouw!) die op het onbeschofte af MOCHT komen meedelen dat het feest niet doorging. Bij doorvragen schemerde door dat het besluit voor de uitnodiging om langs te komen, al lang vast stond.

 

Bij banken hanteren ze computers naar het schijnt. Niemand weet daar hoe ze werken. Niemand kan de toetsen fatsoenlijk bedienen. Niemand kan vertellen wat de computer de medewerker als uitkomst geeft. Er schijnen competente mensen wat controles te hebben ingebouwd waarmee een stagiair wel of niet je te woord zal gaan staan. Compleet stuurloze club (ABN AMRO!!!!) In het geval dat: 'computer say's NO', heb je een gevalletje dikke pech...hoe goed je plan ook is doordacht. Een gesprek is dan niet meer mogelijk. Niet dat het zin heeft met een 1e jaars MER student tegenover een accountant met 15 jaar ervaring.

 

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat te adviseren. Je kunt andere banken proberen. Maar mijn ervaringen bij de Rabobank en de ING bank zijn ook niet optimaal. Een private-investor of vrienden, familie of andere optimisten kun je proberen te benaderen een financiering te verstrekken. Banken nemen geen deel uit van het economisch verkeer als er ook maar een risico in aanmerking moet worden genomen.

 

Ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing....

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

als je je bedenkt dat de beursgang van een franchiseclub als Mc Donalds geleid heeft tot een gigantische kapitaal-collecte, mag je veronderstellen dat het kleine broertje SubWays ook enig vertrouwen mag krijgen als een franchisenemer een vestiging wil starten of overnemen. A-locatie, goed concept, kwalitatief goede producten, uitgekauwde procedures...die kunnen toch niet anders dan minimaal een kostendekkende cashflow leiden? Als je nou 'De 100 pullen over wil nemen van ome sjaak, daar op de hoek', dan kan ik me voorstellen dat men niet wil praten... Tenzij de bank zijn zinnen heeft gezet op het onroerend goed waar de franchise-onderneming toevallig is gehuisvest...

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

De hiervoor genoemde optie van de verhuurder die in zijn huurder investeert, zie je vaker gebeuren. Het alternatief is veelal leegstand en dat kost (sowieso) geld. In sommige gevallen zie je verhuurders achtergestelde leningen verstrekken aan huurders.

 

Ik weet niet in hoeverre je de huurovereenkomst al hebt uitonderhandeld, maar tegenwoordig is het ook niet ongewoon om bij de verhuurder een huurvrije periode of investeringsbijdrage te bedingen tot ongeveer 10% van de waarde van de nieuwe huurovereenkomst. Dat zou je cijfers richting een bank kunnen verbeteren.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

De accountmanager waar ik mee te maken had was ouder dan ikzelf en ik mag aannemen dat hij niet net van school kwam. Hij wist zelf ook gewoon niet precies waarop de afwijzing gebaseerd was. Maar goed, moddergooien heb ik niks aan en ik wil een financiering dus ben nog steeds in gespannen afwachting op andere banken. En op zoek naar externe financiers zoals bijv. Doldersum vastgoed aangaf maar dat vind ik een lastige bezigheid. Mijn voordeel is dat ik een franchisegever achter me heb die ook overuren maakt voor mij (en zichzelf) momenteel. Ik zal voor degenen die het interessant vinden hier de voortgang blijven posten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Beunder,

 

Ik ben erg benieuwd hoe het gegaan is met het rondkrijgen van je financieringsplan en het opstarten van je subway restuarant. Ik volg subway al sinds de introductie in Nederland en ben zelf ook geintereseerd in het concept. Echter ze groeien nog niet zo hard als in het begin hun doelstelling was volgens mij, daarnaast lees ik nogal wat negatieve berichten over het concept in Duitsland. Dit heeft mij nogal in twijfal gebracht over het concept. Ik vroeg mij af wat heeft jou doen besluiten om voor subway te gaan en hoe heeft subway jou overtuigd.

 

Ook zou ik graag willen weten of je eventueel geintereseerd zou zijn in een duo eigenaarschap van een subway..

 

Groet,

 

Caliente

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.