• 0

Btw eten en drinken geleverd aan huurders

Na veel zoeken het antwoord niet gevonden, wel het volgende:

Er wordt gesteld dat je voor de btw aangifte geen btw als voorbelasting mag aftrekken van eten en drinken.

Deze kosten mag je wel voor 73,5% opgeven voor de inkomstenbelasting.

 

Maar...

 

Wat als je verhuurder van particuliere woningen bent, boodschappen doet en deze boodschappen aan de klanten geeft (denk aan toiletpapier, schoonmaakmiddelen, zoet beleg e.d.). Deze boodschappen worden niet verkocht aan de klanten, maar liggen ter gebruik in de woning.

Mag ik van deze kosten wel de btw aftrekken? De kosten worden namelijk gebruikt voor de omzet van mijn onderneming.

 

 

Met vriendelijke groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het uitgangspunt is niet geheel juist. De btw op de aankoop van eten en drinken mag, indien zakelijk, worden afgetrokken als voorbelasting. Uitzondering hierop zijnuitgaven in horeca & kosten catering. Daarnaast kan de aftrek van btw worden beperkt door het Besluit Uitsluiting Aftrek, maar dit heeft grotendeels te maken met verstrekkingen aan personeelsleden, wat, voor zover ik begrijp, in jouw geval niet aan de orde is.

 

De btw op de aankoop van eten en drinken zou je dus in principe in aftrek mogen brengen. Echter, uit je tekst begrijp ik dat je deze inkopen zal gaan gebruiken ten behoeve van btw-vrijgestelde activiteiten (verhuur van particuliere woningen). Als de inkopen (direct) verband houden met een activiteit die is vrijgesteld van btw, dan kan de btw alsnog niet in aftrek worden gebracht.

 

Voor de inkomstenbelasting geldt een aftrekbeperking voor "representatiekosten", waaronder bovengenoemde uitgaven in horeca. De reguliere (supermarkt)inkopen vallen mijns inziens niet onder representatiekosten, maar kunnen volledig zakelijk worden afgetrokken (mits je natuurlijk ondernemer bent voor de inkomstenbelasting).

 

Kortom: (waarschijnlijk) geen btw aftrekken, maar kosten wel voor 100% meenemen in de inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp mag btw in rekening worden gebracht tenzij je deze inkopen gaat gebruiken voor btw-vrijgestelde activiteiten.

 

Echter, in dit geval is er sprake van niet btw-vrijgestelde activiteiten (en dit gaat inderdaad niet om verstrekkingen aan personeelsleden).

De onderneming valt namelijk onder groep van verhuurmakelaars, ik krijg commissie voor elke woning die verhuurd wordt en van deze ontvangen gelden betaal ik btw aan de Belastingdienst (deze btw factureer ik ook aan mijn klanten).

Ter controle; mag ik dan dus wel de btw aftrekken als voorbelasting en zo ja, het gehele bedrag zonder aftrekbeperking?

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je aannemelijk kunt maken dat de kosten die je voor de boodschappen maakt, direct toerekenbaar zijn aan jouw belaste werkzaamheden, en daar lijkt het wel op, dan zie ik geen bezwaar om de btw volledig in aftrek te brengen.

 

In dat geval, 100% btw aftrekken (post 5b in de aangifte) en het resterende bedrag excl. btw meenemen als kosten voor de inkomstenbelasting.

 

Wel vraag ik me af of je de verhuur van de woningen op de juiste manier aan je (particuliere) klanten in rekening brengt. Je geeft aan dat je "deze btw ook aan je klanten factureert". Verhuur van onroerend goed is in beginsel vrijgesteld van btw. Verhuur kan wel worden belast met btw, indien je méér doet dan alleen de verhuur van onroerend goed.

 

Ter voorbeeld, Regus verhuurt volledig gefaciliteerde vergaderruimtes aan bedrijven. Die ruimtes zijn volledig gestoffeerd en gemeubileerd, voorzien van telecommunicatiemiddelen, er kan gebruik worden gemaakt van de aanwezige secretaresses, de postdienst, noem het maar op. In dat geval is niet langer sprake van "slechts" de verhuur van een ruimte, maar van een algemene dienst, die moet worden belast met btw. In de btw-wereld wordt dit ook wel "verhuur plus" genoemd.

 

Indien ook jij méér doet dan slechts de verhuur van onroerend goed, dan zie ik grondslag om aan je klanten met btw te factureren. In andere gevallen is de verhuur van onroerend goed aan particulieren vrijgesteld van btw.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, het is voor mij nu duidelijk en ik hoop dat ik met onderstaand antwoord anderen ook kan helpen.

Zojuist heb ik met jullie antwoorden op mijn berichten ook nog even naar de Belastingdienst gebeld (voor alle zekerheid).

 

Het antwoord van de Belastingdienst was als volgt:

De betaalde btw bij de uitgaven van eten en drinken mogen, indien zij horen bij de kostprijs van de omzet, volledig worden ingevoerd als voorbelasting bij de BTW-aangifte, MITS er een factuur op naam ontvangen is.

 

Daarnaast mogen de uitgaven van eten en drinken (ook mits zij volledige toebehoren bij de kostprijs van de omzet), voor 100% worden ingevoerd als kosten bij de aangifte Inkomstenbelasting.

 

Eindelijk.......Een discussie opgelost! :)

Link naar reactie
  • 0

Nou, discussie opgelost? Dat betwijfel ik, want onderstaande klopt volgens mij niet en dan met name de laatste zin.

 

Wel vraag ik me af of je de verhuur van de woningen op de juiste manier aan je (particuliere) klanten in rekening brengt. Je geeft aan dat je "deze btw ook aan je klanten factureert". Verhuur van onroerend goed is in beginsel vrijgesteld van btw. Verhuur kan wel worden belast met btw, indien je méér doet dan alleen de verhuur van onroerend goed.

 

Verhuur van onroerende zaken is vrijgesteld, maar je kunt opteren voor belaste verhuur indien je huurder voor minimaal 90 % (in sommige gevallen 70 %) recht op aftrek van voorbelasting heeft. Particulieren hebben helemaal geen recht op aftrek van voorbelasting, dus gaat het belast verhuren niet door en heeft de verhuurder geen recht op aftrek van voorbelasting.

 

Maar, om wie gaat het hier nu? Om de verhuurder die de boodschappen doet en ze versrekt aan de huurders óf om de bemiddelaar die commissie ontvangt voor de totstandkoming van een huurovereenkomst?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, verhuur van onroerend goed is in beginsel vrijgesteld. De tenzij-90%-regel heb ik daarbij direct achterwege gelaten, omdat overduidelijk is dat een particulier niet meer dan 90% recht op aftrek kan hebben.

 

Indien de ondernemer echter méér doet dan alleen de (kale) verhuur van onroerend goed, dan is geen sprake meer van verhuur van onroerend, maar een zogenoemde dienst "sui generis", oftewel: gewoon belast met btw. Over het verschil tussen (vrijgestelde) verhuur en "verhuur plus" ben ik al uitgebreider in gegaan in dit topic.

 

Juist omdat marissa317 in haar verhaal aangeeft een soort commissie te ontvangen, zijn bij mij bellen gaan rinkelen: geen (vrijgestelde) verhuur maar een bemiddelingsdienst of misschien gewoon een dienst sui generis, en dus belast met btw. Je kunt je dan ook meteen afvragen of de inkopen van eten en drinken wel direct verband houden met haar dienstverlening, of dat moet worden gesteld dat het gaat om algemene kosten. Als marissa317 dan naast deze diensten nog andere activiteiten verricht, die zijn vrijgesteld van btw, dan zal de btw "pro rata" in aftrek mogen worden gebracht.

 

Het is aan marissa317 zelf om in te schatten of zij slechts verhuurt (welke verhuur in haar geval alleen maar kan zijn vrijgesteld), of dat zij méér doet dan dat (verhuur plus), of dat zij slechts een (belaste) bemiddelingsdienst verricht. Beide laatstgenoemde opties zijn per definitie btw belast.

Link naar reactie
  • 0

Ook al is de vraag van TS al beantwoord, toch nog even een reactie op de vraag of TS wel BTW in rekening mag brengen en aftrekken. Hebben de anderen het hele betreffende wetsartikel gelezen? Want daarin staat vóór b5, namelijk onder b2 nóg een situatie waarvoor geen vrijstelling van BTW geldt: verhuur in het kader van hotel-, pension- en vakantiebestedingsbedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden. Mogelijk is daar in casu sprake van. Anders snap ik de toegevoegde waarde van die door TS gevulde koelkast ook niet zo.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.