• 0

Probleem correctie BTW prive gebruik

Hallo mensen,

 

Ik ben nu al ongeveer een uur dit forum aan het doorlezen om een antwoord te krijgen voor mijn BTW correctie.

Na wat gepuzzel ben ik er zo goed als uitgekomen.

Voor de zekerheid hoor ik graag van een deskundige of het goed is gegaan.

Waarvoor uiteraad mijn dank.

 

Hier het verhaal

 

Eind 2010 ben in begonnen met mijn eenmanszaak. Voor deze eenmanszaak heb ik eind 2010 een bestelbus gekocht uit 1999. Deze heeft mijn boekhouder dat jaar op de balans gezet. Hij is dus etiketering zakelijk. Bij aanschaf was het een margeauto, dus geen terugvordering BTW. Ook was er toen nog geen BPM ivm berekening cataloguswaarde.

 

Op 1 maart is deze auto met verlies verkocht.

 

- Cataloguswaarde bestelbus is: 14000 euro.

Km registratie: nee

 

- Op 15 februari heb ik voor mezelf alvast een leaseauto aangeschaft ( operational). Dit contract loopt nog steeds. ( leaseauto 1)

 

Cataloguswaarde is: 25000

Km registratie: nee

 

- Daarnaast heb ik voor mijn vrouw ook een leaseauto aangeschaft ( operational). Omdat dit niet prive kon heb ik deze ook maar op mijn eenmanszaak gezet. Deze is aangeschaft op 1 mei. Dit contract loopt nog steeds ( leaseauto 2).

 

Cataloguswaarde is: 14000

Km registratie: nee

 

Van alle auto's heb ik alle kosten op de zaak berekend en de BTW teruggekregen.

 

Overzicht autokosten:

 

1e half jaar: 2200 ( 418 BTW)

Afschrijving bestelbus: 350

 

Totale kosten 1e half jaar: 2550

 

2e half jaar: 3500

 

Autokosten 2011: 6050

 

De BTW correctie heb ik op deze manier berekend:

 

1e half jaar:

 

Bestelbus:

 

Totaal teruggekregen aan voorbelasting 1e half jaar: 418

Aantal dagen in gebruik: 50 dagen

Correctie= 418/ 182 dagen ( half jaar) *50 = 115* 0.25 ( 75% aftrekbaar) = 29 euro

 

Leaseauto 1:

 

Aantal dagen in gebruik: 136

I.B. bijtelling: 25000*25%= 6250/ 2 = 3125 /182*136 = 2335

Autokosten 1e half jaar is: 2550/ 182*136 = 1905

 

Ik ben uitgegaan van autokosten ( is lager)

1905*12% is: 228 euro

 

Leaseauto 2:

 

Aantal dagen in gebruik: 61

I.B. bijtelling: 14000*25%= 3500/ 2 = 1750/ 182*61 = 586

Autokosten 1e half jaar is 2550/ 182* 61 = 854

 

Ik ben uitgegaan van I.B. bijtelling.

 

586*12% is: 70 euro

 

2e half jaar:

 

Bestelauto: is al verkocht

 

Leaseauto 1: 25000*2.7%/2 = 338

 

Leaseauto 2: 14000*2.7%/2 = 189

 

Totale BTW correctie 2011: 29 + 228 + 70 = 327 1e half jaar

338 + 189 = 527 2e half jaar

 

Totaal: 854

 

Het was een heel karwei, dus hoop ik ook maar dat het zo een beetje klopt :)

 

Kan een van jullie mij ook vertellen welk bedrag ik moet invullen bij de grondslag?

 

Excuses voor dit hele verhaal, maar ik wist niks anders te vinden dan dit forum.

Met een boekhouder was ik begin 2011 al mee gestopt, en bij het callcentre van de bd heb ik mijn bedenkingen.

 

Met vriendelijke groet

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is je vrouw ook werkzaam in je eenmanszaak?

 

Ik vraag me nl af of je haar lease-auto als zakelijk (zowel voor de inkomsten- als omzetbelasting) mag aanmerken.

 

Nee. Maar omdat we de auto niet prive konden leasen hebben we het maar zo gedaan.

De BTW en kosten hebben we overigens wel teruggevraagd en afgetrokken.

Link naar reactie
  • 0

Is je vrouw ook werkzaam in je eenmanszaak?

 

Ik vraag me nl af of je haar lease-auto als zakelijk (zowel voor de inkomsten- als omzetbelasting) mag aanmerken.

 

Nee. Maar omdat we de auto niet prive konden leasen hebben we het maar zo gedaan.

De BTW en kosten hebben we overigens wel teruggevraagd en afgetrokken.

Deze auto heeft geen enkel zakelijk belang en is [fiscaal] dus gewoon een privé auto.Het feit dat je de de kosten tlv van de winst brengt en BTW terugvraagt, wil niet zeggen dat dat correct is. bij een controle zal e.e.a. worden gecorrigeerd. Uit de aangiftegegevens kan de belastingdienst niet zien wat het gebruik van een auto is, maar bij een controle zeker wel. Adviseer je dan ook dit alsnog te corrigeren.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Het is een heel karwei, maar zou je het niet nog verder verdelen, namelijk in de autokosten per auto per half jaar. Is ook wat overzichtelijker bij eventuele controle.

 

Voor de bestelbus heb je weinig autokosten neem ik aan. Hierop kun je al de bijtelling limiteren.

Standaard 25% van de 14000 x 50/360 = 486 . Maar als de afschrijving het enigste is, is dat € 350.

Op een margeauto hoef je niets te corrigeren met 12%. Alleen van de voorbelasting 75% daarvan

in aftrek brengen. Dus prive hiervan 25% van € 418 = € 105,-

 

Link naar reactie
  • 0

Deze auto heeft geen enkel zakelijk belang en is [fiscaal] dus gewoon een privé auto.Het feit dat je de de kosten tlv van de winst brengt en BTW terugvraagt, wil niet zeggen dat dat correct is. bij een controle zal e.e.a. worden gecorrigeerd. Uit de aangiftegegevens kan de belastingdienst niet zien wat het gebruik van een auto is, maar bij een controle zeker wel. Adviseer je dan ook dit alsnog te corrigeren.

 

Dus alle facturen wat in verhouding staat tot de auto van mijn vrouw corrigeren en terugbetalen ( voorbelasting) en de kosten in mindering brengen op resultaat.

Hoe doe ik dat met de tankbonnen, we gebruiken geen tankpas. Hier ook een verhouding van terugbetalen?

Link naar reactie
  • 0

Het is een heel karwei, maar zou je het niet nog verder verdelen, namelijk in de autokosten per auto per half jaar. Is ook wat overzichtelijker bij eventuele controle.

 

Voor de bestelbus heb je weinig autokosten neem ik aan. Hierop kun je al de bijtelling limiteren.

Standaard 25% van de 14000 x 50/360 = 486 . Maar als de afschrijving het enigste is, is dat € 350.

Op een margeauto hoef je niets te corrigeren met 12%. Alleen van de voorbelasting 75% daarvan

in aftrek brengen. Dus prive hiervan 25% van € 418 = € 105,-

 

 

De bestelbus heb ik maar 50 dagen in het eerste half jaar gebruikt. Toen was er nog de regeling van 75% zag ik uit een PDF bestand op deze site. Na mijn mening heb ik hier niks met 12% van doen en ook niet met IB bijtelling.

 

Omdat de auto dus maar 50 dagen in gebruik is geweest krijg je deze berekening:

418 ( btw) /182 = 2.29 per dag * 50 = 115.

115 is dus aan totale BTW in aftrek genomen. Omdat er in de wet staat dat je t/m 75% mag aftrekken komt er dus een correctie van 25%

25% van 115 is 29.

 

Correctie bestelbus is dus in mijn ogen 29 euro.

 

Om alle kosten per auto te gaan splitsen is onbegonnen werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat de auto dus maar 50 dagen in gebruik is geweest krijg je deze berekening:

418 ( btw) /182 = 2.29 per dag * 50 = 115.

 

Sorry post weggehaald . 418 is de BTW over alle auto's ,niet?

 

Als je dan niet naar auto's splits is BTW rato naar dagen volgens mij ook niet mogelijk, of zelfs niet toegestaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de bestelbus heb ik idd geen km registratie bijgehouden.

 

En omdat ik niet het hele halfjaar gebruik heb gemaakt van de bestelbus vind ik het vreemd dat er dan wel over het hele bedrag een correctie moet worden berekend.

 

Autokosten 1e half jaar waren in totaal 2200 ( bijtelling niet meegerekend) hierover heb ik 418 euro btw teruggekregen.

 

Maar, nu komt ie, ook heb ik die periode gebruik gemaakt van een leaseauto waarover ik dus bijtelling betaal.

Voor de leaseauto mag ik dus wel het aantal dagen bereken en voor de bestelbus niet?

 

In het bedrag van 418 zit meer BTW in wat ik voor de leaseauto heb betaald dan voor de bestelbus.

 

Kloppen die andere berekeningen een beetje?

En weet jij zo wat ik moet invullen wat betreft de grondslag, vraag 1d

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Ik ben nu al ongeveer een uur dit forum aan het doorlezen om een antwoord te krijgen voor mijn BTW correctie.

Na wat gepuzzel ben ik er zo goed als uitgekomen.

Voor de zekerheid hoor ik graag van een deskundige of het goed is gegaan.

Waarvoor uiteraad mijn dank.

 

Hier het verhaal

 

Eind 2010 ben in begonnen met mijn eenmanszaak. Voor deze eenmanszaak heb ik eind 2010 een bestelbus gekocht uit 1999. Deze heeft mijn boekhouder dat jaar op de balans gezet. Hij is dus etiketering zakelijk. Bij aanschaf was het een margeauto, dus geen terugvordering BTW. Ook was er toen nog geen BPM ivm berekening cataloguswaarde.

 

Op 1 maart is deze auto met verlies verkocht.

 

- Cataloguswaarde bestelbus is: 14000 euro.

Km registratie: nee

 

- Op 15 februari heb ik voor mezelf alvast een leaseauto aangeschaft ( operational). Dit contract loopt nog steeds. ( leaseauto 1)

 

Cataloguswaarde is: 25000

Km registratie: nee

 

- Daarnaast heb ik voor mijn vrouw ook een leaseauto aangeschaft ( operational). Omdat dit niet prive kon heb ik deze ook maar op mijn eenmanszaak gezet. Deze is aangeschaft op 1 mei. Dit contract loopt nog steeds ( leaseauto 2).

 

Cataloguswaarde is: 14000

Km registratie: nee

 

Van alle auto's heb ik alle kosten op de zaak berekend en de BTW teruggekregen.

 

Overzicht autokosten:

 

1e half jaar: 2200 ( 418 BTW)

Afschrijving bestelbus: 350

 

Totale kosten 1e half jaar: 2550

 

2e half jaar: 3500

 

Autokosten 2011: 6050

 

De BTW correctie heb ik op deze manier berekend:

 

1e half jaar:

 

Bestelbus:

 

Totaal teruggekregen aan voorbelasting 1e half jaar: 418

Aantal dagen in gebruik: 50 dagen

Correctie= 418/ 182 dagen ( half jaar) *50 = 115* 0.25 ( 75% aftrekbaar) = 29 euro

 

Leaseauto 1:

 

Aantal dagen in gebruik: 136

I.B. bijtelling: 25000*25%= 6250/ 2 = 3125 /182*136 = 2335

Autokosten 1e half jaar is: 2550/ 182*136 = 1905

 

Ik ben uitgegaan van autokosten ( is lager)

1905*12% is: 228 euro

 

Leaseauto 2:

 

Aantal dagen in gebruik: 61

I.B. bijtelling: 14000*25%= 3500/ 2 = 1750/ 182*61 = 586

Autokosten 1e half jaar is 2550/ 182* 61 = 854

 

Ik ben uitgegaan van I.B. bijtelling.

 

586*12% is: 70 euro

 

2e half jaar:

 

Bestelauto: is al verkocht

 

Leaseauto 1: 25000*2.7%/2 = 338

 

Leaseauto 2: 14000*2.7%/2 = 189

 

Totale BTW correctie 2011: 29 + 228 + 70 = 327 1e half jaar

338 + 189 = 527 2e half jaar

 

Totaal: 854

 

Het was een heel karwei, dus hoop ik ook maar dat het zo een beetje klopt :)

 

Kan een van jullie mij ook vertellen welk bedrag ik moet invullen bij de grondslag?

 

Excuses voor dit hele verhaal, maar ik wist niks anders te vinden dan dit forum.

Met een boekhouder was ik begin 2011 al mee gestopt, en bij het callcentre van de bd heb ik mijn bedenkingen.

 

Met vriendelijke groet

 

 

 

 

 

Ik ga een poging doen, heb met een zelfde vraag gezeten;

 

Bestelbus;

 

Of je antwoord klopt, of als wat Brood zegt klopt moet je het op zijn manier doen. Denk dat je dit even moet afwachten.

 

Leaseauto 1:

 

Is in mijn optiek goed gegaan.

 

Leaseauto 2:

 

Zou ik in zijn geheel buiten de administratie laten. Over heel 2011 een suppletie indienen en de voorbelasting terugbetalen. Bekijk wel goed of je alle tankbonnen en overige kosten corrigeert in je administratie.

 

Het totaal bedrag wat je moet corrigeren/ terugbetalen kun je vervolgens als kosten inboeken.

 

Autokosten

a/ prive

 

Wachten even af wat de experts verder te zeggen hebben over je situatie

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt wellicht de voorbelasting en daardoor ook de correctie van de bus niet in aanmerking nemen.

Zijn trouwens peanuts.

Ik heb wel vraagtekens over de BTW van leaseauto’s? Maar misschien helpt mijn opgesteld schemaatje beter.

Ik weet nog niet zelf of het wel correct is. Maar men kan erover chatten. ;)

 

Ja, en wat vul je als grondslag in?

Fictief misschien op: 28857 ??? Of naar rato beschikbaarheid cataloguswaarde: 33110 ???

 

autoschema.thumb.png.1e213a0c4017c7643d806be75b6bc911.png

Link naar reactie
  • 0

Je kunt wellicht de voorbelasting en daardoor ook de correctie van de bus niet in aanmerking nemen.

Zijn trouwens peanuts.

Ik heb wel vraagtekens over de BTW van leaseauto’s? Maar misschien helpt mijn opgesteld schemaatje beter.

Ik weet nog niet zelf of het wel correct is. Maar men kan erover chatten. ;)

 

Ja, en wat vul je als grondslag in?

Fictief misschien op: 28857 ??? Of naar rato beschikbaarheid cataloguswaarde: 33110 ???

 

 

 

Ik begrijp niet wat je bedoeld met de bus.

En wat bedoel je met BTW over de leaseauto's? Dat ik die niet mag terug vragen?

 

Volgens mij weten we beide niet echt wat de juiste uitkomst is :)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ga een poging doen, heb met een zelfde vraag gezeten;

 

Bestelbus;

 

Of je antwoord klopt, of als wat Brood zegt klopt moet je het op zijn manier doen. Denk dat je dit even moet afwachten.

 

Leaseauto 1:

 

Is in mijn optiek goed gegaan.

 

Leaseauto 2:

 

Zou ik in zijn geheel buiten de administratie laten. Over heel 2011 een suppletie indienen en de voorbelasting terugbetalen. Bekijk wel goed of je alle tankbonnen en overige kosten corrigeert in je administratie.

 

Het totaal bedrag wat je moet corrigeren/ terugbetalen kun je vervolgens als kosten inboeken.

 

Autokosten

a/ prive

 

Wachten even af wat de experts verder te zeggen hebben over je situatie

 

 

 

De bestelbus is volgens mij een geval apart :)

 

Weet jij of ik de voorbelasting op de BTW wel mag terug vragen betreft de leaseauto's? Het wordt me zo allemaal een beetje onduidelijk.

 

De boeking van autokosten naar prive had ik al op het forum gelezen.

 

Wel bedankt iig

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet wat je bedoeld met de bus.

En wat bedoel je met BTW over de leaseauto's? Dat ik die niet mag terug vragen?

 

Volgens mij weten we beide niet echt wat de juiste uitkomst is :)

 

Dat laatste klopt ten dele. In ieder geval heb ik wellicht al een fout ontdekt.

De correctie op lease auto's over het 2e halfjaar is wellicht 1,5% van de cataloguswaarde:

In het schema:

Lease 1 1,5% x 25000/2 = 188

Lease 2 1,5% x 14000/2 = 105

Totaal 293

En over het jaar: Totaal 545

Ik ben nog onzeker of bij leasen onder de oude regeling de 12% ook moet toegepast worden, of dat de 75% aftrek geldt?

 

Dus daar kan met dit verzoek een deskundige/fiscalist op HL wat over zeggen

 

Wat betreft de bus neem ik aan dat er geen km-administratie is die wijst dat er minder dan 500km prive mee gereden is dus is er bijtelling. Ik heb de voorbelasting op 0 gezet en de totale voorbelasting verdeelt over de lease auto's. Dit maakt volgens mij niet veel uit in afdracht van deze en de correctie is ondergebracht bij de lease auto's. Maar wanneer je dat niet durft te verdedigen. Kun je daar jouw 29 neerzetten.

 

Ja over de grondslag geeft het invulformulier geen mogelijkheid voor meerdere auto's en gebroken tijdsperiodes.

Misschien een belletje met de belastingtelefoon waard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de leaseauto's begin ik nu ook te twijfelen of ik 1.5% moet nemen of 2.7% voor het laatste half jaar.

 

Wat ik met de bestelbus moet doen weet ik ook niet.

 

Wie o wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven?

 

Nogmaals

 

Leaseauto 1, deels 1e half jaar en deels 2e half jaar

Leaseauto 2, ook deels 1e half jaar en deels 2e half jaar

Bestelbus alleen 1e half jaar, aanschaf marge. Wel zakelijk gebruik.

 

Wat moet ik doen met de leaseauto van mijn vrouw? De teruggekregen BTW terugbetalen dmv suppletie en deze geheel buiten de eenmanszaak laten?

Wat voor een correcties moet ik toepassen voor de bijtelling voor zowel bestelbus als de leaseato('s)

 

Heel erg bedankt

Link naar reactie
  • 2

Bedankt dat jullie me zo graag willen helpen :(

 

 

Op deze manier zal het niet veel sneller gaan Sjors. HL draait op vrijwilligers. Niemand is hier in loondienst en al deze geweldige info kost je helemaal noppes! Sterker nog: je boekhouder zou er wellicht een fiscalist voor inschakelen en dat aan je doorberekenen voor een paar honderd euro. Dan staat het wel erg ongeduldig als je binnen 24 uur al klaagt over het gebrek aan aandacht dat je krijgt.

 

Enfin, om in te gaan op je vraag (want zo zijn we dan ook wel weer):

 

Leaseauto 2: inderdaad uit de boeken halen. Je vrouw rijdt ermee, wordt niet zakelijk gebruikt, kan niet als ondernemingsvermogen gezien worden. Reeds ontvangen BTW terugbetalen via suppletie.

 

Leaseauto 1:

tweede half jaar:

Leaseauto 1: 25000*2.7%/2 = 338

Correct

 

eerste half jaar

 

Aantal dagen in gebruik: 136

I.B. bijtelling: 25000*25%= 6250/ 2 = 3125 /182*136 = 2335

Autokosten 1e half jaar is: 2550/ 182*136 = 1905

 

Ik ben uitgegaan van autokosten ( is lager)

1905*12% is: 228 euro

 

Bestelbus:

Totaal teruggekregen aan voorbelasting 1e half jaar: 418

Aantal dagen in gebruik: 50 dagen

Correctie= 418/ 182 dagen ( half jaar) *50 = 115* 0.25 ( 75% aftrekbaar) = 29 euro

 

Hier gaat het niet goed. De oude 75% regeling moet je natuurlijk wel correct toepassen op de kosten per auto. Dan speelt dus bij de bus geen 50/182e correctie. Het moet gewoon 25% zijn van alle BTW die betrekking had op de kosten voor de bus.

 

Bij het eerste half jaar van leaseauto 1 gaat het ook niet goed. Je stelt nu dat de kosten voor die auto 136/182e zijn van de totale autokosten van het eerste half jaar (en daardoor lager dan de standaard bijtelling). Wie zegt dat dat zo is?

 

Je zult per auto de kosten moeten aantonen en dan nagaan of bij leaseauto 1 de werkelijke kosten wel lager zijn dan de bijtelling.

 

Zijn de autokosten per auto niet bekend, dan moet je je boekhouder opvoeden!

 

Verder hoop ik dan dat de bus op een andere brandstof rijdt dan leaseauto 1. Dan kun je de totalen per auto best snel achterhalen. Als de kosten van leaseauto 2 er ook nog doorheen lopen, dan wens ik je succes, want dan zul je toch echt aan de hand van de bonnetjes alles moeten herstellen naar de juiste kosten per auto.

 

Maar nu je de kosten voor leaseauto 2 toch al moet verwijderen uit de boeken, heb je die klus toch al uit te voeren.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het BTW prive-gebruik moet als volgt worden:

1. voor de bestelbus 25% van de voorbelasting die betrekking heeft op de bus. Dit omdat dit een marge-auto is.

2. voor jouw lease-auto: eerste halfjaar: 25% x cataloguswaarde x 0,5 jaar x 12%

tweede halfjaar: 2,7% x cataloguswaarde x 0,5 jaar.

Als grondslag neem je voor het eerste halfjaar: 25% x cataloguswaarde

en voor het tweede halfjaar: de cataloguswaarde x 0,5 (jaar)

Naar mijn mening kijk je pas aan het eind van het jaar of de kosten boven de bijtelling (25% x cataloguswaarde) uitkomen. Let wel dit zijn de kosten die specifiek op deze auto betrekking hebben.

3. voor de lease-auto van je vrouw: geen zakelijke doeleinden. Alle kosten er uit halen en prive boeken, wat ook betekent dat je de BTW die je als voorbelasting hebt afgetrokken in de aangiften weer moet terugbetalen.

 

 

 

 

 

 

Hallo mensen,

 

Ik ben nu al ongeveer een uur dit forum aan het doorlezen om een antwoord te krijgen voor mijn BTW correctie.

Na wat gepuzzel ben ik er zo goed als uitgekomen.

Voor de zekerheid hoor ik graag van een deskundige of het goed is gegaan.

Waarvoor uiteraad mijn dank.

 

Hier het verhaal

 

Eind 2010 ben in begonnen met mijn eenmanszaak. Voor deze eenmanszaak heb ik eind 2010 een bestelbus gekocht uit 1999. Deze heeft mijn boekhouder dat jaar op de balans gezet. Hij is dus etiketering zakelijk. Bij aanschaf was het een margeauto, dus geen terugvordering BTW. Ook was er toen nog geen BPM ivm berekening cataloguswaarde.

 

Op 1 maart is deze auto met verlies verkocht.

 

- Cataloguswaarde bestelbus is: 14000 euro.

Km registratie: nee

 

- Op 15 februari heb ik voor mezelf alvast een leaseauto aangeschaft ( operational). Dit contract loopt nog steeds. ( leaseauto 1)

 

Cataloguswaarde is: 25000

Km registratie: nee

 

- Daarnaast heb ik voor mijn vrouw ook een leaseauto aangeschaft ( operational). Omdat dit niet prive kon heb ik deze ook maar op mijn eenmanszaak gezet. Deze is aangeschaft op 1 mei. Dit contract loopt nog steeds ( leaseauto 2).

 

Cataloguswaarde is: 14000

Km registratie: nee

 

Van alle auto's heb ik alle kosten op de zaak berekend en de BTW teruggekregen.

 

Overzicht autokosten:

 

1e half jaar: 2200 ( 418 BTW)

Afschrijving bestelbus: 350

 

Totale kosten 1e half jaar: 2550

 

2e half jaar: 3500

 

Autokosten 2011: 6050

 

De BTW correctie heb ik op deze manier berekend:

 

1e half jaar:

 

Bestelbus:

 

Totaal teruggekregen aan voorbelasting 1e half jaar: 418

Aantal dagen in gebruik: 50 dagen

Correctie= 418/ 182 dagen ( half jaar) *50 = 115* 0.25 ( 75% aftrekbaar) = 29 euro

 

Leaseauto 1:

 

Aantal dagen in gebruik: 136

I.B. bijtelling: 25000*25%= 6250/ 2 = 3125 /182*136 = 2335

Autokosten 1e half jaar is: 2550/ 182*136 = 1905

 

Ik ben uitgegaan van autokosten ( is lager)

1905*12% is: 228 euro

 

Leaseauto 2:

 

Aantal dagen in gebruik: 61

I.B. bijtelling: 14000*25%= 3500/ 2 = 1750/ 182*61 = 586

Autokosten 1e half jaar is 2550/ 182* 61 = 854

 

Ik ben uitgegaan van I.B. bijtelling.

 

586*12% is: 70 euro

 

2e half jaar:

 

Bestelauto: is al verkocht

 

Leaseauto 1: 25000*2.7%/2 = 338

 

Leaseauto 2: 14000*2.7%/2 = 189

 

Totale BTW correctie 2011: 29 + 228 + 70 = 327 1e half jaar

338 + 189 = 527 2e half jaar

 

Totaal: 854

 

Het was een heel karwei, dus hoop ik ook maar dat het zo een beetje klopt :)

 

Kan een van jullie mij ook vertellen welk bedrag ik moet invullen bij de grondslag?

 

Excuses voor dit hele verhaal, maar ik wist niks anders te vinden dan dit forum.

Met een boekhouder was ik begin 2011 al mee gestopt, en bij het callcentre van de bd heb ik mijn bedenkingen.

 

Met vriendelijke groet

 

 

 

 

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Naar mijn mening kijk je pas aan het eind van het jaar of de kosten boven de bijtelling (25% x cataloguswaarde) uitkomen.

 

Hoi Ovis

 

Ik zou dat in dit geval juist wel per 1 juli beoordelen. Vanaf 1 juli is de bijtelling immers niet meer afhankelijk van de IB bijtelling en dus ook niet meer van de werkelijke autokosten, mochten deze lager zijn dan de bijtelling.

 

Dat betekent dat je IMHO het recht hebt om de werkelijke autokosten voor het eerste half jaar af te zetten tegen de bijtelling over dat half jaar. Zijn de werkelijke kosten tm juni 2011 lager dan de bijtelling tm juni 2011, dan mag je voor de BTW privé correctie mijns inziens uitgaan van 12% van de werkelijke kosten tot en met juni 2011 (bij een BTW zakelijke auto).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.