• 0

btw voorgaande kwartaal niet geheel opgegeven

Hallo,

 

Een vraagje waar ik niet per direct een antwoord op kan vinden. Ik heb keurig iedere keer mijn btw opgegeven aan de belastingdienst.

Nu ben ik er echter gekomen dat ik van aangekochte goederen van voorgaande kwartaal de btw niet opgegeven heb.

Kan of mag ik deze alsnog meenemen in mijn laatste kwartaal van vorig jaar ?

 

Alvast enorm bedankt,

 

Anton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Anton,

 

Het antwoord van Marjan is kort en krachtig én het klopt!

 

Voor de volledigheid wil ik toch nog twee dingen toevoegen:

1) zoek op het trefwoord 'suppletie' op de site www.belastingdienst.nl om e.e.a. digitaal te regelen;

2) als je in 2011 de kleine ondernemsrregeling (KOR) hebt toegepast, moet je daar wel rekening mee houden.

 

groet,

 

John

 

@ Ard: sorry voor het lange antwoord ;)

Link naar reactie
  • 0

Regels zijn regels, maar afhankelijk van de hoogte van de correctie zou ik het bedrag in de volgende aangifte (4e kwartaal) meenemen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Volledig eens met ROVéNed, op grond van praktische overwegingen. Alhoewel je formeelrechtelijk een suppletie in moet dienen, riskeer je daarmee m.i. wel een verzuimboete. Dit komt door de mededelingsplicht die per 1-1-2012 in het Boetebesluit van de Belastingdienst is opgenomen.

 

Neem je het bedrag mee in de volgende aangifte, dan riskeer je dat de Belastingdienst de aftrek van je voorbelasting (ik neem tenminste aan dat het om 5b - btw gaat), weigert.

 

Een adviseur mag natuurlijk helemaal niet zo adviseren, dus op persoonlijke titel: lekker in Q4 meenemen.

Link naar reactie
  • 0

Het zal een beetje afhangen van de grootte van het bedrag. Als het maar klein is moet je misschien de regels maar even vergeten en een kwartaal later de BTW bijvoegen, en als het om een groter bedrag gaat dan is het indienen van een suppletie-aangifte misschien toch wel beter om te doen.

 

Mijn inziens is het wel erg moeilijk om elke BTW in het juiste kwartaal op te voeren. Het zal toch wel vaak voorkomen dat een ondernemer aan het einde van een jaar nog wat kosten gevonden heeft waarvan hij eerst dacht dat het privékosten waren. Moet je dan voor EU 40 aan BTW nog allerlei belastingmensen aan het werk zetten (incl. jezelf) ? Dat is best wel vergaand streng, hoewel regels wel regels zijn.

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Het door mij gebruikte boekhoudprogramma "Snelstart" is er op ingericht om eventuele fouten in vorige periodes, binnen een boekjaar, direct bij een eerstvolgende aangifte te corrigeren.

 

Het is dan zelfs niet, direct, mogelijk om de oorspronkelijke fout terug te vinden. C.q. om, achteraf, vast te stellen dat de oorspronkelijke BTW aangifte niet correct was.

 

Ik heb in mijn jarenlange praktijk en diverse controles hierover nog geen enkele opmerking van de belastingdienst ontvangen.

 

Ik vermoed dan ook dat de belastingdienst niet veel aandacht besteed aan de verdeling van de BTW aangiftes binnen een boekjaar bij de gemiddelde MKB relatie en acht de kans dan ook gering dat TS genoodzaakt is om een suppletieaangifte te verzorgen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.