• 0

wat als je niet op tijd belasting kan betalen omdat ING eruit ligt?

Ing ligt er al een paar dagen uit, nu vraag ik me af als dit duurt tot einde van de maand dan lukt het me niet om tijdig de belasting (lb en btw) te betalen, zou je je dan kunnen beroepen op overmacht (beroepen kan altijd maar zou de belastingdienst hier rekening mee houden)?

 

Normaal zou dit een hypothetische vraag zijn, ik had in ieder geval nooit gedacht dat het zou voorkomen dat bij een bank als ing zo lang problemen zouden zijn, maar het begint nu wel akelig dichtbij te komen >:(

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jammer genoeg houdt de belastingdienst hier in het geheel geen rekening mee.

In alle uitingen staat dat de te betalen bedragen uiterlijk op de vastgestelde datum op de rekening van de belastingdienst moet staan. Met daarbij de waarschuwing dat het vaak een week of langer duurt voordat betalingen zichtbaar zijn.

 

Nu is het onofficieel anders.

De belastingdienst schrijft pas aanmaningen en boetes uit op het moment dat ongeveer zeven dagen na de uiterste betaaltermijn het te betalen bedrag niet op de rekening is verwerkt.

 

In de praktijk zal het daarom bijna niet voorkomen dat er door een storing (zelfs die meerdaags duurt), tijdige betaling niet heeft plaats kunnen vinden.

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

Grappig om te zien hoe mensen afhankelijk zijn geworden van bepaalde systemen. Als het dan niet werkt dan lukt het opeens niet meer om tot een oplossing te komen. Volgens mij hebben heel veel mensen dit. (niet negatief bedoelt hoor! ;D)

 

Maar idd zoals aangegeven naar een kantoor gaan of telefonisch kan altijd nog mocht het niet werken. Of vannacht even lekker internetbankieren ;) Of iedere ondernemer moet op dit idee komen ;D

Link naar reactie
  • 0

In theorie dan. De boete die opgelegd wordt is een verzuimboete. Er wordt dus niet gekeken of je werkelijk schuldig bent en het opleggen gaat automatisch. Vervolgens kan je bezwaar aantekenen tegen de boete. Je zal zeer aannemelijk moeten maken (bewijs) dat er sprake is van avas (afwezigheid van alle schuld). Als je dus mogelijkheden laat liggen om toch te kunnen betalen, kom je er niet mee weg. Wat zou kunnen is dat je het overschrijvingsbewijs overlegt en niet kon weten dat het niet was verwerkt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

zojuist gelukkig kunnen inloggen en de laatste betalingen erin kunnen zetten. Normaal ben ik ruim op tijd maar een enkele keer moet er nog wat worden uitgezocht (vooral einde jaar) waardoor het iets langer duurt voordat de aangifte rond is.

 

Telefonisch overboeken, ik wist niet dat dat nog bestond en ja stom, niet bij nagedacht dat je ook nog ouderwets met de acceptgiro kunt betalen, toch maar wat ing enveloppen zien te krijgen voor dit soort gevallen, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op een handmatige manier betalingen heb gedaan :-[ .

 

Blijft vervelend dat ing er steeds uitvalt, heb al een paar keer gehad dat ik met een stapel facturen klaar zat om te gaan betalen en dat het niet lukte, ik hoop dat ze het nu eens een keer goed gaan oplossen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Nu is het onofficieel anders.

De belastingdienst schrijft pas aanmaningen en boetes uit op het moment dat ongeveer zeven dagen na de uiterste betaaltermijn het te betalen bedrag niet op de rekening is verwerkt.

 

Oh... Ik heb een tijdje terug juist een waarschuwing gekregen omdat mijn BTW afdracht een dag te laat binnen was. Betalingstermijn liep op een zondag af, ik had dat ook netjes zo ingeboekt bij ING, maar die doen op zondag dus geen overboekingen en vonden het blijkbaar ook niet nodig om iets van een waarschuwing ofzo te geven. Het geld is dus pas op maandag bij de BD binnengekomen... Omdat het de eerste keer was kreeg ik een waarschuwing en geen boete, maar als het nog een keer gebeurt ben ik de klos.

Link naar reactie
  • 0

In principe zal de belastingdienst een boete opleggen. Maar wanneer je kunt aantonen dat je niet op een andere manier had kunnen betalen dan kan de belastingdienst coulant zijn en de boete afboeken. Het komt wel vaker voor dat een aanslag of aangifte te laat overgemaakt wordt door een bank. In dat geval laat je bank contact met de ontvanger opnemen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Jammer genoeg houdt de belastingdienst hier in het geheel geen rekening mee.

 

Vanwaar jammer genoeg? Anders heeft vervolgens toch iedereen weer een nieuw "excuus" ??

 

Ik begrijp de belastingdienst zeker wel waarom ze dit zo doen

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

In principe zal de belastingdienst een boete opleggen. Maar wanneer je kunt aantonen dat je niet op een andere manier had kunnen betalen dan kan de belastingdienst coulant zijn en de boete afboeken. Het komt wel vaker voor dat een aanslag of aangifte te laat overgemaakt wordt door een bank. In dat geval laat je bank contact met de ontvanger opnemen.

 

Nou dan heb je wel een heel coulante en niet-wetsgetrouwe ambtenaar getroffen. Dit is geen regel, maar uitzondering. De belastingschuldige is verantwoordelijk voor de betaling en is die om wat voor reden dan ook te laat, dan kan hij de schuld niet bij een ander leggen. Althans, daar heeft de BD geen boodschap aan.

Maar misschien dat dit de nieuwe koers is???

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

In principe zal de belastingdienst een boete opleggen. Maar wanneer je kunt aantonen dat je niet op een andere manier had kunnen betalen dan kan de belastingdienst coulant zijn en de boete afboeken. Het komt wel vaker voor dat een aanslag of aangifte te laat overgemaakt wordt door een bank. In dat geval laat je bank contact met de ontvanger opnemen.

 

Nou dan heb je wel een heel coulante en niet-wetsgetrouwe ambtenaar getroffen. Dit is geen regel, maar uitzondering. De belastingschuldige is verantwoordelijk voor de betaling en is die om wat voor reden dan ook te laat, dan kan hij de schuld niet bij een ander leggen. Althans, daar heeft de BD geen boodschap aan.

Maar misschien dat dit de nieuwe koers is???

 

groet,

 

John

 

Nee John, dat is geen nieuwe koers. Dat noemen ze AVAS (afwezigheid van alle schuld) en is opgenomen in het boetebesluit. Dus als je de schuld bij een ander kan leggen en jouw niets te verwijten valt dan wordt het bezwaar ingewilligd. Moet ook wel, want anders strookt het niet met het EVRM. Natuurlijk kan de interpretatie per inspecteur verschillen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

wat ik zelf zo vreemd vind aan het geheel is dat je 31ste van de maand nog aangifte mag doen maar je dus niet op de 31ste van de maand mag betalen maar dat dus minimaal een week voor het einde van de maand moet doen.

 

Zeker aangezien de belastingdienst zelf ook nog eens gekozen heeft voor de bank met de langste verwerkings termijn voor betalingen.

 

In feite zou het zo moeten zijn dat je tot de laatste dag van de maand aangifte kan doen en dat betaling dan voor de 7ste van de volgende maand binnen moet zijn.

 

Nu is er bewust een situatie gecreëerd waarin als je (door wat voor omstandigheid dan ook) op de laatst mogelijke dag je aangifte doet je onmogelijk nog op tijd kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Het ging hier om een hypothetische vraag. Vorig jaar lag KPN mobiel er voor enkele dagen uit, de ING heeft de laatste dagen ook problemen terwijl diverse cyberaanvallen op de loer liggen. Het is dus niet ondenkbaar dat ooit het gehele internetverkeer voor langere tijd eruit ligt. Natuurlijk is het beter om de belastingaangifte en betaling tijdig de deur uit te doen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

je doet aangifte over de voorgaande maand dus heb je 28-31 dagen de tijd om dat te doen. Ik weet niet hoe je aan het idee komt dat je een week van te voren moet betalen. Als ik de 30ste de btw betaal staat deze 30 of 31 bij de BD op de rekening.

 

Moet je natuurlijk wel het betaalsysteem van de bank werken ;D Van ing naar ing is dezelfde dag al verwerkt. Zodra je weet wat je moet betalen kan je dat ook alvast agenderen zodat de betaling klaar staat.

 

Maar de mensen die tot het allerlaatst wachten zitten waarschijnlijk erg krap of willen tot de laatste cent rente uitsparen. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

je doet aangifte over de voorgaande maand dus heb je 28-31 dagen de tijd om dat te doen. Ik weet niet hoe je aan het idee komt dat je een week van te voren moet betalen. Als ik de 30ste de btw betaal staat deze 30 of 31 bij de BD op de rekening.

 

Moet je natuurlijk wel het betaalsysteem van de bank werken ;D Van ing naar ing is dezelfde dag al verwerkt. Zodra je weet wat je moet betalen kan je dat ook alvast agenderen zodat de betaling klaar staat.

 

Maar de mensen die tot het allerlaatst wachten zitten waarschijnlijk erg krap of willen tot de laatste cent rente uitsparen. :P

 

 

 

er kan wat voor omstandigheid dan ook zijn dat je pas op de laatste dag of dagen aangifte kan doen. En dat mag ook gewoon. Je mag tot de laatste dag aangifte doen en op dat moment weet je wat je moet betalen.

 

Mijn punt is dus dat je wel op de laatste dag aangifte mag doen maar dan niet meer KAN betalen.

En zo snel is het bij belastingdienst niet hoor zoals je noemt. Belastingdienst gebruikt postbank (naam is dan wel ING maar nog steeds hetzelfde waardeloze systeem als de postbank gebruikte) en daar kan het echt wel aantal dagen duren voor belastingdient kan zien dat geld is bijgeschreven.

 

Heb zelf eens een waarschuwing gehad nadat ik het op de 28ste had betaald (en dat was geen februari) maar dat het toch telaat bij hun binnen was.

 

Zelf erkennen ze ook dat er 7 dagen tussen het betalen en het bijschrijven bij hun kan zitten. Dan horen ze ook zelf een periode van 7 dagen te hanteren tussen uiterste aangifte datum en uiterste betaal datum (dat het binnen moet zijn) te hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt wel een punt vossie, je maakt eerst je aangifte en gaat dan pas betalen. Uiteindelijk moet je daar als ondernemer zelf op letten maar bij mij schiet het er wel eens bij in, niet om de rente maar gewoon omdat ik druk ben met allerlei andere dingen.

 

Ik zou het liefst een maandelijks schattingsbedrag betalen en bijvoorbeeld einde jaar een totaal aangifte. En dan betaal ik maandelijks liever iets te veel dan te weinig, veel liever dan die maandelijkse administratieve handelingen. Maar goed dat is een andere discussie

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0
Belastingdienst gebruikt postbank (naam is dan wel ING maar nog steeds hetzelfde waardeloze systeem als de postbank gebruikte)

 

Goed: de ING/Postbank heeft er de laatste dagen wel een potje van gemaakt maar waar het idee vandaan komt dat de Postbank slecht is begrijp ik niet.

 

Ik heb meerdere postbankrekeningen en een bankrekening maar bij de Postbank zie ik toch het snelst de bij en afschrijvingen,

En ze geven zelf ook aan op hun site hoe snel alles is verwerkt. Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad en ik betaalde ook wel eens op de laatste dag. ;D

 

Om echte problemen te voorkomen doe ik tegenwoordig rond de 20ste alle betalingen inboeken en alleen dringende zaken nog tussendoor, Maar met de vele automatische incasso's wordt dat steeds minder.

 

Jarenlang getobd bij de ABN-AMRO met hun betaalsysteem, op een gegeven moment er zelfs mee gestopt en sinds kort weer mee bezig nu het eindelijk daar wat gebruiksvriendelijker is geworden in mijn beleving :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt wel een punt vossie, je maakt eerst je aangifte en gaat dan pas betalen. Uiteindelijk moet je daar als ondernemer zelf op letten maar bij mij schiet het er wel eens bij in, niet om de rente maar gewoon omdat ik druk ben met allerlei andere dingen.

 

Ik neem aan dat bij een omvangrijker administratie de BTW aangifte vanuit de administratie wordt gedaan. Die is op ieder moment opvraagbaar. Het gaat er om dat je tijdig alle facturen inboekt zodat je weet wat je moet betalen. Aangifte verzenden is dan gewoon een druk op de knop. Naar mijn idee kun je, als je er een gewoonte van maakt rond de 20e van de maand alle facturen van de afgelopen maand in te boeken, gemakkelijk op tijd aangifte doen en betalen.

Dus, als het erbij inschiet wegens drukke werkzaamheden voor klanten (wat mij in het verleden ook herhaaldelijk overkwam) ligt dat niet aan de termijn van indiening maar aan de eigen werkwijze (door schade en schande ondervonden).

 

Ik zou het liefst een maandelijks schattingsbedrag betalen en bijvoorbeeld einde jaar een totaal aangifte. En dan betaal ik maandelijks liever iets te veel dan te weinig, veel liever dan die maandelijkse administratieve handelingen. Maar goed dat is een andere discussie

 

Ben ik helemaal met je eens, maar helaas de fiscus niet :(

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk... het kan wel als je op de 20ste inboekt.

Maar zal een voorbeeld geven: ik heb enige tijd in ziekenhuis gelegen en kom pas 2 dagen voor einde van de maand weer thuis. Moest nog inboeken (ik werkte toen nog met excel lijsten) en aangifte doen. kon dus pas op de laatste dag aangifte doen (keurig op tijd met aangifte doen dus). gelijk zelfde dag betalen maar komt het dus pas dagen later bij belastingdienst binnen (of ze verwerken het pas dagen later). Heb je dus optijd aangifte gedaan maar is de betaling toch te laat.

 

Of de laatste dag is een zondag en doe je op zondag aangifte, dan verwerkt de bank het niet eens.

 

Zijn heeeeel veel ondernemers die geen boekhoud pakket gebruiken maar excel of andere manier en die pas na het doen van de aangifte weten wat ze moeten betalen.

 

En kan je dus wel zeggen dat je het ook eerder kan doen, maar aangezien het ook pas laatste dag mag is het vreemd dat je dus niet de laatste dag MAG/KAN betalen.

Zolang als de belastingdienst dat niet realtime kan zien dat er betaald is en ze een bank hebben die er lang over doet om de betalingen te verwerken en/of ze systemen hebben die 7 dagen nodig hebben om een betaling te verwerken moeten ze daar ook rekening mee houden

Link naar reactie
  • 0

Marjan, ik doe voor 3 bedrijven aangifte en het zijn simpele administraties en die gaan in excel. Maar ook toen ik een grotere administratie had en alles geautomatiseerd (afas) had ik er toch wel wat werk aan om even de saldi balans door te lopen om te kijken of posten goed geboekt waren en alles van dat tijdvak was ingeboekt.

 

 

zou het niet een idee zijn als je een machtiging kan afgeven aan de belastingdienst en dat je kunt volstaan met het indienen van de aangifte waarna de belastingdienst zelf het bedrag incasseert. Lijkt me een fijne oplossing!

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Nee John, dat is geen nieuwe koers. Dat noemen ze AVAS (afwezigheid van alle schuld) en is opgenomen in het boetebesluit. Dus als je de schuld bij een ander kan leggen en jouw niets te verwijten valt dan wordt het bezwaar ingewilligd. Moet ook wel, want anders strookt het niet met het EVRM. Natuurlijk kan de interpretatie per inspecteur verschillen.

 

Dag Ido,

 

Ik weet wat AVAS is, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het wordt toepast/gehonoreerd bij dit soort verzuimen.

Jij wel?

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Nee John, dat is geen nieuwe koers. Dat noemen ze AVAS (afwezigheid van alle schuld) en is opgenomen in het boetebesluit. Dus als je de schuld bij een ander kan leggen en jouw niets te verwijten valt dan wordt het bezwaar ingewilligd. Moet ook wel, want anders strookt het niet met het EVRM. Natuurlijk kan de interpretatie per inspecteur verschillen.

 

Dag Ido,

 

Ik weet wat AVAS is, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het wordt toepast/gehonoreerd bij dit soort verzuimen.

Jij wel?

 

groet,

 

John

 

 

Bij verzuim in het algemeen (Vpb boete begint tegenwoordig bij 2460 euro), maar ook bij BTW-boete van bijvoorbeeld 50 euro. Laatst nog toen er met verkeerd kenmerk betaald was en de belasting had teruggestort. Soms ook door storing in de software die niet op tijd is opgemerkt en de klant zelf daar geen rol in had.

Bij kleine bedragen kan het 2 kanten opgaan:

1. De belasting verwacht een uitgebreide bezwaar/beroepsprocedure, zijn er eigenlijk wel mee eens, dus stemmen ze toe.

2. Klant wil geen gezeur, onderbouwt het misschien niet goed en zal dus toch nooit in beroep gaan, laat staan naar de rechter, dus wijzen ze het af.

 

Enerzijds moet het bezwaar wel terecht zijn, anderzijds telllen de kosten van de procedure bij beide partijen een rol.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Marjan, ik doe voor 3 bedrijven aangifte en het zijn simpele administraties en die gaan in excel. Maar ook toen ik een grotere administratie had en alles geautomatiseerd (afas) had ik er toch wel wat werk aan om even de saldi balans door te lopen om te kijken of posten goed geboekt waren en alles van dat tijdvak was ingeboekt.

 

Als ik in tijdnood ben laat ik die controle achterwege, kan dan altijd achteraf nog een suppletie indienen maar voorkom daarmee wel een boete voor te late aangifte/betaling. Toen ik in 2010 acuut half november in het ziekenhuis werd opgenomen voor een hersenoperatie en er tot 3 december moest blijven heb ik, suf als ik was van de medicijnen, op 30 november vanuit het ziekenhuis (had mijn laptop laten brengen) de aangifte gedaan en betaling geregeld. geen commentaar gehad (behalve van de verpleging ;)) Waar een wil is....

 

zou het niet een idee zijn als je een machtiging kan afgeven aan de belastingdienst en dat je kunt volstaan met het indienen van de aangifte waarna de belastingdienst zelf het bedrag incasseert. Lijkt me een fijne oplossing!

 

Ik vind het een prima idee, zou het als ik jou was voorleggen aan de fiscus. Volgens mij voor hen ook minder werk. Maar wat als je geen aangifte doet of te laat? Incasseren ze dan het dubbele van het voorgaande tijdvak?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De datum van binnenkomst bij de Belastingdienst is leading. Al kunnen zij pas na een week zien wanneer het binnen gekomen is, dan houden zij tóch de datum binnenkomst aan. Het probleem zit vaak bij de bank. Zij halen het op de 1e van een rekening af en schrijven het bedrag dan bijvoorbeeld de 3e bij de Belastingdienst erbij. En die laatste datum is bepalend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.