• 0

Betaal ik teveel aan mijn boekhouder?

Ik stuur 1x per 3 maanden , een envelop richting mijn boekhouder met inkoop + verkoopfacturen + aantal bonnetjes. Intotaal is het gemiddelde per maand 10x inkoopfacturen + 10x verkoopfacturen + 10 bonnetjes. Dus intotaal 30 blaadjes per maand. Ik stuur het per 3 maanden 1x op naar mijn boekhouder. Ik betaal ''per maand 83 euro''.

 

Betaal ik niet teveel? En waarom betaal ik ''iedere'' maand , terwijl ik die blaadjes 1x per 3 maanden opstuur? Is dit normaal , of kan het ook zo zijn dat ik alleen 1x moet betalen , dus 1x per 3 maanden?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Als je nog pas 19 bent wanneer je tot een overeenstemming komt met een persoon , kan het zo zijn dat je dat misschien wilt veranderen. Als je zo jong bent en pas bent begonnen is het normaal dat je fouten zal maken.

 

 

Dus dat accepteer je van jouw klanten ook? Je sluit een koop af, je schudt handen en je krijgt een betaling. Een paar weken later komen ze langs en willen ze van de deal af. Hoe vaak accepteer je dat? Hoe lang? Tot welke leeftijd?

 

Je kan ook leren van je vergissingen zonder terug te komen op keuzes. Dan betaal je je leergeld zelf, en niet jouw leverancier. Dus ga naast die boekhouder zitten en zorg dat je waar voor dat geld krijgt. Laat hem maar eens uitleggen hoe BTW werkt. Hoe je uitgaven boekt. Wat de trucs zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Rick al aangeeft is het controleren en corrigeren van een boekhouding soms meer werk voor een boekhouder dan dat hij de bonnen zelf inklopt. Daarbij zeg je dat je te maken hebt met marge artikelen. Bij gemengde verkopen (marge en wel met BTW belast) komen daar soms tijdrovende berekeningen bij kijken m.b.t. de BTW. Hij zal daarnaast ongetwijfeld ook wel even zoet zijn met het waarderen van de handelsvoorraad...en zo kunnen we nog wel even door gaan...de boekhouding doen voor een autohandelaar is meestal niet alleen maar een paar bonnetjes intikken...

Link naar reactie
  • 0

@ Altan, wat je wel kan vragen aan je boekhouder, hoeveel uur hij er mee bezig is. Ik hou voor een boekhouder ongeveer 50 euro per uur aan. Sommige vinden dat dit te weinig is, alleen er zijn genoeg partijen die het er graag voor doen.

 

Dus als hij korter dan 18 uur per jaar bezig is dan zijn er goede en goedkopere oplossingen te vinden.

 

Ik hoop dat je er iets mee kan. Kijk anders eens op Offerti.nl, daar krijg jehele scherpe aanbiedingen.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal gelijk Rick.

En een "fiscalist" die zegt dat 840,- op jaarbasis teveel is voor het verzorgen van de complete administratie (BTW/jaarrekening/aangifte) is voor mij wel het hoogtepunt van de dag.

 

Niet kleinerend bedoeld t.a.v. Altan, maar voor die 5 a 10 auto's die Altan per maand inkoopt/verkoopt? Dat kan een hobbyist boekhouder ook en hoeft dus niet zoveel te kosten (mits Altan alles correct aanlevert) IB/OB kan die makkelijk zelf doen, zoniet met hulp van Higherlevel. Een stukje zelfredzaamheid kan alleen maar aangemoedigd worden.

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen

 

Dat kan voor menig boekhouder nog best tricky zijn: rest-BPM, wel/niet margeregeling, BTW over wat, autootje importeren.

 

Daarbij hangt het ook van Altans keuze af. Een boekhouder die vanaf zijn zolderkamer werkt heeft weinig overhead, maar kiest Altan een kantoor dat wat groter is, dan betaalt hij waarschijnlijk wat meer.

 

Ik vind 840 euro op jaarbasis een keurig bedrag, zeker niet te veel. Laat het uurtarief eens 40 euro zijn = 21 uur. Jaarverslag + IB 6 uur en dan bijna 4 uur per kwartaal voor inboeken, controle en BTW. Niet gek.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Wat ik vaak mis bij gesprekken die gaan over uurlonen en te besteden uren per jaar van de boekhouder, zijn dingen als ;

 

1) Gesprekken met de ondernemer om er het beste uit te halen. Het werk van een boekhouder eindigt echt niet alleen bij het invoeren van stukken en opstellen van een jaarrekening en het doen van BTW aangiften. Ik spreek mijn klanten tenminste 8 uur per uur, en dan lieg ik ook nog. Ik bezoek ze al 6x per jaar minimaal, en dat is excl. telefonische gesprekken, emailverkeer en het schriftelijk informeren van nieuwe regels die op de betreffende klant van toepassing kunnen zijn.

 

2) Ik zie hier ook niets staan over de juiste omgang met Kinderopvangtoeslag, Zorgtoeslag, Huurtoeslag en Kindgebonden Budget. Dat valt ook allemaal onder de verantwoording van de boekhouder als je alles regelt voor een klant.

 

3) Los van punt 1. en 2. kan je allerlei vragen verwachten van ondernemers, die gaan over bijvoorbeeld zaken als

 

- hoe gaat het als ik personeel in dienst neem

- ik krijg een erfenis, hoe ga ik daarmee om

- wanbetalers of aanmaningen gericht aan de klant

- vragen over de juiste bedrijfsvorm (wel of geen BV of vof)

- vragen over huurcontracten

- vragen over de juiste wijze van bijhouden van een kasboek

- vragen over de regels omtrent op het opstellen van facturen, offerte's, e.d.

 

Verder mag ik aannemen dat je als allround boekhouder (die flinke verantwoording draagt en veel meer uren maakt dan de doorsnee werknemer) per jaar bruto toch wel iets meer mag verdienen dan EU 25.000,00 per jaar. Dan kan ik beter een normale baan nemen incl. doorbetaling bij ziekte, WW, ontslagbescherming, WIA, pensioenopbouw, enz.enz.

 

Het is prima dat je je afvraagt of de kosten van een boekhouder niet te hoog zijn, maar een eerlijk compleet beeld moet dan wel weergegeven worden.

Als je een boekhouder inschakelt, dan moet deze dus wel een brede kennis hebben van zaken, en de taak van een boekhouder is dus niet alleen de puur uitvoerende taken, zoals inboeken, jaarrekening opstellen, e.d. Daarom ben ik per jaar al gauw 30 uur kwijt aan een klant met een kleine boekhouding, en dat is al heel krap gemeten.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Met de opsomming hierboven ga je nu zelf op de stoel van een jurist makelaar of notaris zitten en zeg je eigenlijk dat je van alle markten thuis bent.

 

ik vind het toch een beetje in tegenspraak met wat je in andere topics verkondigd.

 

zoals de ondernemer verkeerd kan inboeken zou jij ook zo maar een verkeerd advies kunnen geven.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe sinds een jaar mijn boekhouding met een online-programma en laat alleen de jaarrekening door een belastingadviseur voor een paar honderd euro opstellen.Ik ben niet meer dan 500 kwijt!

 

In feite zou ik dat ook zelf kunnen doen, iets wat ik op termijn ook wil kunnen zonder veel tijd kwjit te zijn. Voordien was ik zelf altijd aan het vechten met Excell -hopeloos vervelend en tijdrovend- maar nu ik online boekhoud scheelt me dat echt vele uren per week, en die tijd kan ik aan mjn zaak besteden. Het is de beste tip voor alle zzp-ers: op <...verwijderd - mod> vind je reviews etc van het programma. What more can I say?

 

[say no more! spam verwijderd - mod]

Link naar reactie
  • 0

ik vind dat absoluut niet te veel

 

Als een boekhouder meer dan 80 euro per maand vangt voor 30 blaadjes per maand, dan vind ik dat gewoon oplichterij. Een goede boekhouder heeft dat binnen 1 uur klaar. En voor de mensen die 80 euro ''weinig'' vinden vind ik wel raar. Voor de werk die ik aan die boekhouder geef is 80 euro veelste veel. 30 blaadjes per maand is gewoon echt niks. Ik importeer geen auto of wat dan ook. Geen moeilijke dingen dus.

 

Maar omdat de gemiddelde zegt van dat 80 euro per maand niet veel is , ga ik er niet over zeuren.

 

 

 

off topic:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Lds3887oVZc

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

jij hebt geen idee wat een boekhouder doet he?

als jij een doos met bonnetjes aanlevert heeft die boekhouder er echt wel werk aan om dat uit te zoeken...

 

praat eens met je boekhouder en vraag hem wat hij allemaal voor jou doet (dat is veel meer dan jij denkt)

en kijk dan eens wat jij zelf nog kan doen om ervoor te zorgen dat hij er minder werk aan heeft...

vraag een offertte bij een andere boekhouder en vergelijk de tarieven.

 

als je dat allemaal gedaan hebt mag je hier weer komen zeuren (met goede argumenten) dat hij te duur is!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

jij hebt geen idee wat een boekhouder doet he?

als jij een doos met bonnetjes aanlevert heeft die boekhouder er echt wel werk aan om dat uit te zoeken...

 

praat eens met je boekhouder en vraag hem wat hij allemaal voor jou doet (dat is veel meer dan jij denkt)

en kijk dan eens wat jij zelf nog kan doen om ervoor te zorgen dat hij er minder werk aan heeft...

vraag een offertte bij een andere boekhouder en vergelijk de tarieven.

 

als je dat allemaal gedaan hebt mag je hier weer komen zeuren (met goede argumenten) dat hij te duur is!

 

80 euro per maand is wel een goede prijs. Alleen ik wou dus weten of er mensen zijn die minder als dat betalen. Gemiddelde vind die prijs goed , dus mijn vraag is al beantwoord.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

ALs hij werkelijk 1 uur bezig is, dan zouik welopnieuw in onderhandeling gaan hoor. Het met makkelijk voor max 50 euro per uur lukken.

 

1 uur , zelfs dat is al teveel. Hij doet echt niet 2 minuten per blaadje. Per blaadje is die maximaal 10 á 20 seconde kwijt. Dus kortom , binnen 10 á 15 min(per maand) is die al klaar met mijn werk.

 

Dit stuur ik dus per 3 maanden 1x op. Dus 45min á 1 uur werk per 3 maanden.

 

 

Dus voor die 1 uur betaal ik 240 euro.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 90 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

 

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

 

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

 

groet

Joost

 

 

30 x 3 = 90 blaadjes.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

groet

Joost

 

Ik heb mijn boekhouder geen oplichter genoemd. Ik zei , als een boekhouder , meer als 80 euro verdient aan de werk die hij krijgt (dus zelfde hoeveelheid als dat ik opstuur) , dan vind ik dat wel oplichting.

 

 

Daarnaast heb je wel gelijk en is 80 euro wel een goed bedrag.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

LOL: rekenen op zondagavond gaat me slecht af :-[

 

Maar je schreef wel

Als een boekhouder meer dan 80 euro per maand vangt voor 30 blaadjes per maand, dan vind ik dat gewoon oplichterij.

 

Jij geeft je boekhouder 30 blaadjes per maand en je betaalt hem 80 euro. Dus wat noem je hem dan :P

 

Maar ik begrijp je visie beste Altan. Het lijkt veel, maar als je de extra werkzaamheden erbij optelt, is het een keurig bedrag. Bij mij kom je daar niet mee weg ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

LOL: rekenen op zondagavond gaat me slecht af :-[

 

Maar je schreef wel

Als een boekhouder meer dan 80 euro per maand vangt voor 30 blaadjes per maand, dan vind ik dat gewoon oplichterij.

 

Jij geeft je boekhouder 30 blaadjes per maand en je betaalt hem 80 euro. Dus wat noem je hem dan :P

 

Maar ik begrijp je visie beste Altan. Het lijkt veel, maar als je de extra werkzaamheden erbij optelt, is het een keurig bedrag. Bij mij kom je daar niet mee weg ;D

 

Jij hebt gewoon teveel biertjes op. :P

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Bovendien zit Altan nog steeds te zanikken over een boekhouder die hij blijkbaar al ingehuurd had. Denk dan na voordat je accoord gaat, niet pas erna. Zulke zeikklanten ben je beter kwijt dan rijk.

 

Ik heb alleen 1 vraag gesteld aan mijn boekhouder , en verder niet. En dit is de eerste mail sinds 1 jaar tijd. Ik ben al 1.5 jaar klant van die boekhouder , en nooit heeft die wat gehoord van mij. Altijd netjes alles aftikken :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.